Suomalaiset nettisivut amatöörimäisen huonoja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On tullut meitsille tavaksi kritisoida suomalaisia nettisivuja. Hirvittävän usein eli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että jos joku asia on vaikeasti löydettävissä, ei toimi, toimii väärin tms. on kyseessä juurikin suomalainen nettisivusto.

Tuli erittäin pitkästä aikaa tuossa käytettyä veikkauksen sivua ja sekavahan sekin on eli ei-intuitiivinen. Printtasin lottonumerot (pelasin 4) riviä. Senkin tulostamiseen sivu spontaanisti käytti kaksi a4-arkkia. Toiselle arkille tuli pelkät päivämäärät yms. Amatöörimäistä sanoisin.

Elisan nettisivut saivat jossakin tv-ohjelmassa suitsutusta osakseen ja valittiinpa muistaakseni vuoden parhaimmaksi sivustoksikin. Jumalavita! Ei paljoa sekavampia sivuja enää voi löytää! Laskujen tutkiminen erittäin sekavaa. Paperilaskutukseen takaisin siirtyminen tehty ilmeisesti mahdottomaksi (elektroniseen laskutukseen siirto löytyy helposti). Sivu vaati tässä syksyllä vielä jatkuvasti uusimaan käyttäjätunnuksen jotta voisi kirjautua maksamaan omia laskujaan. Tämä edellytti mm. sellaisen sopimuksen allekirjoittamisessa jossa Elisa vapautettiin ties mistä vastuista. Ovelaa saat*na.

Kertokaapa omia kokemuksianne nimenomaan suomalaisista nettisivustoista, jotka ovat epäintuitiivisia, epäloogisia ja huonosti koodattuja. Tämä saittikin muuten jatkuvasti ilmoittaa että haku toiminto on pois käytöstä yms. mutta se lienee ulkomaisen "foorumikoneen" syytä.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Tiedän jopa yhden m ulkun, joka tekee niitä. Virastoilla ne yleensä on p askoja, kun ne ei voi niitä muuttaa koska henkilökunta ei oppisi uutta. Tää m ulkku teki uuden, sen vanhan näköiseksi tuosta syystä. Tais olla fortram tai jotain.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Noista laskujen maksamisesta. Olin joskus Soneran houkuttelemana nettiyhteyslaskuissa sen osalta siirtynyt, todellakin keveästi, e-laskuun. Kun se on sitten pari kertaa jäänyt kuittaamatta, otin yhteyttä sen asiakaspalveluun ja pyysin palauttamista paperilaskuihin, ettei tarvitse maksaa huomautuskirjeistä korkoineen. Ei onnistunut. Tuli tekstari, jossa sanottiin, että se on minun ja pankin välinen asia. En kyllä äkikseltään ole Nordean sivuilta löytänyt, miten se käytännössä tapahtuu.

Veikkauksen osalta raviveikkausten osalta ainakin, sivusto on ihan perseestä, pitää konklata moneen kertaan, kun se aina ehdottaa sitä vahaa veikkausta.

Ottaisivat oppia FinTotolta, sen käyttöliittymän on kuulemma jokin vanhimman pojan kaveri koodannut, tuli ilmi kun sitä vertasin veikkauksen juttuun.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Minua aivan erityisesti on yököttänyt TietoEnatorin laatimat sivut. Heidän omat ja muille valmistamat sivut. Pääsääntöisesti melkein joka sivun yläosasta löytyy joku "hymyilevä" henkilö. Milloin sitten joku kiven päällä seisova henkilö levittelemässä käsiään taivaalle.
On tulevaisuuden konttoria jossa pikku misu istuu persuuksillaan läppärin ääressä ja unelmoi langattoman maailman mahdollisuuksista kuten entisessä Arlan mainoksessa, Mansikki entisiä Ruotsin laitumiaan. Sitten sivustolla on missiota, visiota, sijoittajille tietoa, rekrytointia ja varsinkin puuttellisesti esitetyt karttasivustot joidenka avulla yritykseen tulisi suunnata sitten mistäkin ajoratojen varsilta.

Vierailija
turnabull
Minua aivan erityisesti on yököttänyt TietoEnatorin laatimat sivut. Heidän omat ja muille valmistamat sivut. Pääsääntöisesti melkein joka sivun yläosasta löytyy joku "hymyilevä" henkilö. Milloin sitten joku kiven päällä seisova henkilö levittelemässä käsiään taivaalle.
On tulevaisuuden konttoria jossa pikku misu istuu persuuksillaan läppärin ääressä ja unelmoi langattoman maailman mahdollisuuksista kuten entisessä Arlan mainoksessa, Mansikki entisiä Ruotsin laitumiaan. Sitten sivustolla on missiota, visiota, sijoittajille tietoa, rekrytointia ja varsinkin puuttellisesti esitetyt karttasivustot joidenka avulla yritykseen tulisi suunnata sitten mistäkin ajoratojen varsilta.



Heh. Naulankantaan sanottu! Orjanvuokrausfirmoilla eli henkilöstövuokrausfirmoilla on samankaltainen "uusfasistinen" kirkassilmäinen "hymypoikapatsasmainen" look ja kukaan ei näistäkään ole koskaan sanonut mitään.

Sitten on näitä sarasvuolaisia yrityksiä. Kaikenmaailman konsulttisysteemejä, b2b-firmoja yms. joista ei ota tolkkua mitä ne oikeastaan myy. Vai myyvätkö vain omaa imagoaan.

Missä on kriittinen journalismi?

Vierailija
kairamo
Eipä ole tämäkään kummoisesti toteutettu:

http://www.osram.fi/osram_fi/index.html




Ihan syrämmel on ja omalt kohalt kokemusta:

http://www.siemens.fi

Iso ja todella monialainen firma mutta(ehkä juuri siksi) luokattoman huonot sivut. Yleensä ongelma on se ettei sivujen suunnittelijoilla ole hajuakaan eri tuoteryhmien mahdollisista kohderyhmistä. Jollet satu putoamaan juuri johonkin ennalta määriteltyyn segmenttiin olet hukassa tai joudut mahdollisesti etsimään tuotetta useamman alaryhmän alta. Sinun puolestasi on päätetty mitkä segmentit tarvitsevat mitäkin palvelua tai tuotetta. Erittäin ärsyttävää kun tietää jonkin tuotteen olevan olemassa muttei muista sen kryptistä tyyppikoodia.

-

Vierailija

Minua potuttaa monet semmoiset sivut mitä kutsun "moi, me ollaan netissä!"-sivuiksi. Etusivulla on ehlä parin rivin kuvaus siitä mitä yritys tekee, yhteystietojakaan ei välttämättä ole, ehkä puhelinnumero. Ainoa toinen sivu on tuotteet, joka on linkkilista valmistajien sivuille. Todella informatiivinen kun yrittää löytää tietoja ja hintoja.

Viimeisin semmoinen oli tämä vaatekauppa mikä ripusti vaatekasseja tampereen puihin, vaimo olisi hiukan halunnut tietoa että mitä vaatteita ne ylipäätään myy.

Se nettisivu EI ole mikään keltaisten sivujen laatikkoilmoitus, sinne voi laittaa sitä tietoa mitä mahdolliset asiakkaat haluavat sieltä löytää. Mitätön sivusto on oikeastaan ärsyttävämpi kuin ei sivustoa ollenkaan, en ikinä soittele firmaan nettisivujen perusteella jos siellä on vain puhelinnumero, ostan siltä kilpailijalta jolla on toimivammat sivut.

Vierailija

En nyt moittisi pelkästään suomalaisten sivuja. Kyllä se nyt vain on niin, että vaikka ihmiset kuvittelevat että heidän teknologiansa on jotain hienoa, niin käytännössähän me olemme melkein kivikaudella vielä.

Vierailija

Huh, noi siemensin sivut on kyllä aivan paskut ja rumatkin vielä. Sekä Osramin että siemensin sivuilla on molemmissa tuommoisia nykyajalle tyypillisiä "menestyshahmoja".

Tulee neuvostoliiton työläisjulisteet mieleen.

Vierailija
lierik
Noista laskujen maksamisesta. Olin joskus Soneran houkuttelemana nettiyhteyslaskuissa sen osalta siirtynyt, todellakin keveästi, e-laskuun.



Sonerasta sen verran, että Soneran asiakkaan omat sivut ovat olleet minusta aina hankalat. Vaikka jonkun asian tekee useammankin kerran kuussa, voipi pallo olla hukassa edelleen. Vika periaatteessa voi olla itsessänikin, mutta palvelusivustoja nettikauppoineen sun muineen olen käyttänyt yli 10 vuotta, joten epäilen sitä puolta.

Veikkauksen osalta raviveikkausten osalta ainakin, sivusto on ihan perseestä, pitää konklata moneen kertaan, kun se aina ehdottaa sitä vahaa veikkausta.



Tuota raviveikkausta en tunne. Aloin lotota Veikkauksen sivuston kautta, ja se ainakin sujui sutjakkaasti alusta alkaen.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
tiäremiäs
Adeccon sivut on kyllä hirveetä huttua, se on se kansainvälinen vuokratyöfirma.

Joo, nii onki. Iha sairaan huonot. Muistaakseni se on juuri se firma mistä mää en jaksa ees hakea työpaikkaa ku se sivusto on nii surkee. Monilla muillakin rekrysivut on iha kakkaa.

http://sekatavarakauppa.websites.fi/
Tuossa on kyllä aika kakat sivut äänekoskelaisesta firmasta. Oikeesti. Kattoo tuotteet ja palvelut, niin hyvin näkyy tietoa.
Palvelut ja Tuotteet


- CD-levyt

- Kalastusvälineitä

- Urheiluvälineitä

- Taloustavaroita

- Yms.

Lisätietoa tuotteistamme tulossa pian!

Siinä kaikki tiedot tuotteista...sepä innostaa käymään siellä.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005
TERÄS NALLEPUH
tiäremiäs
Adeccon sivut on kyllä hirveetä huttua, se on se kansainvälinen vuokratyöfirma.

Joo, nii onki. Iha sairaan huonot. Muistaakseni se on juuri se firma mistä mää en jaksa ees hakea työpaikkaa ku se sivusto on nii surkee. Monilla muillakin rekrysivut on iha kakkaa.

http://sekatavarakauppa.websites.fi/
Tuossa on kyllä aika kakat sivut äänekoskelaisesta firmasta. Oikeesti. Kattoo tuotteet ja palvelut, niin hyvin näkyy tietoa.
Palvelut ja Tuotteet


- CD-levyt

- Kalastusvälineitä

- Urheiluvälineitä

- Taloustavaroita

- Yms.

Lisätietoa tuotteistamme tulossa pian!

Siinä kaikki tiedot tuotteista...sepä innostaa käymään siellä.

Kaveri varmaan pitää kauppaa kotonaan. Tällaisia nettikauppoja löytyy. Kauppaa pitää yksi henkilö kotonaan. Vaikkapa kotiäiti. Tavarat kaapissa. Nettisivuston ylläpito ei oikein suju, että voisi pitää ajantasaista tavaraluetteloa. Että näin.
Mutta isolle firmalle on häpeä, jos nettisivut ovat p:stä! Jokainen sivusto pitäis testata maallikoilla. Näin ei tehty kunnallisvaalien nettiäänestyksessä. Ei riitä että ammattilaiset testaavat toistensa töitä.

Vierailija

Tiedä sitten onko monille sivujen väsääjille tekniikka itseisarvo, javat ja muut välkkeet. Pitää väkisin tunkea toimintoa kun sellainen on keksitty.

Pääsee kaverille kehumaan että kato eiks oo siisti. Saattaa unohtua se linkki alihakemistoon kokonaan etusivulta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat