Apinan raivo

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laitetaan modejen harmiksi jälleen uusi otsake.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 361511.ece

Joku tolkku pienempien sortamisella.

Kommentit (13)

Vierailija

Sizhou A trio of performing monkeys turned on their trainer when he beat one of them with a stick as they rode mini bicycles in a market in Sizhou, eastern China. One twisted his ears and another pulled out his hair in handfuls and bit his neck. Then when the trainer dropped the cane, the third one picked it up and started hitting him around the head with it until the stick broke.

The dazed trainer said afterwards: “They were once wild and these performances don’t always come naturally to them. They may have built up some feelings of hatred towards me.”

Oikein. Kouluttaja sai maistaa omaa lääkettään.

Vierailija

Tommosta se sitten on kun ihminen luulee ittestään liikoja, kuvittelee että on oikeus alistaa muita miten lystää.

Hyvä vaan että apinat laittaa hanttiin. Hyvä apinat!

- - -

Mutta.. kun ei ole mielekästä tieteellisessä kontekstissa vaan besserwissertää eikä taivastella ja kuittailla, niin pureudutaas hiukan ilmiön olemukseen että saadaan hommaan edistyksellistä perspektiiviä..

Mikäli olis aikuistenoikeesti halua päästä yhteistyöhön apinoiden kanssa, onnistuishan se supernanny menetelmin. Kunnioittava, kuunteleva, vuorovaikuttava kommunikointi, ne on menetelmiä, joilla voi kesyttää oikeesti. Jos on tarvetta kesyttää.. (Ihan kaikkea ei kuitenkaan ees tarvii jos ei ole kyse psykopaattisesta tarpeesta.. )

Ihmisten tarve sikushuveihin, missä pidetään eläimiä pelleinä on todella omituinen. Kuvastaa sitä miten ihmisissä on kusipäisyyttä vaikka millä mitalla.

Ammoisista ajoista viisaimmat ihmiset on onnistuneet saamaan muiden eläinlajien edustajista yhteistyökumppaneita tekemällä kompromisseja niitten kanssa. Kestävällä pohjalla, tai kestävämmällä homma toimii kun käytetään järkeä, jossa on mukana myös se tunneäly ja kyky hahmottaa että miltä itsestä tuntuisi, jne.

Syy siihen miksi joillakin ihmisillä ainoa keino yrittää duunata kimpassa on väkivalta, se ei johdu mistään eläimellisyydestä sen enempää kuin muillakaan elikoilla. Se on kyvyttömyyttä. Ei ole kykyjä, tai ei ole ollut esimerkkiä muuhun.

Ihminen, joka lyö eläintä, joka lyö toista ihmistä, sellainen ihminen on yleensä, vois sanoa että pääsääntöisesti hän on itse ollut jo lapsesta asti väkivaltaisesti kohdeltu.

Löysin aika hyvän esimerkin käytöshäiriöisyydestä, jossa pieni ihmislapsikin voi uhkua "apinan raivoa":
http://www.youtube.com/watch?v=KlbeVDfhbw8

Oon ollut itte tuollainen, kasvatuksellisesti melko laiminlyöty lapsi. Käyttäytynyt hyvin sopimattomasti pentuna ja apinan raivoa on riittänyt ja oon ollut sen kanssa lirissäkin joskus sitten kun itte tulin äidiksi. Oman lapsen kanssa ei kuitenkaan jatkuvaa vääntöä ollut. Mulla oli onneks niin paljon mahdollisuusksia petrata ja sain apua monilta tahoilta. Valitettavasti en yhteiskunnan taholta. Nykyisin sitäkin on jo tarjolla.

Kun muistelen lapsuusaikoja. Silloin oli vielä hyvin yleistä että lapsia hakattiin. Vedeltiin nahkaremmillä ja vielä solkipäällä, revittiin hiuksista, läpsittiin, tönittiin, potkittiin, ihan mitä vaan. Laki ei siihen puuttunut. Lapsethan oli vielä sodan jälkeen pitkälle -80-luvulle ihan lainsuojattomia omien vanhempiensa ja pitkälti koulussakin opettajien hoteissa.

Mä en usko että moinen olis ollut mikään sellainen selviytymismenetelmä, jolla olis luonnonvalinnassa ollut hyvä asema. Kun kattelee ihan mitä tahansa luontodokkareita, minkään lajin edustajat ei kohtele poikasiaan yleensä väkivaltaisesti. Yhden lintufilmin oon nähnyt jossa joku "koppelo" hautoi kaks munaa ja vahvempi poikasista vain jäi henkiin. Sisaruksista vahvin tuuppi toisen pois pesästä eikä emo sulkaansa väräyttänyt. Heikompi tuupertui nälkään auringonpaahteessa.

Väkivalta ei tietenkään maailmasta mihinkään poistu. Se nyt on selvää. Jotenkin fiftyfifty näyttää muodostuvan edullisuudet ja epäedullisuudet.
Se miten ihminen kohtelee muita eläimiä, se heijastuu nähdäkseni siitä, miten ihmistä on kohdeltu.

Mä olen potentiaalisesti hyvin väkivaltainen ihminen. Kun mua on kohdeltu julmasti, mun on helppoa samaistua niihin, joille hyökkäys on paras puolustus. Kuitenkin kykenen älyllisesti purkamaan moisen problematiikan ja olen osannut ja voinut etsiä apua ja sitä oon myös saanut. Hyötyä on ollut omasta teoriapainottuneisuudestakin. Into etsiä painettua sanaa ja ynnäillä vanhoja oppeja, jne, on auttanut paljon.

Liian lepsu.. sekään ei ole hyvä. Mä en sitä suosi että ihmisen, kenekään olennon pitäis luopua siitä puolikkaastaan, joka edustaa voimaa ja säpäkkyyttä.. , ylipäätään, se on hyväks ihmiselle, ihmisille että on sitä "apinan raivoa". Kyllä ihminen tarvii voimansa ja puolustuskykynsä kun ei ikinä tiedä mihin joutuu, minkä kanssa joutuu nokatusten eikä olekkaan mahdollisuutta käyttäytyä diblomaattisesti.
Lastentarhasta lähtien muksut mittaa toisiaan, koulussa se jatkuu ja työelämä on sitä samaa vaikka onkin silattu joskus ihan muodollisella sivistyksellä.

Eläimiä me ollaan mutta eläiminä meille mahdollistuu kuitenkin paremmat keinovalikoimat pyrkiä kohtaamaan osa elämän vastuksista haasteina, joita voi yrittää päihittää rauhanomaisesti ja vieläpä niin, että se on kivaa kaikille osapuolille kun tehdään yhteistyötä.

Silloin kun joukossa on mätämunia, jotka ajattelee vain omaa napaansa, tai kun jossakin on joku auktoriteetti, jonka oman navan etujen mukaista on käyttää väkivaltaa sen palvelemiseksi, silloin pitää miettiä että miten tomia sen öykkäriauktoriteetin kanssa? Laittaakko vankilaan, pöpilään vai voiko sitä jotenkin hoitaa. Mikä on kustannustehokkainta?
The jumala pöpilään ja maailma pelastuu! Siis tietenkin vaan silloin kun sen nimissä ihmiset villiintyy väkivaltaisiksi toisiaan tai muuta luontoa kohtaan tilanteissa, joissa jokin muu keino tepsis.

Vierailija

En tiedä olenko käsittänyt täysin väärin, sellainen käsitys on kiinalaisten suhtautumisesta eläimiin että ne nähdään enemmän hyödykkeinä, sapuskana ja viihdykkeenä ja ihmelääkkeiden raaka-aineena. Ei inhimillistetä kuten länsimaissa herkästi.

Alempia olentoja?

Vierailija

Äskettäin oli jossakin uutinen simpanssista, joka toteutti koston, joskin väärään kohteeseen.
Emme taida sittenkään olla kovin kaukana karvaisista sukulaisistamme...

Vierailija
Echi
Sizhou A trio of performing monkeys turned on their trainer when he beat one of them with a stick as they rode mini bicycles in a market in Sizhou, eastern China. One twisted his ears and another pulled out his hair in handfuls and bit his neck. Then when the trainer dropped the cane, the third one picked it up and started hitting him around the head with it until the stick broke.

The dazed trainer said afterwards: “They were once wild and these performances don’t always come naturally to them. They may have built up some feelings of hatred towards me.”

Mahto porukalla olla hauskaa. Apina hakkaa kepakolla isäntänsä.

Oppi meni perille. Apina oppi käyttään työkalua.

Vierailija
Rasputin
Oppi peni perille. Apina oppi käyttään työkalua.

Simpansseista on tiedetty jo pitkään että osaavat käyttää apuvälineitä työntekoon. Yhdessä dokkarissa oli mielenkiintoinen havainto. Laumassa oli toisesta laumasta tullut naaras. Se ei osannut murskata pähkinöitä kivellä niinkuin muut, alkuperäisesti laumassa eläneet, jotka oppivat taidon pentuiässä vanhemmilta naarailta.
Varmaa tietoa ei ole siitä johtuiko osaamattomuus mallioppimisen puutteesta lapsuusiässä, vai oliko yksilö vaan niin "tyhmä" ettei hoksannut matkia muita? Mut oleellista oli se, että jotkut yksilöt apinoistakin osasivat, hoksasivat että voivat käyttää apuvälineitä.

Onhan kädellisillä fyysinen mahdollisuus käyttää kättä pidempää jos aivokapasiteetti sallii niin tehdä.

Aika pitkältihän ihmisenkin käytös on riippuvaista tottumuksista, joihin ehdollistutaan pikkuisina. Äidinkieleksi jalostuu se, minkä oppii lapsena. Siinä kait on jonkinverran ikävaraa niin että esmes sotalapsina ruotsissa olleista jotkut sinne ihan pieninä päätyneet ja pois tulleet oppivat kuitenkin suomenkielen, eivätkä myöhemmin ole sitä osanneet. Tuossa voi vaikuttaa moni psyykkinenkin vaikutin. Onhan sitä tutkittu että varhain useasti vaihtuneet hoitajat ei anna yhtä hyvää kehitys ja oppimisperustaa kuin alussa kiinteä suhde johonkuhun, joka kohtelee asiallisesti ja opettaa johdonmukaisesti. Siinä on kait kyse siitä yksilöllisyydestä, josta nykyihmiset niin paljon puhuu?

Joo.. apinoista. (Olen joskus jo tämänkin jutun netissä kertonut..) Olin alakouluikäinen. Tampereella oli silloin eläintarha. Oltiin siellä perheen kanssa. Apinatalossa töllisteltiin "serkkuja" innoissamme. Eihän tuolloin, elettiin jotain -63v., telkkaristakaan paljoa ohjelmaa tullut. Uutuuden jännitystä muun jännityksen joukossa siihen tilanteeseen mahtui. Minä en sitten hoksannut että miksi siellä oli sellaiset suojapleksit, joiden taakse ihmiset kiiruhti kun.. ne apinat nimittäin alkoikin heitellä siellä ihmisiä ulosteillaan ja minä onneton kun jäin siihen lattialle seisomaan ja tyhmänä töllistelemään, niin joku apinoista räkäs aikamoisen lunssin suoraan päähäni.
Minä tietenkin järkytyin, mutta en mä oo ikinä kokenut kostonhimoa apinoita kohtaan. Ovathan ne kuitenkin ihmisen taitoihin ja pärjäämiseen verrattuan luonnossa, samoin vankeudessaan alakynnessä ja älyllisesti vahvemman ei pidä kostaa.

Vierailija
kummitus
En tiedä olenko käsittänyt täysin väärin, sellainen käsitys on kiinalaisten suhtautumisesta eläimiin että ne nähdään enemmän hyödykkeinä, sapuskana ja viihdykkeenä ja ihmelääkkeiden raaka-aineena. Ei inhimillistetä kuten länsimaissa herkästi.

Alempia olentoja?

Kait se niin on että kun siellä on sitä populaa niin perkeleesti niin sapuskasta on pulaa ja taitaa se ryysis muutenkin kiristää pinnaa niin ettei siellä ne ihmisoikeudet ja toistensakkaan kunnioittaminen oikein pelitä.

Joskin.. just tuli telkasta dokkari Suomesta. Syrjäseuduilla harjoitetaan erittäin julmaa ja raakaa salametsästystä eläimiä kiduttamalla. Poroisäntien touhuja. Syy: Ei ole viranomaisvalvontaa ja ihmisluonto on sosiaalinen ja laumainen ja yksilö voi olla ties mikä "paskapiru", jos ei oo kontrollia.

Se siitä inhimillisyydestä erinomaisuutena sinällään.
Ihmiset voi olla ihan hirviöitä jos puuttuu lauman kontrolli.

Vierailija
Pönni

Joo.. apinoista. (Olen joskus jo tämänkin jutun netissä kertonut..) Olin alakouluikäinen. Tampereella oli silloin eläintarha. Oltiin siellä perheen kanssa. Apinatalossa töllisteltiin "serkkuja" innoissamme. Eihän tuolloin, elettiin jotain -63v., telkkaristakaan paljoa ohjelmaa tullut. Uutuuden jännitystä muun jännityksen joukossa siihen tilanteeseen mahtui. Minä en sitten hoksannut että miksi siellä oli sellaiset suojapleksit, joiden taakse ihmiset kiiruhti kun.. ne apinat nimittäin alkoikin heitellä siellä ihmisiä ulosteillaan ja minä onneton kun jäin siihen lattialle seisomaan ja tyhmänä töllistelemään, niin joku apinoista räkäs aikamoisen lunssin suoraan päähäni.
Minä tietenkin järkytyin, mutta en mä oo ikinä kokenut kostonhimoa apinoita kohtaan. Ovathan ne kuitenkin ihmisen taitoihin ja pärjäämiseen verrattuan luonnossa, samoin vankeudessaan alakynnessä ja älyllisesti vahvemman ei pidä kostaa.

Täällä on mun lenkkipolun alussa marakatti häkissä. Se on sellanen suht koht kookas ja sillä on valkeet silmänympärykset. Kun se kattoo häkistä ulos niin näkee jo kaukaa mihkä päin se tuijottaa. Se ku näkee et mä tuun ni se vetää kiekan häkiss ja jää heiluttelee itteensä siihen "kanaverkolle". Mä tuon sille aina välillä jotakin syötävää. Alkus se innoissan tempo ne heti naamaan, mut nyt se säästää ja odottaa ekana rapsutusta. Se tietää etten mä seurustele sen kanssa kauaa niin se haluu rapsutuksen ekana ja syö sitten yksikseen. Kerran mä vein sille palan ruisleipää. Oli apina ihmeessää, että - mitä tää o- Haukkas kuitenki pienen palan etuhampaillaan ja jatko nakertamista. Ei heittäny leipää veke, mut into ei ollu läheskään yhtä kova ku vein viinirypäleitä.

Ihmiset ei uskalla rapsuttaa sitä. Se on äänekäs ja kiljuu välillä. Se työntää käden häkin raosta ja tempoo mua sormesta, laittaa jalan ulos ja meinaa että - rapsuta siitä - sit sille pitää teeskennellä että mä haen siltä lutikkaa.
Sit ko sitä rapsuttaa ni se sanoo välillä, räh, räh...
Se on vaa innokas ja haluu seurustella. Sitä varmaan viduttaa rankasti olla yksi.

Vierailija
kummitus

Luitko tuon artikkelin kokonaan? Omistajaa syytetään eläinten julmasta kohtelusta, poliisi voi mahdollisesti takavarikoida apinat. Kyllä siellä on olemassa jonkinlaisia eläinsuojelusäännöksiä.

Police are investigating allegations of animal cruelty and may confiscate the monkeys.

Vierailija
Echi
kummitus

Luitko tuon artikkelin kokonaan? Omistajaa syytetään eläinten julmasta kohtelusta, poliisi voi mahdollisesti takavarikoida apinat. Kyllä siellä on olemassa jonkinlaisia eläinsuojelusäännöksiä.

Police are investigating allegations of animal cruelty and may confiscate the monkeys.

Kiinassa tehdään asioita jos on pakko. Muten ei juurikaan. Tässä nyt on syntynyt "pakko" koska tapaus oli julkinen ja sillä saattoi olla ulkomaalaisiakin näkijöitä. Jos apinat otetaan kouluttajalta pois ei ole mitään takeita että niinden olo muuttuu yhtään paremmaksi. Voi tulla jopa nappi otsaan tai joutua jonkun ravintolan ruokalistalle.

Kehitystä kuitenkin havaittavissa.
Monet kaupunkikiinalaiset pitää nykyään seurakoiria.

Uusimmat

Suosituimmat