Terveellisin ruoka-aine

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiede-lehdessä 11/2008 osiossa "Kysy mitä vain, asiantuntijat vastaavat" oli kysymys "Onko olemassa yhtä ruoka-ainetta, jota syömällä tulisi toimeen?"
Asiantuntija Antti Aron mukaan se olisi "vähärasvaiseen maitoon keitetty tai sen kera nautittu kaurapuuro".

Saanen esittää eriävän mielipiteen. Ensinnäkin vesi luonnollisesti on tärkein ravinto terveydelle. Ilman joitain tiettyjä vitamiineja ja mineraaleja ihminen voi pysyä elossa hyvinkin kauan, mutta jo muutaman päivän jälkeen ihminen kuolee ilman vettä.

Kysymys hakee kuitenkin ruoka-ainetta, jossa olisi kaikki mitä ihminen tarvitsee maksimaalisen pituiseen elämään. Siinä siis pitää olla vettä, proteiineja, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja, hivenaineita, entsyymeitä, fytokemikaaleja jne. joiden suoranaisesta tai epäsuorasta vaikutuksesta ihminen eläisi mahdollisimman pitkään. Epäsuora vaikutus voisi olla esimerkiksi hyvän bakteerikannan ylläpitäminen suolistossa tuottamaan hyödyllisiä ravinteita, jos itse ravintoaineessa ei niitä ole.

Terveellisintä ruoka-ainetta etsiessä ei tule kuitenkaan ainoastaan katsoa vain mitä terveellistä, vaan myös mitä terveydelle haitallisia antiravinteita ruoassa on.

Väittäisin Aron suositteleissa ruoka-aineissa olevan paljon antiravinteita. Esimerkiksi viljassa - kuten kaurassa - on mm. fytaatteja ja ensyyminestäjiä, jotka heikentävät ravinteiden imeytymistä.
Maito yleisesti pastöroidaan, joka siis on maidon lämpökäsittelyä. Pastöroinnissa maidosta kuolee bakteerit (pahat, mutta myös hyvät), joiden solukalvo hajoaa rikki. Sieltä paljastuu histamiineja, jotka ovat elimistölle tuntemattomia, ja se synnyttää immuunivasteen - keho siis nostaa puolustustoimintoja ja tekee kehon "sairaaksi". Maidon antibiootit, mitä lehmille on syötetty, ei myöskään tee hyvää elintärkeille suolistobakteereille. Maidon kalsium estää taas proteiinin imeytymistä.

Tässä kiintoisa artikkeli viljojen terveellisyydestä: http://www.thepaleodiet.com/articles/Ce ... rticle.pdf

Terveellisimmän ruoan etsimisessä voi myös ajatella ravintoanalyysista poikkeavalla tavalla, joka kuitenkin näyttää saavan samoja tuloksia. Tarkoitan evolutiivista näkökulmaa: mitä olemme sopeutuneet syömään. Siinä aiheessa onkin kiistaa kyllikseen, esimerkiksi väitteitä on, että olemme kasvissyöjiä (herbivore) tai sekasyöjiä (ornivore). Mutta maanviljely tuli joka tapauksessa vasta noin 10 000v sitten Eurooppaan, syntyen kymmenisen tuhatta vuotta aiemmin aasiassa. Tämä tarkoittaa evolution näkökulmasta suhteellisen lyhyttä aikaa, sopeutumista siis ei ole juurikaan ehtinyt tapahtua. Maidon kulutuskin on meille varsin tuore ilmiö - selvällä enemmistöllä maailman ihmisistä on laktoosi-intorelanssi, eli eivät ole sopeutuneet pilkkomaan laktoosia.

Toisaalta jo vanha totuus, että kasvikset pitää terveenä sopii hyvin myös yhteen evolutiivisen näkökulman kanssa - ihminen on pitkään saanut pääosan energiastaan kasviksista (tosin kypsymättömistä, sekin tapa on tuoreeltaan muuttunut).

Eri yksilöt poikkeavat siis toisistaan - toisille tuo maito-kaurapuuro yhdistelmä olisi varsin epäterveellinen. Mutta on myös pienempiä - ei niin ilmiselviä eroja sille miten terveellistä kukin ruoka hänelle on. Toiset ovat esimerkiksi sopeutuneet syömää esimerkiksi eri tavalla tai kasviksia. Uskon veriryhmällä olevan väliä mikä on terveellistä ja mikä ei yksittäisenä, mutta merkittävänä tekijänä. Siten yksioikosta vastausta ei kysymykseen ole, voidaan vain kysyä mikä on kullekin yksilölle terveellisin ruoka.
Evolutiivisesti asiaa tarkastellen terveydellinen ruoka on siis sitä mitä olemme sopeutuneet parhaiten syömään. Kemiallisemmin, mahdollisimman paljon ravinteita mahdollisimman tiiviissä tilassa.
Tällaisia voisi olla esimerkiksi Spirulina-levä tai Goji-marja.

Spirulinasta:


What does Spirulina contain?

With over 100 nutrients, Spirulina is often described as the most complete food source in the world. The American National Aeronautical and Space Agency includes it in their astronauts diet and plans to grow Spirulina in it’s space station. It’s easy to see why.

Japan has some good examples of some Japanese seniors who have only relied on Spirulina and water for more than 20 years showing how good is Spirulina for the human body.


http://www.australianspirulina.com.au/s ... .html#nine
Korostus oma. Mutta jos 20-vuotta pystyy elämään sillä, siinä on oltava jotain niitä ravinteita mitä ihminen toimiakseen tarvitsee.

Spirulinassa on myös erittäin paljon viherhiukkasia, klorofylliä. Klorofyllistä ihminen voi tehdä itselleen tehokkaasti uutta verta - klorofylli on nimittäin lähes identtinen molekyyli hemoglobiinin kanssa. Ainoastaan keskimmäinen poikkeaa, klorofyllissa sen ollessa magnesium ja hemoglobiinissa rauta.

Goji-marjoista:

Minerals
Goji berries contain up to 21 trace minerals (the main ones being zinc, iron, copper, calcium, germanium, selenium, and phosphorus) and are the richest source of carotenoids, including beta-carotene (more beta carotene than carrots), of all known foods or plants on earth



Näissä ruoissa on myös hyvin paljon aktioksidantteja, esimerkiksi Goji marjojen ruoan antioksidanttipitoisuutta kuvaava ORAC-indeksi antaa gojille arvoksi 25,300. Se on paljon verrattuna terveelliseen mustikkaan, jonka ORAC-arvo on kymmenesosa, 2,400. Oksidatiivinen stressi on yksi pääteorioista ikääntymiselle, siten antioksidanttiset ruoat varmasti hidastavat ikääntymistä.

Maidossa ja kaurapuurossa muuten ei juurikaan ole vitamiineja, entsyymeitä tai monipuolisia fytokemikaaleja, kuten karotenoideja mitä ihmiset tarvitsee. Näitä ovat spirulina ja goji-marjat pullollaan.

Monet meren eliöistä luulisi olevan korkealla listassa, joka olisi tehty jollain tavalla "keskimääräiselle ihmiselle terveellisimmät ruoat". Ylekin taannoin uutisoi, että kalastajat elävät muuta väestöä pidempään.

(Miten olisi, kalat, planton, levät?)

Jos siis kysymystä minulta kysyttäisiin, niin perustaisin näkemykseni uusimpaan saatavilla olevaan tietolähteeseen: nämä tutkimukset yleisesti puoltavat luonnonmukaisen ja käsittelemättömän ravinnon olevan ihmiselle terveellisintä. Tällaisia hyvin terveellisiä ruoka-aineita voisi olla esimerkiksi spirulina ja goji-marjat. Luulen niillä elävän pidempään kaurapuurolla ja maidolla.

Aron kanssa olen kuitenkin samaa mieltä yhdestä tärkeästä asiasta: monipuolisuus ruoassa on tärkeää, ainakin siihen saakka kunnes nanoteknologia tekee meille ruokamme.

Kommentit (12)

Vierailija
Lahnala
Spirulinassa on myös erittäin paljon viherhiukkasia, klorofylliä. Klorofyllistä ihminen voi tehdä itselleen tehokkaasti uutta verta - klorofylli on nimittäin lähes identtinen molekyyli hemoglobiinin kanssa. Ainoastaan keskimmäinen poikkeaa, klorofyllissa sen ollessa magnesium ja hemoglobiinissa rauta.



No ei se kyllä ihan näin ole. Hemoglobiini ei vastaa klorofyllia, vaan se on valtava proteiini, joka sisältää hemi-ryhmän, ja tämä hemi-ryhmä vastaa klorofylliä. Hemi-ryhmän massa on promillen luokkaa koko hemoglobiinin massasta, joten ei se säästä käytännössä energiaa juuri lainkaan, vaikka porfyriinin voisikin käyttää uudestaan, kun on syntetisoitavana kuitenkin koko proteiini.

Vierailija

Hamppu!
Apua myös atooppisen/psoriasis-ihottuman hoidossa.
Siis siemenet, joissa ei ole päihdyttäviä THC ym yhdisteitä.

Hampunsiemenet ovat elävää, täysipainoista ja luontaisesti gluteenitonta ravintoa. Kuopion yliopiston farmaseuttisen kemian laitoksen tutkimusten mukaan hampunsiemenöljyn säännöllinen nauttiminen (esim. 10 - 25 mg/pv) vaikuttaa kehomme terveystilaan ja ennaltaehkäisee monia tauti- ja puutostiloja.

Hampunsiemenet sisältävät 33% monityydyttämätöntä rasvaa. Rasvahappokoostumus on erinomainen; omega-3, -6 ja -9- happojen lisäksi se sisältää harvinaista ja erittäin terveellistä gammalinoleenihappoa.

Hampunsiemenöljyn säännöllinen nauttiminen tasapainoittaa kolesterolia, aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa. Se on todettu myös vahvistavan vastustuskykyä ja lieventävän astma- ja allergiaoireita.
Hampunsiemenissä on 24% proteiinia, ja aminohappokoostumus on täydellinen. Siemenet sisältävät kaikkia ihmisen solujen rakentamiselle välttämättömiä aminohappoja.

A-vitamiinia on hampunsiemenöljyanalyysissä havaittu olevan 8,700 IU/lb ja E-vitamiinia 1,0 mg/100 g. Mineraalianalyysissä kuorittu hampunsiemen omaa 37 erilaista alkuainetta. Erittäin merkittäviä pitoisuuksia (mg/100g) ja päivittäissuositus ovat:

* Kalsiumia 168 mg (800 - 1200 mg/pv)
* Rautaa 17,9 mg (18 mg/pv)
* Jodia 0,084 mg (0,08 - 0,150 mg/pv)
* Magnesiumia 605,9 mg (300 - 400 mg/pv)
* Fosforia 830,2 mg (800 - 1200mg/pv)
* Sinkkiä 8,2 mg (15 mg/pv)

Vierailija
maz
Siis siemenet, joissa ei ole päihdyttäviä THC ym yhdisteitä.



Ei päihdelajikkeidenkaan siemenissä tai juurissa ole kannabioideja, ja varsissakin on hyvin vähäiset pitoiduudet. Syy miksi kasvi edes tuottaa tätä ydistettä, johtuu sen tuholaisihyönteisiä torjuvasta vaikutuksesta kuten nikotiini tupakassa.

Vierailija
Scylla
Lahnala
Spirulinassa on myös erittäin paljon viherhiukkasia, klorofylliä. Klorofyllistä ihminen voi tehdä itselleen tehokkaasti uutta verta - klorofylli on nimittäin lähes identtinen molekyyli hemoglobiinin kanssa. Ainoastaan keskimmäinen poikkeaa, klorofyllissa sen ollessa magnesium ja hemoglobiinissa rauta.



No ei se kyllä ihan näin ole. Hemoglobiini ei vastaa klorofyllia, vaan se on valtava proteiini, joka sisältää hemi-ryhmän, ja tämä hemi-ryhmä vastaa klorofylliä. Hemi-ryhmän massa on promillen luokkaa koko hemoglobiinin massasta, joten ei se säästä käytännössä energiaa juuri lainkaan, vaikka porfyriinin voisikin käyttää uudestaan, kun on syntetisoitavana kuitenkin koko proteiini.



-Kiitos korjauksesta.

maz
Hamppu!
Apua myös atooppisen/psoriasis-ihottuman hoidossa.
Siis siemenet, joissa ei ole päihdyttäviä THC ym yhdisteitä



Olen lukenut, että idättäminen vielä lisäisi siementen vitamiinipitoisuuksia rutkasti (sadoilla ja tuhansilla prosenteilla). Siten idätetty hampunsiemen on varmaan hyvä kandidaatti tittelille.

Mutta monet siemenet sinänsä voi sisältää myös antiravinteita, siementen tapauksissa entsyyminestäjiä, jotka turvaavat siemenen säilyvyyden, kunnes maaperä on taas kostea, jolloin itu herää entsyyminestäjien hajoamisen myötä. Siementen syönnin kannalta entsyyminestäjillä on ruoansulatusta hidastava vaikutus. Täten sekin puoltaa idättämisen puolesta on siis, että ne sulavat paremmin. Käsittääkseni myös nämä entsyyminestäjät siten vaativat ihmisen rajatuista entsyymivarannoista suuremman osuuden kuin ilman niitä, joten entsyymeitä jää muihin toimintoihin, kuten vastustuskykyyn, vähemmän.

Vierailija

Kaurapuuro ja maito.
Tieteen popularismi näkyy taas..

Spirulinaa ei ole tutkittu juuri ollenkaan ihmisillä. Juuri tämän takia sen terveysvaikutuksia (hyödylliset ja haitalliset) ei tiedetä. Siten on paha mennä sanomaan (tieteellisesti) ruoka-aineen terveellisyydestä. Tämä vaikuttaa siihen, että tiede-lehdissä ei ole hyvä mainita asioita, jotka eivät pohjaudu tieteellisiin tutkimuksiin. Suuntaa antavat "tulokset" ovat varsin myönteiset.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirulina_(dietary_supplement)#Nutrients_and_other_chemicals
-sivulla ei mainittu mitään vaarallista ainesosaa spirulinassa.

Goji-marjoista sen verran, että ne sisältävät myrkyllistä atropiinia http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfberry#Safety_issues -sivun mukaan. Kuitenkin alle myrkyllisen määrän. Sivulla ei mainittu, kuinka paljon goji-marjoja tulee syödä, että saa kohtauksen (fotofobia esimekiksi yhtenä oireena). Kuolemaan johtava kohtaus vaatinee:
The fatal adult dose of atropine is not known; 200 mg doses have been used and doses as high as 1000 mg have been given.

In children, 10 mg or less may be fatal. With a dose as low as 0.5 mg, undesirable minimal symptoms or responses of overdosage may occur. These increase in severity and extent with larger doses of the drug (excitement, hallucinations, delirium and coma with a dose of 10 mg or more).
tämä sivulta: http://www.rxlist.com/atropine-drug.htm#

The atropine concentrations of berries from China and Thailand are variable, with a maximum content of 19 ppb, below the likely toxic amount. lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfberry#Safety_issues

Tulos saatiin testattaessa vain kahdeksan näytettä goji-marjoista.

19 ppb on siis tässä 19 biljoonasosagrammaa atropiinia yhdessä grammassa goji-marjoja. Wikipediassa ei kerrottu oliko 19 ppb määrä marjojen kuivapainosta vai ei. Laskin seuraavan:

Johtotulos: Lapsen tulee syödä noin 52 kiloa marjoja kuollakseen tai noin 2,6 kiloa saadakseen oireita.

Huomiota:

Safety:
Do not take the berries if you have an inflammatory condition, poor digestion, or a tendency to become bloated. At customary dosage levels, neither the berries nor the root
appears to pose risks.

No drug interactions have been reported.

It is not recommended to take if pregnant or nursing. lähde: http://www.tceconsult.org/TOW%20downloads/Supplements&SpecialFoods/Goji%...

Eli marjoja ei saa syödä, jos on tulehdustila, huono ruuansulatus tai "tendency to become bloated" (en osaa suomentaa, ehkäpä kyse on ruuansulatuskaasujen aiheuttamasta vatsan paisumisesta).

Vierailija
Mielipelaaja
"tendency to become bloated" (en osaa suomentaa, ehkäpä kyse on ruuansulatuskaasujen aiheuttamasta vatsan paisumisesta).



Taipumus pöhöttymiseen.

Vierailija
o
Hampunsiemenhän on ainakin teoriassa niin ylivoimainen, ettei tästä pitäisi olla edes tarvetta väitellä.



Muita etuja ravintoarvojen lisäksi:
- Kyseisen kasvin varresta saatava kuitu on selvästi maailman lujinta ja kestävintä luonnonkuitua.
- hyvä öljykasvi
- Käyttää C4-fotosynteesiä eli tehokkainta.
- Elää karussa maaperässä.
- Ei tarvites hyönteistorjuntaa
- Kasvaa villinä mm Intiassa ja Venäjällä.
- Laaja geenikartta, eli on mm. jalostettu 10 cm ja 4 metrisiä lajikkeita ja puumaisesta puskamaiseen lajikkeeseen.

Mutta kyseessä on huumekasvi, joten se on paha.

Uusimmat

Suosituimmat