Pienhiukkasongelma on ratkaistu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaukolämpötoiminnan pahin vitsaus, keuhkosyöpiä aiheuttavat pienhiukkaset, ovat historiaa -jos niin halutaan.

Nykyään on mahdollista rakentaa kaukolämpöverkolle kuuman veden säiliö eli vesivarasto eli lämpöakku. Ainakin Tukholmassa ja Oulussa on tämmöinen. Tämä palvelisi myös kriisivalmiutta.

Sitten polttolaitoksen tarvisi käydä vain öisin, jolloin ihmiset eivät ole ulkona hengittämässä tappavia pienhiukkasia.

Tupakka-askissa pitää olla lain mukaan varoitukset, mutta normaali taajama-ilma on monin verroin vaarallisempaa, koska Suomen laki sallii 200 mg/MJ pienhiukkasia. Saman tien voitaisiin sallia tomaatinviljely keskiaktiivisen ydinjätteen varastossa.

En ole sinänsä keskustavastainen, mutta kyllä nämä puun-, turpeen- ja hakkeen polton säännöt on kansalle suorastaan vaarallisia. Ja tukineen myös erittäin kalliita. On faktaa että keskusta on edunvalvontaorganisaatio eikä puolue.

Kommentit (7)

Vierailija

Ai et pienhiukkaset katoavat ilmasta muutamassa tunnissa? Minkälainen laitos on mielestäsi tehokasta käynnistää ja sammutella 12h välein?

Vierailija

Ihmisiä liikkuu ulkona öisinkin, täysin rehellisistä syistä. Eivätkö he altistuisi hiukkasille joka tapauksessa?

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007

Ei se taaskaan ihan näin mene - ensinnäkään Suomen laki ei toistaiseksi sano pienhiukkasista yhtään mitään, vaan hiukkaspäästöistä yleensä. Pienhiukkasia siinä on kuitenkin massaltaan erittäin pieni osa, vaikka lukumäärä voikin olla isompi.

Toisekseen, kaupunkien pienhiukkaskuormitus tulee hengitystasolle kyllä paljolti muusta kuin kaukolämpölaitoksista - ne korkeat piiput, kun ovat sitä varten, ettei savu tule ihan nenään suoraan.

Kolmannekseen, missään ei ole kaukolämpöakkuja sen vuoksi, että tarvitsisi ajaa laitoksia vain öisin, vaan ne on tehty nimenomaan sitä varten, että voidaan ajaa silloinkin, kun ei ole tarpeeksi kuormaa.

Neljännekseen, kiinteän polttoaineen laitosta ei kukaan rupea ajamaan sammuksiin yöksi ja käynnistämään päiväksi, kun semmoisen ylösajaminen yksistään kestää helposti vuorokauden.

Viidennekseen, ympäristöluvittajat määräävät laitoksille laitoskohtaisen ympäristöluvan, jossa otetaan huomioon laitoksen sijainti ja muu ympäristökuormitus samalla alueella. Kaikki kiinteän polttoaineen laitokset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä varustetaan joko pesurilla tai sähkösuodattimella - usein molemmilla.

Kuudennekseen, pitäisi suosia yhdistettyä sähkön ja lämmöntuotantoa ja sähkön varastointiin ei lämpöakku auta.

Vierailija

Valtaosa pääkaupunkiseudun ulkoilman pienhiukkaspitoisuudesta ei kuitenkaan ole peräisin paikallisista lähteistä vaan pääasiassa Suomen rajojen ulkopuolelta kaukokulkeutuneesta sekundaari- ja primaariaerosolista. Myös energialaitosten päästöjen osuus paikallisissa hengitysilman pitoisuuksissa jää tehokkaiden savukaasunpuhdistimien ja 150 metristen piippujen ansiosta vaatimattomaksi.
www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansa ... iseudulla/

Vierailija

Kiitos hyvistä vastauksista, mutta jostain syystä ne koskettivat vain isoja kaupunkeja, ja minä puhuin muutaman megawatin laitoksista.

Nämä pienet laitokset ei tarvi mitään lupia. Ei ole sähkösuodattimia eikä pesureita. Ne ovat keskellä asutusta ja piippu on matala. Kaukokulkeuman osuus on melkein nolla. Niistä käytetään nimeä aluelämpölaitos, varavoimala tai huippukuormalaitos. Perinteisesti polttoaine on ollut öljy tai kaasu, mutta nykyään hake. Näitä on satoja ja muutaman vuoden päästä tuhansia. Öljy palaa puhtaasti kosteaan hakkeeseen verrattuna. Kosteus voi olla 50%.

Aluelämpölaitoksen sammutus vie minuutin ja startti 5 min.

Haluttaessa isotkin laitokset saadaan helposti toimintaan 12 tunnissa, mikä olisi riittävä päiväsammutukseen. Ei ole mitään teknistä syytä, etteikö startin voisi nopeuttaa esim yhteen tuntiin.

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007

Väitteesi kaipaavat nyt kyllä tuekseen hieman faktaa.

Voisitko mainita minulle sellaisen hakelaitoksen, jossa startti hoituu 5 minuutissa ja pysäytys 1 minuutissa?

Jos jätät kuljettimet seisomaan talvipakkaseen täynnä kosteaa haketta, voit olla varma, että laitos ei pärähdä käyntiin napista painamalla.

En tiedä yhtään hakkeella toimivaa huippukuormalaitosta, mutta mainitset varmaan sellaisen, jos sellaisia kerran on olemassa?

Kiinteän polttoaineen laitos on aina niin kallis verrattuna esimerkiksi öljylaitokseen, että sitten kun se saadaan käyttöön sen käyttöaika maksimoidaan, jotta se joskus maksaisi itsensä takaisin.

Sinun ehdotuksesi tuplaisi investointikustannukset, kun laitoksesta pitäisi rakentaa tuplakokoinen tarvittuun tehoon nähden. Kaikki sen laitteet pitäisi saattolämmittää, että ne pysyisivät käyttökunnossa seisokkiajan ja lisäksi pitäis rakentaa se järkyttävän iso varaaja.

Kaikenkokoiset laitokset muuten tarvitsevat luvan, mitään laitosta ei saa rakentaa ilman lupaa.

Idea on kaikenkaikkiaan idioottimainen - jos hiukkasia kerran pitää rajoittaa, niin silloin pesuri/suodatintekniikka tulee apuun paljon halvemmalla ja myös toimii oikeasti toisin kuin tuo ehdottamasi käyttökatkostekniikka.

Nyt olisi jo aika luovuttaa...

Uusimmat

Suosituimmat