Polttoaineen korkeamman jalostusasteen aiheuttamat päästöt

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Tässä hieman mutuilua johon kuulisin mielelläni kommentteja asiaa paremmin tuntevilta tahoilta: kun autonmoottorien tehokkuutta pyritään parantamaan ja kulutusta samalla pienentämään, se vaatii yhä tarkempaa optimointia. Tämä heijastuu myös polttoaineeseen, jonka on oltava entistä puhtaampaa ja pidemmälle jalostettua.

Otetaanko tämä huomioon kun tehdään elinkaarianalyysi eri määriä kuluttavien ajoneuvojen synnyttämistä päästöistä? Olen saanut sen käsityksen että Yhdysvalloissa polttoaineen jalostusstandardi on vähemmän tiukka, polttoaine siten vähemmän pitkälle jalostettua ja moottorit vähemmän optimoituja. Kulutuslukemat ovat keskimäärin isompia kuin eurooppalaisissa autoissa.

Mutta kuinka paljon energiaa pidemmälle viety polttoaineen jalostusaste itsessään vie?

Kommentit (5)

Vierailija

On olemassa polttoaineita, missä lämpöarvo on aavistuksen verran parempi.

Sitten joissakin on hapetinta (happea, metanolia), jolloin saadaan isompi maksimiteho. Esim rallibensa tuodaan maahan erikseen.

Mutta eihän tuommoista asiaa voida tutkia, koska on 500 erilaista moottorityyppiä markkinoilla. Kuka vertaa että mikä sopii hyvin yhteen minkäkin kanssa ?

Joku feature on hyvä jossakin moottorissa, ja huono toisessa. Esim vanha moottori saattaa toimia parhaiten halvoilla mineraaliöljyillä. En tosin ole varma onko oikeasti näin. Mutta väljään koneeseen en panisi kallista öljyä muutenkaan.

Uusi bisnes voisi olla konsultoiva autohuolto, joka tuntee kotterosi, sinun ja vaimosi ajotavat, ympäristönne nopeusrajoitukset ja auttaa sinua optimoimaan. Vähän kuin hyvä parturi tai räätäri. Harvalla autokorjaamolla on mitään oikeaa asiakassuhdetta. Esim katsastus pitäisi olla autohuoltajasi vastuulla eikä sinun. Ja hänen piikkiin.

Vierailija

Autokorjaamo vuosimaksulla ? Miksei, jos musiikkiakin myydään nykyään kuukausimaksulla (radiorock.fi)

Sehän on vähän vastaava kuin huoltoleasing, mutta kilpailtu ja vähemmän kusettava esim jonottamisajan tai varaosahintojen suhteen.

Olen ollut urakoitsija ja voin vannoa, että aina kun joku ostaa puolestasi jotain (auto-osia, sähkötarviketta, lvi-kamaa), niin sille urakoitsijalle jää semmoinen 20-30% siivu, josta ei ole mainittu sinulle mitään.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Lähinnä ajoin tässä ketjussa takaa sitä onko henkilöautoissa jenkkifilosofia (vähemmän jalostettu bensa, väljät moottorit, isompi kulutus) paljonkaan huonompi kuin eurofilosofia (pitkälle jalostettu bensa, optimoidut moottorit, pienempi kulutus). Keskeisenä tekijänä tässä on se, kuinka paljon päästöjä ja energianhukkaa polttoaineen pidemmälle jalostaminen aiheuttaa.

Ei vielä ihan selvinnyt.

Uusimmat

Suosituimmat