Romanttinen rakkaus kestää

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=150:3c3ofj4u]Romanttinen rakkaus kestää[/size:3c3ofj4u],
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Rom ... 5242190005

"Rakkaus kestää pitkässäkin parisuhteessa, sanoivat kyynikot mitä vain. Nuorten ja vanhojen parien aivokuvien vertailu osoittaa, että nuori rakkaus on pakkomielteistä ja ahdistunutta, mutta vanhat rakastavat tyynesti ja rauhallisesti.

Rutgersin yliopiston tutkimuksessa oli mukana 17 vanhaa pariskuntaa, jotka olivat olleet naimisissa yli kaksikymmentä vuotta sekä nuoria pariskuntia, jotka olivat olleet yhdessä vasta noin puoli vuotta. Koehenkilöt saivat katsoa puolisonsa valokuvaa, samalla kun kuvantamislaite rekisteröi muutoksia heidän aivotoiminnassaan.

Tulokset osoittivat, että puolison kuvan näkeminen aktivoi sekä vanhoilla että nuorilla samat aivoalueet, jotka on aikaisemmissa tutkimuksissa yhdistetty euforiaan ja riippuvuuteen. Aivotoiminta näillä alueilla oli molemmilla ryhmillä jokseenkin yhtä voimakasta, mikä merkitsee, ettei romanttinen rakkaus väistämättä kuihdu pois.

Nuorten ja vanhojen parien aivotoiminnassa oli myös merkittävä ero. Nuorilla pareilla havaittiin huomattavaa aktiivisuutta aivojen alueilla, jotka on yhdistetty pakkomielteiseen käytökseen ja ahdistuneisuuteen. Vanhoilla pareilla sitä vastoin aktivoituivat alueet, jotka on liitetty mielen tyyneyteen ja rauhallisuuteen.

Tutkimusta johtaneen professori Helen Fisherin mukaan romanttinen rakkaus ei ole kehittynyt vain parisuhteen luomiseen, vaan se luo myös edellytykset sen jatkumiselle korvaamalla manian ja ahdistuksen mielenrauhalla.

Tutkimus julkaistiin Society for Personality and Social Psychology –järjestön konferenssissa Albuquerquessa Yhdysvalloissa."

- - -

Siinä tutkittua juttua.
Arkijärjelläkin selittyvää kun ajatellaan keitä ja millaisia ihmisiä syrjäytyy eniten.
Ne, joilla on kykyä uskoa, toivoa ja rakastaa.. jotka ei kiinnity liikaa maalliseen materiaan, joilla on kykyä unelmoida ja nähdä hyvää pienissä arkisissa asioissa.. ne pärjää paremmin kuin alituiseen kaikesta valittavat ja tyytymättömät, ylikriittiset..

Laskutaidosta ei ihmiselle ole kait haittaa mutta pelkästään sen varassa, pelkän neutraalin järjen laskelmoinnin varassa ihminen ei kenties sitten kuitenkaan pärjää parhaiten. Ei vaikka olis nuuka ja varoissaan, siis jos ei osaa välillä päästää irti ja olla romanttinen.

Uskonnollisuuskin kait perustuu etupäässä siihen että ihmisillä on kyky irrottautua arkisista asioista ja elää unelmiaan todeksi?

Siis kun puhutaan siitä "henkisyydestä", jolle ei ole katetta missään reaalissa todennettavissa..
Kun.. voihan sitä ateismistakin kehittää uskonnon ja syyllistää ja pelotella ihmisiä realismilla, tai muka tietämyksellä realismista. Yltiövihreydenkin nimissä moista on näkynyt ja se ei ole mitään romanttista, se on niin ylireagoivaa, hysteeristä ja neuroottista ja sen edustajat taitaa olla aika onnettomia? Olisivatko etupäässä yksinäisiä ja kyvyttömiä uneksimaan.

Itte edustan jälkimmäistä ihmistyyppiä. Oon saanut syntymä"lahjanani" taipumuksen pohtia ja vatvoa asioita ihan liikaa. Olen aika kyvytön romantiikassa, mutta mä tiedostan ongelmani ja mua on aina kiinnostanut että onko mahdollista kehittää itsessään kykyä oppia olemaan romanttisempi.

On mulla ihan hyvä mielikuvitus. Tavallaan kykenen sen avulla pakenemaan liikaa ahdistuneisuutta, mutta ei se sama asia ole kuin aito kyky elää uskollisena ja luottavaisena tuli mitä tuli, oli mitä oli tilanteessa, jota elämä pitkälti on.
Mä oon potenut elinkautistani ikikapinallisena ja kadehdin ihmisiä, joita ei riivaa kaiken tietämisen tauti. Vaikka kyllä mä tästäkin hyviä puolia löydän ja senkin ymmärrän ettei olis niillä romantikoillakaan asiat ehkä hyvin jos kaikki olis sellaisia uneksivia hupakkoja..

Kommentit (15)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Pönni
[size=150:35c6kbkc]Romanttinen rakkaus kestää[/size:35c6kbkc],
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Rom ... 5242190005

Nuorten ja vanhojen parien aivotoiminnassa oli myös merkittävä ero. Nuorilla pareilla havaittiin huomattavaa aktiivisuutta aivojen alueilla, jotka on yhdistetty pakkomielteiseen käytökseen ja ahdistuneisuuteen. Vanhoilla pareilla sitä vastoin aktivoituivat alueet, jotka on liitetty mielen tyyneyteen ja rauhallisuuteen.

Se on nimeltään luottamus. Ja luottamustahan on pidetty toimivan parisuhteen edellytyksenä jo kauan. Ei näköjään ole väärässä se koulukunta. Koska jos ei luota niin voi olla tyyni ja rauhallinen ja vastaavasti jos on tyyni ja rauhallinen niin se herättää ja vahvistaa luottamusta.

Hämmentää.

Vierailija

Asialla ei ole mitään tekemistä romantiikan kanssa. Romantiikka on yliampumista kaikessa parien välillä.
Tyyneys suhteessa on suvanto, joka voi olla suuri, muttei sekään rajaton.

Vierailija

Kannattaa lukea noita vastauksia noista keskusteluista:

En nyt halua mitenkään tyrmätä rakkauden kestämisen mahdollisuutta, mukavaahan se olisi, mutta tutkimukseen olivat varmankin valikoituneet juuri ne onnelliset pariskunnat. Sitäpaitsi otos oli pieni. Kuinka moni eroaa? Kuinka moni on onnettomasti naimisissa? Onnellisuus on niin suhteellinen käsite.
ehkä olisi mielenkiintoisepaa tietaa minkälaiset edellytykset pitäisi olla että rakkaus kestää. Mutta se taitaisi olla liian monimutkainen tutkimuskohde...

En nyt halua mitenkään tyrmätä rakkauden kestämisen mahdollisuutta, mukavaahan se olisi, mutta tutkimukseen olivat varmankin valikoituneet juuri ne onnelliset pariskunnat. Sitäpaitsi otos oli pieni. Kuinka moni eroaa? Kuinka moni on onnettomasti naimisissa? Onnellisuus on niin suhteellinen käsite.
ehkä olisi mielenkiintoisepaa tietaa minkälaiset edellytykset pitäisi olla että rakkaus kestää. Mutta se taitaisi olla liian monimutkainen tutkimuskohde...

Vierailija
logo
Kannattaa lukea noita vastauksia noista keskusteluista:

Olisi ehkä kannattanut kokeilla myös sellaisilla exillä, joiden kanssa on joskun mennyt lujaa, mutta esimerkiksi se "luottamus" on pettänyt jo ennen kuin edes mikään "arki" on koittanut...

Vierailija
tietää
Asialla ei ole mitään tekemistä romantiikan kanssa. Romantiikka on yliampumista kaikessa parien välillä.
Tyyneys suhteessa on suvanto, joka voi olla suuri, muttei sekään rajaton.

Romantiikka.. sitäkään ei oo helppoa määritellä.. hm.. Wkiromantiikkaa....
Nykyromanttiikka, oliskos se sit sitä fantasiaa?

Taitaa kuitenkin parisuhteessa olla ihan tyyten kiinni yksilöistä, millaiset on osuneet kohdakkoin ja mitä sopineet?
Ittelläni on arkisesta elämästä (muusta kun en ees tiedä) käsitys että sen saa juurikin sillä elävöitettyä että osaa/pystyy unelmoimaan kaiken sen, mitä ei käytännössä saa.

Kait se sitten on ihan toisenlaista niillä, jotka saa elämältä kaiken ja extraa päälle?
He eivät tarvitse romantiikkaa?
Asuvat maakuopassa, syövät matoja, jne. Arki kantaa.. vai?

Vierailija

Höpö-Höpölehtikin on alkanut luistaa romanttiselta linjaltaan:

Romanttiset elokuvat ovat haitallisia parisuhteelle!

http://www.iltasanomat.fi/naiset/suhteet.asp

Itse lehdessä kukaan viidestä naisesta ei myöntänyt elokuvien vaikuttavan kuin "hieman siellä takaraivossa".

Hieman erilainen tutkimus jossa avio-onni lopahtaa jo aikaisemmin:

Tutkimus: Avio-onni kuolee kahdessa vuodessa

http://www.iltasanomat.fi/naiset/suhteet.asp?id=1615434

Vierailija
logo

Itse lehdessä kukaan viidestä naisesta ei myöntänyt elokuvien vaikuttavan kuin "hieman siellä takaraivossa".

Onko oikein, että jutussa puhutaan ihmisistä yleensä vaikka luulen, että tuollaisia vaikutuksia esiintyy lähinnä vain naisilla.

Hihhulimiehet ovat harvassa.

Vierailija
logo
logo

Onko oikein, että jutussa puhutaan ihmisistä yleensä vaikka luulen, että tuollaisia vaikutuksia esiintyy lähinnä vain naisilla.

Aijaa.. kun tutkimus ei tue sun piintyneitä käsityksiä miehistä niin väärin tutkittu?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Pönni
Aijaa.. kun tutkimus ei tue sun piintyneitä käsityksiä miehistä niin väärin tutkittu?

Elä Pönni ees jaksa tuon pikkutrollin kanssa tingata. Olokoon mehussaan. Eihän kukaan täyspäinen tuon juttuja piä minään.

Pönni
Itte edustan jälkimmäistä ihmistyyppiä. Oon saanut syntymä"lahjanani" taipumuksen pohtia ja vatvoa asioita ihan liikaa. Olen aika kyvytön romantiikassa, mutta mä tiedostan ongelmani ja mua on aina kiinnostanut että onko mahdollista kehittää itsessään kykyä oppia olemaan romanttisempi.

Onko sinusta mukavaa ja romanttista saada kukkia? Minusta on. Ajattelin vaan kun en ole kanskaan ikinä pitänyt itseäni mitenkään erityisen romanttisena persoonana niin silti tuo "ikiklishee" kukkien saanti omalla kohdallani toimii aika hyvin. Niin ajattelin vaan että jos se meinaakin sitä että ehkä tässä ei niin toivottoman epäromanttinen olekaan...

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Pönni

Onko sinusta mukavaa ja romanttista saada kukkia? Minusta on. Ajattelin vaan kun en ole kanskaan ikinä pitänyt itseäni mitenkään erityisen romanttisena persoonana niin silti tuo "ikiklishee" kukkien saanti omalla kohdallani toimii aika hyvin. Niin ajattelin vaan että jos se meinaakin sitä että ehkä tässä ei niin toivottoman epäromanttinen olekaan...

Kyllä mä tykkään kukista. Oli kyllä vaihe, jolloin olin niin yltiöluonnonsuojelevainen, etten halunnut kuin "rentun ruusuja". Niistä mulla on yks aivan ihana muisto. Olin Unkarissa ja porukassa oli yks "skeptikko" unkarilaismies. Toinen paikallinen "Janos" oli poiminut mulle ruusun. Käppäiltiin jotain aivan iiiiihanaa (romanttista) vuoristotietä maaseudulla ja hän ojensi mulle sen ruusun. Tuo toinen, hillitön suomifani, joka osas varmaan ulkoa Irwin Goodmanin renkutukset, hän riipaisi jostain puskasta jotain horsmankukkia, polvistui eteeni ojentaen rehuja ja lauloi jotain nättiä..
Kait pitäis olla vakavasti kehari jos ei tommosesta menis ihan polvet veteläks.. tai.. mä kyllä olin hillittömän hyvällä tuulella silloin. Mutta reissunpäällä kun on lomalla, silloin kaikenlainen kelpaa romantiikaksi..

Oliskohan romantiikka ennemminkin jotakin tavallisuudesta poikkeavaa? Ettei se olekkaan pelkästään jotakin epäkäytännöllistä ja turhaa hömpötystä.

Loppujenlopuksi kulttuuriolennot touhuaa niin paljon turhaa, jolla ei oo kuin sosiaalinen arvo.. hm.. Josta toisaalta tulee looginen johtopäätös, että tietenkin sosiaalinen taiturointi auttaa parisuhdetta pysymään kasassa ja voimaan paremmin kuin epäsoaiaalisuus. Siis.. jos toinen ei vihaa sosiaalisuutta?
Ja.. ei kait sellainen edes päädy parisuhteeseen ja seuranpitoon ylipäätäänkään, joka ei pidä ihmisistä eikä niistä säännöistä ja tavoista, sopimuksista mitä kuuluu kahden ja useamman ihmisen välille.
Ne sitten vaan ettii pelkkiä panoja, yms. josta on niille ittelleen hupia, jne.

Vierailija

Kukista kuitenkin vielä että persoonallisuus niissäkin viehättää. Ei se kovin romanttista oo saada jotain tehoviljeltyä markettirehua, jonka tietää olevan ympäristöongelma. Silloin kun joku on itte kasvattanut.. oivoi.. ne pitää kuivattaa ja tallettaa.. On mulla nytkin serkun tuoma kimppu kuivatettuna roikkumassa katonrajassa. Se oli niin upee etten sitä henno pois heittää. Itseasiassa mä oon ihan yltiöromanttinen mitä tulee mun kotiini, joka on täynnä kaikenlaista tunnearvokasta.

Juu.. ja romantiikka, se on persoonallista.
Ei sitäkään oikein voida tutkia..
Parisuhteiden kasassapysymiseen vaikuttaa tuhat ja yks asiaa .. ainakin. Vaikea tutkia tieteellisesti. Rakkaus on aina vaan aika mystistä vaikka sen hormoonimekanismia jonkinverran tunnistetaan.

Kun joskus kohtaa jonkun uppo-oudon ja rakastuu hokkuspokkus, ei sitä voi selittää mitä siinä tapahtuu. Ja kyllä ne voi yksilöllisesti kestää vaikka läpi elämän. Keskiarvoja voidaan laskee tilastollisesti.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Pönni
Juu.. ja romantiikka, se on persoonallista.
Ei sitäkään oikein voida tutkia..
Parisuhteiden kasassapysymiseen vaikuttaa tuhat ja yks asiaa .. ainakin. Vaikea tutkia tieteellisesti. Rakkaus on aina vaan aika mystistä vaikka sen hormoonimekanismia jonkinverran tunnistetaan.

Joo niinku nimen omaan tää! Ei sitä voi ulkopuolinen mennä sanomaan mikä kellekin onnen tuo parisuhteessa. Ja muutenkaan. Niinku esmes vaikka joku kuiva virkamiespariskunta joista kumpikin on täysin keskittynyt omaan uraansa ja nukkuvat vaan samassa sängyssä ja juovat teetä ja analysoivat kymppiuutisia ja kaikki on niin harmaata. Niin piruako sitä voi mennä sanomaan että ompa tylsä parisuhe jos ne ite saa siitä sen tyydytyksen. Se on kaikki niin yksilöllistä.

Hämmentää.

Vierailija
Pönni
logo
logo

Missä kohtaa olen sanonut, että tutkimus on väärin tutkittu ja miten tuo liittyy miehiin pelkästään?

Uusimmat

Suosituimmat