14 W säästölamput

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

ostin nointa energiasäästölamppuja, olen kokeillut kaikenlaisia ja hyviä ja huonoja.

14 W säästölamppu todellisuudessa vastaa enempi valoteholtaan vanhaa 60 W hehkulamppua. 11 W säästölampuilla ei oikein nää mitään, kun ovat himmeitä.

Kommentit (4)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

14 W säästölamppu todellisuudessa vastaa enempi valoteholtaan vanhaa 60 W hehkulamppua. 11 W säästölampuilla ei oikein nää mitään, kun ovat himmeitä.

Noissa vastaavuuksissa liioitellaan, ainakin halvemmissa lampuissa, mutta minulla on suurin osa 23 W:sia. Jossain eteisessä ja käytävissä, joissa riittää nähdä kulkea, on muutama 15 W:nen. Hehkulampuistakin alle 100 W:set sopivat lähinnä merkkilampuiksi, joskin häviävät ledeille.

Hitto, pitäisi kai pultata kattoon pari kolme noin 100 W:n metallihalidivalaisinta per huone, mutta eräät tahot eivät ehkä pidä siitä.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Hitto, pitäisi kai pultata kattoon pari kolme noin 100 W:n metallihalidivalaisinta per huone, mutta eräät tahot eivät ehkä pidä siitä.

Vaimo?

Vierailija

Olen myös huomannut, että valmistajat liioittelevat aika reippaasti es-lamppujen hehkulamppuvastaavuuksia mitä valotehoon tulee. Itselläni on keittiön kahdessa kattovalaisimessa yhteensä 4x23 W Osramin lamppuja, eli pitäisi vastata valoteholtaan 480 W verran hehkulamppuja.

Tätä se ei kyllä tee ja lisäksi olen vuosien varrella huomannut, että nuo es-lamput menettävät pikkuhiljaa ja huomaamattomasti valotehoaan. Jonakin päivänä sitä sitten vain ihmettelee miksi valot ovat niin himmeitä. Tämä koskee myös merkkivalmistajia kuten Osram, Sylvania jne.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Olbe
Neutroni

Vaimo?

Mistä arvasit? Ihme nipotusta. Jotenkin sen ymmärtäisi, jos panisin matalapainenatriumlamput, mutta metallihalideissa on parempi spektri kuin halpis energiansäästölampuissa. Alakerrassa minulla on onneksi tarpeeksi valoa, kun sain koijattua muutamankymmentä vanhaa teollisuuskäytössä ollutta loisteputkivalaisinta ilmaiseksi.

No, minulla on chilinkasvatuspöytä tässä tietokoneen vieressä, ja täytyy sanoa, että metrin päässä selän takana loimottavan 350 W:sen natriumlampun muuten miellyttävän lämminsävyinen valo hieman latistaa putkinäytönkin sinänsä erinomaista kontrastisuhdetta, keltaisella spektrin alueella jopa häiritsevässä määrin.

Uusimmat

Suosituimmat