Humanistille tuulivoimaa!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Viime keväänä sain herätyksen alkaa tutkimaan, miksi 98m2 asuinneliön paritalon puoliskoni vie niin tajuttomasti sähköä(suora sähkölämmitys). Asennettiin hieman aikaisemmin ilmalämpöpumppu ja siitä huolimatta kulutus oli huima. No, vika löytyi suomalaisesta raudan lujasta rakennusalan osaamisesta: ilmanvaihtokoneen asentaja oli jättänyt LTO:n anturin koneen päälle ja manuaalit sisään. Kone on välikatolla kylmässä(yläkertavaraus),joten jälkilämpöpatteri kävi melkein koko ajan.Ostettiin talo valmiina eikä ymmärretty omakotitaloasumisesta mitään( 2 humanistia). Mutta meille tuli sen jälkeen harrastukseksi alkaa säästämään sähköä. Ja aika hyvin tuloksin. Meillä ei ole minkäänlaista tulisijaa ja taidetaan päästä 13 500 KWh tänä vuonna. On säädetty lvvaraajan lämpöjä,laitettu energiansäästölamppuja,valmiusvirrat pois,käytetään max.paljon yösähköä,laitettu vettä säästäviä suihkuja. Omasta mielestä saatu aikaan paljon enkä koe,että mistään olisi jouduttu tinkimään kovin paljoa. Veden kulutus on pienentynyt vaikka toinen lapsi tuli taloon. Kompostikin laitettiin ja nyt jäteauto käy kerran kuussa. Auton keskikulutus on pienentynyt litralla. Ilmalämpöpumppu varsinkin tuntuu hyvältä hankinnalta(vaikka asutaan oulun lähellä,niin melkein koko ajan on lämmitetty pesuhuonetta lukuunottamatta sillä). Mutta nälkä kasvaa syödessä! Ois aika makea homma, jos tuottais enemmän kuin kuluttaa:)

Tavoitteena olisi siis hommata jotain sähköä tuottavia järjestelmiä. Niiden pitäisi olla kohtuu järkeviä taloudellisesti. Jonkin verran ekstraa olen valmis maksamaan harrastuksen vuoksi, joten takaisinmaksuajat voivat olla kohtuu pitkät. Lisäksi olen ajatellut lopettaa tupakanpolton yhdessä vaimon kanssa (n.200€/kk) eli sen voisi myös sijoittaa siihen. Erityistä mielenkiintoa tunnen tuulivoimaan ja aurinkoenergiaan. Laittaisin tosin mielellään pienen ydinvoimalan, jos laki sallisi. Ja jos siinä ei olisi promillenkaan riskiä vahinkoon ja se ei tuottaisi ydinjätettä:)

Olen jonkin verran yrittänyt perehtyä tuuli ja aurinkoenergiaan. En osaa tehdä käsilläni juuri mitään, enkä oikein jaksa(osaa) perehtyä mihinkään matemaattisiin kaavoihin. Vain yksinkertaisiin sellaisiin:) Kattelin tuollaista eaglen pientuulivoimalaa. Näytti maksavan n.8000 € ja pitäisi tuottaa n. 10000-20000 KWh/v. Asumme mielestäni aika tuulisella paikalla. Taloja tosin on joka puolella. Mitä mieltä olette tällaisesta? Satuin löytämään tällaisen wind side tuuliturbiini tsydeemin kun surffailin netissä. Se toimii purjehdustekniikalla. Minkälaisia huonoja/hyviä puolia siinä on esim.verrattuna tuohon eagleen. Minkäkokoisen sellaisen tarvisin, että pääsisi samanlaisiin tuotantolukuihin kuin tuolla eaglella. Käsitin itse, että se ei olisi niin herkkä tuulenpuuskille kuin tuo siipimalli. Mitähän tällaiset maksavat verrattuna siipimalleihin? Ajattelin, että se voisi sopia paremmin tällaiselle pientaloalueelle. Valmistajan mukaan pitäis olla äänetön.onko? Yksi iso vai monta pienempää? Voiko muuten myydä naapurille sähköä, jos sitä jää yli omasta käytöstä?Ollaan nimittäin aika paljon pois kotoa,jolloin mökki ei vie paljon sähköä. Saako muuten tällaisista tuulivoimalan asennuksista kotitalousvähennystä?

Laittakaa mulle ehdotuksia. Kyselen tästä foorumista, kun muut ovat aika hiljaisia. Huomasin, et tääl on muitakin tuulivoima topikkeja, mutta minua ei kiinnosta ihan niin syvällisesti niihin perehtyä. Ja tiedettähän tämä topikki ei ole. Kaikkea saa ehdottaa.

-syöttötariffia odotellessa-

Kommentit (7)

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Oman sähkövoimalan hankkiminen ei tuota säästöjä verkkovirtaan verrattuna. Tuulimylly vaatisi lisäksi jonkinlaisen kunnollisen tavan varastoida energiaa, mikä maksaa järjettömästi.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Itse olen täysin samoilla linjoilla, mutta odottelen hetken aikaa. Siitä syystä, että esimerkiksi jenkeissä (ja saksassa?) ainakin on mahdollista saada hyvitys sähköverkkoon tuottamastaan sähköstä. Elikkäs jos sattuu käymään niin, että tuulimylly katolla tai paneeli tuottaa enemmän kuin kulutat, voit lykätä ylimääräisen verkkoon muille. Suomeenkin tuommonen systeemi välittömästi.

Tuollaiset pienet tuulimyllyt vastaa käsittääkseni lehtien havinaa, omaa kokemusta ei ole.

Hyvä, tuommoisista pienistä jutuistahan se sähkönkulutus syntyy, eivätkä läheskään kaikki edes yritä käsittää, mitä kaikkea itse pystyy tekemään. Teollisuuden kulutus on ollut nyt laskussa ja kotitalouksien eikun kasvaa...missä vika?

Tässä olisi ainesta lopputyön aiheeksi, mutta tänne ei jaksa laskeskella

Everything you know, is about to change.

Vierailija
En osaa tehdä käsilläni juuri mitään, enkä oikein jaksa(osaa) perehtyä mihinkään matemaattisiin kaavoihin.

Siitä onkin hyvä lähteä.

-syöttötariffia odotellessa-

Toivottavasti saadaan odotella pitkään. Ko. viritys kun ei kannusta mitenkään tuulivoiman tuottajia vastuuseen omista laitteistaan. Mikäs siinä on tuottaa häiriötä ja tappiota muiden kärsittäväksi kun sähköyhtiö vetää piuhat, EU maksaa tolpat ja veronmaksajat pakotetaan ostamaan kaikki sattumasähköt silloinkin kun kukaan ei niitä tarvitse.

Sillähän se tuulivoima tarvitsee takuuhintoja, koska se pyrkii syöttämään sähköä verkkoon silloin kun sitä on jo siellä tarpeeksi. Ylitarjonta laskee hintoja ja toisaalta nostaa muun sähkön hintaa silloin kun tuulivoimaa ei ole saatavilla.

Ja jotkut vielä kehtaavat valittaa että fortum et kumppanit pyörittävät kartellia. Missä on syöttötariffien hintakilpailu?

Vierailija

besiktas kirjoittaa: Satuin löytämään tällaisen wind side tuuliturbiini tsydeemin kun surffailin netissä. Se toimii purjehdustekniikalla. Minkälaisia huonoja/hyviä puolia siinä on esim.verrattuna tuohon eagleen. Minkäkokoisen sellaisen tarvisin, että pääsisi samanlaisiin tuotantolukuihin kuin tuolla eaglella. Käsitin itse, että se ei olisi niin herkkä tuulenpuuskille kuin tuo siipimalli. Mitähän tällaiset maksavat verrattuna siipimalleihin?
Olen tutkimuksissani tullut siihen tulokseen, että nuo Windsiden tsydeemit ovat melkoisen kalliita laitoksia siihen nähden mitä tuottavat. Äänettömiä ja toimintavarmoja kylläkin. Mutta se oleellisin, poikkipinta-ala tuuleen nähden on pieni. Turussa päin on pari suurempaa, jotka jo jotain tuottavatkin. Itse ole propellimallien kannalla, mutta heittänyt jo haaveet rikastumisesta sähkönmyynnillä.

http://www.kauppakeskusmylly.fi/pics/ul ... _paiva.jpg
Tee pihallesi tällanen sinisestä pöntöstä. Ei tuota voittoa, mutta on kiva katsella, kun tuulella valo palaa ja matkamittarin lukemat muuttuvat.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aujd+j ... onius.html

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
totinen
Kyllä täälläkin on mahdollista myydä sähköä verkkoon omasta voimalasta, mutta silloin joutuu maksanaan niin suurta tuottajamaksua ettei se kannata kotivoimalassa.
Taloudellisesti siitä pitää saada mahdollinen.

Everything you know, is about to change.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Esimerkkinä sopisi 10kw nimellistehon voimala joka maksaa kaikkineen n. 20000 euroa. Tähän sitten verkkoinvertterit jotta saadaan 3-vaihevirtaa jotka maksaa n. 6000 euroa. Tällä voidaan saada jo tarvitsemanne energia tuotettua vuodessa ja vähän yli. Kun lisätään vielä 2kw aurinkopaneleita tuohon järjestelmään voisi sanoa että olisi omavarainen lähes 100%. Tosin panelit uutena maksaa n. 10000 euroa. Ja takaisinmaksuaika olisi siinä 40 vuoden kieppeillä. Täytyy myös muistaa että joku voi aina särkyä joten nostaa maksuaikaa.

kotitalousvähennystä näistä ei saa. Vain ainoastaa sähkömiehen töistä mitä vaaditaan itse talossa järjestelmän asentamisessa..

myös lupaasiat kannattaa ottaa selville. Jokaisessa kunnassa nämä ovat erilaiset. Pääsääntöisesti kaavoitusalueella tarvitaan toimenpidelupa mutta myös rakennuslupaa voidaan vaatia. Ennen aloittamista ja sen suurempaa selvittelyä kannattaa myös pohjustaa naapureita ajatuksistaan. Näin vältytään ongelmat tulevaisuudessa kun lupia aletaan hakemaan.

toisen polven pilkkuvirhe

Uusimmat

Suosituimmat