Nina af Enehjelm ihmeissään - Miten köyhä voi olla lihava?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.iltalehti.fi/viihde/200812108747527_vi.shtml

Lainaus:

Nina af Enehjelm ihmeissään: Miten köyhä voi olla lihava?

"Tapani Kansasta eronnut Nina af Enehjelm kertoo blogissaan niukan budjetin pitävän linjoissa.

Ovatko vähävaraiset ylipainoisia?

Af Enehjelm kertoi lokakuussa Iltalehdelle, että ero Kansasta tiukensi budjettia.

- Taloudellisesti joudun pärjäämään vähemmällä, mutta ei se ole niin vaarallista.

Blogissaan toimittaja-kirjailija kertoo niukkuuden hyvistä puolista.

- Kun elää pääasiassa puurolla, näkkileivällä ja vitamiinipillerillä ja valitsee juomakseen Helsingin puhtaan hanaveden pysyy mukavasti linjoissaan.

Samalla af Enehjelm ihmettelee miten heikkotuloiset suomalaiset lihovat.

- Olen muuten usein ihmetellyt miten on mahdollista, että köyhät ihmiset, ainakin Suomessa, niin usein ovat lihavia. Suoraan sanoen läskejä."

Voi hellan tettas sentään! Kansan siivellä elämisen päättyminen tuskin tarkoittaa sitä että liittyy oikeasti siihen kansanosaan joka joidenkin mukaan elää "kansan siivellä". Tuskinpa af Enehjelm oikeasti edes tietää mitä on elää runsaan 300 € kuukausituloilla eli toimeentulotuen perusosalla.

Harva suomalainen tuskin jaksaa kiduttaa itsensä kauneusihanteen mukaiseen alipainoon pelkällä puurolla, näkkileivällä ja vitamiinipillerillä sekä vedellä. Tämähän on hankalaa jopa "huippu"malleillemme ja lehdistä saa lukea miten vähän väliä joku tällaista ruokavaliota noudattava on ollut tiputuksessa tai koomassa. Toimeentulominimillä kitkuttelevan ajatuksissa tuskin ensimmäisenä ovat kehonmitat ja se miten niissä pysyy vähentämällä syömisen minimiin. Elämä on kidutusta jo sellaisenaan, siihen ei tarvita enää nälkäkuureja.

Ja totuus on se että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (mm. kaali, sipulit, porkkana, puuro) köyhän ruoka on halpaa ja yleensä huonompaa ravintoarvoltaan. Pelkkä stressi jo lihottaa ja apatisoi. Runsas 300 eurolla kuussa ei osta päivittäin ravitsevaa täysjyväleipää tai vähärasvaisia kalkkunaleikkeitä, vaan ravintoköyhää halvinta höttöranskanleipää ja lauantaimakkaraa. Ja vaikka kaali olisi hyvää, kaaliruokia ei monikaan jaksa syödä jatkuvasti.

Mitähän af Enehjelmin vähemmällä pärjääminen tarkoittaa, puhutaanko runsaasta 300 eurosta kuussa elämiseen, vai jostain aivan muusta?

Nostan hattua kaikille niille jotka jaksavat köyhyydestä huolimatta pitää itsestään huolta, koostaa edullisen terveellisen ruokavalion ja kuntoilla, kultalusikka suussa eläneet itseään kiduttamaan tottuneet ovat toinen juttu. Onneksi ainakaan vielä perusturvalla elävien ei tarvitse noudattaa askeettisinta ja edullisinta mahdollista itsekiduttajan dieettiä, Mikko Kivisen näkkileipä"ruokavalio" olisi varmasti SATA-komitean mieleen, säästyisi paljon euroja kun ruokalulut toimeentulotuessa laskettaisiin sen mukaan.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Kyllähän se on ihan kansainvälisestikin todettu, että köyhien alueiden kaupoissa myydään epäterveellisempää ruokaa. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä, että lihottava ruoka ei ole erityisen kallista.

Ja aika epäterveellisesti tuo Enehjelmkin näköjään elää. Puuro ja näkkileipä ovat ihan hyviä, mutta ei pelkästään niillä terveellisesti elä.

Vierailija

No, nimestä ainakin voi arvailla että parempia ja lähipiirikontrollinen leimaaviä päiviä on nähnyt tuo köyhyyskriitikko. Onkohan suku hylännyt kun puputetaan näkkäriä?

Itse hän tämä on unohtanut proteiinit, jotka nekään eivät halvimmillaan ole kohtuuttoman kalliita ja pitkään jatkunut puute latistaa kommenttienkin tasoa.

Vierailija

Eiks liika hiilari, rasva ja liikkumattomuus luhota.

Eli limsat, mehut, karkit, jäätelö, sukalaa, sipsit, keksit, valmisruoat sekä kaikenlaiset leivonnaiset.

Ja nämä ovat KALLIITA, eikä niitä työttömät osta ????

Eli kyllä suomalaiset juurekset eli peruna, porkkana, lanttu, punajuuri, sipuli, nauris, kaali jne... ovat aikast edullista verrattuna edelliseen mössöön.

Yhden jätskin hinnalla saa jo kilon porkkanoita.

Ruisleipä maksaa melkeen samanverran kuin ranskanpulla ainakin meidän citymarketissa.

Itse syön nisupaakareiden 100% ruisleipää (luomu) 400g, joka maksaa 1,39€.

Joskus olen ostanut täysjyvävehnäleipää, mutta se oli jo reilut 2€ kappale ja täynnä lisäaineita.

Meillä syödään niin vähän leipää, jotta pakko olla ravintorikasta leipää.

Toki täytyy paljon muutakin syödä.

Mutta, miksi ruuan ylipäänsä pitäisi olla halpaa tai jopa ilmaista joillekkin?

Mikään ei ole ilmaista yhtään missään.

Eikä halvalla hyvää saa.

Jättää jotain turhaa ostamatta, niin taatusti saa laadukkaampaa ruokaa pöytäänsä. Ja itse tekemällä tulee aina edullisemmaksi.

Noh luonnon antimia saa jokamiehen oikeudella hakea metästä.

Maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka eivät edes tiedä, mitä on puhdas vesi. Ja meillä sitä lorotellaan paskan mukana alas pöntöstä. Ja paljon.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005
Lazlo
Kyllähän se on ihan kansainvälisestikin todettu, että köyhien alueiden kaupoissa myydään epäterveellisempää ruokaa. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä, että lihottava ruoka ei ole erityisen kallista.

Ja aika epäterveellisesti tuo Enehjelmkin näköjään elää. Puuro ja näkkileipä ovat ihan hyviä, mutta ei pelkästään niillä terveellisesti elä.

Totta tuo. Pistäisin myös Enehjelmin vierailemaan ravintoterapeutille kipin kapin.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Enpä usko, että tuon jutun haastattelun nainen oikeasti mistään rahapulasta kärsii.

Ulmas
Toimeentulominimillä kitkuttelevan ajatuksissa tuskin ensimmäisenä ovat kehonmitat ja se miten niissä pysyy vähentämällä syömisen minimiin. Elämä on kidutusta jo sellaisenaan, siihen ei tarvita enää nälkäkuureja.

....

Mitähän af Enehjelmin vähemmällä pärjääminen tarkoittaa, puhutaanko runsaasta 300 eurosta kuussa elämiseen, vai jostain aivan muusta?

Noh noh, älähän nyt liioittele. Sen jälkeen, kun lähdin opiskelemaan, minulla ei ole kertaakaan ollut niin paljoa kuin kolmeasataa euroa kuussa käytettävissä elämiseen. Maksimissaan hitusen reilu parisataa, sekin vanhempien tuella. Ihan mukavasti pärjäilen, olen tyytyväinen tilanteeseeni. Rahaa löytyy sen verran, että voin syödä kohtalaisen monipuolisesti (toki naudanliha ja kotimainen kala ovat automaattisesti pois listalta) ja lemmikitkin pystyn elättämään. Vaatteita en tosin ole ostanut puoleentoista vuoteen, enkä juuri pysty matkustelemaan, mutta niitä nyt en niin paljon kaipaakaan.
Toki erona vaikka pitkäaikaistyöttömään on se, että saan monesta paikasta opiskelija-alennuksia, ja hätätapauksissa vanhemmat auttavat.

MsHorton

Eli limsat, mehut, karkit, jäätelö, sukalaa, sipsit, keksit, valmisruoat sekä kaikenlaiset leivonnaiset.

Ja nämä ovat KALLIITA, eikä niitä työttömät osta ????

Kyllähän ne, mutta ranskanleipä, kalapuikot, ranskalaiset perunat, makaroni ja ketsuppi, nuudelit yms. pullamössöt ovat halpoja. Samaten makkara, lihapiirakat, kahvi jne. Helposti sitten myös ostetaan sitä tavaraa, mihin on totuttu ja mitä on helppo syödä (eli ylläolevia) sen sijaan, että tehtäisiin jotain kunnollista ruokaa vaikka kasviksista, jauhelihasta, kanankoivista, perunasta yms. jotka myös ovat melko halpoja.

Vierailija

Köyhät ihmiset ovat köyhiä usein erityisesti henkisesti. He eivät harrasta kulttuuria. He lukevat 7-lehteä, seuraavat jääkiekkoa ja ovat muutenkin juntteja.

Tämän päivän köyhät suomalaiset eivät totisesti nää nälkää. Ja näin oli jo sodanjälkeisellä nousukaudella. Kommunistit tosin yrittivät edellään pitää yllä legendaa jossa köyhyys ja nälkä samaistettiin. Kuitenkin jo silloin vitsailtiin "sadan kilon kommunisteista".

"Voit, läskit syö ja sikarit päälle polttaa. Ja siltä jaksaa valittaa, että kyllä työläinen kurjuutta kärsiä saa..."

[size=85:8qvftl7b]Suomalaisen "työläisen" vatsa. [/size:8qvftl7b]

SAK:n kuvapalvelu

Vierailija

Niin siis terveellinen ruokahan on kaikista halvinta. Ei mikään kalkkunaleike ole erityisen terveellistä, vaikkakin se on terveellisempää kuin esimerkiksi meetwursti. Soijaa, tofua etnisistä kaupoista, papuja, juureksia, kotimaista hyvää ja ravitsevaa viljaa. Lisäksi vaikka monivitamiinitabletti D- ja B12-vitamiinien sekä kalsiumin vuoksi.

Vierailija
Mei long
Kyllähän ne, mutta ranskanleipä, kalapuikot, ranskalaiset perunat, makaroni ja ketsuppi, nuudelit yms. pullamössöt ovat halpoja. Samaten makkara, lihapiirakat, kahvi jne.

Ai niin. Noi unohdin ihan tyystin, koska itse en luokittele niitä ruoaksi lainkaan niiden alhaisen ravinnepitoisuuden vuoksi. Eikä noista lähde edes nälkä

Olen itse joskus ollut ihan rahaton ja kauan, koska join opintolainarahat ja sitten olin rahaton. Lämpimän ruoan sain koulussa ja kotona söin itse leipomaani sämpylää ja oivariinia päälle. Viikonloput kävin vanhemmilla syömässä.

Vähät rahani meni kissanruokaan ja tupakkaan.

Mei long
Helposti sitten myös ostetaan sitä tavaraa, mihin on totuttu ja mitä on helppo syödä (eli ylläolevia) sen sijaan, että tehtäisiin jotain kunnollista ruokaa vaikka kasviksista, jauhelihasta, kanankoivista, perunasta yms. jotka myös ovat melko halpoja.

Näinhän se menee.

Mitä vähemmän tekemistä (työtön ja persaukinen), niin sitä laiskempi ja valittavampi yksilö.

Toki poikkeuksiakin on.

Itse tekemällä ja leipomalla saa todella edullisesti laadukasta ravintorikasta ruokaa myös sillä reilulla 300€ / kk.

Se on vaan halusta kiinni.

Mutta tässä holhousyhteiskunnassa kansa ei osaa muuta kuin valittaa ja odottaa ihan kuin Dr. Phil-ohjelmassa

Ilmankos niitä pakolaisia tänne virtaa, kun täältä saa kaiken ja ihan ilmatteeks.

Vierailija
suolaasuolaa
Niin siis terveellinen ruokahan on kaikista halvinta. Ei mikään kalkkunaleike ole erityisen terveellistä, vaikkakin se on terveellisempää kuin esimerkiksi meetwursti. Soijaa, tofua etnisistä kaupoista, papuja, juureksia, kotimaista hyvää ja ravitsevaa viljaa. Lisäksi vaikka monivitamiinitabletti D- ja B12-vitamiinien sekä kalsiumin vuoksi.

Rasvahapot vielä kuntoon, muuten vaikuttaa ihan hyvältä listan alulta.

Vierailija

Kuulkaapas ny possut.

Ruoka on psykologiaa, ei muuta. Sama vetää hernaria kun lohipasteijoita, sama vaikutus.

Mie en usko että kukaan voi lihoa suomen sosiaaliturvalla, se on niin paska.

Jos lihoo, niin se pitäs asettaa näytteille että kattokaa. Ihme?

Katsokaa, illuusio?

Vierailija

Ihmisellä on sellainen luonne, että se haluaa että työstä saa palkan, vaikka se olisi kuinka paska.

Se on sydämmen mustassa sopukassa kateellinen sille köyhälle joka simputtaa nälkärajalla, työttömyyskorvauksella, kun se on, no .... kateellinen.

Miks mun pitää, eikä ton pidä.

Tämän länsimaisen yhteiskunnan paras puoli on ollut aina se että ketään ei jätetä

Nyt nää miettii että jätetään.

Mitä ihmisyyttä se ny on.

ei mitään

Ihan paskaa.

Mie ainakin pidän kunnia-asiana huolehtia vähäosaisita. vittu, ihme psykopatiaa jos ei näin ole normaali moraali.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat