Nimimuisti

Seuraa 
Viestejä82
Liittynyt4.3.2006

Onko huono nimimuisti vain laiskuutta, vai onko siinä taustalla jotain muutakin?

Esimerkiksi itselleni on todella vaikea muistaa nimiä, vaikka tunnistaisin henkilön välittömästi ja muistaisin senkin että missä olen tämän tavannut. Mutta nimi usein vain ei tule millään mieleen.

"Vastustaja ilman halua hyökätä? Se on kuin yrittäisi rakastella puuta."

Sivut

Kommentit (34)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
juahan
Onko huono nimimuisti vain laiskuutta, vai onko siinä taustalla jotain muutakin?

Esimerkiksi itselleni on todella vaikea muistaa nimiä, vaikka tunnistaisin henkilön välittömästi ja muistaisin senkin että missä olen tämän tavannut. Mutta nimi usein vain ei tule millään mieleen.

Et ole ainoa. Minulla on aina ollut sama ongelma ja olenkin usein joutunut kiusallisiin tilanteisiin kun en muista esim. jonkun monivuotisen työtoverin nimeä. Yritän puolustella vetoamalla pitkään jatkuneeseen dementiaan, mutta ei tunnu menevän läpi...

Ymmärrän hyvin, että jotkut kokevat jopa tulleensa loukatuksi, mutta minkäs teet...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mulla on sama homma nimien kanssa. Itseä on auttanut se että esittelytilanteessa toistan henkilön nimen ääneen joka minulle esitellään ja koetan keskittyä nimeen. Monesti se ei auta ja sitten on vaan kysyttävä uudelleen. Auttaa myös muistamisessa jos henkilöllä on sama nimi kuin jollain ennestään tuntemallani henkilöllä, assosioin silloin "uuden" nimen "vanhaan" henkilöön.

Hämmentää.

Vierailija

Kohtalotovereita!
Kouluajat oli julmia. Yleensä meni yli vuosi ennenkuin muistin luokkakavereiden nimet. Luokkakuva oli kotona ja kääntöpuolelta pystyi katsomaan nimet.

Jännä muuten että muistan vaikka ed.viikon tietyn päivän tapahtumat tarkkaan ja pro-muistinen kaveri ei muista mitään! Kun keskustellaan leffojen nimistä ja näyttelijöistä vaikutan aina ihan urpolta vaikka olen nähnyt joka rainan!

Samoin töissä kun on se vajaa 200 työntekijää ja toinen mokoma asiakkaita..argh! Mut Facebook on onni kun saa nimen ja naaman linkitettyä

Onko teillä muuten normaali muisti? Itselläni ei, mutta numerot on hallussa,tilinumerot jne.. Ikää vasta reilu 30v.
Silti hyvin koulutettu ja aivotyössä koneen edessä.. On se elämä ihmeellistä

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

En kärsi, mutta otan osaa kärsimykseenne. Unohdan toki pienen tauon jälkeen, kun ei ole tullut esiin.
Nimeäni ei muisteta oikein juuri koskaan. En osaa pahoittaa vinoutunutta mieltäni asiasta. Oikeastaan aika hauska kuulla jokaisen omaa versioita.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kumma kun vaikuttaa siltä, että kaikki luokkakaverit muistaa mun nimen vaikka en oo niitten kanssa juuri missään tekemisissä. Itte en muista kuin muutaman tyypin. Ja nekin on helppo muistaa kun niitten nimee huudellaan aina joka paikassa. Voihan se toki olla että silloin harvoin kun jollain on mulle jotain asiaa, niin se käy netistä tarkistamassa että mikä se oli.

Vierailija

Koska työssäni tapasin jatkuvasti uusia ihmisä, joiden nimet oli hyvä muistaa ainakin (ja siten myös vain) kanssakäymisen ajan, en piitannut siitä, etten muistanut nimiä enää työpaikan ulkopuolella kohdatessani samoja ihmisiä. Nyt eläkkeellä muistini muutenkin huonontuessa entisten tuttujenkin ja julkkisten nimistä putoavat etunimet ensin pois. Onko tähän joku järkeenkäyvä selitys? Monen hekilön nimi oli muistissani kuitenkin tiiviinä etunimi/sukunimi-pakettina, joten on ällistytävää, että nimestä jäi edes sen oudolta tuntuva muotopuoli osa jäljelle. Se tuntuukin vieraalta, vaikka tiedän sukunimen olevan oikein. Etunimi vain on häipynyt vanhempainvapaalle tai jonnekin. Ota heistä selvää.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Kaukon viestistä sekä muidenkin postailuista huomaa sen, kuinka kaikki on suhteellista. Oma nimimuistini tuskin on niitä parhaimpia, mutta muuten muistini on kuin siivilä täynnä reikiä.

Samalla luokalla olleita? Heh. Olin hyvin pienessä koulussa ensimmäiset vuodet, niin ne ovat pysyneet mielessä, mutta sen jälkeen tekee tiukkaa. Todella tiukkaa.

Kun oma nimi on tyyliin Oskari-Petteri Korvatunturi-Mesikämmen, niin osaan katsoa asiaa sormien välistä.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija

Kieltämättä tää on mielenkiintonen juttu. Sen lisäksi etten muista hyvin nimiä, en myöskään kovinkaan usein muista jotain vähemmän tuttuja henkilöitä, jotka kyllä taas pääsääntöisesti tuntuvat muistavan minut. Muuten minulla kyllä on ihan hyvä/ok muisti. Liekkö eivät ole vain tarpeeksi kiinnostavia henkilöitä.. Tai sitten kaikki tuntee apinan, muttei apina ketään. Tämä on varmaan se todennäköisin selitys minun kohdalla.

Vierailija

Nimien muistaminen riippuu minulla kovasti siitä, pitääkö nimi muistaa vain kuultuna vai näkeekö sen kirjoitettuna - jopa kirjoittaa itse sen jonnekin. Oppilaitteni nimet muistan erinomaisesti, koska ne näen paperilla ja itse ne myös sille paperille kirjoitan. Suullisessa esittelyssä unohdan nimen saman tien, ellen tavattomasti keskity.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
CE-hyväksytty
Kumma kun vaikuttaa siltä, että kaikki luokkakaverit muistaa mun nimen vaikka en oo niitten kanssa juuri missään tekemisissä. Itte en muista kuin muutaman tyypin. Ja nekin on helppo muistaa kun niitten nimee huudellaan aina joka paikassa. Voihan se toki olla että silloin harvoin kun jollain on mulle jotain asiaa, niin se käy netistä tarkistamassa että mikä se oli.

Kai ne nyt tuon meijän luokan omituisen hyypiön nimen muistaa.

Hämmentää.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Voihan se toki olla että silloin harvoin kun jollain on mulle jotain asiaa, niin se käy netistä tarkistamassa että mikä se oli.

Kummallista porukkaa. Jos minulla on jollekin jotain asiaa, ei minun tarvitse tarkistaa netistä, mikä se asia oli.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007
Vatkain
CE-hyväksytty

Kai ne nyt tuon meijän luokan omituisen hyypiön nimen muistaa.

"Tuttu perse mutta nimi ei tuu mieleen"...

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Muisti pettää
Seuraa 
Viestejä89
Liittynyt3.10.2012

Kuten nimimerkkini kertoo, mm nimimuisti on yhtä tyhjän kanssa. Lähi sukulaiset ja ystävät vielä jotenkin jaksaa muistaa. Viime vuonna löysin vanhan lukion luokkakuvan 90-luvun alusta. Noin kolmestakymmenestä tunnistin nimeltä alle viisitoista ja eräät vain sukunimen perusteela ja arvaten todennäköisen etunimen. Ja tämä oli ennen luokatonta lukiosysteemiä, joten enemmän tai vähemmän 3 vuotta tuli opiskelua näiden nykyjään tuntemattomien henkilöiden kanssa. esim tyttö, jota pyysin vanhejen tansseihin... ei mitään hajua nimestä

Vierailija

Nimi- ja kasvomuisti on minullakin aivan onneton. Muuten muisti on loistava. Paljon sattuu noloja tilanteita esim. työkaverin nimeä ei muista, jonka kanssa on työskennellyt kolme vuotta yms.

jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Liittynyt28.8.2011
18E
Kun keskustellaan leffojen nimistä ja näyttelijöistä vaikutan aina ihan urpolta vaikka olen nähnyt joka rainan!

Tuttu juttu. Tuo johtuu omalta osaltani siitä, ettei minua kiinnosta leffan nimet tai näyttelijöiden nimet... Jopa hyvien elokuvien nimet unohdan, mikä on valitettavaa.

Vatkain
Auttaa myös muistamisessa jos henkilöllä on sama nimi kuin jollain ennestään tuntemallani henkilöllä, assosioin silloin "uuden" nimen "vanhaan" henkilöön.

Sama täällä. Yritänkin assosioida uudet tyypit vanhojen tyyppien väliin jotenkin, sitten kun alkaa miettimään, niin muistaa ainakin että mistä päin pitää katsella että muistaa sen oikean nimen.

Alkoholia nauttiessa nimimuistini katoaa käytännössä olemattomiin. Se vasta hupaisaa onkin... pahimmassa tapauksessa 10 sekunnin kuluttua pitää kysyä nimi uudestaan.

--

Mites teillä on laulumuisti? Yhden lorun osaan ulkoa, mutta sen opettelinkin jo ala-asteella, jostain syystä ei unohdu. Uusia loruja en opi, vaikka kuulisin sen miljöönä kertaa; muistan korkeintaan yhden lauseen koko lorusta (n. 4 sanaa). Hyviä puolia tässä on se, ettei korvamadot minua ole juuri koskaan vaivanneet, eikä mainokset jää pyörimään päähän ja tee minusta zombia joka käy ostamassa kaiken mainostetun kaupasta.

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat