Tallojen liukkaat urat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi aurauskaluston työnnettävien osien alla olevien jalasten jälkeen asenneta sellaista hilavitkutinta, joka rikkoisi lumeen jalaksen tekemän todellisen vaarallisen liukkaan pinnan. Senhän nyt ei tarvitsisi olla kummoinenkaan insinööritaidon näyte.
Siis aurauskaluston jalaksien jalaksien tekemän uran rikkoja.

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija
markent
Miksi aurauskaluston työnnettävien osien alla olevien jalasten jälkeen asenneta sellaista hilavitkutinta, joka rikkoisi lumeen jalaksen tekemän todellisen vaarallisen liukkaan pinnan. Senhän nyt ei tarvitsisi olla kummoinenkaan insinööritaidon näyte.
Siis aurauskaluston jalaksien jalaksien tekemän uran rikkoja.



Joku auran levyinen jousikuormitettu, pyörivä, lattaraudoilla varustettu tela voisi toimia, en tiedä vähenisikö liukkaus.

Vierailija

fenomenologi:
"Joku auran levyinen jousikuormitettu, pyörivä, lattaraudoilla varustettu tela voisi toimia, en tiedä vähenisikö liukkaus."

En tarkoittanut auran levyistä jne.
Eräissä traktorien työnnettävissä lumensiirtovempaimissa on noin 15 sm. leveät ja olisiko 50-100 sm. pitkät jalakset. Yhteensä 2 kpl. Niiden muodostama ura on todellakin liukas.
Luulisin, että meille kaikille noista liukkaista urista on ikäviä kokemuksia.
Itse venäytin lonkkani kun viime pyryn lumille jalaksen painamalle uralle astuin.

J.k. Feno. Itse asiassa tuollainen pinnanrikkoja olisi hyvä, sillä monesti myös aurausjälki on pedollisen liukas.
Sairaanhoitopiirit voisivat huolehtia keksinnön aiheuttamista taloudellisista kustannuksista.

Vierailija

Kaikissa lumikoneissa muodostuu kiiltävän liukas pinta tietyllä lumella. Se olisi helppo harjata pois, mutta kas kun juuri tuo väki on tyhmää, ihan oikeasti.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

"markent" puhuu asiaa. Esim. traktorivetoinen lumilinko liukuu jalasten päällä ja jättää jälkeensä pari tampattua todella liukkaaksi kiillotettua uraa.
Riittäisi, jos jalaksessa olisi jättöreunassa jonkin asteen karheutus.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
tietää
Kaikissa lumikoneissa muodostuu kiiltävän liukas pinta tietyllä lumella. Se olisi helppo harjata pois, mutta kas kun juuri tuo väki on tyhmää, ihan oikeasti.



Taitaa vain tulla niin tiivis pinta, ettei se poistu harjaamalla, jos ei ensin riko pintaa markent-feno pinnanpoistolaitteella.

Vierailija

Onko kukaan virkaatekevä Kulkulaitosten ja Yleistentöiden ministeriöstä kuulolla.
Sassiin ( ei Sasille eikä Stasille) budjettimäärärahoja "marfeno" -laiteen kehittämiseen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Eikös tuo pinnanrikkomisvekotin sitten poista sen suksen funktion joka käsittääkseni on tehdä ko. aurasta helpommin liikkuva/käsiteltävä. Tartteehan senkin "luistaa" eteen päin.

Hämmentää.

Vierailija

Käsittääkseni ei, sillä tuo pinnanrikkojan pitää olla joustava ja painotettu/jousitettu niin , ettei siitä muodostu kantavaa funktiokonstruktiokonseptia...

Vierailija

Rakenneratkaisuja lienee lähes yhtä monta, kuin on aurojen ja linkojen valmistajiakin. Noita kantavia "talloja" tai suksia käytetään lähinnä sorapinnalla, jolloin Terä ei saa haukata liikkaa.
Asfalttipinnalla ei karhennetusta tallasta olisi pitkääkään hyötyä, koska ovat usein kulutustavaraa. Karkeakin pinta on muutamassa tunnissa kulunut asfalttipinnalla sileäksi.

Vierailija
Vatkain
Eikös tuo pinnanrikkomisvekotin sitten poista sen suksen funktion joka käsittääkseni on tehdä ko. aurasta helpommin liikkuva/käsiteltävä. Tartteehan senkin "luistaa" eteen päin.

Juuri näin. Siksi suksen voisikin korvata pyörivällä "hammaspyörällä", joka tekee alustaansa (jäähän/lumeen) vastaavan hammaskuvion, joka tuskin on yhtä liukas, ainakin, jos kuvio on tiheä.

Vierailija

Eikös niissä auroissa oo myös pyöriä alla?

Sen jalaksen uran ko sai raktorin takarenkaan ajojäljen kohdalle niin ongelma poistuisi. Jossain tilanteessa saattais tosin jäädä raksa sutii.

Vierailija

Rasputinilla on mielenkiintoinen ehdotus. Jalakset traktorin etupyörän kohdalle.
Jalakset pitää voida säätää sivusuunnassa traktorin etupyörien mukaan

Vierailija

Mihinkään pyöriviin rattaisiin en oikein jaksa uskoa, koska noihin auran kulutuslevyihin ja talloihin kohdistuu ajoittain jopa kymmenien tonnien iskuja ajettaessa kiveyksien raunoihin,kaivon kansiin ja asfaltin rakoihin usean tonnin painoisella koneella.
Lisäksi riesana on sora ja kivenmurikat, jotka ovat äkkiä pyorien ja laakereiden välissä. lisäksi riesana on suola ja vesi.
samoilla koneilla joudutaan ajamaan niin sora, kuin asfalttipinnatkin.
Yksinkertaisin ja kestävin ratkaisu olisi ehkä pystyyn rinnakkain asetetut teräslevyt jotka sivut muodostaisivat jalaksen vastepinnan.
Tästä jäisi uriteettu jälki.
Tallat ovat yleensä tukevasti hitsattu laitteeseen kiinni rakenteellisesti tukevaan kohtaan, eikä auran päissä aina ole riittävän tukevia palkkeja.

Vierailija

Wiljam Shakes beer:
"Mihinkään pyöriviin rattaisiin en oikein jaksa uskoa, koska noihin auran kulutuslevyihin ja talloihin kohdistuu ajoittain jopa kymmenien tonnien iskuja ajettaessa kiveyksien raunoihin,kaivon kansiin ja asfaltin rakoihin usean tonnin painoisella koneella.
Lisäksi riesana on sora ja kivenmurikat, jotka ovat äkkiä pyorien ja laakereiden välissä. lisäksi riesana on suola ja vesi.
samoilla koneilla joudutaan ajamaan niin sora, kuin asfalttipinnatkin.
Yksinkertaisin ja kestävin ratkaisu olisi ehkä pystyyn rinnakkain asetetut teräslevyt jotka sivut muodostaisivat jalaksen vastepinnan.
Tästä jäisi uriteettu jälki.
Tallat ovat yleensä tukevasti hitsattu laitteeseen kiinni rakenteellisesti tukevaan kohtaan, eikä auran päissä aina ole riittävän tukevia palkkeja."

Jalasten sivusuuntaista asennusta muuttamalla jalaksen jäljet voi sotkea traktorin etupyörillä.
Kai jalasten asennuspalkin voi vempeleisiin tukevasti hitsata esabin koneilla.
Tuo aurauslevyinen tela, jossa teräsharjaksien sijassa voisi olla hakkaavat kettingit, voisi kiinnittää tukevasti traktoriin traktorin ja puskulevyn/auran väliin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat