Vetyperoksidi ja Trioksidaani

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eikö puhdasta vetyperoksidia ja trioksidaania voisi hyödyntää vedyn sijasta polttoaineena vety&polttomottiautoissa paljon paremmin? Se kun ei haihdu eikä vaadi paineastiaa niin kuin vety.

Kommentit (9)

kfa
Seuraa 
Viestejä2516
Liittynyt13.3.2008
Bushmaster
Eikö puhdasta vetyperoksidia ja trioksidaania voisi hyödyntää vedyn sijasta polttoaineena vety&polttomottiautoissa paljon paremmin? Se kun ei haihdu eikä vaadi paineastiaa niin kuin vety.

Vetyperoksidissa H2O2 on ylimäärin happea. Trioksidaani eli "dihydrogen trioxide" H2O3 sisältää niinikään ylimäärin happea. Molemmat hajoavat vedeksi ja hapeksi/otsoniksi. Trioksidaanimolekyylin elinikä on tämän

http://en.wikipedia.org/wiki/Trioxidane

mukaan noin 16 minuuttia huoneenlämmössä, eli sen säilytys on hankalaa.

Mitä ajattelit polttaa tuolla hapella, jos vetyä ei ole tarjolla?

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005

Mitä on trioksidaani, 1,3,5-trioksaania?

Kaipa noita teoriassa voisi käyttää, niin kuin mitä tahansa hapetin-polttoaine-yhdistelmää. En minä tuotakaan ihan ongelmattomana yhdistelmänä pitäisi. Puhdas vetyperoksidi on epävakaa aine ja voimakas hapetin. Hapettimen ja polttoaineen käytössä on myös vakavia turvariskejä, kun ennen pitkää jotkut neropatit kuitenkin sotkevat hapetin- ja polttoainesäiliöt keskenään. Ja tahallisia väärinkäytöksiäkin varmaan esiintyisi. Toisaalta mitä energian (tai vedyn) muuntaminen vetyperoksidiksi ja trioksidaaniksi maksaa tai aiheuttaa ympäristölle?

Vierailija

Haluaisin nähdä tav. katupirsissä peroksiditurbiinimoottorin. Mahdollista eikä hirmukallistakaan. Kannatan, varauksin.

Vierailija
tietää
Haluaisin nähdä tav. katupirsissä peroksiditurbiinimoottorin. Mahdollista eikä hirmukallistakaan. Kannatan, varauksin.

Se vielä sähkö/turbiinihybridinä, jossa turbiini jauhaisi virtaa vakioteholla akuun, josta moottoreille virta. Etuna olisi turbiinin käynti hyvällä h.s:llä ja sähkön hyvä vääntö.
Päästöinä on happea, vettä ja lämpöä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vetyperoksidi

Vierailija

Vetyperoksidissa tosiaan on haittana se, että väkevänä >99% liuoksena se reagoi räjähdysmäisen kiivaasti orgaanisen materiaalin kanssa ja räjähtävä nk. Amerikkalainen Bensa olisi hyvinkin arkipäivää. Edes saksimannien käyttämä suihkumottistoffi ei ollut turvallista vaikka siinä oli 5% kaikenlaisia vakauttavia yhdisteitä. Hydratsiini on toinen tappoliemi.

Vierailija
Bushmaster
Edes saksimannien käyttämä suihkumottistoffi ei ollut turvallista vaikka siinä oli 5% kaikenlaisia vakauttavia yhdisteitä. Hydratsiini on toinen tappoliemi.



Messerschmidt Me 163B Komet. This engine was a hot bipropellent rocket engine. 80% conc. H2O2 was used as the oxidizer. As the organic liquid fuel a mixture called "C-Stoff" was used. It contained hydrazine hydrate and methyl alcohol. C-Stoff was self-igniting (aka hypergolic), so no other decomposition catalyst was needed in this engine.

http://www.peroxidepropulsion.com/article/2

Uusimmat

Suosituimmat