Matematiikan ja fysiikan itseopiskelu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarkoituksenani olisi yrittää itseopiskella TTY:lle sisään pääsemiseen tarvittava määrä matematiikkaa ja fysiikkaa.

Lukion lyhyttä matematiikkaa kävin joskus kolme kurssia, ja ammattiopiston sähköpuolen matematiikka on hanskassa.

Materiaaleina käytän internettiä ja kirjoja. Tällä hetkellä derivoinnin ja integroinnin käsitteet alkavat olla selkeitä, laskurutiinia pitää vielä harjoittaa.

Kevääseen saakka olisi aikaa opiskella, onko mielestänne mahdollista? Ja hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Pääsykoearkisto löytyy tuolta: http://www.dia.fi/materiaalia.html

Ja fysiikan ja matematiikan kokeet on tarkoitus käydä tekemässä.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Viestistäsi paistaa se että sotket fysikan ja matematiikan. Fysiikka on realiteetteja ja matematiikka vain eräs väline niiden hahmottamiseen. Olkoonkin universaali, niin se on vain kieli.

Vierailija

Mahdollista se on, jos sinulla on riittävästi aikaa käytettävissä, itsekuria, motivaatiota ja jonkin verran matemaattis-loogisia lahjoja. Sisua varmasti tarvitaan.

Jos sivullisen vinkkejä haluat, tässä muutama: Älä opettele niinkään ratkaisureseptejä, vaan yritä tajuta homman juju jokaisessa vastaantulevassa asiassa. Tee helppoja tehtäviä saadaksesi perusrutiinit kuntoon, ja vaikeita oppiaksesi soveltamaan ideoita. Älä lannistu, kun jokin asia ei tunnu aukenevan - kysele (asioita osaavilta ihmisiltä, jos sellaisia tunnet, jos et, niin täällä internetissä), ihmettele, jos asia ei avaudu anna sen hautua jonkin aikaa ja palaa sitten sen pariin. Älä unohda kerrata jo oppimiasi asioita, ja kiinnitä huomiota opiskelutekniikkaasi. Mutta ennen kaikkea: Älä vain lue, ratko paljon ongelmia. Itse olen havainnut hyväksi myös asian ymmärrettyäni kirjoittaa sen itselleni omin sanoin ja käyttää myöhemmin tuota omin sanoin kirjoitettua versiota kertausmateriaalina.

Jos onnistut opiskelemaan koko lukion pitkän matematiikan ja laajan fysiikan viidessä kuukaudessa, on sinulla varmasti huimasti paremmat edellytykset saada tutkinto kasaan kohtuullisessa ajassa kuin useilla muilla sisäänpääsevillä.

Menestystä urakkaasi!

Vierailija
Älä opettele niinkään ratkaisureseptejä, vaan yritä tajuta homman juju jokaisessa vastaantulevassa asiassa.

Hyvä pointti.
Juuri esimerkiksi differentiaaliyhtälöt, derivointi, integrointi, mahdollisesti integraalimuunnokset. Näissä kannattaa ymmärtää todistukset, miten ko. tekniikat on johdettu sarjoista ja miten raja-arvoteoreemat on kehitelty. Noita ennen käy vähän läpi mikä on asioiden käytännöllinen puoli eli mihin inssit käyttää näitä työvälineitä.

Itsekurilla nuo oppii 3 kuukaudessa jos saat pään auki eli ymmärrät idean behind.

Vierailija
crusaron uusi tuleminen

Itsekurilla nuo oppii 3 kuukaudessa jos saat pään auki eli ymmärrät idean behind.

Näin olen itsekin alkanut huomaamaan, ensin olin varma että urakka on mahdoton.

Monet ovat minulle sanoneet, että (melkein) kuka tahansa pääsee sisään, mutta ulos ei sitten pääsekään

Voisin alkaa pitää tähän ketjuun jonkinlaista "oppimispäiväkirjaa", johon laittelen aina välillä kuulumisia aiheen tiimoilta, ja sitten tietenkin lopputuloksen, eli mentiinkö sisään vai ei.

http://www.lightandmatter.com/calc/calc.pdf tuota osoitetta paraikaa selailen, ja se tuntuu avaavan derivointia hieman toisella tavoin kuin suomenkieliset lähteet. Parhaiten asiasta tuntuu saavan kiinni tutustumalla sen historiaan ja käyttötarkoituksiin. Ja yksi suurimmista oivalluksista matematiikan kanssa oli se, että matematiikka ei ole mitenkään loogista, vaan ihmisten keksimiä yhteisiä sopimuksia. Joitain asioita ei voi ymmärtää, ne pitää vain muistaa.

Kiitoksia kommenteista, pistelen kysymyksiä ja päivitystä ketjuun aina kun sen aiheelliseksi koen.

Vierailija

Itse olen itseopetellut täysin yksin ohjelmoimaan, paljon fysiikkaa, jonkin verran matematiikka ja vähän kemiaakin.

Itseopiskelu on usein paljon mukavempaa ja etenkin tehokkaampaa kuin jonkun toisen ohjaamana. Usein etenemistahti ja motivaatio ovat suurimpia ongelmia, mutta ainakin ensimmäistä voi kehittää. Silloin kun sinusta tuntuu, että käyt asioita hieman liian hitaasti ja yksitoikkoisesti, niin tahti on juuri sopiva. Jos jatkuvasti pidät itseäsi tiukassa tahdissa ja hypit 90% sivuista, niin yleensä se kostautuu stressaantumisena ja keskittymiskyvyn menetyksenä. Itseoppineet ovat valitettavan usein ylimielisiä ihmisiä, joka näkyy aika hyvin esimerkiksi ohjelmointipiireissä, jonka lopputulokset sitten varmasti jokainen tietotekniikkaan perehtynyt huomaa; Standardeja on yhtä monta kuin on ohjelmoijiakin ja mikään niistä ei ole virallinen.

Vierailija

Minulla ainakin semmoinen käsitys että tkk:lle pyrkiessä täytyy olla ylioppilas. Onko tty:llä eri menettely?

Vierailija

Selvä homma. En vaan löytäny tkk:n sivuilta oikein selvää infoa kun puhuttiin vaan kukkaisteekkareista ja yo-todistuksesta yms. mut en vaan tainnu ettiä tarpeeks. my bad. Onnea vaan luku-urakkaan sitten
Niinku joku tais jo sanoa niin jos yhtään matemaattis-loogista lahjakkuutta löytyy niin pitäs olla ihan tehtävissä.

Vierailija
suolaasuolaa
Ei oo vähään aikaan tarvinnut olla ylioppilas TKK:llekaan.
Jep, itsellenikin tuli yllätyksenä ettei tarvi, mutta nykyisin tosiaan riittää kolmivuotinen ammatillinen peruskoulutus. Tällöin haetaan pelkällä pääsykokeella, eli todistus ei vaikuta millään tavoin sisäänpääsemiseen.

Tilastoja katsellessa huomasin, että noin 1-2 ei-ylioppilasta on hakenut sisään vuosittain, eli kovinkaan laajalle ei tuo tieto tosiaan ole levinnyt

Sinällään ihan hyvä uudistus, luulisi että esim sähköalaa ammattiopistossa lukenut menestyy melko hyvin oman alansa insinööriopinnoissa. Ja insinööreistä on kait huutava pula, niin rimaa sitten lasketaan sen myötä

Vierailija

Kannattaa vielä muistaa, että se sisäänpääseminen on todella helppoa verrattuna siihen koko koulun läpikoluamiseen. Tunnen noin n kappaletta TKK:lla opiskelevia/opiskelleita, jotka on jättänyt leikin kesken. Sulla ei toisaalta varmaan lopu motivaatio nopeasti.

Vierailija
Aiwass
Tarkoituksenani olisi yrittää itseopiskella TTY:lle sisään pääsemiseen tarvittava määrä matematiikkaa ja fysiikkaa.

Lukion lyhyttä matematiikkaa kävin joskus kolme kurssia, ja ammattiopiston sähköpuolen matematiikka on hanskassa.

Materiaaleina käytän internettiä ja kirjoja. Tällä hetkellä derivoinnin ja integroinnin käsitteet alkavat olla selkeitä, laskurutiinia pitää vielä harjoittaa.

Kevääseen saakka olisi aikaa opiskella, onko mielestänne mahdollista? Ja hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Pääsykoearkisto löytyy tuolta: http://www.dia.fi/materiaalia.html

Ja fysiikan ja matematiikan kokeet on tarkoitus käydä tekemässä.

Pääsykokeet ovat helppoja, sellainen kokemus minulla oli, mutta tokihan siinäkin joku raja pitää ylittää, ihan kaikki eivät pääse...

Itse olin vähällä päästä TTYylle pelkällä matikkakilpailutuloksella, olin 15, kun 10-parhaan joukkoon pääsy olisi taannut automaattisen sisäänpääsyn...

Vierailija

Nyt on taas muutama päivä tullut laskettua, ja huomioita tehtyä. Tuli ehkä hieman kiirehdittyä asioissa eteenpäin, mikä tuli huomattua harjotuskokeita tehdessä. Tuntuu, että asia on ihan selvä mutta kun pitää joku harjoitus tehdä, niin tajuaa ettei ole harmainta aavistustakaan siitä, mitä pitäisi tehdä

Eli palasin jälleen takaisin alkuun, mutta hieman oppineena. Pitää huomenna (mikäli kirjakauppa on auki) mennä ostamaan kirjoja, että saa lisää laskettavaa, ja vihkoja ja kyniä kun alkavat nuo nurkista löytyneet olemaan lopussa

Pienehköä pakkomiellettä laskemiseen on päässyt tässä syntymään, ei malta iltaisin mennä nukkumaan kun pitää laskea vielä yksi tehtävä mikä on kaltaiselleni matematiikkaa vierastaneelle ihmiselle jo ihan kohtalainen alku.

Toisinaan urakka tuntuu mahdottomalta, toisinaan helpolta. Ja sitä fysiikkaakin pitäisi ehtiä lukemaan :-/

Vierailija

Kuulostaa, että olet päässyt hyvään alkuun. Kannattaa ehkä vilkaista myös kirjastosta lukion matematiikan ja fysiikan kirjoja, itseopiskelussahan ei ole niin väliä onko luettavana kirjasarjan uusin painos.

Vanhat yo-koekysymyksetkin voivat olla hyvää harjoitusmateriaalia - Muistan, että oma lukion matematiikanopettajani (yksi parhaista opettajistani) käytti niitä ahkerasti harjoitustehtävinäkin koko kolmen vuoden ajan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat