Virallinen asiakirjamalli

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mistä löytää ohjeita minkälainen on virallinen asiakirjamalli?.

Onko jotain yleistä mallia, vai pitääkö kaikki olla samanlaisia vai erinlaisia.

Tekstinkäsittelytaidot on vähän ruosteessa jos niitä ei tarvi kokoajan.

Sivut

Kommentit (22)

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

OpenOfficeen saa melkoisen määrän virallista mallia niiden suomenkieliseltä sivustolta.

Wordiin taitaa löytyä samanlaisia, ellei ole jo valmiiksi mukana. Kun avaa uuden asiakirjan pitäis olla mahdollisuus avata valikko josta löytyy erilaisia tyylejä vai oliko se lyylejä.

Se on sitten eria asia miten niitä käytetään.

Saattaa muuten löytyä Standardisoimisliiton sivuilta asiakirjastandarditkin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kandee läpytellä yks asiakirja jonka päälle sitten tarvittaessa aina kirjottaa uuden niin sarkaimet sun muut rivitykset ja jne. on aina tarvittaessa kohallaan.

Hämmentää.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Vatkain
Kandee läpytellä yks asiakirja jonka päälle sitten tarvittaessa aina kirjottaa uuden niin sarkaimet sun muut rivitykset ja jne. on aina tarvittaessa kohallaan.

Näinhän sitä tulee tehtyä, mutta kandee muistaa, että ainakin ennen word raahasi mukana (niinkuin excel:kin) niitä entisiä kirjeitä. Lopuksi tiedoston koko voi olla aika suuri ynnä muuta mukavaa, kun ne ylikirjoitetut pystyy lukemaan, jos saa tiedostona.

Ikinä en oppinut yksinkertaista konstia millä joutavat piilotekstit saisi pois. Monimutkaisen kyllä.

Vierailija
syytinki
Lopuksi tiedoston koko voi olla aika suuri ynnä muuta mukavaa, kun ne ylikirjoitetut pystyy lukemaan, jos saa tiedostona.

Tarkentaisitko mitä tarkoitat tuolla boldaamallani kohdalla?

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Phony
syytinki
Lopuksi tiedoston koko voi olla aika suuri ynnä muuta mukavaa, kun ne ylikirjoitetut pystyy lukemaan, jos saa tiedostona.

Tarkentaisitko mitä tarkoitat tuolla boldaamallani kohdalla?

Olen antanut itselleni kertoa, että officen poistetut tekstinpätkät voi lukea, jos tietää konstin. En sitä konstia kuitenkaan tiedä. Aiheesta on ollut lehtijuttujakin.

Pidän käänteisesti tietoa aitona, koska toistuvasti tyhjennetyn asiakirjan tiedostokoko kasvaa. Tarkoitan asiakirjaa, josta on vain deletoitu vanha teksti pois ja tallennettu uudella tekstillä ja uudella nimellä.

Olen "putsannut" tällaisia yksikertaisia asiakirjoja tallentamalla RTF-tiedostoksi, avaamalla sitten wordpad:lla ja tallentamalla sen uudestaan. Kuvat ja muutamat muut hienoudet kyllä katoavat, että viisainta varoa. Sitten kun avaa wordilla, voi taas seikata lisää ja tiedostokoko on huomattavasti pienempi.

Excel-taulukon toistuva uusiokäyttö täyttää koneen vielä nopeammin. Worpad ei tepsi kylläkään tepsi excel:n, jossa on useitakin varokonsteja. Joskus tiedosto mm. kannattaa tallentaa välillä tekstiedostoksi, jos haluaa eroon näkymättömistä jipoista.

Näistä nykyisistä versioista en tiedä. Saattavat olla hiukan sietokykyisempiä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
syytinki
Vatkain

Näinhän sitä tulee tehtyä, mutta kandee muistaa, että ainakin ennen word raahasi mukana (niinkuin excel:kin) niitä entisiä kirjeitä. Lopuksi tiedoston koko voi olla aika suuri ynnä muuta mukavaa, kun ne ylikirjoitetut pystyy lukemaan, jos saa tiedostona.

Ikinä en oppinut yksinkertaista konstia millä joutavat piilotekstit saisi pois. Monimutkaisen kyllä.

Mulla ei ainakaan ole omalla koneella ko. ongelmaa ollut. Tai siis en minä niistä mitään ymmärrä mutta jos minulla on valmiiksi kirjoitettu tiedosto A ja haluan muokata siitä B:n niin avaan A:n ja muutan tietoja jotta siitä tulee B ja sitten tarvittaessa klikkaan "tallenna nimellä" ja tallennan B:n uudella nimellä. Näin sekä A että B pysyvät tallessa. Jos Wordin sulkee suoraan ruksista oikeessa yläkulmassa niin Wöördi kysäsee että "tallenetaanko muutokset?" Tällöin minulla on tallessa pelkkä B ja A häviää bittiavaruuteen.

Poistettuja tiedostoja voi kuulemma joissain tapauksissa palauttaa kovalevyltä jollain ohjelmalla. Mulle se on ihan sama koska mulla ei mitn niin salasta ole koneella.

Phony
Vatkain

Tämä on vanha standardi. Uusi löytyy vaikkapa:

http://kesy01.cc.spt.fi/samk/i.nsf/i/E7 ... 530040C82B

Tai hiukan täydellisempänä:

http://newsletter.bbm.fi/Default.aspx?tabid=2906

Eipä siinä paljoa muutoksia ole, mutta kuitenkin.

Mitä muutoksia tossa on? En hokannu kun syynäsin... Hyvä että laitoit tuon uuden! Pitää muuttaa omalle koneelle ajantasainen malli.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Mitä muutoksia tossa on? En hokannu kun syynäsin... Hyvä että laitoit tuon uuden! Pitää muuttaa omalle koneelle ajantasainen malli.

Minulla on samanlainen käsitys kuin Vatkaimella noista tiedostoista. Jos tiedosto on tallennettu eri nimelle ja siirretään toiselle koneelle, alkuperäistä ei enää löydy. Samalta koneelta saattaa löytyä aikaisempia versioita.

Muutokset ovat pieniä, mutta varsinkin toisen linkin selitysosoiosta niitä löytyy. Yksi näkyvä on heti ylärivillä. Enää ei asiakirjan nimeä kirjoiteta VERSAALEILLA vaan Boldattuna ja muita samansuuntaisia. Mm. sarkainkohdat eivät enää ole millilleen määritettyjä.

Ei siis suuria, mutta muitenkin.

Vierailija

Wordiin voi tallentaa kyllä asiakirjan aikaisemmat versiot. Tällöin asiakirjan kokokin kasvaa. Versiot saa näkyviin Tiedosto - valikosta Versiot- kohdasta.
Nyt jos tallentaa tekstin uutena asiakirjana, ei näitä tule mukaan.
Eli jos asiakirjaa A muokkaa ja tallentaa sen B:nä, on A edelleen luettavissa.

Vierailija

Juu, näin on. Asiakirjan koko saattaa kasvaa siitä syystä, että siihen liittyvä metatieto lisääntyy koko ajan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Phony
Muutokset ovat pieniä, mutta varsinkin toisen linkin selitysosoiosta niitä löytyy. Yksi näkyvä on heti ylärivillä. Enää ei asiakirjan nimeä kirjoiteta VERSAALEILLA vaan Boldattuna ja muita samansuuntaisia. Mm. sarkainkohdat eivät enää ole millilleen määritettyjä.

Ei siis suuria, mutta muitenkin.

Ei kato joo, CAPSit on kadonnu! En hokannukkaan. Ton sarkainkohan mä hokasin kun se sillon aikonaan poltettiin sieluun koulussa se oikea sarkainkohta Mutta tängjuu kumminkin.

Hämmentää.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

En ole käytelly/tarvinnut wordia 2-3 vuoteen. Ennen se oli jatkuvaa kauraa.

Asiat ovat siis voineet muuttua. Voi tietysti olla etten aikanaan hokannut niksiä. Siitä huolimatta tieto aiemman version raahautumisesta asiakirjan tiedostossa oli ns. hyvin yleinen tieto. Mikään metatietokaan ei selitä yksisivuisen, usein uusiksi kirjoitetun kirjeen älytöntä turpoamista.

Kirjeen tallennus uudella nimellä tai siirto toiseen koneeseen ei ongelmaa poistanut. Vanhan kirjeen lukuun tarvitaan tietysti ns. asiantuntija.

Kerkesin hiukan kokeilla vähän uudempaakin wordia. Se raahasi sivussa ja tekstissäkin, jos halusi, kaiken asiakirjaan tehdyn muutoksen. Myös asiakirjan, josta lähdettiin. Ihan hyvä ominaisuus. Ei auttanut poisto ja uudella nimellä tallennus.

Eihän meikäläisellä mitään salaista, mutta harmitti/harmittaa - periaatteesta turhan suurien liitetiedostojen lähetys.

Excel toimi samoin, ainakin ennen. Kone joskus sippasi jos ei ajoissa putsannut monisivuisen, kaun käytetyn taulukkokokonaisuuden sivuja. Megan tiedosto saattoi pienentyä 0,2 megaiseksi. Ominaisuus oli muutenkin harmillinen. Kun yritti taulukon loppuun esim. ctrl+end komennolla, se perhana hyppäsi aina edellisen, poistetun ja vielä suuremman taulukon muinoiseen alakulmaan.

Mutta, mutta, jos olette eri mieltä, en rupia vänkäämään. Nuo ohjelmat ovat nykyään niin totaalisen monipuolisia, että ittekullakin on tapansa niitä käyttää. Omat maneerini eivät välttämättä ole sieltä parhaasta päästä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat