Uusi koulusurma-aikeesta epäilty

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taideopiskelija perää oikeuksiaan.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Koul ... 5242089777

Taiteen tehtävänä on näyttää kuvastinta luonnolle, pahuudelle sen omat piirteet ja hyvyydelle sen omat kasvot.
Ja taideopiskelija töillään näytti juuri sitä.

Olenkohan tipahtanut kelkasta, vai missä mättää? Joko taiteessakin pitäisi ruveta päästelemään isoja ja pitkiä valheita? En ole kerinnyt vielä toipua siitäkään jatkosodasta kerrotusta valheesta.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Siis,
Oliks se niin että joku "opettaja" halusi tehdä "hyvää".
Tuntea itsensä tärkeäksi, ja käräytti taiteen-silmin asiaa(Koulusurmia yms. kiusattujen kostoa) pohtivan oppilaansa.?

Vierailija

Harmi jotta en tunne tuota tyttöä. Kehottaisin häntä vaatimaan opettajan erottamista ja veisin asian oikeuteen. Ei taiteessa ole mustaa tai valkoista, on vain itsensä ilmaisua.

Vierailija
Ataraksia
Siis,
Oliks se niin että joku "opettaja" halusi tehdä "hyvää".
Tuntea itsensä tärkeäksi, ja käräytti taiteen-silmin asiaa(Koulusurmia yms. kiusattujen kostoa) pohtivan oppilaansa.?



Tässä nyt on oppilaan sana opettajan sanaa vastaan.
Opettaja kertoi oppilaan suunittelevan kolusurmaa ja kertoneen siitä opettajalle yksityisesti. Oppilas puolestaan väittää että ei ole puhunut mitään sellaista ja opettaja on järkyttynyt hänen toistään.

Vaihtoehdot siis ovat:

1. Opettaja puhuu totta, mutta oppilas kieltää teon, tottakai.

2. Opettaja valehtelee ja oppilaan kertomus on tosi.
Opettaja on tunneherkkä henkilö, mikä on taidealalla yleistä ja mielikuvitus on saanut siivet. Yksityisen keskustelun tai osan siitä opettaja on lisännyt väitteensä tueksi. Oppilaan työt ja olemus pelottaa herkkää opettajaa.

3. Opettaja ymmärsi väärin oppilaan kertomuksen koulusurmasta. Oppilas itseasiassa suunitteli uutta taulua tai luomusta nimeltä koulusurma.

4. Oppilas suunitteli "taideteosta" koulusurma jolla olisi jäänyt "taidehistoriaan". Rakennusmateriaaleina olisi käytetty koulun oppilaita ja opettajia.

5. Oppilas on fiksu ja halusi saada julkisuutta. Syötti opettajalle pajunköyttä ja sai toivotun tuloksen. Nähtäväksi jää herääkö kiinostus hänen töihinsä ja saako hän niitä myydyksi.

Riittääkö näytöt?
Mikäli oppilaan kotoa löytyy aseita tai muuta sopivaa materiaalia niin näyttö on selvä. Jos taasen ei niin opettajan ja oppilaan työ- ja koulutuspaikka ovat vaakalaudalla. Jos ei yhteisön painostuksesta niin henkilöiden omasta kestämättömästä tilanteesta.

Vierailija

Joopa-joo...
...aiheestahan on joku vanhempi keskustelu jossain netissä, missä toi taiteilija puolustelee itseään, kertoo just jotain että selitti jotain ideaansa/päättötyötä yms. ja heikko-hermoinen opettaja sekos sitten siitä...

Vierailija

Niin kerrottiin, että oli kuvannut nuoria ahdistavia asioita.
Mutta eikös hyvässä taiteessa voi nähdä toisen toisessa?

Minulle muistui mieleen esimerkiksi Suomessa olevat yli miljoona psyykenlääkkeen käyttäjää, vanhusten laitoksessa- tai kotonaan vuoteessa toisten avun varassa elävien elämänlaatuasiat, suurissa lastentarhoissa vanhempiaan ikävöivät lapset, koulu- ja työpaikkakiusaamistapaukset jne.

Kun tuolle kaikelle näyttää kuvastinta siten, että se taho, jolla olisi valtaa saada aikaan asennemuutoksia ja palauttaa ihmisarvoinen elämä kaikille, näkisi kuvastimesta itsensä ja tunnistaisi siinä kuvansa, siinä voisi liikahtaa jotain.

Kerro kerro kuvastin, ken on maassa kaunehin?

Vierailija

Syytetyn sanomaa:

Tosiaan, itsekkin tuli mieleen että tässä nyt oiva työkalu kun vihaat ihmistä ja satut tietämään hänellä esim. mielenterveysdiagnoosin keksi vaan lause niin johan viedään ja elämä laitetaan pilalle perusturvan kannalta.

Ajattelen vaan esim.koulukiusattuja,ujoja hiljaisia ihmisiä "outoja", olen saanut viestejä ihmiseltä jotka kertovat esim. lapsia viety koulusta puvut päällä. Ja sekö ei leimaa ja pilaa elämää loppuiäksi?
Olen aikuinen ja elän nyt pelon kanssa.

Niin kuin poliisi sanoi, en sovi profiilin ollenkaan, olen nainen, minulla on avomies vaikka olenkin jo 18 vuotiaana diagnosoitu maanidepressiivinen sairauteni ei vaikuta elämääni muuten kuin että syön lääkkeitä.
Olen hyvin avoin ja sosiaalinen ihminen, ainut "virheeni" on että olen kiinnostunut yhteiskunnan epäkohdista ja niiden tutkimisesta.
Kuulun oppilaskuntaan ja koko pieni koulumme tuntee minut ja sisältää myös rakkaimmat ystäväni + muutenkin kaikki ovat ystäviäni.
Oppilaat,lukuisat ystäväni,taiteilijatoverit ja läheiseni ovat puolellani...Asemani on aivan eri kuin ahdistuneen 14-vuotiaan.

On sairasta että kulttuuritoimittajakin sanoo että taiteilijaa pitäisi saada kuulustella vain töidensä perusteella jotka eivät edes yllytä väkivaltaan.
Luulin että yllyttäminen väkivaltaan on rikos ei siitä puhuminen ja sen analyyttinen pohdiskelu.

Voi sanoa että "vain pientä harmia" Minut on uhrattu yksilönä, minun perusturvani viety ja usko sananvapauteen sitä ei selitetä millään "yhteisen hyvän nimessä".
SYYTTÖMIÄ IHMISIÄ EI UHRATA KUTEN AMERIKASSA VANKILAAN YHTEISEN HYVÄN NIMESSÄ.

terveisin, Riina Hänninen

Vierailija
Rasputin

Vaihtoehdot siis ovat:

1. Opettaja puhuu totta, mutta oppilas kieltää teon, tottakai.

2. Opettaja valehtelee ja oppilaan kertomus on tosi.
Opettaja on tunneherkkä henkilö, mikä on taidealalla yleistä ja mielikuvitus on saanut siivet. Yksityisen keskustelun tai osan siitä opettaja on lisännyt väitteensä tueksi. Oppilaan työt ja olemus pelottaa herkkää opettajaa.

3. Opettaja ymmärsi väärin oppilaan kertomuksen koulusurmasta. Oppilas itseasiassa suunitteli uutta taulua tai luomusta nimeltä koulusurma.

4. Oppilas suunitteli "taideteosta" koulusurma jolla olisi jäänyt "taidehistoriaan". Rakennusmateriaaleina olisi käytetty koulun oppilaita ja opettajia.

5. Oppilas on fiksu ja halusi saada julkisuutta. Syötti opettajalle pajunköyttä ja sai toivotun tuloksen. Nähtäväksi jää herääkö kiinostus hänen töihinsä ja saako hän niitä myydyksi.

Riittääkö näytöt?
Mikäli oppilaan kotoa löytyy aseita tai muuta sopivaa materiaalia niin näyttö on selvä. Jos taasen ei niin opettajan ja oppilaan työ- ja koulutuspaikka ovat vaakalaudalla. Jos ei yhteisön painostuksesta niin henkilöiden omasta kestämättömästä tilanteesta.


Kirjoitan seuraavasta lisätäkseni Rasputinin Vaihtoehdot –kohtaan vielä yhden näkökohdan. Taiteilijalle voi tulla vahvoja inspiraatioita alitajunnasta, eikä hän välttämättä tiedosta mikä niiden sanoma on.

Kun aikoinaan olin toteuttamassa avioeroaikeita, tuolloin lapset piirtelivät kuvia, joissa ihmisillä oli verta vuotavia haavoja kasvoissa ja kaulalla, mustia silmiä ja haavoja, joihin oli ommeltu tikkejä.
Laitoin nekin seinälle entisten piirustusten lisäksi.
Kun silloisen mieheni veli tuli käymään, hän kuvat nähtyään kysyi, ”kukas on maalannut piruja seinälle?”.
En ollut pitänyt lasten piirustuksia heissä olevan vihan tai vielä vähemmän heissä olevan väkivallan purkautumisena, eivätkä lapset olleet edes tiedostaneet kuvia piirrellessään, keitä olivat kuvanneet.
"Taide" meni kyllä perille heti.

Vierailija

Että tällaista sitten tällä kertaa... Niin kirotun tyypillistä: ensin ei tehdä mitään ja sitten ylireagoidaan. Eikö mikään ikinä muutu?

Vierailija

Tiedä häntä,
Kuulostaa kuitenkin sellaiselta että oppilas olisi selittänyt
juttujaan, eikä opettaja olisi välttämättä kuunnellut ihan korvat höröllä, kuullut tiettyjä sanoja, joista sitten olisi muodostunut tietty-oletuslause/tiettyjä-oletus-lauseita...
...ainakin tälläinen mukautettu-kuuleminen on ihan perus juttuja, monet varmasti täälläkin tietävät mistä puhun.
Itselle ja tuntemilleni ihmisille ainakin ihan perus-kamaa.
Ei siis kuule/kuuntele kunnolla, ja sitten muodostaa tietyistä syistä tietynlaisia oletus sanoja/lauseita.

Vierailija
Dark Shade
Että tällaista sitten tällä kertaa... Niin kirotun tyypillistä: ensin ei tehdä mitään ja sitten ylireagoidaan. Eikö mikään ikinä muutu?



Ei tässä maassa muutu.

Vierailija

Päteeköhän taideaineiden opettajiin se vanha klisee että jos et muuta osaa,ryhdy opettajaksi.
Taiteilijat ovat suht taajaan ns.vaiheessa l. in the zone,opettaja yrittää pysyä kyydissä,parhaimmillaan tuuppia kohti valaistumista ja maailman pelastamista.
Mitä helvettiä mä selitän?Menen moottorisahaamaan polttopuita,se on ihan oikein mulle.

Vierailija

On käsittämätöntä, miten "pihalla" voivat olla nekin henkilöt, joiden pitäisi olla "sisällä", tässä tapauksessa Lahden ammattikorkeakoulun taideinstituutti. Tietääköhän tuo maikka esim. taidehistoriasta yhtään mitään? Tämä olisi vähän sama kuin fysiikan laitoksella kiellettäisiin suhteellisuus- ja säieteoria ja julistettaisiin klassinen fysiikka ainoaksi päteväksi.

Mielestäni tämä kertoo ennen kaikkea siitä, miten pelottavan etääntynyt kulttuurimme on taiteesta ja filosofiasta. Jonkin epämääräisen humanismin nimissä pyritään pehmentämään pumpulilla kaikki muu paitsi pumpulin kanssa sopusoinnussa oleva ajatus. Kaiken huippu oli Jokelan jälkeinen pohdinta siitä, pitäisikö esim. Platonin opetus kieltää! Voimakas suomalainen tarve palauttaa eläminen ja oleminen lääketieteeseen ja psykologiaan, eli saattaa ne hallinnan, kalkyloinnin, hyödyn ja tuloksen alaisuuteen, on erittäin irvokasta juurikin tällaisissa tapauksissa.

Vierailija
Rasputin
Echi
Rasputin

Tässä nyt on oppilaan sana opettajan sanaa vastaan.
Opettaja kertoi oppilaan suunittelevan kolusurmaa ja kertoneen siitä opettajalle yksityisesti. Oppilas puolestaan väittää että ei ole puhunut mitään sellaista ja opettaja on järkyttynyt hänen toistään.



Luehan tuo juttu kunnolla, ennen kuin rupeat jauhamaan roskaa. Missään vaiheessa ei mainittu, että oppilas olisi kertonut harkitsevansa koulusurmaa. Mistä sinä sait tuollaista päähäsi? Uutisessa puhuttiin ainoastaan hänen teoksistaan:

Hänninen, 23, pelästytti ohjaavan opettajansa niin pahoin, että paikalle hälytettiin poliisit estämään koulusurmaa. Opettajat käyvät nyt koulun kriisiterapiassa, Hänninen käy terapiassa julkisella poliklinikalla.

Hänninen tekee kuvia nuoria ahdistavista asioista kuvaamalla väkivaltaa, murhaajia, sairastumista, anoreksiaa, bulimiaa.

Hännisen rikotut ja sotketut nuket työhuoneella vaikuttavat kieltämättä ikäviltä...

Salokanteleen mukaan ohjaava opettaja ilmoitti Hännisen kahdenkeskisessä keskustelussa kertoneen, että hän suunnitteli koulusurmaa. Asiasta ilmoitettiin poliisille, joka kuvasi Hännisen työt.

Missä vaiheessa mainittiin se asia, että kyse oli suullisesta uhkailusta?

Opettaja on epävirallisesti pyytänyt jopa anteeksi:

Opettaja on pyytänyt Hännisen mukaan tapahtumaa anteeksi. "Mutta hän ei ole kumonnut väitettään koulusurman valmistelusta

Siis opettaja ei ole edes väittänyt että Hänninen olisi uhkaillut suorin sanoin ihmisiä, tässä puhutaan ainoastaan verityön "valmistelusta".




Lue itse. Mitenkä tuo lause on ymmärrettävissä?

Itseasiassa Echi, mua vituttaa sun argumentointi. Kohdistat kiukkusi kirjoittajiin etkä varsinaiseen asiaan. Välillä näyttää tilanteesi paremmalta, mutta mitä ilmeisemmin kärsit mielen tasapainon häiriöistä. Mä äänestän sut tiedepalstan kolusurmaajaks.





Just just...

Opettaja on varmaan joku kukkahatutäti joka on sitä ja tätä mieltä ja on siksi aina oikeassa. Tietenkin pieni valkoinen valhe tässä tapauksessa on kohdallaan. tarkoitushan pyhittää keinot vai miten se oli?

Opettaja puhuu paskaa->opettajalle potkut

Ennemmin mummoni lentää hävittäjää kuin tuonnäköinen (23vee, lihava, jne.) muija noilla perusteilla (tietyssä taide genressä normaalina pidettävät työt) alkaa teurastamaan porukkaa koulussa.

Ainiin ja opettajan potkujen lisäksi hänninen on tietenkin oikeutettu saamaan korvauksia.

Vierailija
pinklin
Taideopiskelija perää oikeuksiaan.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Koul ... 5242089777

Taiteen tehtävänä on näyttää kuvastinta luonnolle, pahuudelle sen omat piirteet ja hyvyydelle sen omat kasvot.
Ja taideopiskelija töillään näytti juuri sitä.

Olenkohan tipahtanut kelkasta, vai missä mättää? Joko taiteessakin pitäisi ruveta päästelemään isoja ja pitkiä valheita? En ole kerinnyt vielä toipua siitäkään jatkosodasta kerrotusta valheesta.


Turha alkaa syyllisiä etsimään. Monet oppilaat ja opiskelijat pelkäävät aidosti uusia koulusurmia ja ylireagointi on herkässä. Harkintakyky on pettänyt opettajalta.

Myös opiskelijalta petti harkintakyky. Kun oppilaitoksiin tehdään solkenaan uhkauksia, niin ajankohta koulusurmista taiteen tekemiseen on mahdollisimman huono.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat