Dinosaurusten animoidut liikkeet dokkareissa

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Katsoinpa äsken National Geographicin tuottaman dinodokkarin "Dinosaurusten surmanloukku". Tieteilijät olivat mitanneet ja koonneet tiedot löytämisensä dinofossiilien luista ja nivelistä ja mallintaneet tietokoneanimaatiohahmot näiden mittausten perusteella. Mallinnus ja animointi oli kestänyt "useita vuosia".

Vaan heti pisti silmään dinojen harvinaisen kököt kävelysyklit sun muut liikeanimaatiot. Raajat vääntyilevät luonnottomasti, kehon massa ja tasapaino eivät toimi, ja kävely on epätehokkaan näköistä. Vaikka takajaloillaan kävelevät dinot ovat varvasastujia, näiden syklit harppoivat kömpelösti "kantapäillään" (=päkiöillä) ponnistamatta. Ja jos meitsi heiluttaisi päätään ja niskaansa kävellessään tuohon malliin, tarvitsisin kohta kiropraktikkoa.

Eli negatiivisen kuuloinen haukkukysymys: miten ihkaoikeisiin tieteellisiin mittauksiin pohjautuva animaatio voi olla näin kökköä? Jurassic Park -elokuvassa dinot liikkuivat huomattavasti eläväisemmin. Animaattori oli osannut hahmottaa eläimen massan ja tasapainon aivan eri tavalla kuin nämä ihan oikeat tieteilijät.

Miksi näin? Ja mikseivät nuo paleontologit käy animaatiokurssilla jossa nuo perusasiat massasta, tasapainosta ja liikekaarten optimoinnista opetettaisiin?

(vastuuvapauslauseke: tiedostan kyllä että dokkareissa budjetit ja tuotantoaikataulut ovat "hieman" toista luokkaa kuin elokuvissa)

Kommentit (10)

Vierailija

Vielä Jurassic Parkiakin eläväisemmin dinot oli animoitu BBC:n Walking With Dinosaurs -sarjassa. Vastaukseksi kysymykseesi riittänee, että jälkimmäinen oli tekemishinnaltaan (per minuutti) kallein koskaan tuotettu televisiosarja.

Se on katsojamääräkysymys.

PeterH
Miksi näin? Ja mikseivät nuo paleontologit käy animaatiokurssilla jossa nuo perusasiat massasta, tasapainosta ja liikekaarten optimoinnista opetettaisiin?

WWD:n jälkeen jotkut ovat käyneetkin (sauropodiekspertti Kent Steven ja Iguanodon-ekspertti David Norman ovat havainneet sen sangen hyödylliseksi jopa tutkimusta tehtäessä), ja luultavasti (/toivottavasti) sama käytäntö lisääntyy tulevaisuudessa.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Deinonychus antirrhopus
Vielä Jurassic Parkiakin eläväisemmin dinot oli animoitu BBC:n Walking With Dinosaurs -sarjassa. Vastaukseksi kysymykseesi riittänee, että jälkimmäinen oli tekemishinnaltaan (per minuutti) kallein koskaan tuotettu televisiosarja.

Jep, se näyttikin varsin hyvältä - mutta siinäkin oli ekassa jaksossa muutamia aika kökösti animoituja sauruksia. Esimerkiksi se yksi dino jolla oli silmät pään sivuilla, ja animaattori oli silti laittanut sen kääntelemään päätään yli 90 astetta "jotta se näkisi ympärilleen". Ja ne pienet kalkkunan kokoiset raadonsyöjädinot joihin näytti jääneen pikapikaa väsätty placeholder-animaatio. Loput kyseisestä sarjasta oli kuitenkin jo tasokkaampaa.

Ja tekijätkin ilmeisesti oppivat tehdessään, sillä se seuraava saman porukan sarja joka kertoi jättinisäkkäistä oli jo yleisellä tasolla paljon paremmin animoitu.

Vierailija
PeterH
se yksi dino jolla oli silmät pään sivuilla, ja animaattori oli silti laittanut sen kääntelemään päätään yli 90 astetta "jotta se näkisi ympärilleen". Ja ne pienet kalkkunan kokoiset raadonsyöjädinot joihin näytti jääneen pikapikaa väsätty placeholder-animaatio.



Haluaisin tarkistaa nuo kohdat 1. jaksoista, jos vain onnistuisit saamaan käsiisi noiden eläinten tarkat nimet.

PeterH
Ja tekijätkin ilmeisesti oppivat tehdessään, sillä se seuraava saman porukan sarja joka kertoi jättinisäkkäistä oli jo yleisellä tasolla paljon paremmin animoitu.



Walking With Beasts oli monta suuruusluokkaa haastellisempi, koska nisäkkäissä on niin paljon liikkuvaa tavaraa; löysä nahka, kasvolihakset (aargh!), heiluva karva, heiluvat korvat ja kaikkea vastaavaa. Jos jonkun kohdan eläimessä on tarkoitus liikkua, sille on yksitellen tehtävä liike erikseen.
Hartioista ylöspäin dinosauruksella on liikuteltavia osia vain käänneltävä kaula, avautuva/sulkeutuva suu ja silmät eli 3 erillistä kontrollia. Keskiverrolla nisäkkäällä niitä on ~25.

Just do the math!

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Deinonychus antirrhopus
Haluaisin tarkistaa nuo kohdat 1. jaksoista, jos vain onnistuisit saamaan käsiisi noiden eläinten tarkat nimet.

Ensimmäisestä jaksosta "New Blood":
- Coelophysis. Pomppii ja kääntyilee kankeasti, aukovat päätään liikaa äännellessään. Katso myös kohta jossa joukko niitä riitelee keuhkokalasta. Ne ampaisevat eteenpäin ja taaksepäin ilman että jalat näyttäisivät työntävän niitä liikkeelle, antaa vaikutelman kun näkymättömät narut vetelisivät niitä.
- Postosuchus. Kääntää päätään liikaa katsoessaan ympärilleen (vesiputouksen kohdalla). Silmäthän ovat pään sivuilla. Liian symmetrinen liikkeiltään ja rungoltaan. Askeltaa neljällä jalallaan liian tasatahtiin, luulisi näidenkin nostelevan jalkojaan yksi kerrallaan peräjälkeen?

Postosuchuksen kääntyminen oli myös semmoista vähän huonosti soljuvaa "asettelenpa ensin kaikki jalkani maahan ennen kuin käännyn lisää, ja pidänpä vartaloni ihan viivasuorana kääntyessänikin". Mutta onhan tällaisten liikkeiden käsin animointi työlästä jopa tietokoneella.

Ja positiivisena loppunoottina, minusta se jakso ichtyosaurusten elämästä oli silmiähivelevän kaunis. Ja sen lentävän jättiliskon tarina oli huikea niin visuaalisesti kuin musiikillisestikin.

Vierailija

Oletteko itse kokeilleet ihmisen tai eläimen animointia tietokoneella? Minulla ainakaan ei ole varaa arvostella, vaikka dinosaurusdokumentissa olisi hieman tönkkö "walk cycle". Joskus olen animaatioita yrittänyt tehdä ja tiedän kuinka vaikeaa on saada liikkeet sulavan näköisiksi, varsinkin ilman motion capturen käyttöä.

Deinonychus antirrhopus
Walking With Beasts oli monta suuruusluokkaa haastellisempi, koska nisäkkäissä on niin paljon liikkuvaa tavaraa; löysä nahka, kasvolihakset (aargh!), heiluva karva, heiluvat korvat ja kaikkea vastaavaa. Jos jonkun kohdan eläimessä on tarkoitus liikkua, sille on yksitellen tehtävä liike erikseen.

Eiköhän nahka, kasvolihakset ja korvat ole suurimmaksi osaksi linkitetty toimimaan elukan virtuaaliluurangon liikkeiden mukaan. Jos dinosaurus kallistaa päätään vasemmalle, vasemman puolen kaulanahka rypistyy automaattisesti jne.. Ei kai kukaan tuollaisia käsin animoi, vaikka se mahdollista olisikin. Uskaltaisin myös väittää, että heiluva karva perustuu jonkinlaiseen fysiikkamalliin, joten se heiluu itsestään menossa mukana, sen mukaan miten dino liikkuu ja kääntyilee.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
jussipaita
Oletteko itse kokeilleet ihmisen tai eläimen animointia tietokoneella?

Olen.

Minulla ainakaan ei ole varaa arvostella, vaikka dinosaurusdokumentissa olisi hieman tönkkö "walk cycle".

Minusta "tee itte paremmin" on väsähtänyt defenssi. Miksei ei-tekevillä olisi oikeutta esittää kritiikkiä? Eiväthän elokuvakriitikotkaan yleensä ohjaa elokuvia. Joka osaa, tekee, joka ei osaa, opettaa, joka ei osaa opettaa, johtaa ja joka ei osaa johtaa, konsultoi. Diipadaapa. Asiakas on aina oikeassa. Sitäpaitsi tuo dinotiimi selvästi otti kritiikkiä vastaan, sillä jälki oli huomattavasti parempaa seuraavassa sarjassa.

Niin, ja olihan 'realististen' hahmojen animointi vaikeaa ja jäykkää 70-luvullakin.

Vierailija

Juu, kattelin saman dokkarin nauhalta.
Oli vaan pakko katsoa kahdessa osassa, kun animaatiot ja kertojan kommentit rupesivat käymään hermoille.

Minulla ei vaan ymmärrys riitä siihen että miksi dino dokkareiden digitaalisauruksien pitää rääkyä koko ajan.
Guanlongille oli pistetty vain pieni tupsu höyheniä niskaan ja anatomian oppikirja oli taas heitetty jorpakkoon.
Jostain syystä erityisesti amerikkalaisten dokkareiden laatu on kaivautunut kohti maan sisintä ydintä jo pidemmän aikaa.

Vierailija
Dinomaniac

Minulla ei vaan ymmärrys riitä siihen että miksi dino dokkareiden digitaalisauruksien pitää rääkyä koko ajan.

Tämä minuakin ihmetyttää ylipäätään kaikkien tietokoneanimoitujen eläinten kohdalla. Miksi ihmeessä ne karjuvat, kiljuvat, rääkyvät, murisevat tai muuten ovat äänessä kaiken aikaa, myös saalista vaaniessaan?
Joku outo päähänpinttymä on tehdä saalistuksesta väkivaltainen, aggressiivinen tapahtuma jossa saalistaja ärisee ja näyttelee hampaitaan saaliilleen ja tapon jälkeen karjuu ilmoille voitonriemuaan... Eihän otus kuitenkaan tee sen kummempaa kuin käy ruokakaupassa.
Kai sitä draamaa on pakko jossain muodossa saada.

Anatomiset virheet ja mielikuvituksettomuus (joko tehdään kaikista dinosauruksista vihreänruskeita ja samalla tavoin käyttäytyviä tai matkitaan niiden elintavat ja ulkonäkö suoraan nykyisiltä eläimiltä) ärsyttävät vielä enemmän.

Tapasin myös tämän joulun lastenkirjavalikoimasta ihastuttavan upouuden kirjasen, joka kuvasi mm. Velociraptorin ja jonkin therizinosaurin höyhenettömänä ja muitakin saman vakavuusluokan virheitä kirjassa oli.

Vierailija
Mei long
Tämä minuakin ihmetyttää ylipäätään kaikkien tietokoneanimoitujen eläinten kohdalla. Miksi ihmeessä ne karjuvat, kiljuvat, rääkyvät, murisevat tai muuten ovat äänessä kaiken aikaa, myös saalista vaaniessaan?

Noh, odotapas kunhan näet Jurassic Fight Club 'dokumentti'sarjan (jos et ole jo nähnyt ), siinä sitä vasta ihmeellistä käyttäytymistä on.

Uusimmat

Suosituimmat