Autotekniikan taidonnäyte, Bugatti Veyron

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, kai aihe meni oikealle alueelle, tekniikkaahan se on tämäkin.

Päätin perustaa aiheen luettuani äsken Tuulilasin numeroa 1/2008.

Numerossa on pitkä ja mielestäni erittäin taidokkaasti kirjoitettu artikkeli kyseisestä autosta. Kuvasin koko artikkelin, kuvat ovat luettavissa, niistä vähän myöhemmin.

Auto on siis 8-litraisella tuplaw -moottorilla varustettu, autossa on neljä turboahdinta hevosvoimia on vähintään 1001. Auton ostaessaan saa mukaan tulosteen moottorin dynamometritestistä! Vääntökin on kuorma-autoluokkaa eli 1250nm. Moottorissa on sylintereitäkin hulppeat 16!. Koneen öljytilavuuskin on 20l, normaaleissa henkilöautoissa öljyä on lauhduttimineen ja suodattimineen 4-6litraan. Autossa on kilparadoilta tuttu kuivasumppuvoitelujärjestelmä, jossa öljypohjassa ei ole öljyä, joka siis vastustaa mm. kampiakselin liikettä. Sen vaikutus on tosin vähäinen, mutta kuivasumppuvoitelulla johdetaan erikseen kaikkiin tarvittaviin kohteisiin öljy kovalla paineella, jolloin moottorin voitelu on tasainen esim. kovassa vauhdissa ja mutkassa, jossa normaalilla voitelujärjestelmässä öljypumppu voi "haukata" ilmaa, koska öljy G-voimien vaikutuksista siirtyy öljypohjan toiseen laitaan.

Auton kori on hiilikuitua ja alumiinia, kuten korikehikko eli ns. runko. Auto on silti painava, esim nesteitä on täydellä tankilla lähes 200kg. koska huippunopeus on yli 400 km/h auton rakenteiden tulee olla erittäin vankkoja, näin autosta tulee painava, vaikka osien paino pidetään niin kevyenä kuin se on mahdollista. Esimerkkinä mainittakoon esimerkiksi titaanista valmisettu pultti, joka on jykevä, mutta toimittajan mukaan painaa vähän enemmän kuin tavallinen peltiruuvi, yksi tällainen pultti maksaa vaatimattomat 100€!
Tuulilasi on muuten valmistettu Suomessa.

Autossa on neliveto ja 7-vaihteinen automaattilaatikko, jota voi käyttää halutessaan manuaalisesti.

Suorituskyky on tyrmäävä!

0-200km/h mennään vaatimattomasti noin 7 sekunnissa!
Huippunopeus on yli 400km/h. Autossa on myös automaattisesti toimiva ilmajarru, joka hidastaa kovassa vauhdissa tehokkaasti, ja jarrutusteho kasvaa entisestään.

Jarrulevyn halkaisija on edessä 400mm. joten edes 17" vanne ei mahdu autoon, koska hiilikuitu-keraamiset jarrut ovat niin valtavat!

Mainittakoon rengaskoko, joka on takana vaatimattomasti 365mm leveä, uusissa henkilöautoissa se on noin 200mm.

Kulutus on kaupunkiajossa noin 40litraa sataselle. Uskoisin täydellä teholla bensaa kuluvan litrasta kahteen litraan per ajettu kilometri. Normaalissa maantieajossa auto ei kuitenkaan kuluta bensiiniä kuin 14litraa, mikä on aika hyvä saavutus 1888kiloiselta autolta, joka kulkee yli neljääsataa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (36)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Päätin pätkiä tekstin kahteen osaan, jolloin se on luultavasti helpompi lukea.

En tiedä onko lehtien kuvaaminen laillista, mutta netti on täynnä vanhoista lehdistä kuvattua materiaalia, ja sinällään tämä on vain hyvää mainosta Tuulilasi-lehdelle, jossa on ainakin minun mielestäni erittäin taidokkaasti ja moderniin tyliin tehtyjä artikkeleja, kuten tämän Bugattin tarina!

Jos kuitenkin rikon lakia, pyydän lehden toimittajilta julkisesti anteeksi ja aion vastata teostani. Kuvia en kuitenkaan poista imageshackin serveriltä, ellei minuun oteta asian tiimoilta yhteyttä. Yhteyden otto tullessaan kolmannelta osapuolelta, esimerkiksi joltain palstan keskustelijalta, sillä ei ole minulle painoarvoa. Ellei sitä ole todella hyvin perusteltu.

Uhkausviesteistä nostan itse sytteen!

Mutta, mutta lopetan tuommoisen lakitekstin laatimisen tähän paikkaan ja annan mahdollisuuden perustua autoon kolmentoista sivun artikkelilla.

Siispä kaikille autotekniikasta kiinostuneille olkaapa hyvät.

Siinä on koko 13sivua luettavassa muodossa.

Valitettavasti imageshack on joskus aika hidas ja kuva on kokoluokkaa 1600*1200. Ne täytyy sitten klikata suuremmaksi, kunhan kuva ilmestyy, imageshacikssa on tämmöinen pikku pulma. Sinne niitä kuvia on kuitenkin nyt laitettu.

Eli ei muuta kuin mielipiteitä kehiin ja miettimään mitä nykytekniikalla voidaan rakentaa.

Kunhan on rahaa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin

Kunhan on rahaa.



Auto maksaa vain 1,1 miljoonaa euroa, sijoittaisin mielummin helikopteriin tai kaljaan.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kyllä kai sillä 1.1miljoonalla +verot saa aika paljonkin kaljaa.

Kyse onkin siitä miten todelliset insinööritekniikan taidonnäytteet tehdään.

Luitko tuon artikkelin, esimerkkinä titaaninen maski, joka vaihdettiin alumiinisesta titaaniseen sen takia koska autoa testatessa kovassa vauhdissa autoon törmäsi lintu ja syyläri hajosi. Titaanisella maskilla linnusta tulee sekunnin murto-osassa jauhelihaa.

Lisäksi autoa on helppo ajaa, yhtä helppo kuin normaalia perheautoa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
fenomenologi
JuurikinNiin

Kunhan on rahaa.



Auto maksaa vain 1,1 miljoonaa euroa, sijoittaisin mielummin helikopteriin tai kaljaan.



Entä jos on niin paljon rahaa, että oma helikopteri on jo pihalla ja kaljakaupassakin jo käyty?

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
Jusa
fenomenologi
JuurikinNiin

Kunhan on rahaa.



Auto maksaa vain 1,1 miljoonaa euroa, sijoittaisin mielummin helikopteriin tai kaljaan.



Entä jos on niin paljon rahaa, että oma helikopteri on jo pihalla ja kaljakaupassakin jo käyty?



Menee off-topiciksi.

Kyllä hiukkaskiihdyttimenkin hinnalla saa vaikkapa 100 saksalaista pienpanimoa, mutta se ei liity aiheeseen. Eikä siihen miten hyvin nykyajan lehdet on toteutettu.

Artikkelia lukiessa huomaa, että siihen on paneuduttu.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

ihan näin tuota kyseistä artikkelia lukematta

vaikka tuon kaupasta saakin 1,1 miljoonalla, sen tekeminen maksaa volkswagenille tuollaiset 5 miljoonaa. eli pelkkää peeärrää, ei niinkään bisnestä

huippunopeudella ajoa renkaat kesti jotain alle puoli tuntia, mutta se ei normaalisti ole ongelma sillä bensatankki tyhjenee vartissa. (edit vai olikose 10 minsaa)

ja piskuinen (ja halpa, joku £30.000) Caterham meni TopGearin testiradan ympäri nopiampaan kuin veyroni

Vierailija

Caterham vuokraus 150 puntaa päivä.

Koska 10min ajokin on aika raskasta, niin semmoisen voisi vuokrata esim 24*6 = 144 henk, eli n. punta per naama.

Bugatti taas olisi n. talentti per naama, eli ihmisen elinaikainen palkkasumma (6000 denaaria).

Vierailija
DerMack
ihan näin tuota kyseistä artikkelia lukematta

vaikka tuon kaupasta saakin 1,1 miljoonalla, sen tekeminen maksaa volkswagenille tuollaiset 5 miljoonaa. eli pelkkää peeärrää, ei niinkään bisnestä

huippunopeudella ajoa renkaat kesti jotain alle puoli tuntia, mutta se ei normaalisti ole ongelma sillä bensatankki tyhjenee vartissa. (edit vai olikose 10 minsaa)

ja piskuinen (ja halpa, joku £30.000) Caterham meni TopGearin testiradan ympäri nopiampaan kuin veyroni




Offtopicia, ketjussa on tarkoitus keskustella Tuulilasi-lehden toimittajien ammattitaidosta.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Bugatti sopii paremmin erilaisille radoille, kuin Top Gearin syherörata, sitäpaitsi bugattia ei ole tehty rata-ajoon.

Jos ww haluaa suunnitella rata-auton, voin syödä hatullisen paskaa että caterhamit häviää. Vaikka caterhamit ovat erittäin nopeita ja ketteriä, mutta mutta. Niissä ei ole mitään luksusta ja glamouria, ne ovat hyvin pelkistettyjä urheiluautoja.

Sellaisen tyyppisen auton rakentaa kilpa-autoiluun perehtynyt henkilö yksinkin, jos rahaa ja tietotaitoa riittää.

Periaatteessa tarvitaan slicksit 2kiloa ahtoja ja kevyt runko.
Se on siinä.

Eri asia miten hienosti joka ikinen yksityiskohta on toteutettu Bugattissa.

Vaikka suunnittelun painopisteenä on ollut äärimmäisen suorituskyvyn lisäksi glamouria ja helppoa ajettavuutta normaaliliikenteessä silti se kiertää monen monta moottorirataa nopeammin, kuin esimerkiksi nopeimmat Porschet!

Sitäpaitsi huippunopeus on vain kuriositeetti, eri asia on miltä tuntuu kun 330km/h vauhdissa kaasua painaessa selkä imeytyy penkkiin ja muutaman sekunnin kuluttua on 380km/h lasissa, tämä jälkeen voi irrottaa kädet ratista painaa jarrut pohjaan ja auto pysähtyy hyvin nopeasti ja vikuroimatta.

Saman voi toistaa niin monta kertaa, kun bensaa on tankissa.

Sen jälkeen sitä voi lainata mummolle kaupassa käymiseen, riittää kun mainitsee, että kaasupojinta pitää käyttää harkitusti tai kortti lähtee kuivumaan... 8

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
JuurikinNiin
Auto on siis 8-litraisella tuplaw -moottorilla varustettu, autossa on neljä turboahdinta hevosvoimia on vähintään 1001.
......
Suorituskyky on tyrmäävä!

Hohhoijaa ja haukotus.

1001 / 8 = 125 heppaa per litra. Suorituskyky on siis kaikkea muuta kuin tyrmäävä. Eipä juuri sen kummempi litrateho kuin jossakin ripeässä perheautossa.

Sen sijaan top fuel dragstereissa litrateho voi olla jopa lähes 1000 hp / 1litra.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
jussipaita
JuurikinNiin
Auto on siis 8-litraisella tuplaw -moottorilla varustettu, autossa on neljä turboahdinta hevosvoimia on vähintään 1001.
......
Suorituskyky on tyrmäävä!

Hohhoijaa ja haukotus.

1001 / 8 = 125 heppaa per litra. Suorituskyky on siis kaikkea muuta kuin tyrmäävä. Eipä juuri sen kummempi litrateho kuin jossakin ripeässä perheautossa.

Sen sijaan top fuel dragstereissa litrateho voi olla jopa lähes 1000 hp / 1litra.




Top fuel dragsterilla et voi ajaa helsingistä ouluun matkasta nauttien.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Noi litratehot eivät tosissaan ole mitään päätähuimaavia, jos puhutaan pajoissa väkerretyistä laitoksista. Niissähän voi olla parhaimmillaan/pahimmillaan lähemmäs 500hp/l. Kestävyyden kustannuksella.

Tosin, taitaapi olla vielä tällä hetkellä sarjavalmisteisista autoista litrateholtaan suurin evo8 fq-400 versio. Tuossa se suhde oli 200hp ja rapiat per litra. Lisäksi ihan perus tsi-koneetkin pääsevät samoihin litratehoihin kuin tuo bugatti.

Oisivat ne voineet toisaalta halutessaan tehdä k.o pelistä helposti 2000hp. Tämä olisi vaan vienyt kaiken sen käytännöllisyyden ja mukavuuden k.o. laitteesta. Kaikki, jotka ovat olleet rata-auton kyydissä, tietävät semmoisen täydelliseksi persauksentuhoajaksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26834
Liittynyt16.3.2005

Minä en ole ollenkaan samaa mieltä noiden superökyurheiluautojen ihmeellisyydestä. Ihmeellistä niissä on lähinnä järjetön hinta ja pienet valmistussarjat, jotka takaavat, ettei niitä ole edes jokaisella autoja harrastavalla ökyrikkaalla. Teknisesti tuollaiset superautot ovat varsin konservatiivisia ratkaisuja, koska niissä ei tarvitse tehdä kompromissejä hinnan kanssa niin kuin rahvaan autoissa tai osien mitoituksen kanssa niin kuin sääntöjen alaisissa kilpa-autoissa. Kaikki tuo hienona mainitsemasi asiat kuvaavat juuri sitä, pannaan valtava moottori, jonka viritysaste on kohtuullinen, varman päälle mitoitetut jarrut ja renkaat sekä kalliit ja eksoottiset titaaniosat, vaikka hieman optimoidumpi rautarakenne ajaisi saman asian. Tavallinen perheauto on teknisesti hyvin paljon optimoidumpi tuote, joskin optimointi on painottunut minimaalisilla kustannuksilla tehtäviin rakenteisiin ja työmenetelmiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat