Mitkä olivat talitinttien motiivit?

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kävin ulkona tupakilla haistelemassa, niin kahdella talitiaisella oli keskenään jotain meneillään. Ne tipahti kuusen oksiston keskeltä maahan parin metrin päähän meikästä. Näytti siltä että toinen olisi ollut nokallaan kiinni toisen kaulassa. Ne piti hirveetä ääntä siinä maassa pyöriessään ja mä olin aivan varma että jompi kumpi niistä ei enää nouse. Sitten ne kuitenkin irroitti toisistaan ja ilmataistellen nousivat takaisin puitten sekaan.
Olivat normaalia pienempikokoisia, mutta eipä kai tähän aikaan vuodesta pitäisi linnuilla poikasia olla, jotka huvin vuoksi kisailisivat. Eikä kai kosiomenoistakaan kyse ollut.
Liekö joulustressi tehnyt hulluksi?

Sivut

Kommentit (30)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Normaalia pienikokoisempia talitinttejä?

Jospa ne olivat muita tinttejä? Tosin tuo ei vielä selitä taistelun syntyä. Viimeksi kun näin jotain oikeaan talitinttiin liittyvää väkivaltaista oli kun varpuspöllö otti sellaisen ateriakseen.

Pienikokoisempia tinttejä ovat mm. töyhtötiainen ja sinitiainen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

1. Na- syndrooma; Joulukinkkujen TALIn suolot saa tintit äkäisiksi...
2. Pienimies syndrooma; pörhistelemällä näkyvyyttä...
3. Taas on se vuodenaika syndrooma;Valoa vähän ja vituttaa...

Joku näistä, jokin muu, kaikki yhdessä tai sopivasti yhdistellen...

T:Tili tuli taliin meni...

OjH
Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008

Kuusitiainen on suomen pienikokoisin tiainen, mutta niitä on vain 30000-100000 yksilöä, ja sitten on hömötiainen, n.900000 yksilöä.

Mutta näiden väritys on täysin erilainen kuin talitiaisella.

Itse olen kohdannut kaikenlaista outoa käytöstä talitiaisilta, mutta en kyllä ole nähnyt niitä aggressiivisesti toistensa kimpussa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Tiaiset

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Paul M
Normaalia pienikokoisempia talitinttejä?

Jospa ne olivat muita tinttejä?

Joo muuten. Ne oli varmaan kuusitiaisia tai hömötiaisia. Vetelin johtopäätökseni liian keveästi. Mutta agressiivisia ne oli.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
CE-hyväksytty
Kävin ulkona tupakilla haistelemassa, niin kahdella talitiaisella oli keskenään jotain meneillään. Ne tipahti kuusen oksiston keskeltä maahan parin metrin päähän meikästä. Näytti siltä että toinen olisi ollut nokallaan kiinni toisen kaulassa. Ne piti hirveetä ääntä siinä maassa pyöriessään ja mä olin aivan varma että jompi kumpi niistä ei enää nouse. Sitten ne kuitenkin irroitti toisistaan ja ilmataistellen nousivat takaisin puitten sekaan.
Olivat normaalia pienempikokoisia, mutta eipä kai tähän aikaan vuodesta pitäisi linnuilla poikasia olla, jotka huvin vuoksi kisailisivat. Eikä kai kosiomenoistakaan kyse ollut.

Epäilen, että kyseessä on sinitiaiset. Olen itse nähnyt niiden tappelevan vallan pirusti keskenään.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Savolainen urospuolinen talitiainen lensi vierailulle stadiin.
Kaisaniemen puistossa se näki hemaisevan naarastiaisen joka kujersi:
- Titityy!
Savolaistintti vetäisi mairean hymyn nokalleen ja vastasi:
- Titipä hyvinnii tyy!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Seppo_Pietikainen

Epäilen, että kyseessä on sinitiaiset. Olen itse nähnyt niiden tappelevan vallan pirusti keskenään.

Juu. Varmaankin. En ole niitä vaan tässä lähistöllä ennen nähnyt. Taleja ja hömöjä vain.

Vierailija
CE-hyväksytty

Talitintti saattaa pakkasilla hyökätä toisten pikkulintujen, esimerkiksi varpusten kimppuun tappakseen ja syödäkseen. Monille hyönteissyöjille kelpaa oikein hyvin tukevampikin paisti, jos sellainen suuhun kävelee, esimeriksi tervapääskylle, joka saattaa ryöstää vaikka talitintin pesän räystään alta ja pistää poikaset suuhunsa, ja asettua sitten itse taloksi "valmiiseen pöytään".

Toinen mahdollisuus on, etä jotkut lajit kuten harakat näyttävät muodostavan jo syksyllä pareja kevään pesimistä varten, ja silloin ne ehkä saattaisivat myös tapella kumppaneista, ja reviireistäkin. Tintit ovat talvella ensimmäisiä laulajia, usein jo tammikuussa, vakkei se pesiminen aivan välittömästi käsillä olekaan.

Vierailija
Arkkis

Talitintti saattaa pakkasilla hyökätä toisten pikkulintujen, esimerkiksi varpusten kimppuun tappakseen ja syödäkseen. Monille hyönteissyöjille kelpaa oikein hyvin tukevampikin paisti, jos sellainen suuhun kävelee, esimeriksi tervapääskylle, joka saattaa ryöstää vaikka talitintin pesän räystään alta ja pistää poikaset suuhunsa, ja asettua sitten itse taloksi "valmiiseen pöytään".

Lähde, kiitos?
Suomen- ja englanninkielinen Wikipedia, Encyclopedia of Life tai yksikään neljästä lintukirjastani ei tiennyt moisesta käyttäytymisestä mitään, kukaan tuttavani -joukossa lintuharrastajia ja tiaistutkimusta tehneitä- ei ole sellaisesta kertonut havaintoja tehneensä enkä itsekään useamman vuoden lintulautaa pitäneenä ja tarkkailleena ole ikinä nähnyt talitiaisen käyvän toisen linnun kimppuun kuin hätyyttääkseen sen kauemmas ruokapaikalta.

Tervapääsky taas on äärimmäisen pitkälle erikoistunut syömään vain lentäviä selkärangattomia, vain lennosta. Jopa leppäpirkkojen kerrotaan olevan niille liian suurta saalista, linnunpoikasista nyt puhumattakaan. Talitiaisen poikasten etsiminen puunkolosta tai pöntöstä kuulostaa sekin erittäin epätodennäköiseltä käyttäytymiseltä. Pesää vallatessaan lintu voi hyvinkin tyhjentää aikaisemman asukkaan pesän, mutta tuskin syö lähes itsensä painoisia tintinpoikasia. Lisäksi en ole ikinä nähnyt minkään tiaisen pesivän edes samantapaisissa paikoissa kuin tervapääskyt.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, onhan se ihan mahdollista että koiraat ovat jo hyvissä ajoin ottaneet mielipiteenvaihtoa reviiriasioissa. Kun reviiriä aletaan mainostaa jo tammikuun ensimmäisten aurinkoisten päivien aikaan, täytyy sen olla varattuna on etukäteen.

Vierailija
Mei long
Arkkis

Lähde, kiitos?

Ei ole. Tieto on vanha, eikä perustu omalle havainnolle.
Voi olla vaikka jostakin radion luontoillasta. Olen kuullut, että talitintti yrittää tappaa nokkaimalla päähän, aivoihin.

Suomen- ja englanninkielinen Wikipedia, Encyclopedia of Life tai yksikään neljästä lintukirjastani ei tiennyt moisesta käyttäytymisestä mitään, kukaan tuttavani -joukossa lintuharrastajia ja tiaistutkimusta tehneitä- ei ole sellaisesta kertonut havaintoja tehneensä enkä itsekään useamman vuoden lintulautaa pitäneenä ja tarkkailleena ole ikinä nähnyt talitiaisen käyvän toisen linnun kimppuun kuin hätyyttääkseen sen kauemmas ruokapaikalta.

Ei sellaista silloin tapahdukaan, jos muuta ruokaa on tarjolla.

Tervapääsky taas on äärimmäisen pitkälle erikoistunut syömään vain lentäviä selkärangattomia, vain lennosta. Jopa leppäpirkkojen kerrotaan olevan niille liian suurta saalista, linnunpoikasista nyt puhumattakaan. Talitiaisen poikasten etsiminen puunkolosta tai pöntöstä kuulostaa sekin erittäin epätodennäköiseltä käyttäytymiseltä. Pesää vallatessaan lintu voi hyvinkin tyhjentää aikaisemman asukkaan pesän, mutta tuskin syö lähes itsensä painoisia tintinpoikasia.

Sitä minä justiin tarkoitin. Tervapääsky on iso elukka, jos nyt ei ihan "rastaan kokoinen" niin ei paljon pienempikään. Siipienväli on tullainen 40 cm, enemmänkin. Eri kokoluokkaa kuin "oikeat" pääskyset. Erikoisen näköinen otus, pää on vaakasuunnassa litteä, nokka on pieni, mutta suu erittäin leveä vähän kuin sammakolla. Se vain näyttää ilmassa "pieneltä". Ei sille talitiainen mitään mahda. Minä olen heitellyt niitä ennen muinoin pihalta lentoon, ja joskus onkinut vesisaavista ja kuivattanut, kun ne kotona pesivät sellaisessa paikassa , että luistelivat usein räystäskourua alas, eikä se lentoon lähtö aina onnistunutkaan putken suulta kun siitä oli vajaa puoli metriä maahan. Se ei kuitenkaan näyttänyt niitä kauheasti häiritsevän, ja lähinnä poikaset kai siihen putkihissiin joutuivat. Sen pesäpaikan oli usein jo vallannut varpunen tai talitintti, kun tervapääskyt ilmaantuivat, ja silloin niille edellisille tuli lähtö. Mutta kyllä tästäkin on jossakin luonto-ohjelmassakin ollut.

Lisäksi en ole ikinä nähnyt minkään tiaisen pesivän edes samantapaisissa paikoissa kuin tervapääskyt.

Minä olen, tiilikaton alla. Eli tiilen ja kattohuovan välisessä tilassa, jossa niistä pesistä ei ollut haittaa.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, onhan se ihan mahdollista että koiraat ovat jo hyvissä ajoin ottaneet mielipiteenvaihtoa reviiriasioissa. Kun reviiriä aletaan mainostaa jo tammikuun ensimmäisten aurinkoisten päivien aikaan, täytyy sen olla varattuna on etukäteen.

Joo, epäilemättä. Ellei se reviiri sitten ole suorastaan ympärivuotinen, ainakin joillakin.

Vierailija
Arkkis
Mei long
Arkkis

Lähde, kiitos?

Ei ole. Tieto on vanha, eikä perustu omalle havainnolle.
Voi olla vaikka jostakin radion luontoillasta. Olen kuullut, että talitintti yrittää tappaa nokkaimalla päähän, aivoihin.

Ei sellaista silloin tapahdukaan, jos muuta ruokaa on tarjolla.

Tervapääsky taas on äärimmäisen pitkälle erikoistunut syömään vain lentäviä selkärangattomia, vain lennosta. Jopa leppäpirkkojen kerrotaan olevan niille liian suurta saalista, linnunpoikasista nyt puhumattakaan. Talitiaisen poikasten etsiminen puunkolosta tai pöntöstä kuulostaa sekin erittäin epätodennäköiseltä käyttäytymiseltä. Pesää vallatessaan lintu voi hyvinkin tyhjentää aikaisemman asukkaan pesän, mutta tuskin syö lähes itsensä painoisia tintinpoikasia.

Sitä minä justiin tarkoitin. Tervapääsky on iso elukka, jos nyt ei ihan "rastaan kokoinen" niin ei paljon pienempikään. Siipienväli on tullainen 40 cm, enemmänkin. Eri kokoluokkaa kuin "oikeat" pääskyset. Erikoisen näköinen otus, pää on vaakasuunnassa litteä, nokka on pieni, mutta suu erittäin leveä vähän kuin sammakolla. Se vain näyttää ilmassa "pieneltä". Ei sille talitiainen mitään mahda. Minä olen heitellyt niitä ennen muinoin pihalta lentoon, ja joskus onkinut vesisaavista ja kuivattanut, kun ne kotona pesivät sellaisessa paikassa , että luistelivat usein räystäskourua alas, eikä se lentoon lähtö aina onnistunutkaan putken suulta kun siitä oli vajaa puoli metriä maahan. Se ei kuitenkaan näyttänyt niitä kauheasti häiritsevän, ja lähinnä poikaset kai siihen putkihissiin joutuivat. Sen pesäpaikan oli usein jo vallannut varpunen tai talitintti, kun tervapääskyt ilmaantuivat, ja silloin niille edellisille tuli lähtö. Mutta kyllä tästäkin on jossakin luonto-ohjelmassakin ollut.

Lisäksi en ole ikinä nähnyt minkään tiaisen pesivän edes samantapaisissa paikoissa kuin tervapääskyt.

Minä olen, tiilikaton alla. Eli tiilen ja kattohuovan välisessä tilassa, jossa niistä pesistä ei ollut haittaa.

Joo, epäilemättä. Ellei se reviiri sitten ole suorastaan ympärivuotinen, ainakin joillakin.

Tintit muistuttavat variksia, mutta pienemmässä mittakaavassa: kaikkiruokaisuudeltaan, pohjattomalta ahneudeltaan, uhkarohkeudeltaan jos palkinto vain on kyllin houkutteelva ja sopeutumiskyvyltään esimerkiksi ihmiseen.

Luontoillassa oli hyvä esimerkki lapintiaisesta jollakin taukopaikalla, kun kyseinen elukka oli ensin pokkana istahtanut makkaranpaistotikulle, ja sitten siitä tikkua pitkin nokkimaan poskeensa paistuvaa Lenkin pätkää. Kelpaisi varmaan ideaksi HK:n mainokseen...

Vierailija

Kaupunki talitintit ovat oman kokemukseni mukaan varsinaisia katupoikia. Heitin eräänä kesänä yhdelle penkin päässä istuvalle talitintille palan sämpylästäni ja heti kun se oli sen napannut, niin toinen lensi suoraan päin ja pikkulinnut pyörivät hetken villisti toistensa kimpussa, ennenkuin toinen lensi pois ja toinen jäi sämpylän pala suussaan ja höyhenet sekaisin seisomaan voittajana maahan.

Minua ei ihmetyttäisi yhtään, jos tasaveroiset pukarit onnistuvat tappamaan toisensa, sen verran villilta niiden taistelu näytti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat