"Tukholman syndroomasta" toipumiseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voiko sellaisesta traumasta toipua, joka on eristämisen, häikäilemättömän väkivallan ja tappamisella uhatuksi joutumisen seurausta? Em. kokemukset ovat torjuttuina tiedostamattomassa ja uhrit ovat muuttuneet kiduttajaansa ihannoiviksi, ikään kuin hänen kaiuttimikseen.

Tässä tapauksessa ei ole pankkineidit pankkiryöstäjän matkassa. Käytin vain nimitystä "Tukholman syndrooma" ilmaistakseni sitä millaiseksi tapahtuneet ovat lukittuneet, enkä keksinyt kuvaavampaakaan ilmaisua.

Sivut

Kommentit (98)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tokihan siitä toipua voi mutta toipuminen lähtee siitä että yksilö ensin tiedostaa että jotain on vialla ja lähtee hakemaan siihen apua. Sieltä ammattilainen sitten kaivelee sen "todellisen" syyn miksi yksilö voi huonosti ja hoito- ja toipumisprosessi voi alkaa. Eli jos yksilö ei hakeudu avun piiriin mistään syystä koska ei tiedosta minkään olevan vialla niin tuskin noista voi itsestään parantua. Ja miksi edes pitäisi jos yksilö kokee elämänsä olevan kunnossa ja kaiken hyvin?

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Ja miksi edes pitäisi jos yksilö kokee elämänsä olevan kunnossa ja kaiken hyvin?

Heitä on kaksi ja he käyttäytyvät kuin olisivat itse syyllisiä omaan pahaan oloonsa. Heidän energiastaan kuluu paljon siihen kun he ovat kehittäneet itselleen valemenneisyyden. He eivät halua huomiota osakseen sellaisina kuin he jotain tuntevina ovat.

On ihmisiä, joilla on asianomaisten kanssa yhdessä koettua historiaa ja jotka tietävät toisin kuin he, mutta aihe on niin arka, että siitä on oltava vaiti, koska siitä seuraa ja on jo seurannut jonkinlainen välirikko.

Heidän lapsensa ovat joutuneet nuorisopsykiatrian tutkimuksiin ja hoitoon. En ole huomannut, että kissaa olisi nostettu pöydälle.

Monin tavoin sotkeutuneessa vyyhdessä on seurapiiri, jossa sukupolvelta toiselle siirtyviä useita elämää tuhoavia mielihaluja ja niistä nautiskelijoita.

Lisään tähän vielä, että olen melkein kaikessa heitetty ulos yhteisöstä, koska olen ollut liian suorasukainen ja olen soittanut viranomaisille saadakseni apua niistä kahdesta toisen lapsille.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin
Heidän lapsensa ovat joutuneet nuorisopsykiatrian tutkimuksiin ja hoitoon. En ole huomannut, että kissaa olisi nostettu pöydälle.

No onneksi siellä edes joku saa apua niin jospa se kierre menisi sitten nyt poikki. Mutta paha siinä tosiaan on mennä mitään tekemään jos toinen ei halua apua ja kieltää avun tarpeen. Toista kun ei voi "parantaa" vaan aloitteen muutokseen on tultava itseltä. Mutta tosiaan onneksi siellä nuoria on alettu hoitaa. Pidä sinäkin vain jatkossa lusikkasi erossa sopasta, paitsi tue ja auta lapsia silloin kun heillä tarvetta siihen on.

Hämmentää.

Vierailija

Tukholman syndrooma on pitkälti sama asia kuin tavallinen aivopesu. Kummastakin paranee, ennemmin tai myöhemmin.
Ei kuitenkaan välttämättä helposti...

Vierailija

Kulkee diplomaattipiireissä nimella Helsinki-oireyhtymä (Helsinki-Syndrooma).

Suomettuneisuus tarkoittaa kaappajiin, eli Neuvostoliittoon ja jälkisuomettuneisuus Venäjään ihastumista...

Vierailija
Vatkain
pinklin

No onneksi siellä edes joku saa apua niin jospa se kierre menisi sitten nyt poikki. Mutta paha siinä tosiaan on mennä mitään tekemään jos toinen ei halua apua ja kieltää avun tarpeen. Toista kun ei voi "parantaa" vaan aloitteen muutokseen on tultava itseltä. Mutta tosiaan onneksi siellä nuoria on alettu hoitaa. Pidä sinäkin vain jatkossa lusikkasi erossa sopasta, paitsi tue ja auta lapsia silloin kun heillä tarvetta siihen on.

Joo. Huomasin vasta nyt, että en osaa keskustella tästä aiheesta keskustelupalstalla kirjoittaen, enkä ehkä muutenkaan. Voi olla parasta panna lusikat seinänrakoon ja keskustella aiheesta yleisemmällä tasolla, jos Tukholma - syndrooma kiinnostaa.

Vierailija
Dark Shade
Tukholman syndrooma on pitkälti sama asia kuin tavallinen aivopesu. Kummastakin paranee, ennemmin tai myöhemmin.

Uskon, että paraneminen riippuu siitäkin, mitä pesuaineita oli käytetty, minkä ikäisiin ja missä olosuhteissa.

Vierailija
Nagarjuna
Kulkee diplomaattipiireissä nimella Helsinki-oireyhtymä (Helsinki-Syndrooma).

Suomettuneisuus tarkoittaa kaappajiin, eli Neuvostoliittoon ja jälkisuomettuneisuus Venäjään ihastumista...

Minun uskontoni mukaan Venäjä on äitimme. Me, nuori Suomi kapinoimme ja itsenäistyimme Äiti-Venäjästä. Myöhemmin aikuistuttuamme palaamme takaisin juurillemme kuin lohet syntymävesilleen.

Vierailija
pinklin
Dark Shade

Uskon, että paraneminen riippuu siitäkin, mitä pesuaineita oli käytetty, minkä ikäisiin ja missä olosuhteissa.

Vierailija
Dark Shade

Aivan. Kaikki rahaan uskovat ovat rikkaiden alistamia ja orjia, jota on jatkunut jo tuhansia vuosia. Mutta, vuonna 2012 kansalaiset vapautetaan rikkaiden vallasta ja silloin he tajuavat rakastaneensa pahoinpitelijöitään; rikkaita:
http://sinenmaa.blogspot.com/2008/12/st ... enons.html

Vierailija
mensaani
Dark Shade

Aivan. Kaikki rahaan uskovat ovat rikkaiden alistamia ja orjia, jota on jatkunut jo tuhansia vuosia. Mutta, vuonna 2012 kansalaiset vapautetaan rikkaiden vallasta ja silloin he tajuavat rakastaneensa pahoinpitelijöitään; rikkaita:

Ei voi olla totta, mitä potaskaa...
Tarkoitin kylläkin sitä, että Tukholman syndrooma on vain aivopesun eräs muoto.
Aivopesu taas ei tutkimusten mukaan ole kovinkaan tehokasta: vaikutukset häviävät hyvin nopeasti, erityisesti jos ympäristön arvot ja aivopesun tuottamat arvot ovat ristiriidassa keskenään.

Vierailija

Vaikka kaikki arvot olivat ristiriidassa, niin silti olin aivopesty pitkälle yli kymmenen vuotta.Paljon lupasi vähän antoi.Hän oli sarjahuijari eli huijasi samanaikaisesti useita ja vuosien varrella kymmeniä (sata sanoi muistavansa nimeltä) naisia, sillä vanhalla perinteisellä romanttisella harhalla tulevasta täyttymyksestä. Hänen erikoisuutensa oli seksuaalisesti kokemattomat naiset, joiden arkaan yksinäisyyteen hän toi jännitystä ja kaipuuta(joka ei koskaan täyttynyt).Miten hän koukutti kaikki nää naiset? Sitä mä vaan ihmettelen edelleen, vaikka itsekin olin hänen uhrinsa. Hän on väkivaltainen, julma,ilkeä ja ruma.

Toope
Seuraa 
Viestejä23176
Liittynyt23.7.2006
mensaani
Kaikki rahaan uskovat ovat rikkaiden alistamia ja orjia, jota on jatkunut jo tuhansia vuosia. Mutta, vuonna 2012 kansalaiset vapautetaan rikkaiden vallasta ja silloin he tajuavat rakastaneensa pahoinpitelijöitään; rikkaita:

Minä kun varauduin siihen maailmanloppuun jo tämän vuoden lopulla, kuten piti olla. Kämpillä on nyt kymppitonnin edestä säilykkeitä ja te ilmoitatte, että maailmanloppu onkin siirretty vuoteen 2012! Perkele teidän kanssanne.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Kyeju
Vaikka kaikki arvot olivat ristiriidassa, niin silti olin aivopesty pitkälle yli kymmenen vuotta.Paljon lupasi vähän antoi.Hän oli sarjahuijari eli huijasi samanaikaisesti useita ja vuosien varrella kymmeniä (sata sanoi muistavansa nimeltä) naisia, sillä vanhalla perinteisellä romanttisella harhalla tulevasta täyttymyksestä. Hänen erikoisuutensa oli seksuaalisesti kokemattomat naiset, joiden arkaan yksinäisyyteen hän toi jännitystä ja kaipuuta(joka ei koskaan täyttynyt).Miten hän koukutti kaikki nää naiset? Sitä mä vaan ihmettelen edelleen, vaikka itsekin olin hänen uhrinsa. Hän on väkivaltainen, julma,ilkeä ja ruma.

Muutin mieltä ja menenkin yksityiselle tasolle.

Yli kymmenen vuotta koin minäkin fyysistä ja henkistä väkivaltaa, olin uhattuna, eristettynä ja alistettuna.
Olin lamaantunut ja yksinkertaisiakin töitä tehdessäni tapahtui paljon unohtelemisia ja muita virheitä.

Omista sukulaisistani ei ollut minulle apua, sillä -paatti, harvoin heitä tavatessaan hurmasi heidät. Ja muutenkin sukulaiseni asennoituivat siten, että asiat pitää selvittää keskenään. Ajattelin lisäksi, etteivät he olisi voineet mitään, joten en edes kertonut.

Yksin en olisi kyennyt saamaan muutosta aikaan, mutta sain apua, josta olen kiitollinen.
Sitten tilanne oli jo sen verran selkiintynyt, että -paatti ja minä asuimme eri paikkakunnilla. Eräs tuttu kysyi minulta, että " jos kahdesta toisiaan syyttävästä pitää arvata, kumpi heistä on psykopaatti, mistä tietää kumpi se on". Hän vastasi itse, että "Se, joka on psykopaatti, ei näytä hullulta, mutta psykopaatin uhri näyttää hullulta".
Se lohdutti minua, sillä tunsin sen todeksi. Toden kuulemisesta olikin ollut puutetta, mutta valhetta oli kyllä suollettu kyllä suut ja silmät täyteen.

Ei tullut paljon vilkaistua peiliin pahimpina aikoina. Hyvä jos pari kertaa viikossa tuli käytyä saunassa. Jälkikasvu oli minun vastuulla ja koetin vahtia, että pysyvät ainakin elossa.

En ole selviytyjä. Vaikka olen hiukan toipunut, totuus siitä, mistä olen joutunut tulemaan tietoiseksi, on niin kauhea, että joudun vielä opettelemaan paljon sitä kuinka sellaisesta kerrotaan. Hermostoni väsähtää helposti ja tarvitsen unta enemmän kuin muut.

Muisti ei toimi niin hyvin kuin pitäisi. Voidakseni ymmärtää kokonaisuuksia, minun pitäisi kyetä pitämään muistissani yhtä aikaa monia toisiinsa yhdistettäviä asioita. Minulla on vain sirpaleita, joita olen koonnut sitä mukaa kun niitä tulee mieleen.
Luulen, että tiedostaminen on hidasta siitäkin syystä, että vähin erin tiedostettuun, kuhunkin annokseen pitää totuttautua, kunnes kunnes voi ottaa uuden "lusikallisen". Sitten pitää sulatella, vaikka se onkin vaikeasti sulavaa kuin kamelin ruoka.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat