Pure ja laihdu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kattelin telkasta ohjelmaa historian huminaan unohtuneista laihdutuskuureista. Yksi niistä oli ruuan kunnollinen pureksiminen. Eli jokaista suullista jauhettiin 32 kertaa ennen sylkivellin nielasua. Siis pelkästään puremalla laihtuu. Koehenkilöt laihtu parhaimmillaan pari paunaa viikossa.

Voiko tuo pitää paikkansa ja miksi?
luulisi että se toimii päinvastoin ja energiaa ruuasta lähtee enempi irti. Ei kai nyt leukalihsten jauhaminen niin paljoa kuluta.

Jos tuo pitää paikkansa niin silloinhan kannattaisi istua purkka huulessa koko ajan. Mites on purkansyöjät ootteko lihavia vai laihoja?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

En nähnyt ohjelmaa, mutta en oikein jaksa uskoa.

Joskus aikoinaan jossain yhteydessä tällä palstalla joku mainitsi että kunnon ruoan pureskelu vähentää sen energian imeytymistä muistaakseni 10%.
Olen etsinyt netistä todisteita tälle mutta en ole löytänyt, en muista missä yhteydessä tai kuka niin mainitsi..

Korkeaenerginen ruoka, pitsat, hampparit yms. on yleensä semmosta mössöä että sitä ei edes pysty pureskelemaan kunnolla kun se mönjä valuu kurkusta alas..

Pitää myös muistaa että hampaat eivät kestä jatkuvaa työtä, varmasti tulee halvemmaksi ja tehokkaammaksi tehdä vaikka parikymmentä hyppykyykkyä joka päivä.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Tokkopa purkan pureskelusta sen enempää hyötyä on kuin se, että purkka suussa ei tee mieli mässyttää muuta.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Hyvin pureskeltu päätyy nopeammin verensokeriksi, ja näläntunne katoaa ennenkuin vatsaan on lastattu iso määrä ruokaa.

Vierailija

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sylki sekoittuu enemmän ja hiilarit hajoaa nopeammin, siin verensokeri nousee nopeasti.

Jos purkalla tyhjää entsyymivarastot, niin ruoka ei ehkä sula hyvin. Hanuri kyllä kertoo... Suolikin sitä kyllä tuottaa.

Pienet erät jaettuna päivän mittaan on paras.

Vierailija
Rasputin
Kattelin telkasta ohjelmaa historian huminaan unohtuneista laihdutuskuureista. Yksi niistä oli ruuan kunnollinen pureksiminen. Eli jokaista suullista jauhettiin 32 kertaa ennen sylkivellin nielasua. Siis pelkästään puremalla laihtuu. Koehenkilöt laihtu parhaimmillaan pari paunaa viikossa.

Voiko tuo pitää paikkansa ja miksi?

Tuomaan evankeliumi -nimisessä paperissa Jeesus sanoo, että ruokaa pitää pureskella niin kauan, että se muuttuu vereksi. Hän sanoo, että kun niin tekee, niin ihminen on terve.

Vierailija

Kun lopetin tupakanpolton, niin söin purkkaa (xylitol) töissä joka päivä n.6 tuntia ja n. 3kk ajan.

Pysy hermot kurissa.

Noh ihmettelin, kun kaikilla kavereilla oli tupakin lopettamisen seurauksena tullut ummetusta, mutta minulla suoli toimi paremmin kuin tupakoidessa, vaikka sillonkin ihan hyvin toimi.

Lihonut en grammaakaan, vaikka niin väitetään käyvän, koska en vaihtanut tupakkaa syömiseen.

Pari kuukautta teki kaikkea hyvää mieli, mutta minä kärsin senkin, koska en röökiäkään saanut.

Mieliteko loppui.

Työkaveri lopetti tossa jokunen kuukaus sitten eikä ole yhtään lihonut ja kaikki muutenkin ihan hyvin mennyt.

Yöunet mulla meni, mutta lääkäri auttoi siinä asiassa

Vierailija
Rasputin
Eli jokaista suullista jauhettiin 32 kertaa ennen sylkivellin nielasua. Siis pelkästään puremalla laihtuu. Koehenkilöt laihtu parhaimmillaan pari paunaa viikossa.

Ei pureminen itsessään laihduta, mutta jos ruoan pureksii hyvin, kerää elimistö siitä vähemmän kaloreita talteen. Tästä julkaistiin vasta tutkimustulos: hyvin pureksitusta ruoasta (suullista ruokaa jauhettiin suussa 15 puraisun verran ennen nielaisemista) elimistö kerää kaloreita 10% vähemmän kuin huonosti pureksitusta ruoasta.

Jos syö päivän aikana vaikkapa 2000 kaloria, kerää elimistö hyvin pureksitusta ruoasta siis päivätasolla 200 kaloria vähemmän talteen kuin huonommin pureksitusta. Tämä on merkittävä määrä, sillä 35 päivän jälkeen imeytymättä on jäänyt 7000 kaloria, joka vastaa kiloa läskiä!

Vierailija
Juha
Rasputin
Eli jokaista suullista jauhettiin 32 kertaa ennen sylkivellin nielasua. Siis pelkästään puremalla laihtuu. Koehenkilöt laihtu parhaimmillaan pari paunaa viikossa.

Ei pureminen itsessään laihduta, mutta jos ruoan pureksii hyvin, kerää elimistö siitä vähemmän kaloreita talteen. Tästä julkaistiin vasta tutkimustulos: hyvin pureksitusta ruoasta (suullista ruokaa jauhettiin suussa 15 puraisun verran ennen nielaisemista) elimistö kerää kaloreita 10% vähemmän kuin huonosti pureksitusta ruoasta.

Jos syö päivän aikana vaikkapa 2000 kaloria, kerää elimistö hyvin pureksitusta ruoasta siis päivätasolla 200 kaloria vähemmän talteen kuin huonommin pureksitusta. Tämä on merkittävä määrä, sillä 35 päivän jälkeen imeytymättä on jäänyt 7000 kaloria, joka vastaa kiloa läskiä!

En ymmärrä miksi se on noin. Olen ollut siinä uskossa että kunnollinen pureskelu nimenomaan parantaa ravinteiden talteenottoa eikä heikennä sitä. Siis nälänhätä alueilla on parempi että hotkii ruuan purematta, niinkö?

Ei bonjaa.

Vierailija
Rasputin
Juha
Jos syö päivän aikana vaikkapa 2000 kaloria, kerää elimistö hyvin pureksitusta ruoasta siis päivätasolla 200 kaloria vähemmän talteen kuin huonommin pureksitusta. Tämä on merkittävä määrä, sillä 35

En ymmärrä miksi se on noin. Olen ollut siinä uskossa että kunnollinen pureskelu nimenomaan parantaa ravinteiden talteenottoa eikä heikennä sitä. Siis nälänhätä alueilla on parempi että hotkii ruuan purematta, niinkö?
Ei bonjaa.

Hyvä ettet bonjaa, koska se on huuhaata. Kehon sisään laitettu kalorimäärä ei vähene sillä, että niitä jauhetaan suussa.

Kun puhutaan pureskelusta, niin se auttaa siten, että hampaat pysyvät terveinä ja suolisto kunnossa ja veri hyvänä: suun limakalvolta imeytyy verenkiertoon suoraan tehoaineita, mutta ne eivät häviä mihinkään;
kehossa on kaloreiden häviämättömyyden laki; suu ei ole mikään kalorinielu, joka hävittää kaloreita johonkin olemattomuuteen.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Rasputin

Ei bonjaa.

Olin justiinsa kirjoittaa saman asian. Myös tuon nälänhädän osalta.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Rasputin

Ei bonjaa.

Olin justiinsa kirjoittaa saman asian. Myös tuon nälänhädän osalta.

Juu, ei jasnaa, ei bonjaa,

Muuta selitystä en keksi kun että sylki suoltaa jätöksen ulos nopeammin. Liukuu suolessa liukkasti ja läpikulkuaika lyhenee. Siis vähemmän ravinteita imeyty.

Vierailija
Rasputin
Muuta selitystä en keksi kun että sylki suoltaa jätöksen ulos nopeammin. Liukuu suolessa liukkasti ja läpikulkuaika lyhenee. Siis vähemmän ravinteita imeyty.

Tähän tulokseen minäkin tulin. Kyseisessä uutisessa ei mainittu syytä sille, miksi huolellinen ruoan pureksiminen vähentää siitä saatujen kalorien määrää, joten päättelin syyksi läpikulkuajan lyhenemisen. Luin uutisen muistaakseni Valituista Paloista ja se julkaistiin tässä vuoden sisään.

Vierailija
kummitus
Ksylitolilla on laksatiivinen vaikutus, ei kerkiä mämmit lillua mahassa niin kauan.

Niin. Saattaa olla.

Mutta tarinastani jäi puuttumaan se, että joskus paljon myöhemmin luin jostain lehdestä, jotta kun purkkaa syö, niin nielee sylkeä paljon. Syljessä on ruuansulatusentsyymejä.

Ja siten paska tuli paremmin.

Yhtä hyvin vatsa toimii edelleen.

Riippuu paljolti ravitsemuksesta, kuinka hyvin vatsa toimii.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat