Pesuhuoneen saumat

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Onko vaarallista sellainen että kaakelin välissä on 20 cm pitkä sauma, missä ei ole tuota laastia tai eristettä.

Se on puoli milliä leveä ja 20 cm pitkä. Eikös tuollasesta kohdasta vesi imeydy rakenteisiin?

Toki vesieristysmassa on sielä alla. Mutta jos ulkopinnankin jälki on tuota luokkaa, niin voiko olla mahdollista että koko pesuhuone mätänee tuollaiset aukon takia.

Putkiremontin jälkiä on, eli seinässä tuokin sauma ollut jo yli vuoden verran.

Kommentit (3)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Laasti ja kaakeli ei sinällään eristä vettä, eli se erillinen vesieristekerros on siellä alla ihan syystä. Seinä ei myöskään ole niin kriittinen paikka, kun se altistuu vain roiskevedelle joka valuu pois kohti maapalloa.

Haitta sinänsä on lähinnä esteettinen, mutta tietysti voi antaa viitteitä alla olevan työn laadusta. Halkeama voi kertoa rakenteiden liikkumisesta, mikä voi olla rikkonut myös vesieristystä.

Kutsu joku kosteusmittarijamppa tutkailemaan jos huolettaa. sitten ne tulevat repimään seinät auki ja kylppärisi on kuukauden ajan asumiskelvoton. Sitten riidellään, kuka maksaa, mitä ja kenelle.

Vaihtoehtoisesti voit tukkia railon silikonilla ja korjauslakalla ja vaihtaa vikkelään asuntoa.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Terve, tälläkin topikkialueella tärmäämme yhteisiin ongelmiin.

Heti viestisi luettuani menin pätkimään sorkkaraudalla kylppärin kaakeleita vastaavan irvistelevän sauman kohdalta tarkastaakseni taustarakenteet. Kaakelit murtuivat, mutta en saant niitä irti.

Puolet tuosta on totta. Ajoitus heittää, pätkin kaakeleita tuntia aikaisemmin. Tein sen suunnitelmallisesti, kuten eilen kun piikkasin kylppärin lattian auki ja kantelin viisi kuutiota märkää sahanpurua, betonia ja koksia siirtolavalle. Toki siinä ammattimiehet ja vakuutusyhtiö olivat mukana. Vakuutusyhtiö tosin vain kuvannollisesti, vaurioituneen putken ikä pudotti automattisesti korvauksen 40 %:iin.

Vesivahinkoni syy on muualla, mutta parin kaakelin saumat irvisteli jo kämppää ostaessani. Tiedostin riskit ja ostin omalla vastuulla. Tämän rempan syy ei ole tuo kaakelisauma, joten riskinotto kannatti. Kaakelivaurio ei ole nykyisellä vesivahinkoalueella.

Nyt, kun olen tutkinut 70 vuotta vanhoja rakenteita (siis rakennus on 70-vuotias), joista osa on uusittu 22 vuotta sitten, olen ymmärtänyt, että jokaiseen rakennemuutokseen on syynsä.

Kaakelisaumavaurioni on suihkulueella, sitä ja huolimatonta rakentamista oletin syyksi. Ostamisen jälkeen vain tiivistin saumat ja suojasin muovilla. Nyt rempan aikana huomasin, että siinä kohdassa kulkevat patteriputket pystysuoraan kaakeleiden takana. Sahanpuru on kaakelivaurion alapuolella kuivaa, mutta puurakenteet lattian alapuolella sillä kohtaa lahovaurioituneita.

Purkutyön aikana havaitsin, että kaakelointityö alustuksineen on tehty hyvin, kuten lattia ja muut rakenteet jopa tuplasti entisaikojen normien mukaan. Huolimaton työ ei ole syynä tuohon minun kaakeleideni saumaongelmiin.

Oletan, että sinunkin seinän poikkeavan sauman ongelma on siellä takana, eli jos kaakeliseinässä on poikkeama, niin jokin siellä takana sen aiheuttaa. Syy ei ole edessä, eli sauman tiivistäminen roiskevedeltä on vain kosmetiikkaa. Pitkällä aikavälillä se vian aiheuttaja tulee näkyvästi esiin. Aika voi kulua 22 vuotta, sinä aikana ei ehdi suurempi vaurioita syntyä, mutta laudan pinta alkaa tummua. Jossain vaiheessa se vuoto voi aiheuttaa katastrofin, vaikkapa 50 vuotta ja yksi päivä.

En tiedä asumuksestasi, itse tekisin jossain vaiheessa alustavan tarkastuksen. Se kannattaa tehdä vaurioseinän toiselta puolelta, lattia avataan ja välipohja tarkastetaan. Salpoliisihommaa, jokinen mahdollinen rakennemuutos on huomioitava, väri on ensimmäinen indikattori.

Kuivan tilan rakentaminen on viisi kertaa halvempaa kuin märkätilan, totesi pätevä rakennusmies - en siis minä.

Kämppäni alapuolisen vesivahingon aiheutti yläkerran pystysuora viemäriputki. Vanhaa luotettavaa valurautaa. Kun paikkoja oli revitty tarpeeksi auki, huomattiin, että yksi kaksimetrinen putkenosa alusta loppuun halki. Ammattimiehet eivät olleet kuulemma ikinä moista nähneet. 70 vuotta on liikaa putkistolle, vaikka olisivat paineettomiakin.

Menipäs aikaa kirjoittaessa, nyt taas lapiohommiin.. Tai jos ottaisi Joulun kunniaksi kaljan - enempää ei kärsi, kun vessanpytty on tuossa olohuoneen lattialla. Voi vielä unohtua, että sitä ei ole kytketty.

Vierailija

Kieliopista. Läppärissäni jumittaa "a"-kirjain, usein ei tule, joskus niitä tulee liikaakin. Kun kirjoitan nopeasti ja olen huono tarkastamaan, niin sijoittakaa tekstiin rittävästi a-kirjaimia, niin kyllä se järkeväksi muuttuu. Toinen vaihtoehto on A-olut.

Uusimmat

Suosituimmat