Ihmisen kestävyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.worldsfittestathlete.co.uk/records.html

Paddy Doyle on aivan uskomaton jäpikkä.
Kaveri pitää hallussaan kestävyyslajien lukemattomia maailmanennätyksiä. Armeijataustainen brittiurheilja on vienyt punnerrukset, situpit ja muut ihan uusiin ulottuvuuksiin. Onko ihmisen kestävyydellä mitään rajaa?

Väsyneen näkönen jammu kuitenkin on. Kestävyysharjoittelu taitaa viedä veronsa elianaikaodotuksesta.

Muutamia ennätyksiä poimittuna.
Aivan uskomattomia juttuja. Punnerruksia pysähtymättä lähes 8.000 jne.

PUSH-UPS
(see also our record list for press-up records)

with a 50 lb [22.68 kg] plate weight on his back: 4,100, 28 May 1987, Calthorpe Old Boys Birmingham WR
non-stop: 7,860, 25 Feb 1996, Le Pub, Birmingham ER
one year: 1,500,230, 21 Oct 1988-01 Oct 1989, Holiday Inn Hotel Birmingham WR
24 hours: 37,350, 1-2 May 1989, Holiday Inn Hotel Birmingham WR
one hour: 1,705, 22 June 1993, Irish Centre, Birmingham WR, now ER
one-armed, one week: 16,723, Feb 1996, Irish Centre, Birmingham WR
one-armed, 5 hours: 5,260, 6 May 1990, NEC, Birmingham WR
7,643, 31 July 1990, Albany Hotel Birmingham WR
8,794, 12 Feb 1996, Holly Lane Sports Centre, Birmingham WR
one-armed, one hour: 1,886, 27 Nov 1993, Munster Arms Hotel Birmingham WR
2,478, 31 July 1990, Albany Hotel, Birmingham WR
2,521, 12 Feb 1996, Holly Lane Sports Centre, Birmingham WR
one-armed, 30 minutes: 1,328, 31 July 1990 in Birmingham WR
one-armed, 10 minutes: 400, 6 May 1990, NEC Birmingham WR
on back of hands, 15 minutes: 400, 11 March 2001, Birmingham City Centre Digbeth WR
627, 8 November 2007, Stamina's Boxing Self Defence Gym, Erdington, Birmingham WR RECORD HISTORY
on back of hands, 30 minutes: 425, 8 July 2001 Flensburg VIDEO (AVI, 1.5 MB) WR
689, 11 March 2001, Birmingham City Centre Digbeth WR
700, 20 March 2001, Staminas Boxing-Martial Arts Centre Erdington WR
1386, 8 November 2007, Stamina's Boxing Self Defence Gym, Erdington, Birmingham WR RECORD HISTORY
on back of hands, 1 hour: 660, 5 March 2000 WR
1,303, 20 March 2001, Staminas Boxing-Martial Arts Centre Erdington WR
1,904, 8 November 2007, Stamina's Boxing Self Defence Gym, Erdington, Birmingham WR RECORD HISTORY

BACK PACK RUNNING
1 mile (40 lb weight): 6:56 min, 14 Sep 1991, BBC Record Breakers, London WR
5:35 min, 7 Mar 1993, Bally-Cotton (Ireland) WR
5 km (40 lb weight): 25:15 min, 22 Apr 1995, Guinness Brewery Road Race Dublin WR
5 km (58 lb weight): 32:15 min, 10 Aug 1994, Rostellan Co,. Cork, Ireland WR
5 miles (56 lb weight): 36:49 min., 9 May 1999, Stoneheigh Park Coventry WR
6 miles (56 lb weight): 53:45 min., 9 May 1999, Stoneheigh Park Coventry WR
10 miles (40 lb weight): 1:24 hrs, 7 Mar 1993, Bally-Cotton (Ireland) WR
Half Marathon (43 lb weight): 1:59 hrs, 1 May 1988, Walsall Half Marathon WR
Half Marathon (40 lb weight): 1:58:24 hrs. 20 Sep 1998, Wembley, London WR
Marathon (44 lb weight): 4:42 hrs, 21 Apr 1991, London Marathon WR
Marathon (50 lb weight): 5:04 hrs, 12 Apr 1992, London Marathon WR
50 miles (40 lb weight): 11:56:22 hrs, 4. Sep 1993, Bally-Cotton, Ireland WR
1/2 mile (indoor treadmill, 40 lb weight): 2:58 min, Radio Buss FM, Birmingham WR
1 mile (indoor treadmill, 40 lb weight): 6:08 min, 7 Dec 1991, The World Gym, Birmingham WR
5 mile (indoor treadmill, 40 lb weight): 37:45 min, 7 Dec 1991, The World Gym, Birmingham WR

SAMSON'S CHAIR (STATIC WALL SIT)
4:40 hrs, 18 April 1990, The Magnet Centre Erdington WR, now ER

GYM STAIR CLIMBER
30 minutes with a 40 lb back pack on a Versaclimber: 517.3 m (1696 ft ), 15 Nov 2002, Marryhill Shopping Center WR
1 hour with a 40 lb back pack on a Versaclimber: 958.9 m (3144 ft ), 17 Oct 2002 in London WR

SIT-UPS
with a 50 lb plate weight: 5,000 in 5 hrs, 28 Aug 1988, The Firebird Birmingham WR
with a 50 lb plate weight, 5 mins: 117, 22 Feb 1991, Fox Hollies Centre, Birmingham WR
152, 3 Aug 1991, Lamplighter, Birmingham WR
211, 2 July 2006, Erin Cra Bragh Sports Centre, Erdington, Birmingham WR

with a 50 lb plate weight, 10 mins: 292, 3 Aug 1991, Lamplighter, Birmingham WR
351, 2 July 2006, Erin Cra Bragh Sports Centre, Erdington, Birmingham WR

with a 50 lb plate weight, 15 mins: 376, 26 Sep 1990 Knowle West Midlands WR
427, 3 Aug 1991, Lamplighter, Birmingham WR
501, 2 July 2006, Erin Cra Bragh Sports Centre, Erdington, Birmingham WR

with a 50 lb plate weight, 30 mins: 580, 7 Mar 1991, The Wrexham, Birmingham WR
932, 2 July 2006, Erin Cra Bragh Sports Centre, Erdington, Birmingham WR

with a 50 lb plate weight, 1 hour: 1,130, 12 Nov 1989, Sheffileld WR
1,193, 17 Oct 1992, Sky Sports T.V. WR

STEP-UPS
one hour, with a 40 lb backpack: 911, 20 April 2007 at the Coney Island Exhibition Theatre, Brooklyn, New York, USA WR

SQUATS
one hour: 4,708, 8 November 2007, Stamina's Boxing Self Defence Gym, Erdington, Birmingham WR

BURPEES
15 min: 470, 19 Feb 1992, Stocks, Birmingham WR
490, 22 Feb 1993, Irish Centre, Birmingham WR
30 min: 860, 19 Feb 1992, Stocks, Birmingham WR
930, 22 Feb 1993, Irish Centre, Birmingham WR
1 hour: 1,619, 21 June 1991, ICC Birmingham WR
1,649, 19 Feb 1992, Boys club Birmingham WR
1,822, 6 Feb 1993, Irish Centre, Birmingham WR
1,840, 6 Feb 1994, Bull Public House Polesworth WR
1,850, 25 Nov 1995, Dubliner, Digbeth, Birmingham WR.
5 hours: 4,921, 25 Nov 1995, Dubliner Public House, Birmingham WR
one week: 21,409, July 1999, Fairford Air Show, Gloucester WR

SQUAT THRUSTS
one week: 21,347, May 1998, Living Well Gym, Solihull WR
five hours, alternate squat thrusts: 6,696, 22 July 2000, International Air Display RAF Cottesmore Leicester WR
two hours, alternate squat thrusts: 4,901, 27 May 1995, Cable Wire Sports T.V. Centre, London WR
two hours: 3,597, 12 Aug 1995, Moseley Arms Public House, Birmingham WR
one hour, alternate squat thrusts: 2,504, 3 Sep 1992, Guinness World of Records, London WR
2,810, 19 Aug 1994, Hockley, Birmingham WR
2,820, 27 May 1995, Cable Wire Sports T.V. Centre, London
one hour: 2,010, 2 Sept 1989, Leeds WR
2,150, 23 Feb 1990, Birmingham WR
2,275, 20 May 1990, Roundary Park Leeds WR
3,743, 4 May 1998, Staminas Gym, Birmingham WR
30 min, alternate squat thrusts: 1,360, 13 June 1992, Bristol WR
1,420, 3 Sep 1992, Guinness World of Records, London WR
1,580, 19 Aug 1994, Hockley, Birmingham WR
30 min: 1,360, 12 Aug 1995, Moseley Arms Public House, Birmingham WR
1,871, 4 May 1998, Staminas Gym, Birmingham WR
15 min, alternate squat thrusts: 745, 01 Aug 1993, World Gym, Birmingham WR
790, 19 Aug 1994, Hockley, Birmingham WR
10 min, alternate squat thrusts: 545, 6 Aug 1993, Monarch, Quinton, Birmingham WR
574, 29 July 1994, Alcester WR
5 min, alternate squat thrusts: 290, 6 Aug 1993, Monarch, Quinton, Birmingham WR

WEIGHT LIFTING
one hour: 24258.5 kg [53480 lb], 9 Nov 1990, Fox Hollies Leisure Centre Birmingham WR

BRICK CARRYING
124.25 km [77 mi 350 yd] (in >28 hours), 10/11 Feb 1998 Birmingham-Lower Shuckburgh-Birmingham WR

COAL-BAG CARRYING
one hour: 149 times on a 25 m shuttle course (weight: 110 lb), 9 Nov 1990, Fox Hollies Leisure Centre Birmingham
(The coal bag can be lifted for as long as possible and put down when the athlete is tired.) WR
LOG CARRYING
100 times on a distance of 25 ft (log weighting 56 lb): 21:40 min, 31 Oct 1994, Cannon Hill Park Birmingham WR

STEP UPS
one hour with 56 lb backpack: 716 on a 15 inch height bench on 9 November 2006 in BBC Coventry & Warwickshire Open Centre, Coventry

Kommentit (11)

Vierailija

Eihän nuo ole kuin muutaman tunnin rutistuksia. Toista on esim. ultrajuoksukisoissa joissa tarvitsee jo sisua jonkun verran.

Tässä esimerkiksi juostaan 3100 mailia korttelia ympäri manhattanilla.
http://www.3100.ws/

Vierailija

Onhan niitä toisia kovempia jätkiä.

Tuloksista: Punnertiko hän tosian (Holiday Inn Hotel Birmingham WR):ssä vuoden aikana yli 1,5 miljoona kertaa. Oliko ketään alla?

Vierailija

Luulempa, että tuohon kuntoon voi kyllä päästä aika monikin, joka reenaa kovasti ja on sopivalla dieetillä.

Kysyykin aika paljon keskittymiskykyä, että jaksaa vetää noin pitkiä sarjoja ja laskea mielessä toistojenlukumääriä. Itse ainakin taistelisin vastaavassa tilanteessa kuoliaaksi tylsistymistä vastaan.

Vierailija

Lihaskestävyys on tyypillä aika ainutlaatuisella tasolla, mutta eipä nuo pitkän matkan juoksut kuulosta kovin vahvoilta. Vaikka on 20 kg selässä. Sellaisen nyrkkisäännön ole lukenut, että x kg lisäpainoa huonontaa maratonaikaa x %, eli ilman reppua Paddy Doyle juoksisi 3:46, mikä ei ole kovin hyvä aika. Olisi mielenkiintoista tietää, onko hän juossut maratonia ilman reppua, eli päteekö tuo sääntö edes sinne päin.

Vierailija

Rasputin kirjoitti:

Onko ihmisen kestävyydellä mitään rajaa?

Kyllä on, ja ne rajat on käytännössä jo saavutettu. Suoritukset eivät juurikaan enää parane.

Vierailija
Scylla
Lihaskestävyys on tyypillä aika ainutlaatuisella tasolla, mutta eipä nuo pitkän matkan juoksut kuulosta kovin vahvoilta. Vaikka on 20 kg selässä. Sellaisen nyrkkisäännön ole lukenut, että x kg lisäpainoa huonontaa maratonaikaa x %, eli ilman reppua Paddy Doyle juoksisi 3:46, mikä ei ole kovin hyvä aika. Olisi mielenkiintoista tietää, onko hän juossut maratonia ilman reppua, eli päteekö tuo sääntö edes sinne päin.



No, kyllä se mulle hyvältä ajalta kuulostaa. Kaveri on lihaskestävyydessä maailman huippu ainakin ollut ja monipuolinen. Varmaan monikin pieksee kaverin maratonilla, mutta kato minkä näkönen jätkä se on. Ei mikään tyypillinen linnunluu maratoonari. Harva normihanu jaksaa edes kävellä maratonin.

Vierailija
Scylla
Lihaskestävyys on tyypillä aika ainutlaatuisella tasolla, mutta eipä nuo pitkän matkan juoksut kuulosta kovin vahvoilta. Vaikka on 20 kg selässä. Sellaisen nyrkkisäännön ole lukenut, että x kg lisäpainoa huonontaa maratonaikaa x %, eli ilman reppua Paddy Doyle juoksisi 3:46, mikä ei ole kovin hyvä aika. Olisi mielenkiintoista tietää, onko hän juossut maratonia ilman reppua, eli päteekö tuo sääntö edes sinne päin.



Scylla, oletko itse juossut maratonin ja mikä oli aika?
Paljonko painat? Miten luulisit 20kg repun vaikuttavan omaan aikaasi?

Tuo kaveri ei tee mitään normilajeja. Jotain inttilajien väännöksiä kaikki. Todella hyvä maratoonari tuskin vaivautuu juoksemaan reppu selässä. Reppu vaikuttaa eritavalla kuin se että 20kg olisi tasaisesti läskinä ympärillä. Jotenkin uskon että kaveri on myös kohtalaisen jäykkä.

Onko sinulla tietoa kuinka maratooni vaikuttaa veren hemoglobiiniin? Siis mitataan ennen ja jälkeen juoksun.

Vierailija
Rasputin
Varmaan monikin pieksee kaverin maratonilla, mutta kato minkä näkönen jätkä se on. Ei mikään tyypillinen linnunluu maratoonari.



On sillä massaa, satun tosin tuntemaan samannäköisen kaverin joka juoksi tänä vuonna 3:12. Ilman reppua kyllä.

Rasputin
Harva normihanu jaksaa edes kävellä maratonin.



Jos ei jaksa rauhallista kävelyä muutamaa tuntia niin olisi syytä tehdä kunnolleen pikaisesti jotain... Kyllä terve ihminen jaksaa kävellä 42 km.

Rasputin
Scylla, oletko itse juossut maratonin ja mikä oli aika?



Olen juossut useammankin, ennätys on 3:47. Se ei riitä naisilla edes C-rajaan (vuoden 2009 luokitteluvaatimusten mukaan). Miehillä C-raja on 3:00.

Rasputin
Paljonko painat? Miten luulisit 20kg repun vaikuttavan omaan aikaasi?



58 kg. Luultavasti 20 kg:n reppu hidastaisi pirusti. En tiedä kuinka paljon, mutta ainoa asiaa koskeva väite jonka olen kuullut on tuo prosentti ajasta per painokilo. Eihän tuo tietenkään voi kovin lineaarisesti päteä: kun painolasti kasvaa tarpeeksi, ei lopulta jaksa juosta metriäkään. Täytyy ottaa huomioon että 20 kg olisi suhteessa minulle paljon enemmän kuin tuolle tyypille.

Rasputin
Onko sinulla tietoa kuinka maratooni vaikuttaa veren hemoglobiiniin? Siis mitataan ennen ja jälkeen juoksun.



Maratonin iskutus hajottaa tietääkseni hemoglobiinia.

Vierailija
Scylla
Rasputin
Onko sinulla tietoa kuinka maratooni vaikuttaa veren hemoglobiiniin? Siis mitataan ennen ja jälkeen juoksun.



Maratonin iskutus hajottaa tietääkseni hemoglobiinia.



Juoksija kaveri kerran kerto että joku kansainvälinen tutkimusryhä oli tullu suomeen tutkimaan erästä suomalaista ultrajuoksijaa. Kaveri oli kiertänyt tasasella vauhdilla 400 metrin rataa. Siltä oli otettu verta tietyin väliajoin. Veri oli alussa ihan tummanpunaista mutta sadan kilsan jälkeen haalean väristä litkua.

Eli ajan tällä kysymyksellä takaa että mikä olisi otollisin matka ja aika tietyllä rasituksella esim. n.120-140 sykkeellä juostuna mikä vaikuttaisi veriarvoihin parhaalla mahdollisella tavalla.

Itse kävelen usein ihan vaan ripeetä kävelyä (n.6-7km tunnissa) 10-15km kerralla. Silloin syke meikälisen kunnolla keikkuu n. 120 tienoissa.
Jos oot lukenu joskus esimerkiks Paavo Nurmen harjoituspäiväkirjaa niin talvitaoun jäljiltä kaveri alotti reenamisen pelkästään kävelemällä. Kävelyä käytettiin peruskunnon hankintaan ensimäiset 3 kuukautta.

Kävely on aliarvostettua puuhaa nykyään.

Vierailija
Rasputin
Scylla
Rasputin
Onko sinulla tietoa kuinka maratooni vaikuttaa veren hemoglobiiniin? Siis mitataan ennen ja jälkeen juoksun.



Maratonin iskutus hajottaa tietääkseni hemoglobiinia.



Juoksija kaveri kerran kerto että joku kansainvälinen tutkimusryhä oli tullu suomeen tutkimaan erästä suomalaista ultrajuoksijaa. Kaveri oli kiertänyt tasasella vauhdilla 400 metrin rataa. Siltä oli otettu verta tietyin väliajoin. Veri oli alussa ihan tummanpunaista mutta sadan kilsan jälkeen haalean väristä litkua.



Kuulostaa kyllä "vähän" liiotellulta, vaikka pointti sinänsä käy selväksi. Kuitenkin jos ukko vielä juoksi sadan kilsan kohdalla, niin ei hemoglobiini kovin radikaalisti voinut romahtaa. Hapen avulla sitä kuitenkin juostaan. Mitä tutkimustietoa nyt olen aiheesta nähnyt, niin välttämättä hemoglobiinin pitoisuudessa ei maratonin jälkeen ole lainkaan pudotusta nestehukan vuoksi, vaikka hemoglobiinin absoluuttinen määrä onkin vähentynyt. Ultrajuoksussa asia voi toki olla eri, kun yleensä maltillisempi vauhti sallii nestetasapainon ylläpitämisen ja tietty matkat ovat pidempiä.

Rasputin
Eli ajan tällä kysymyksellä takaa että mikä olisi otollisin matka ja aika tietyllä rasituksella esim. n.120-140 sykkeellä juostuna mikä vaikuttaisi veriarvoihin parhaalla mahdollisella tavalla.



No välittömiä tuloksia ei saa millään suorituksella, mutta yleisesti ottaen urheilussa pätee, että mitä kovempi rasitus, sitä kovempi vaste palautuessa. Vaikka hemoglobiinin määrä hetkellisesti väheneekin maratonin aikana, niin sen jälkeen alkaa armoton punasolujen tuotanto ja hemoglobiinisynteesi kehossa, eikä mene montaa päivää kun ollaan vanhalla tasolla tai sitä paremmalla.

Esim. tässä on tutkittu muutoksia veressä ennen ja jälkeen puolimaratonin. EPO-hormonin tuotanto oli välittömästi kisan jälkeen noussut 26 % ja oli kahden vuorokauden jälkeen vielä 25 % koholla.

Rasputin
Jos oot lukenu joskus esimerkiks Paavo Nurmen harjoituspäiväkirjaa niin talvitaoun jäljiltä kaveri alotti reenamisen pelkästään kävelemällä. Kävelyä käytettiin peruskunnon hankintaan ensimäiset 3 kuukautta.



Toisaalta jos Paavo Nurmi olisi elänyt nykyään, olisi hän ehkä treenannut eri tavalla ja menestynyt vielä paremmin. Nurmi hoiti peruskestävyysharjoittelun kävellen ja teki kovat harjoitukset juosten, mutta kyllä nykyään yleisesti pidetään kevyttä juoksua parhaana pk-harjoitteluna juoksijalle.

Vierailija

Joo, ei tietenkää enää harjotella noin. Nykyään on ympärivuotinen harjottelu ja muutenkin harjotellaan monipuolisemmin. Kävely kuitenkin on yllättävän tehokasta pienestä rasituksesta huolimatta. Sopii hyvin monelle, niinku mullekki.

Uusimmat

Suosituimmat