Kieltolaki ja ehtoollinen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten kieltolain aikana hoidettiin ehtoollisen viinipuoli? Saivatko kirkkokunnat poikkeusluvalla tuoda tarvitsemansa kirkkoviinin vai oliko Kristuksen veri silloin hapanta viinimarjamehua?

Kommentit (3)

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
Mummo
Miten kieltolain aikana hoidettiin ehtoollisen viinipuoli? Saivatko kirkkokunnat poikkeusluvalla tuoda tarvitsemansa kirkkoviinin vai oliko Kristuksen veri silloin hapanta viinimarjamehua?

Niin, ja miten hoidetaan asia jos promilleraja pudotetaan nollaan? Tuleeko kirkkoihin ehtoollisella käyneille selviämispiste jossa voi odotella viinin haihtumista päästä sen pari tuntia?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija
Koska alkoholin käyttöä ei laissa kriminalisoitu eivätkä ihmiset pitäneet sitä rikoksena, laajeni piittaamattomuus laista myös muille alueille. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kieltolaki

Eihän viinan/viinin juomisen opettaminen alaikäisille "Jeesuksen opetuslapsille" ole vielä tänäänkään laissa kielletty, eikä rikos.

1776
17 Ja hän otti kalkin, kiitti, ja sanoi: ottakaat ja jakakaat keskenänne.
18 Sillä minä sanon teille, etten minä suinkaan juo viinapuun hedelmää, siihenasti kuin Jumalan valtakunta tulee.

1933/1938
17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

Jeesus kieltää viinan/viinin kuvittelemisen "verenä" ja leivän kuvittelemisen "lihana". Viini on viiniä ja leipä on leipää eikä yhtään mitään muuta. Eikä viinin juominen ja leivän syöminen "yhdistä Jeesukseen", vaan yhdistää kaikki etniset Kansat; Kai kaikki ihmiset maailmassa juovat ja/tai syövät, ja ovat tehneet sitä läpi koko ihmiskunnan historian, vaikka he eivät ole koskaan Raamattua elämässään lukeneet?

Uusimmat

Suosituimmat