Patm (people are allergic to me)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve kaikille!

Elikkäs,minulla on seuraavanlainen "vaiva" joka rajoittaa elämääni todella paljon.Ihmiset saavat allergisia reaktioita minusta(ei johdu deodorantista,hajuvedestä,pesuaineesta,hiusgeelistä,kotieläimistä yms..).He alkavat yskimään,niistämään nenäänsä,silmiä kirvelee sekä muita allergisia oireita ilmenee seurassani.Tämä vaiva alkoi noin 15 vuoden iässä ja se on pahentunut vuosi vuodelta.Sain lukion suoritettua,mutta sosiaalista elämää minulla ei ole ollut pitkään aikaan,koska en enää yksinkertaisesti kehtaa mennä minnekkään ihmisten ilmoille.
Löysin netistä foorumin jossa minulla on kohtalontovereita,mutta kenelläkään ei ole varmaa tietoa mista vaivamme voisi johtua.Uskoisin ruuansulatuksessamme olevan jonkinlainen häiriö,josta johtuen hiessämme erittyy jotakin ylimääräistä kemikaalia/kaasua joka aiheuttaa oireet muissa.Olen ollut netin kautta yhteydessä erääseen suomalaiseen mieheen jolla on sama vaiva.Hän on käynyt useamman kerran eri lääkärillä,mutta lääkärit ovat diagnonisoineet hänet luulotautiseksi.Olen todella epätoivoinen enkä enää keksi mistä hakisin apua.Olisin todella iloinen jos joku teistä älyköistä kirjoittaisi ajatuksianne asiasta!!

Tässä linkki foorumille jossa pitkä keskustelu asiasta!!!http://www.medhelp.org/posts/show/4415

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija
Dredex
Koittaisit saada siitä toisesta kohtalontoverista ystävän? Jos vaikka ette olisi allergisia toisillenne?

Mielenkiintoinen lähtökohta, jos ei ole allerginen itselleen, ja on muitakin allergiaa-aiheuttavia, niin onko allergian syy sellainen ettei olla välttämättä toisilleen allergisia, vai onko kyse jonkinlaisesta (laji)karkoitteesta?
Vai ovatko esim. myös muut (nisäkäs)eläimet allergisia sinulle?
Tietysti myös kiinnostaa sitten, miten tälläistä voidaan hyödyntää, ja mahdollisesti henkilökohtaisellatasolla hallitenkin hyödyntää?
Eli onko esim. olosuhteita joissa allergisuus vaikuttaa nopeammin tai tarkemmin, tai siis esim. on voimakkaampaa...
...ja onko tälläisiä olosuhteita, jotka ovat yksilölle henkilökohtaisesti/kehollisesti hallittavissa?
Voiko siis oppia erittämään tarvittaessa, kuin esim. haisunäätä yms.?
Jos kyse on enemmänkin jostain hilsetyyppisestä ongelmasta, niin onko esim. sellaisia olosuhteita joissa hilsettä muodostuu vähemmän tai sen koostumus on vähemmän-haitallisempaa?
Ajatuksia ja keksintöjä ajatellen, voidaan sitten miettiä minkälaisia ovia ns. ajatustenevoluutiossa tälläinen ominaisuus tuo tullessaan...
...voidaan vaikkapa miettiä vaatetusta, joka ensinnäkin estää muiden allergiset reaktiot, ja toisaalta mahdollistaa "teknisilläratkaisuillaan" tarpeen vaatiman erityksen, niin että ympäristöön erittyy "karkoitetta"...

Vierailija

En ole huomannut että eläimet saisivat oireita minusta..Ja tosiaan mitä enemmän hikoilen sitä voimakkaammaat oireet ovat muilla..Joillakin ihmisillä oireet ovat lievää nenän kutiamista mutta noin 5-10 prosenttia kanssaihmisistä saavat hillittömiä yskimiskohtauksia päänsärkyä yms...Voitte varmaan kuvitella minkälaista jokapäiväinen elämä on.Sosiaalisen elmän kuihtumisen myötä itsetunto on lakenut täysin.Toivoa "paranemiseen" ei ole koska lääkärit eivät ota meitä todesta.Onko tällä palstalla lääketieteen lukijoita tai jopa lääkäreitä joilla olisi joitakin ideoita.Haluaisin vain elää normaalia elämää.Ensi syksynä alkaisi opinnot yliopistossa,mutta tuntuu mahdottomalta ajatukselta mennä päivittäin useiksi tunneiksi ihmisten seuraan.Vielä lisäksi en ole mikään ns.erakko luonne vaan tosisaan haluasin olla kavereideni kanssa,opiskella,tapailla naisia yms...Kylläpä ketuttaa

Vierailija

Mielenkiintoinen tapaus. Veikkaisin että kyse on pääosin vainoharhaisesta käyttäytymisestä, tosin on kyseenalaista väittää että oireilu liittyisi esim. vainoharhaiseen persoonallisuushäiriöön tai skitsofreniaan. Yleensä tällaiset ihmiset kuvittelevat että muut aikovat aiheuttaa sinulle pahaa. Ehkä jokin fobia? Pelko siitä että muut ihmiset saavat sinusta allergisia reaktioita. Monet japanilaiset pelkäävät sosiaalisia tilanteita, koska he pelkäävät nolaavansa toisen ihmisen. Kun ihmiset pelkäävät jotain asiaa, he tarkkailevat ympäristöä aivan tietyllä tavalla. Monet merkit tulkitaan virheellisesti, ihmiset aivastelevat ja yskivät jatkuvasti, tälläinen toiminta saatetaan yhdistää välittömästi omaan kuviteltuun ongelmaan

Vierailija
habatzu
Terve kaikille!
Elikkäs,minulla on seuraavanlainen "vaiva" joka rajoittaa elämääni todella paljon.Ihmiset saavat allergisia reaktioita minusta(ei johdu deodorantista,hajuvedestä,pesuaineesta,hiusgeelistä,kotieläimistä yms..).

Suljit psyykkiset ongelmat kokonaan pois listasta. Miksi?

Vierailija

Psyykkiset oireet syynä??
Tunnustan että aina kun joku kanssaihminen yskäisee niin mietin että johtuukohan se minusta.Tiedän että ihmiset raapivat nenäänsä ja yskivät aivan sattumanvaraisesti.Todisteita siitä että aiheutan oireita muissa
minulla on kasapäin.

1.Minulla on laaja ystävä/kaveripiiri huolimatta vaivastani.En tosin heitä enää usein tapaa.Muistaakseni 4 heistä on sanonut saavansa oireita minusta(tosin humalassa olessaan sanoivat,selvinpäin kukaan ei ole kehdannut sanoa)
2.Koulussa ihmiset jotka saivat voimakkaita oireita vieressäni vaihtoivat paikkaa jolloin oireet loppuivat.
3.Jos luit linkkiä jonka pistin,niin siellä on useita kymmeniä jollei satoja ihmisiä joilla on sama "vaiva" niin enpä usko että vain kuvittelemme tämän.
4.Ihmiset esim.koulussa jotka saivat minusta todella voimakkaita oireita alkoivat vältellä minua..esim.eivät istuneet viereeni.
5.Joidenkin oireet ovat punotus naamalla sekä silmien kirvely yskimisen ohella,niitä ei pysty kuvittelemaan vaan nään ne ihan omilla silmilläni...

Vierailija
habatzu
Psyykkiset oireet syynä??
Tunnustan että aina kun joku kanssaihminen yskäisee niin mietin että johtuukohan se minusta.Tiedän että ihmiset raapivat nenäänsä ja yskivät aivan sattumanvaraisesti.Todisteita siitä että aiheutan oireita muissa
minulla on kasapäin.

3.Jos luit linkkiä jonka pistin,niin siellä on useita kymmeniä jollei satoja ihmisiä joilla on sama "vaiva" niin enpä usko että vain kuvittelemme tämän.

Parahin habatzu. Netissä on tuhansia vainoharhaisia ihmisiä, jotka kuvittelevat että heillä on jokin tuntematon tauti, josta lääketiede ei ole vielä tietoinen. Tämän vuoksi kannattaa rajata ensin pois muut vaihtoehdot. Eniten ihmettelen ihmisten vaitonaisuutta. Miksi muut eivät keskustele asiasta teidän kanssanne, jos he huomaavat teidän aiheuttavan allergisia oireita? Myönnät että kaverisikin ovat havainneet tämän oireilun, mutta he uskaltavat kertoa asiasta vasta humalassa. Eihän tuossa ole mitään hävettävää, vaikka se onkin kummallista. Heillähän on todistusaineistoa siitä, että sinä et valehtele.

Vierailija
habatzu
Terve kaikille!

Elikkäs,minulla on seuraavanlainen "vaiva" joka rajoittaa elämääni todella paljon.Ihmiset saavat allergisia reaktioita minusta(ei johdu deodorantista,hajuvedestä,pesuaineesta,hiusgeelistä,kotieläimistä yms..).He alkavat yskimään,niistämään nenäänsä,silmiä kirvelee sekä muita allergisia oireita ilmenee seurassani.Tämä vaiva alkoi noin 15 vuoden iässä ja se on pahentunut vuosi vuodelta.Sain lukion suoritettua,mutta sosiaalista elämää minulla ei ole ollut pitkään aikaan,koska en enää yksinkertaisesti kehtaa mennä minnekkään ihmisten ilmoille.
Löysin netistä foorumin jossa minulla on kohtalontovereita,mutta kenelläkään ei ole varmaa tietoa mista vaivamme voisi johtua.Uskoisin ruuansulatuksessamme olevan jonkinlainen häiriö,josta johtuen hiessämme erittyy jotakin ylimääräistä kemikaalia/kaasua joka aiheuttaa oireet muissa.Olen ollut netin kautta yhteydessä erääseen suomalaiseen mieheen jolla on sama vaiva.Hän on käynyt useamman kerran eri lääkärillä,mutta lääkärit ovat diagnonisoineet hänet luulotautiseksi.

Mikään hien mukana erittyvä kemikaali ei voi aiheuttaa em. oireita.
Koirille, kissoille ja siitepölylle ym. allergiset saavat oireet allergeenisistä proteiineista.
Jos sinusta sellaisia erittyy, vika ei ilmeisesti ole korviesi välissä, olen kuitenkin lähes varma, ettei erity.
Ko. proteiineille pitää ensin herkistyä, mikä vie aikaa yleensä vähintään viikkoja.

Vierailija
Miksi muut eivät keskustele asiasta teidän kanssanne, jos he huomaavat teidän aiheuttavan allergisia oireita?
Ystäväni tietävät että häpeän tätä asiaa suuresti.
Minun pitäisi itse kokea ne allergiset oireet, sillähän asia selviäisi.

Saanen kysyä että mitähän sillä selviäisi?Eikö se riitä että kanssaihmiset joutuvat vasten tahtoaan kokemaan oireita.Tiedän että tämä asia kuullostaa uskomattomalta.Jos minulla itselläni ei olisi tätä "vaivaa" ja joku kertoisi minulle tästä niin kehoittaisin luultavasti vaihtamaan lääkitystä
Mikään hien mukana erittyvä kemikaali ei voi aiheuttaa em. oireita.
Koirille, kissoille ja siitepölylle ym. allergiset saavat oireet allergeenisistä proteiineista.
Jos sinusta sellaisia erittyy, vika ei ilmeisesti ole korviesi välissä, olen kuitenkin lähes varma, ettei erity.
Ko. proteiineille pitää ensin herkistyä, mikä vie aikaa yleensä vähintään viikkoja.
Mielenkiintoista.Jos jotenkin saisin teidät vakuutettua että tämä on täysin totta niin mikä voisi olla selitys tälle asialle??????.Olen myös ajatellut että olisin altistunut homeelle,mutta sekään ei ole mahdollista.

Vierailija

Joo, kuten fenomenologi sanoikin, niin ei eläinallergiat yleensä hiestä tule. Mutta sepä taas saattaa johtua ihan siitäkin, että lemmikkieläimet eivät tapaa hikoilla. Lähinnä se on siis niiden hilseily joka allergisen reaktion tekee. No, jos on sellainen elukka kuten mm. ihminen joka hikoilee, niin siihen hikeen vain mahtaa proteiineja erittyä joten ainakin teoriassa tuo on silloin mahdollista; kuitenkin tuo kuulostaa - niinkuin jo olet ihmisten reaktioista huomannut - aika kaukaa haetulta.

Itsellä tuli ensimmäisenä mieleen ajatus, että teillä on kotona jotain elukoita joiden karvat ja hilseet tarttuvat vaatteisiisi ja aiheuttavat joissakin sitten oireita. Tai samalla tavalla, joku eriskummallinen tatti elikkäs sieni kalvaa taloanne (mistä tiedät ettet ole altistunut?), tai vaikkapa sohvan alusen on miehittänyt joku ärhäkämmän puoleinen mutanttipöly jota kamppeissasi tietämättäsi kannat. Oletko vielä armeijaa käynyt? Siellähän tuo viimeistään selviää, kun omat kamppeet viedään ja ympäristö on erilainen. Katsot kurisillasi miten tupakaverit reagoi, ainakin siellä saa kovaa dataa elikkä evidenssiä väitteittesi tueksi, niin eivät ainakaan sitten epäile kytkentähäiriöitä kattohuoneistossa.

Jos asia sitten lopulta kuitenkin on niinkuin epäilet ja syyllinen olet sinä, niin mitäs tuosta masentumaan, kerrot ihmisille reippaasti kuinka asia on ja naurat paskaisesti päälle. Käske kavereidesi ostaa paali Zyrtecciä kun kerran ovat "allergisia ihmisille". En tosin tiedä, kuinka pinnallisessa populaatiossa vaikutat, mutta noin yleisesti ottaen kuvittelisi että keskivertosuomalainen lähinnä pitäisi asiaa kaverin hauskana ominaisuutena, eikä suinkaan karttamisen syynä jos heppu on muuten hyvää seuraa - tietenkin olettaen ettei juuri tämän yksilön henkitorvi aivan tukkoon turpoa; sillehän ei voi mitään jos reaktio on niin voimakas ettei vaan yksinkertaisesti lähellä pysty olemaan. Tuskin hekään silti kaunaa kantavat. Ymmärrän kyllä tunteesi, ja nuorena tällaisten asioiden merkitys vielä entisestään korostuu, mutta jotenkin itse kuvittelisin että jos kaverisi ovat kuitenkin tämän asian sinulle itsekkin todenneet niin voisihan tuo olla hyvä kaikkien kannalta että asiasta puhuttaisiin, varsinkin itsesi kannalta. Ikää kun tulee, niin huomaat ettei sitä kannata sellaista hävetä johon ei voi itse vaikuttaa (ja tulee niitä reissuja että saa OIKEASTI hävetä).

Vierailija

Onko kukaan sanonut sinulle, että haiset pahalle. (kalalle, tai hikisille sukille etc.) Tässä tapauksessa osa oireilusta voi olla yhteydessä Trimethylaminuria nimiseen metaboliseen häiriöön:

Pubmed

Trimethylaminuria is a rare metabolic disorder that is associated with abnormal amounts of the dietary-derived trimethylamine. Excess unmetabolized trimethylamine in the urine, sweat and other body secretions confers a strong, foul body odor that can affect the individual's ability to work or engage in social activities. This review summarizes the biochemical aspects of the condition and the classification of the disorder into: 1) primary genetic form, 2) acquired form, 3) childhood forms, 4) transient form associated with menstruation, 5) precursor overload and 6) disease states.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1267 ... d_RVDocSum

Kaikki eivät ilmeisesti haista tuota hajua, vaan rupeavat esimerkiksi yskimään.

Vierailija
Jos jotenkin saisin teidät vakuutettua että tämä on täysin totta niin mikä voisi olla selitys tälle asialle??????

Niin, en tiedä tosiaan lajien-sisäisistä allergioista...
...mites se juttu meni, oliko se niin että jotkut naiset ovat joidenkin miesten siemennesteelle allergisia?
Periaatteessahan evoluutiohan pukkaa ihan mitä vaan, mikä on siis jotenkin rakenteellisesti mahdollista,eikö tämä lajisisäinen allergia ole rakenteellisesti mahdollinen, onko se siis todellakin niin mahdoton-ajatus/mahdotonta?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat