Nuuska

Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Mitä mieltä palstalaiset ovat tupakkatyöryhmän esittämästä nuuskan täyskiellosta Suomessa?

Carterin mielestä esitys on naurettava, sillä esitys lisää vain nuuskan salakuljetusta Suomeen ja "rikolliset" rahastavat nuuskalla valtion sijasta.Nuuska on tupakkaa vaarattomampi nautintoaine, joka ei vahingoita muita kuin käyttäjäänsä toisin kuin tupakka, jossa passiivinen vaikutus ulottuu myös muihin ihmisiin.

Mielestäni nuuskan täyskiellon toteutuessa yhteiskuntamme muuttuu "holhousyhteiskunnaksi" lopullisesti, jossa rajoitetaan yksilöiden oikeutta pitää hallussa "laillisia" nautintoaineita joihin nuuska mielestäni kuuluu.Tupakka on haitallisempi nautintoaine kuin nuuska ja tupakan yhteys keuhkosyöpään on todistettu huomattavasti aukottomammin, kuin nuuskaan yhteys esim. suusyöpään.Ruotsin ja Suomen suusyöpä tapaukset ovat itseasiassa koko Euroopan alhaisimmat ja maat, jossa nuuskaa ei käytetä ovat listan kärjessä.

Nuuskan täyskiellon toteutuessa myös tupakka pitäisi siis kieltää, seuraavaksi vuorossa lienee sitten kahvi, tee, purukumi, alkoholi, ym. nautintoaineet.Tämä menee mielestäni jo hieman Orwellimaiseen yhteiskuntaan, jossa isoveli pitää huolen, että jossain vaiheessa kaikki nautintoaineet kielletään ja "riippuvaiset" ihmiset kriminalisoidaan.Ihminen on aina käyttänyt nautintoaineita ja tulee käyttämään riippumatta siitä mitä yhteiskunta ja sen lait sanoo, siitä hyvänä esimerkkinä ovat huumeet.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

"Nuuska on tupakkaa vaarattomampi nautintoaine..."

Sama pätee muuten lähes kaikkiin laittomiin huumeisiin, just to point out.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Kannatan täyskieltoa. Ihan jo pelkästään siitä syystä, että thorssi olisi käärmeissään siitä.

Ja muutenkin se on vaarallinen, kun aiheuttaa suusyöpää ja leuka lahoo lahoksi.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Mutta vastatakseni itse aiheeseen, niin naurettavaksihan tuo menee. Täyttä holhousta ja tästä seuraava askel on että käyttökin kriminalisoidaan.

Tätä voisi myöskin kutsua toisella termillä: terveysfasismi. Ihmisiä pakotetaan elämään terveellisesti, koska sairaiden hoito maksaa yhteiskunnalle. Päättäjät tuntuvat vaan unohtavan sen asian että kuka ne verot maksaa?

Esimerkiksi miksi kieltää vaikkapa tupakointi (mikä ei tapahdu saastuttaen toisten ilmaa)? Moni voisi perustella sillä sitä että keuhkosyöpään sairastuva jää muun yhteiskunnan hoidettavaksi. Fakta on kuitenkin se että tupakoista maksettu vero kattaa nämä kulut ja jää vielä valtiolle taskuunkin.

Vierailija

En ymmärrä miksi ei koko tupakkateollisuutta krimanalisoida, jos tälle tielle lähdetään. Nuuskan kimppuun käyminen on käsittämätöntä. On selvää, että nuuskan terveyshaitat ovat vähäisemmät kuin savukkeilla. Nuuska-aluella eleneenä olen nähnyt, että nuuskankäyttäjät elävät suhteellisen pitkään, mutta piippu ja savukemiehet/naiset eivät. Savuttelijat ovat yleensä sairastuneet keuhko- tai muuhun syöpään. Nuuskankäyttäjät vanhuuteen. Ihan ihmeellistä kaksinaismoralismia.

Vierailija

Jokaisella nautinto aineella on haittansa ja hyötynsä...
Haittojen ja hyötyjen arviointi on monasti hankalaa, ja tilannetta kärjistää jyrkkä ei/tiukka kyllä asenne. En käytä... et käytä sinäkään, käytän...käyttäisit sinäkin...voisit nähdä toisinkin.

Ylipainon terveydelliset haittavaikutukset ovat suurempia ja kalliimpia kuin nuuskaamisesta aiheutuneet haitat. Jos lopetat nikotiinin käytön todennäköisesti mässytät kun tekee mieli nikotiinia... lällällää läski, kuka syödä käski.

Mielellään linkkejä tutkimustuloksiin suusyöpä riskin kasvamisprosenteista... mikä tahansa solukuolemaa aiheuttava aine lisää maalaisjärjelläkin syöpäriskiä, koskee myös etanolia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että limakalvot ovat muutenkin erittäin sopeutuneita nopeaan uusiutumiseen... toisin kuin aivot. Alkoholistin katkokävelyä tovin seurattuasi, toivot hyvinkin pian omalle kohdallesi suusyöpää. Alkoholi on tunnettu riskitekijä myös suusyövän kehittymiselle... katkokävelijäkin siis kuolee todennäköisemmin edenneeseen suusyöpään kuin tilanteen kehittymistä sivusta seurannut absolutisti.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito? ... s=hoi07025

En jaksa lässyttää muista alkoholiin liittyvistä syöpäriskeistä sen enempää...

Siis myös asioiden suhteuttaminen on monasti hankalaa... ja kuka helvetti ostaa purkkaa kun se on "lääkkeenä" ylihinnoiteltua... uutta salaliittoa pukkaa... lääkefirmojen hilloliikenne halutaan kohtuullistaa...

Vapauttaisin kaikki nautinto aineet, verot ja hinnoittelu sen mukaan mitkä ovat kustannukset yhteiskunnalle haitoista... Alkoholista tulisi sen verran tyyristä, jotta täytyisi taas itse poltella... hiivaa, sokeria, vettä ja tislauspannu... ei se niin vaikeaa ole.

Loppuhyvin kaikki hyvin, nautintoaineensa, lääkkeensä ja salvansa, terveysiteensä etc... voi itse valmistaa... nikotiini pitoiset viljemät kukkimaan ja valmistetahan omat nussukat...

Sieniäkin voi vielä löytää, lits ja läts... varpaiden väleistä.

Yhteiskunta tarjoaa lopulta nautintoaineet vain niille, jotka eivät elämästä osanneet edes nauttia.

Lait ja asetukset ovat taipuisia instrumenttejä, mielikuvitus rajaton...

Haistakaa jouluinen vista.

T:Kaikkien kotikemistien gaia

Vierailija

Typerä lakiesitys. Voisi minun puolesta laillistaa nuuskan myyminenkin. Ainoa asia mikä tekee siitä tupakkaa haitallisemman on suurempi nikotiinipitoisuus, enkä usko että kukaan aloittaa nuuskalla. Suurin osa nuuskan kokeilijoista varmaan on jo kehittänyt nikotiiniriippuvuuden tupakasta. Itse tosin olen kokeillut niin nuuskaa, kuin tupakkaakin ja välttynyt riippuvuudelta.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
LonelyOne
Typerä lakiesitys. Voisi minun puolesta laillistaa nuuskan myyminenkin. Ainoa asia mikä tekee siitä tupakkaa haitallisemman on suurempi nikotiinipitoisuus, enkä usko että kukaan aloittaa nuuskalla. Suurin osa nuuskan kokeilijoista varmaan on jo kehittänyt nikotiiniriippuvuuden tupakasta. Itse tosin olen kokeillut niin nuuskaa, kuin tupakkaakin ja välttynyt riippuvuudelta.

Typerähän se on.

Olenpahan miettinyt tuota nikotiinipurkan roolia tässä leikissä. Jos kerran nuuskan (en muuten ole edes kokeillut, vaikka tupakoinkin) nikotiini aiheuttaa riippuvuutta niin nikotiinpurkassako ei näin käy.

Pitäähän nipottajien saada päteä. Olisi vain aika vaihtaa levyä. Miten ois tuo kadulle räkimisen vaarallisuus ja muu epäeettisyys, olen meinannut monta kertaa liukastua.

Vierailija
Olli V
[size=150:11dbq8tt]Se vaan ei ole kovin kaunista kulkea snöössi huulessa.[/size:11dbq8tt]

Täysin samaa mieltä.

Olen jättänyt kerran kaupat tekemättä, kun myyjällä oli ällötys huulessa. Joo, olen vähän niuho. Jokainen saa päättää, mitä tekee omissa oloissaan ja vapaalla, mutta asiakaspalvelutehtävissä... Hyi!

Jäi tosin kerran kalatkin ostamatta, kun hetkeä ennen, kun olin menossa tiskille, myyjä kaiveli antaumuksella nenäänsä...Voi yrjö!

Kutunluu
Seuraa 
Viestejä761
Liittynyt11.9.2007

Nuuskan kuluttajana en tietenkään pidä, että minun paheeni kriminalisoidaan ja näin ollen alistetaan paikallisen laintoimijan kulloisenkin mielialan vaihtelun muutoksen alle; siis tämähän on vaan lisää mielivaltaa poliiseille. Ainahan sitä voi ulkopuolisena hapattaa, ettei poliisi toimi niin epäammattimaisesti, mutta kun niin se vaan on - poliisikin on ihminen ja ihmiset kasvavat eri piireissä.

Ainoa syy, minkä ehkä voisi kuvitella olevan tässäkin taustalla on se, että ehkäistään kulkutautien/epidemioiden räjähtämistä käsiin - niin pahasti olemme itse kukin eläneet steriilissä ympäristössä, ettei vastustuskykyä ole kehittynyt...

Eli näen tämän vain pinnankiillotuksena jo vituralleen menneessä hyysäyksessä - hukutaan paskaan, mutta entäs sitten? Kohtuus se tässäkin pitäisi olla ohjaavana ajatuksena.
Eipä näytä näin olevan asiain laita.

Vierailija

Nope. Nuuskan myynti on suomessa kiellettyä. => Siitä ei saada verotuloja, joten nuuskan käyttö on kiellettävä.

Kaikki, mistä ei saada verotuloja on kiellettävä. Nyt ei sitten kannata aloittaa itkemään sähköverosta, sillä sen jälkeen olisi melko himmeetä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Jos hiukan saivarrellaan, niin nuuskasta saa verotuloja. Lisäksi tullilla tuntuu riittävän rajattomasti resursseja kaivella EU:n sisällä liikkuvia kirjelähetyksiä ja takavarikoida ne tulliin verojen perimiseksi. Olen itsekin joutunut useita kertoja hakemaan ruotsista lähetetyn nuuskapurkin yli 100 km päästä tullista ja maksamaan siitä tupakkaverot ja tullit. Nykyään olen ulkoistanut tämän järjettömyyden ja ostan nuuskat salakuljettajilta.

Raid
Nope. Nuuskan myynti on suomessa kiellettyä. => Siitä ei saada verotuloja, joten nuuskan käyttö on kiellettävä.

Kaikki, mistä ei saada verotuloja on kiellettävä. Nyt ei sitten kannata aloittaa itkemään sähköverosta, sillä sen jälkeen olisi melko himmeetä.

Vierailija
Denzil Dexter
Jos hiukan saivarrellaan, niin nuuskasta saa verotuloja. Lisäksi tullilla tuntuu riittävän rajattomasti resursseja kaivella EU:n sisällä liikkuvia kirjelähetyksiä ja takavarikoida ne tulliin verojen perimiseksi. Olen itsekin joutunut useita kertoja hakemaan ruotsista lähetetyn nuuskapurkin yli 100 km päästä tullista ja maksamaan siitä tupakkaverot ja tullit.

Tä? Saakos sitä sitten tilata Ruotsista netin kautta? Paljonko oot pulittanut rasiasta veroja?

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Saa tilata. En tietenkään suosittele tilaamaan, mutta jos päätät tuhota terveytesi, niin ainakin tuo putiikki on toiminut erittäin hyvin:

www.snusworldwide.com

Sivuillansa toteavat, että "Olet varmaan huomannut, kuinka vaikeaa on löytää aitoa ruotsalaista nuuskaa Euroopasta"

Nykyään nuo perivät verot jo valmiiksi, joten paketti ei jääne tulliin.

Raid
Denzil Dexter
Jos hiukan saivarrellaan, niin nuuskasta saa verotuloja. Lisäksi tullilla tuntuu riittävän rajattomasti resursseja kaivella EU:n sisällä liikkuvia kirjelähetyksiä ja takavarikoida ne tulliin verojen perimiseksi. Olen itsekin joutunut useita kertoja hakemaan ruotsista lähetetyn nuuskapurkin yli 100 km päästä tullista ja maksamaan siitä tupakkaverot ja tullit.

Tä? Saakos sitä sitten tilata Ruotsista netin kautta? Paljonko oot pulittanut rasiasta veroja?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat