Bunkkerit

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Nii, oon miettiny että jos rakentas joskus bunkkerin jonnekkin korpeen maanalle siltä varalta, jos syttyy ydinsota, meteori törmää maahan tai tulee harmaiden invaasio jotka pommittelevat meitä antimateriaali pommeilla.

Eli, kuinka paksua katosta kannattaisi tehdä? Aattelin, että metrin paksuinen katto voisi olla tarpeeksi hyvä kestämään epäsuorat iskut ja meteoriittien säpäleitä.
Minkä kokosia niistä huoneista voisi maksimissaan tehdä, ilman tolppia? Kestäisikö katto jos rakentaisi 10m(pituus) x 10m(leveys) x 3m (korkeus)? Vai romahtaisiko? Luonnollisesti varmaan jokatapauksessa joka bunkkerin katto pitää olla kiinni teräskehikolla seiniin. Mutta oisko kuitenkin kannattavaa laittaa keskelle tolppa?

En haluaisi sen olevan liian matalakaan sen paikan, kun olen 190 cm, joten haluan että ei pää kuitenkaa viistä kattoa, ettei tuu liian ahdasmielinen paikka. Kuitenkin aattelin että sen bunkkerin pitäisi pystyä elättämään ainakin kuukauden "itsenäisesti".

Mites sitten sen kosteuden suojaaminen? Että en halua että se murenee heti rikki, vaan varmaan kannattaisi suojata se maalilla tai kemikaalilla sen ulkoreunat. Entäs kannattaako sen kattoa ja seiniä suojata muovilla, ettei vesi pääse siihen? Vai tekeekö se vaan pahempaa sille rakennukselle, kun joku höyrystyvä vesi sen rakennuksen alta ja reunoista pääsee sinne muovin ja betonin väliin ja pääsee kertymään suureksi?

Entäs oisko hyvä idis tehdä jäästä bunkkeri jonnekkin kylmään paikkaan? Se on iha saatanan kestävää. Kestävämpää kuin betoni. Jos tekis jäästä jossa on teräsputkiloita, niin jonkun bunkkerin?

Mites sitten betonin hinta? Tuliskohan tommoinen rakennelma kalliiksi? Esim, paljos toi katto minkä mää aattelin joka olisi sen 10metriä leveä ja pitkä ja metrin paksu? Kuinka paljon siihen menisi betonia ja rahaa?

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (59)

ATH
Seuraa 
Viestejä59
Liittynyt26.7.2006

Ajankuluksipa kommentoin.

Että punkkeri.

On kai viisainta ostaa tai muuten hankkia puolustusvoimien käytöstä jäänyt kompleksi.

Tuttavalla on diili vetämässä sellaisesta. Aika jännä juttu semmoinen olisi.

Asia kutittelee, koska palvelin asepalvelusaikani rannikkotykistön eri linnakkeilla, joista varsinkin Gyltö oli kokonaan kallioon louhittu merilinnoitus. On siis tullut asuttuakin lähes vuosi kalliokaton alla. Gyltön ruokalan katon sanottiin olevan ohuin kohta ja se oli väittämän mukaan 30 m. paksu.

Lippa Luke
Seuraa 
Viestejä484
Liittynyt18.12.2005

Nakerra se suosiolla suoraan kallioon, paksut terasbetoni ovet. Teet siita niin ison etta voit avata Supermarketin jolloin on jo muonitus ja muut tyko tarpeet valmiina

Ihminen kuolee muutenkin… Miksi siis tapamme toisiamme? Me kuolemme ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Maa jää, mutta me poistumme. Miksi siis sotia maan vuoksi,..

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Entä muonitus? Ja ennen kaikkea se suola?
Kannattaa varmistaa, että lähellä on merivettä ja hyviä savikoita.
Saat sitten marjat, sienet ja supinlihat talveksi säilöttyä.

Muokataan:
Tuo supermarketti on vielä parempi.
Unohda haihdutusaltaat.

---

Vierailija

Anna mennä vain, hyvä siitä tulee.

Tuollainen 100m3 betonikuorma raudoituksineen todella halpaa, unohtamatta niitä seiniä
Älä ihan korpeen ala tehdä, ei meinaan käsipelillä ole tuota myllyttää ja pumppuauto ei kauas voi ajella

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Valmisbetonin hinta perille toimitettuna lienee tätänykyä 120-150 euron paikkeilla kuutiota kohden. Raudoitustakin olisi hyvä sekaan heitellä ja hinta riippuu täysin kuinka luja valusta pitää syntyä. Joissain kohteissa voi rautaa olla painon puolesta hyvinkin betonin verran kun taasen hiekkalaatikon sokkelissa ei pahemmin rautaa ole.

Päälle sitten itse työ. Eivät ne hutut ja raudat itsekseen paikoilleen eksy. Samaten on hyvä askarrella muotit, kaivella kuoppia, paukutella kalliota ja muutakin puuhaa on kosolti. Koneitakin kannattaa tontille haalia, käsipelillä urakka vie aikaa yllättävän paljon. Pelkkä kallion irrotus voi olla yllättävän kallista. Suurilla louhoksilla paukkuporukalta kuution irrotus ei maksa montaa euroa mutta erikoiskohteissa voi samainen kuutio maksaa jopa tuhat euroa.

Entäpä jos vain muuttaisi asumaan kunnan tarjoaman väestönsuojan lähettyville? Ja aina välillä tulee jossain päin maailmaa myyntiin tämänkaltaisia rakennelmia:

http://www.hilavitkutin.com/2007/09/26/ ... ashington/

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Lippa Luke
Nakerra se suosiolla suoraan kallioon, paksut terasbetoni ovet. Teet siita niin ison etta voit avata Supermarketin jolloin on jo muonitus ja muut tyko tarpeet valmiina

Jos, mun pappa olisi vielä elossa, niin hän olisi tehnyt kalliolle meille oman bunkkerin, kun hän oli työskennellyt kuiteskin montakymmentä vuotta kallioiden räjäyttäjänä, joten olisi onnistunut helposti.

Milläkönän mää tekisisin kolon kallioon? En mää räjähteitä voi käyttää, kun ei ossaa eikä voi hankkia niitä kun ei ole koulutusta. Pääsee hengestään ku itse yrittää räjäytellä. Jos tekis semmosen tunneliporaajan, jonka päässä olisi pyörivä pyöreä laatta jossa olisi sitten pyöriviä minisirkkeleitä jotka nakertelisisi kalliota pois. No joo, se on jo vähä liian vaikeeta, olisi helpompi vaa tehä maan alle se mun betoni bunkkeri.

Se olisi hyvä idea jos sen päälle rakentaa tai viereen, niin jonkun kaupan, olisi varastot sitten tuotteille valmiina ja jos tulis sota, niin olisi sitten valmiiksi ruokavarastot täynnä.

Kuukauden ruuat on ihan helppo varastoida, riittää melko pienikin huone siihen. 60x hernekkeittopurkkeja, riittää yhdelle henkilölle kuukaudeksi helposti. Täytyy joku päivä mitata purkin koko, niin näkee minkäkokoisen varaston tarvii.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
Milläkönän mää tekisisin kolon kallioon? En mää räjähteitä voi käyttää, kun ei ossaa eikä voi hankkia niitä kun ei ole koulutusta. Pääsee hengestään ku itse yrittää räjäytellä. Jos tekis semmosen tunneliporaajan, jonka päässä olisi pyörivä pyöreä laatta jossa olisi sitten pyöriviä minisirkkeleitä jotka nakertelisisi kalliota pois. No joo, se on jo vähä liian vaikeeta, olisi helpompi vaa tehä maan alle se mun betoni bunkkeri.

Hommaat laser- tai vesi-suurpaineleikkurin tai hommaat timanttilaikkoja tai timanttipaloilla varustettuja sirkkelinteriä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kaivelet vaan aavistuksen normaalia syvemmän, ihan tavan pottukellarin niin se ajaa saman asian. Maa on tosi hyvä eriste. Ei siihen petonia välttis tartte.

Kannattaa lukea Veikko Huovisen novelli "Ammutaan tykillä." Ei välttis liity niin palio aiheeseen mutta jostain syystä tuli vaan mieleen...

Hämmentää.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Ei ydinhyökkäyksen varalta mitään punkkereita tarvi. Sadeviitta vaan niskaan ensilaskeuman ajaksi ja sitten jatketaan annettua taistelutehtävää menehtymiseen asti.

Lierikki Riikonen

syytinki
Seuraa 
Viestejä8908
Liittynyt18.8.2008
lierik
Ei ydinhyökkäyksen varalta mitään punkkereita tarvi. Sadeviitta vaan niskaan ensilaskeuman ajaksi ja sitten jatketaan annettua taistelutehtävää menehtymiseen asti.

Se pitää muistaa kyllä puistella, ennen tst-tehtävien jatkamista.

Ruokapuolikin on kunnossa, jos ydinsodasta kyse. Säteilyttämällähän sitä ruokaa säilötään - ainakin joskus - eli syömäkelpoista lihaa pitäis löytyä runsaasti, naapurit mukaan lukien.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Jägermeister
Entä muonitus? Ja ennen kaikkea se suola?
Kannattaa varmistaa, että lähellä on merivettä ja hyviä savikoita.
Saat sitten marjat, sienet ja supinlihat talveksi säilöttyä.

Muokataan:
Tuo supermarketti on vielä parempi.
Unohda haihdutusaltaat.

Joo, olisi se kätevää siinä mielessä ne merenlähettyvillä, että saa suolaa loputtomasti, mutta käytännössä haitat on paljon suuremmat, kun se bunkkeri kärsii enemmän siitä suolavedestä ja juomakelpoista vettä on vaikeampi löytää. Pitäisi rakentaa haihdutuskammio, ennenkuin sitä vettä voisi juoda.
Myöskin taitaa noi meret kerätä ne suurimmat määrät säteilyä, kun se saastunut vesi kulkeutuu järvistäkin sinne.
Tarttuuko säteily veteen kuten maahan? Häviääkö se säteily kun se vesi haihtuu? Tai siis tarkoitan, että meneekö se sen haihtuneen veden mukana taivaaseen ja sieltä sataa takaisin säteilevänä vetenä?

Kyllä mää pyrkisisin tekemään aurinkosähköllä tai jollakin muulla generaattorilla sähköä sinne, että saisi jääkaapit ja valot sinne.

Suolaa mää kyllä hankkisisin etukäteen sitten sinne muutama säkillisen. Se ei pilalle kovin helposti taida mennä, joten sitä on helppo varastoida.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Vatkain
Kaivelet vaan aavistuksen normaalia syvemmän, ihan tavan pottukellarin niin se ajaa saman asian. Maa on tosi hyvä eriste. Ei siihen petonia välttis tartte.

Kannattaa lukea Veikko Huovisen novelli "Ammutaan tykillä." Ei välttis liity niin palio aiheeseen mutta jostain syystä tuli vaan mieleen...

Onko siinä kirjassa jotain jännää? Jotain bunkkeri juttuja?

Mun mummolassa on pottukellari, se on mun naapurissa. Onhan se varmin paikka täällä lähettyvillä olla suojassa, tosin se on kyl aikalailla kumpare, jotei ei ehkä sittenkään ole.

Joo, maa on kyllä hyvä eriste jos sitä on paljon. Vähän maanalla kun on rakennus, niin eiköhän ne kaikista pahimmat paineaallot vaan mene suoraan yläpuolelta ohite. Se vaan, että jos se ulosottoaukko menee tukkoon kun vierestä olevat maamassat kaatuu siinne alas kuoppaan, niin ei sieltä syvällä olevasta bunkkerista taida päästä poies. Tai en tiedä. Sekin, että jos sen päälle tippuu kovaa joku murikka, niin ehkä se sitten saattaa todennäköisesti romahtaa niskaan ne maat. Kyllä mää tarvin siihen betonia, ehkä en niin paljon kuin mitä olen kaavaillut, kun rakennan syvemmälle, mutta onhan se kätevä rakennusmatsku. Kuitenkin ajattelin, että se olisi oltava suoja vihamieliseltä ympäristöltä, että olisi suojassa säteilyltä ja kaikelta mömmöltä.

Suojaisko kymmenenmetriä tavis maata paljon? Se kyllä tarvitsisi aika vahvan katon kannattaakseen. Tai ei kyl välttämättä, eiköhän se pysy kasassa muutenkin, kun kolot pysyy ilman mitään tukiakin ehjinä.
Kuinka syvän kuopan tekee joku ydinohjus? Semmoinen keskikokonen vaikkapa 5-10 megatonnia?

Se bunkkeri pitäisi rakentaa myöskin vähän kauas teollisuuskaupungeista, kun ne varmasti on kohteina.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Kuinka syvän kuopan tekee joku ydinohjus? Semmoinen keskikokonen vaikkapa 5-10 megatonnia?

Eiköhän ne taktisten (eli monta taistelukärkeä sisältävien) ohjusten paukkujen koot mitata ennemminkin kilotonneissa.

Järkevintä se parin kilotonnin kärki on räjäyttää ilmassa ja antaa paineaallon putsata maan pinnalta enimmät joukot, eli varsinaista kraateria ei synny ollenkaan.

Edes trinity ei jättänyt paljoakaan kuoppaa maahan ja se kuitenkin räjäytettiin todella lähellä maan pintaa.

Vierailija

Kosteudesta ei juuri pääse, mutta kuina sorapohjainen rinne ei ainakaan puske vettä lattialle.
Korsuista voi ottaa oppia. Se on periaatteessa hirsitalo maan alla ja kattona on tukkeja, kiviä,soraa ja turvetta.

Painevaikutuksen ja tulenkin varalta lähellä ei kannata olla järeitä puita, koska ne voi tukkia uloskäynnin.

Vierailija

Tuskin kannattaa mitään ydinaseen/meteoriittin suoraa osumaa pelätä riittää, kun suojaa pienimmiltä sivuosumilta. Keskittyy suunnittelussa vain hengissä selviämiseen bunkkerissa ja iskun jälkeisen elämisen aloittamista.

Ilmanvaihto, vesi-/ruokavarastointi, lämmöntuotto, energia, jätehuolto kait tärkeimpiä ongelmia itse bunkkerin suunnittelussa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat