Saunaan, saunaan suomalainen!

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Montako kertaa viikossa tyypit muuten ruukaa saunoa? Tai saunoisi jos olisi sauna. Tai mahdollisuus lämmittää saunaa aina kun vaan tykkää.

Mimmonen on paras sauna ja mimmonen on täydellinen saunaelämys? Mitä siihen kuuluu ja mitä siinä ehdottomasti ei saa olla?

Kuinka tutustuttaisit ulkomaalaisen saunakulttuuriimme?

Mitä saunassa saa tehdä ja mitä ei, saunaetiketti. Mitä saunassa voi tehdä?

Saunauskomuksesi ja saunaan liittyvät taikasi ja loitsusi.

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Lyhyesti, saunon kolme-neljä kertaa viikossa.

Puusauna on paras, sähkökiuaskin menettelee.

Ulkomaalaisille yleensä kannattaa esitellä sauna mökillä, mikäli on rantasauna, niin vielä parempi, kohtuullisesti olutta ja saunaan, löylyn jälkeen heität sen lumihankeen tai avantoon, niin muistaa loppuikänsä saunareissun ...

Saunassa saunotaan, siellä ei tehdä muuta.
Eli peseytyminen, löylyssä käynti, suihkut päälle, ehkä uudestaan löylyyn, peseytymisen voi suorittaa löylyssä käyntien välissäkin, mutta ilman kunnon suihkuttelua ei löylyyn mennä, ettei olla liian likaisia.
Tämän jälkeen voi juoda muutaman pullon olutta, kohtuudella se pitää muistaa ...
Olutta voi ottaa välilläkin, mikäli on jano ...

Saunassa ei saa pieraista, tai käyttäytyä muutenkaan sopimattomasti, muuten tulee tauti ...

Vierailija

Mä postaan tän uudestaa ku se sopii tähä ketjuu:

Kollega kertoi.
Oli ollut suuren vuokratalon saunassa. Talossa on uima-allas, kuntosali, sauna, höyryhuone ja niin edelleen.

Saunan kiuas oli puolittain rikki. Vain toinen lämpövastus kivien alla kuumeni.
Toinen puoli kiukaasta jäi siis kylmäksi. Löylyä piti heittää kuumalle puolelle.

Saunaan sattu kollegan kanssa samaan aikaan uusi tulokas, japanilainen.
Jostain kumman päähänpistosta kaveri heitti rajusti vettä kuumalle puolelle niin että sihinä kävi. Japsi supes kattoo jo siinä vaiheessa kummeksuen.
Hämmästys oli suuri kun kollega tämän päätteeksi nousi lauteilta, meni kiukaan luose ja otti sieltä paljain käsin kiuaskiven. Pompotteli sitä käsissään ja sanoi huh, huh, huh.
Päätteeksi otti kiven ja laittoi sen kainaloonsa jä rääkäsi kovaa päälle.

Japskilta oli silmät pudota.

Vierailija

Saunon kausittain - siis välillä kerta viikossa riittää, toisinaan taas haluaisin saunaan joka päivä. Täydellinen sauna on puulämmitteinen, ja niin suuri että lauteilla mahtuu makoilemaan ketarat oikosenaan ja seurakin mahtuu vielä joukkoon. Saunassa pitää olla mäntyiset lauteet jotka ovat jo vähän tummenneet. Vaaleat ja uutuuttaan hohtavat lauteet vievät tunnelman, ja uudenlaiset muotoillut lauteet taas tuntuvat hienostelulta. sauna pitää lämmittää koivu- ja mäntyhaloilla, sillä niistä saa parhaan löylyn.

Oman sulhaseni (pure American) tutustutin saunaan vain yksinkertaisesti viemällä hänet saunaan. Nyt yksi hänen lempiasioitaan saunaan liittyen on vain istua lauteilla ja katsella, kun minä sytytän tulen pesään ja tulen äänet täyttävät saunan hiljaisuuden. Hän pitää saunasta niin paljon, että ehdotti saunan rakentamista taloomme Yhdysvalloissa jo ennen kuin ehdin itse ehdottaa sitä. Hän juo saunomisen jälkeen oluen tai siiderin, syö makkaraa ja on muutenkin kuin suomalainen ainakin tämän yhden asian suhteen.

Saunassa ei saa niin sanotusti riivehtiä, eli puhua kovaan ääneen, kiroilla, piereskellä, röyhtäillä tai alkaa huitoa naapureita vaikka alkoholia olisi veressä kuinka paljon. Oikeastaan saunassa humaltuminenkaan ei kuulu mielestäni hyviin tapoihin. Sauna on rauhoittumisen paikka, siellä nautitaan lämmöstä, tulen äänestä ja hyvästä seurasta.

Omiin saunomisrituaaleihini kuuluvat löylyjen siunaaminen, löylyjen jättäminen myös saunatontulle ja saunan kohteleminen meditaation paikkana. Edesmennyt isoäitini, joka asui lapsuudenkodissani, toi aina saunasta tullessaan terveisiä saunasta (tontuilta ja tulenväeltä), ja siitä asti olen suhtautunut saunaan ehkä hieman eri tavalla kuin keskivertosuomalainen.

OjH
Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008

Saunon 1 tai 2 kertaa viikossa, taloyhtiön saunan yhteydessä aina kerran viikossa pulahdan uima-altaaseen ja sitten saunaan monta kertaa edes takaisin. Saunajuomana aina siideriä (brittiläistä tai ranskalaista, ei mitään ällömakeeta mehua) tai olutta. Saunatuoksujakin tulee käytettyä.

Kesällä sitten tulee saunottua jos lomailen mökillä niin joka päivä uimaan ja saunomaan ja saattaa saunajuomaakin mennä paljon enemmän kuin normaalisti.

Kerran olin kaverin kämpällä saunomassa, ja äijä meni syömään makkaraa saunaan, niinkuin se olisi jokin perinne. Ei ollenkaan mukava paikka syödä kuumaa makkaraa, syömiselle sauna ei mielestäni sovellu sitten ollenkaan.

Vierailija

En pidä saunomisesta kuin kesäisin ja silloin pidänkin siitä tosi paljon. Saunan jälkeen pitää päästä pihalle vähissä vaatteissa ja toisaalta vihaan niin paljon kylmää, ettei talvella nappaa.

Oma sauna ei tosiaankaan ole mikään asunnonvalintakriteeri. Pärjään loistavasti ilman.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Saunon kaksi kertaa viikossa. Meillä on nytten sähkösauna täällä. Tulee halvemmaksi pitää kuin puu-saunaa. Tai ei ainakaa tarvi rämpätä niitten puitten kanssa.

Mökillä mää saunon joka päivä. Siellä on puusauna.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

saunominen.. ahh. Se on miule ihan pyhä rituaali
Täst on kyl joskus aiemminkii tult tääl kirjoteltua.
Pyrin niin useasti kuin mahd. Useammin ko kerran viikossa yleensä ja mielellään. Jos olisi ihan ikioma moinen, niin varmaan harvasen päivä tulis käytyä.

Puusauna täytyy mieluiten olla, kosteat löylyt on aina paremmat ko sellaset sähkökiukaasta tulevat kuivat. Kuuma ilmakin on helpompaa hengittää kosteampana ja tuntuu iholla paremmalta.
Yleensä pari kylmää bisseä ja vesipullo sekä taukotupakki/pari on kans pakollinen aina.
Missään tapauksessa löylyt ja lämpötila ei saa olla liian alhainen, siitä jää hirveet vajarit muuten. Koivuhalolla lämpiää parhaiten.

Siinä saunassa missä yleensä saunon vanhassa ulkorakennuksessa, ei oo juoksevaa vettä.
Mutta ei tarvikaan, kohan muistaa tarpeeks monta saavia täyttää ennen saunomista, ettei lopu vesi kesken. Sellasta eukalyptus tai terva (mieluummin terva) esanssia pitää olla, mitä voi sitten tiputella löylykauhaan ko kiukaalle viskoo. Leveet lauteet on hyvä juttu, mukavaa jos ei ihan kopissa tarvii olla vaan mahtuu loikoilee.
Sitten kiukaan yläpuolella sellanen paistovaskooli mikä roikkuu kettingillä katosta, ja siihen aina HK sinistä viipaloituna kypsymään. Turun sinappia hyvä olla kans.
Parhaimmillaan saa useemman tunnin kulutettua kaikes rauhassa.
Parasta on saunoa yksinään (jos haluu vaan rauhoittua) tai sitten kivan misun kanssa

Sellanen meditatiivinen riitti se miulle tavallaan on, mietiskelen ja rentoudun, tyhjennän mielen ja puhdistun henkisesti kaikesta pskasta, kuten fyysisestikin.
Jos sattuu sauna sijaitsemaan järven rannalla, niin uinti välissä on aivan taivaallista, todella. Vasta koivusta on aina plussaa.
Niin ja aina saunon yöllä, ei missään tapauksessa valosalla voi saunoa. Tai voi, mut en oikeen osaa, paitsi kylässä ehkä
Sitten lopuksi, heitän yhen tai kaks klapia just ennen lähtöä kiukaaseen palamaan, niin saa tontutkin viä löylyt heh,.. nojoo, tai oikeemmin, kosteus poistuu hieman paremmin tilasta/jää kuivemmaks.

Kaikenkaikkiaan, saunominen on varmaan hienoin ja miellyttävin suomalainen tapa rentoutua, ja ihan yleismaallisestikin.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Desi
Saunassa pitää olla mäntyiset lauteet jotka ovat jo vähän tummenneet. Vaaleat ja uutuuttaan hohtavat lauteet vievät tunnelman, ja uudenlaiset muotoillut lauteet taas tuntuvat hienostelulta.

Mäntyiset, eikä senpuoleen kuusisetkaan lauteet eivät sovellu saunaan sen vuoksi, koska niistä erittyy, varsinkin kuumassa, pihkaa, joka tarttuu perseeseen.

Suomalaisista puista parasta materiaalia on haapa, jos sitä jostain sattuu haapalautoja saamaan. Sitten on tämä ulkomainen apashi. Koivu lahoaa tai sinistyy kovin pian kosteassa. Mitkään puunsuoja-aineet eivät saunaan sovi, koska niistä erittyy ties mitä myrkkyjä hengitysilmaan.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Kyseinen suomalainen hömpötys ei itseäni erityisemmin nappaa. Toisinaan ihan mukava istuskella saunassa ja ajatella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005

Saunon kolme-neljä kertaa viikossa, käytännössä 95 % peseytymisistäni. Meillä on puusauna, mutta itse en ole ronkeli saunan suhteen. Se ärsyttää, jos kiuas on tilaan nähden liian pieni, mutta jos sitä ongelmaa ei ole, parin kuutiometrin sähkösaunakoppikin käy aivan mainosti. Itse asiassa on mukavaa vaihtelua ottaa välillä kuumia ja kuivia löylyjä, välillä viileämpiä ja kosteampia. Tiedä sitten tuollaisen saunomisen energiataloudellisuudesta, mutta lämmityskaudella lämmön talteenottava ilmastointi ottaa ison osan saunan lämmitysenergiasta talon lämmitykseen.

Erityisiä saunomistapoja minulla ei ole. Itse lähinnä vain saunon saunassa, koska kuumassa rehkiminen on rasittavaa, jos jonkun kantti kestää puuhata saunassa, sen kun. Nykyään teemme muutaman sadan metrin saunalenkkejä löylyttelyjen välissä, se tekee hyvää kun tuulee 20 m/s, räntää vihmoo ja maassa on 10 senttiä sohjoa. Voisin soveltaa ulkomaanelävällekin samaa menetelmää, ensin kunnon löylyt ja sitten lenkki pihalla. Uimista kuitenkin inhoan, enkä yleensä mene saunasta veteen edes kesällä, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Alkoholia en nauti kuin sosiaalisista syistä. Ryypätessäkin usein juon saunomisen yhteydessä vettä (tai kaljaa, jos joku tarjoaa). Humalajuomisessa suosimani tiukka viina pyrkii muutenkin kuivattamaan elimistöä, saunaan se ei oikein sovi.

Täydellinen saunaelämys on varmaan kiireetön mökkisauna kuumana kesäiltapäivänä vaimon kanssa kahdestaan. Vaimo pääsee uimaan ja minä voin katsella rannalla hyönteisiä (ja vaimoa).

Vierailija

Jos olis ittestäni kiinni niin tekis kait hyvää sanoa usein. Mulla on kyllä käytössä nykyisenkin asumukseni yhteydessä puulämmitteinen sauna ja ihan hyvä se on. En vaan kehtaa, siis ilkee sitä pelkästään ittelleni lämmittää. Saan juotua ne parit kaljat ihan kuumassa suihkussakin käytyäni ja mä en ravaa suihkussa joka päivä. Ihohan siinä kuivuu kun veden kanssa liikaa luttaa. Ja se tuntuukin paljon enemmältä kun ei ihan jatkuvasti huhki saunassa tai ota kuumia suihkuja, jne.

Mä rentoudun käsitöitä tehdessänikin.
Paljon muutakin on joka rentouttaa.
Kahvin vähentäminen ja tupakoinnin lopettaminen, se kessuttelusta luopuminen, sehän se vasta onkin rentouttanut..

Tuosta tulikin mieleeni että mielisairaalassa ihmiset tupakoi ihan hirveesti. Sitten siellä oli joka osastolla saunat ja potilaat pääsi rentouttaviin löylyihin.

Josta tuli mieleeni inkkareiden puuhat. Poltiskelivat rauhanpiipuujaan ja kävivät höyryisissä telttsaunoissaan.

Jostapas tulikin mieleeni se että geenihabloja seurailleet on löytäneet joiltakin inkkariheimoilta, oliko se etenkin Lakotaintiaaneilta samoja geenejä kuin osalta suomalaisia miehiä.

Saunaa, viinaa ja tervaa.. savut päälle..
Voi olla ihan silkkaa kulttuuria, tapoja, rituaaleja, kultti, uskomusjärjestelmää, jolle ei ole mitään tolkun perustetta ja ilmankin pärjää ja olletikin pärjää vaikka paremmin?

Ainakin on niin, ettei kaikki ihmiset siedä kuumaa tai kylmää.
Mulla on voinut saunomisintoon vaikuttaa vaihdevuodet. Kun on muutenkin (ilman estrogeeni korvaushoitoa oli) välillä hikipuuskia niinkuin saunassa löylyissä istuis niin että meinaa läkähtyä niin ei siinä enää viiti saunaan ängetä. Vois kait vaikka kuolla? Enkä mä vielä.. tai en juurikaan nyt enää edes halua kuolla. Nuorempana oli joskus ihan hinku.. silloin se saunominenkin oli mieluista. Tuolloin olin aika erilainen. Vilukissakin oon ollut. Aina palelin. Siksikin tykkäsin saunoa.

Niin että mä oon muuttunut saunaihmisenäkin. Ei mulle enää mikään välttämättömyys.

Vierailija

Saunan tulee olla puulämmitteinen ja tarpeeksi hapekas. Nykysaunat on usein myös liian kuivia. Ei niissä nauti.

Mökillä kosteuttaa saa mukavasti kun lämmittää vettä samalla kun kiuasta kuumentaa.

Ja oikea paikka saunalle juuri onkin mökillä. Voi siinä saunomisen yhteydessä nauttia rauhallisuudesta ja luonnosta. Kuten tähtitaivaasta pakkassäällä.

kaiketikenties
Seuraa 
Viestejä629
Liittynyt4.10.2008

Viime saunasta on aikaa puoltoista vuotta. Ystävälläni on verannalla puolentoista neliön kokoinen suomalainen Terve sauna joka kytketään päälle about jokatoinen vuosi. Kiukaassa on kolme kiveä, niinkuin täällä on tapana, eiká siihen juuri kukaan heitä vettä. Saunassa ollaan pyyhkeen kanssa ja tiimalasista katsotaan aika, jonka saunassa voi terveellisesti viettää. (korkeintaan 10 min) Saunominen liitetään laihduttamiseen tai sitten seksiin, kiitos ruotsalaisen saunakulttuurin levityksen... Tuossa lähellä oli muutama vuosi sitten kohtuullinen sauna uimahallin yhteydessä mutta lopetin siellä käymisen kun se `modernisoitiin´ valkoiseksi muovikopiksi. Lauteita myöten!
Olen kummajainen kun reippaana astelen saunanlauteille eevan asussa ja empimáttá nakkaan -sen verran kun niille kolmelle kivelle vaan voi- löylyä kiukaalle.
Kaverin saunaan meitä mahtui kolme aikuista ja tyttäreni tiukkaan pakattuina lauteille. Opetin heille maagisen ja mahdottoman `löyly´ sanan, kerroin saunan perimmäisestä tarkoituksesta, sen haltijoista, vein alasti jäähylle puutarhaan ja lopussa tempasin lattialaudat irti jottei laudat mätäne....
Minulle sauna on pyhä paikka, ainoa missä ruumis ja mieli todella puhdistuu. Tervetuloa saunasta- tervehdys on lapsuudesta asti tuttu ja luonteva asia, se liittyy hyvänolon tunteeseen ja johonkin hengelliseenkin, kaikkia yhdistävään saunan henkeen. Ulkomaalainen voi oppia saunomisen vain suomessa, pelkästään saunomalla suomalaisessa seurassa, ei siihen sen kummempia konsteja tarvita.
Viimeisestä KUNNON saunastani on aikaa 2.5 vuotta, viimeksi siellä ollessani. Sauna oli savuinen ja ulkona avanto, ¡¿voiko nautinto olla sen taivaallisemp?!
Ikäväni aiheista sauna on ensimmäisinä.
Niin, ja saunassa ei saa piereskellä eikä laulaa.

Puedes imaginar un mundo sin música............

Vierailija

Saunoisin useamminkin ellen olisi laiska, pari kertaa viikossa.

Puulämmitteinen, erillinen kylmä ulkorakennus,kovalla pakkasella lämmön aikaansaaminen loputtoman kylmyyden keskelle, pieni punainen piste sinisellä kartalla, antaa jo pelkästään voittajafiiliksen.
Löylyä nakatessa ovenraosta puskee kylmää ilmaa joka höyrystyy samantien, sauna imee happea kuin villihärkä kiimassa ja kiuas kohisee ja puuskuttaa kuin höyryjuna, lisää pökköä pesään!
Ei pane pakkanen, ei ole vilu eikä nälkä jumalauta!

Parhaat saunaelämykset mun mielestä saa yksin, antaen mielen vaellella vapaasti, arjen huolet suhteutuu universumiin kun nakkaa helvetilliset löylyt heti syntisen ajatuksen nostaessa inhaa vuohenpäätään.

Tai sitten sopivasti humalaisessa porukassa, ovet paukkuu, saavit kaatuu, lisää kaljaa pitää saada, missä mun pyyhe on, lisää löylyä, tuo pertsa samalla lisää puita, missä ne muijat on tulukaa selänpessuu ja silleen.

Ulkomaalaiset pitää tutustuttaa saunaan just niinkuin itse tekee, ellei täysi pervo ole.Tai mistä sen tietää millaisia vieraita kelläkin on.

Saunassa ei saa tapella eikä mittailla mulkkuja.

rcislandlake
Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006
Vatkain
Montako kertaa viikossa tyypit muuten ruukaa saunoa? Tai saunoisi jos olisi sauna. Tai mahdollisuus lämmittää saunaa aina kun vaan tykkää.

Mimmonen on paras sauna ja mimmonen on täydellinen saunaelämys? Mitä siihen kuuluu ja mitä siinä ehdottomasti ei saa olla?

Kuinka tutustuttaisit ulkomaalaisen saunakulttuuriimme?

Mitä saunassa saa tehdä ja mitä ei, saunaetiketti. Mitä saunassa voi tehdä?

Saunauskomuksesi ja saunaan liittyvät taikasi ja loitsusi.

Saunoisin vaik joka päivä, mut töiden vuoksi rajoittuu 2-4 kertaan viikossa. Paras sauna on savusauna, joka on lämmitetty noin 60 asteeseen.. Itse en voi käyttää koivuvihtaa allergian vuoksi, mutta niitä on semmoisia tekovihtoja, jotka käyvät ihan oikeasta.. Vihtominen on ehtaa suomalaista saunomista... Ei vain noita savusaunoja ole enää missään.. liekö joku idioottimainen direktiivikin siihen että kohta ei lämmitellä kuin rannalla, auringossa (vaatteet päällä ettei UV-säteily läpäise ihoa).. silloin alkaa viimeistään kansalaistottelemattomuus..

Ulkomaalainen kannattaa heittää niin kuumaan löylyyn (esim. 140 astetta), ettei varmasti enää ikinä uskalla tulla Suomeen.. Kerran kokeilin tuota rantasaunalla hollantilaisten kanssa ja se ei sillä kertaa kyllä tehonnu.. Istuttiin molemmat löylyjen loppuun asti.. ei se ees irvistäny...

Muinaisilla suomalaisilla oli saunahenkensä ja tonttunsa.. Enimmäkseen kyse oli siitä kunnioituksesta, mikä jokaisen suomalaisen pitäisi kohdistaa (kulttuuriinsa ja) saunaansa suomalaisen sielun pyhänä puhdistaumispaikkana.. Sauna on ollut ensimmäinen rakennus, joka on rakennettu.. Siellä on pärjätty paukkupakkaset, siellä ovat lapset syntyneet.. Saunasta suomalaiset on tunnistettu.. (myös Ruotsissa)

Ei mulla ole mitään uskomuksia eikä taikoja saunasta.. Vanha sananlasku tulee kuitenkin mieleen :
Jos ei sauna, viina ja terva auta, sitten kaivetaan hauta.

Saunominen on sitten oikeeta löylyttelyä eikä mitään ruotsalaista nynnymeininkiä.. Se ei ole saunomista, että istutaan 30 cm lattian yläpuolella penkillä 35 celsius asteen lämmössä, vaatteet päällä eikä lämmittimeen saa heittää edes vettä..

On tullu nimittäin Uumajassa istuttua hotellin "suomalaisessa saunassa", jossa suomalaisia neuvottiin kuinka saunoa tuollalailla suomalaisittain

Hain siivouskaapista ämpärin, johon laitoin vettä.. Silloin tuli joku tyyppi huutaen svenskaa että inte sådant tai jotain.. Laitoin palautetta hotellin palautelaatikkoon, mutta sillä tuskin oli vaikutusta.. eivät osanneet varmaan lukea suomenkieltä..

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat