hdmi, äänet, pc ja plasmatöllö. Hermot...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eihän tämä tänne oikeastaan kai kuulu, mutta onko lukijakunnassa jotain minua viisaampaa.

Minulla on siis pc, josta kuva menee plasmatöllöön hdmi-väylää myöten ihan ok.

Nyt sitten ääni: Äänikortissa ulostuloja on useita. Sellainen neliskanttinen, jossa punainen valo. Ilmeisesti tämä on digitaalinen valokuitujuttu. Sitä en saa töllöön, koska siinä ei ole tälläistä pistoketta.

Kun tökkään perinteiseen tietokoneen kajareiden ulostuloon kajarin plugin kiini, niin äänet kuuluu. Siis äänikorttiin. Seuraavaksi kun yritän tarjota tätä äänisignaalia telkkarille kajareiden sijasta, niin ääni kuuluu scart-kanavalla, mutta ei hdmi-kanavalla, josta kuva näkyy!! Ääni siis tulee telkkariin näiden korttiplugi-rca johtojen kautta. Mutta väärälle kanavalle!!

Ongelma tuli äänikortin vaihtamisen jälkeen. Edellisellä toimi kuin unelma. (oli integroitu)Mikä tässä nyt voi olla? Eihän noista normikajaripistokkeista äänikortista ennenkään ole digitaalista ulos tullut?

Telkkarin asetuksia olen kelannut vaikka kuinka, mutta ei se osaa näköjään enää yhdistää eri sisääntylojen ääntä ja kuvaa. Ennen siis yhdisti. Kone on HP, telkkari Philips, äänikortti terratec aureon 5.1, ohjain Xear, käyttis onneksi XP.. (oli visva ja lens nopsaan rosikseen)

Äh..

Kommentit (15)

Vierailija

Terve!!

koita löytää siitä äänikortista line out pistoke..

Sit telkkarista line in.. En tiedä jos tuossa töllössä on linjatulon tunnistus ja kaiutin ulostulo ku ei tuu linjana..muistaakseni (lue DJ ajoista sellanen 15 vuotta )

Vierailija

Tutkitaan. Töllön manuaalin mukaan liitetään sivussa oleviin RCA-liittimiin. Ja tämä toimikin vielä muutama kk sitten, vanhalla äänikortilla.

Mut onko siis Line out jotenkin eri, kuin kajareille menevä? Siis siinä äänikortissa. tai siis miten eri?

Jos tämä ei asetu, niin hinaan kotistereot tuohon viereen, ja kuuntelen sitten äänet sieltä... Tulee nimittäin katseltua aika paljon ylen arkistoa,jne. Eikä tartte tv-lupaa.

Vierailija

on se..

Mun muistaakseni se kuulokeulostulo vois toimia..

Luulen et olet kytkeny telkkus siihen etukaiuttimien ulostuloon..

Kokeile laittaa äänikortti stereoks..

Jos se on 5.1 ni se saattaa sotkee telkkarin..

Line out on linja ulostulo ja se on vahvistettu..

Sen ku viet vahvistimen taakse vaikka cd rca-liittimiin ja valitset vahvistimesta cd:n ni pitäis tietokoneen äänet kuulua..

Jos saat äänet stereoista kuulumaan ni sit ne pitäis kyllä kuulua telkustakin

Vierailija

en tie.. lue se arvostelu jos yhtään ymmärrät englantia..

line out on yleensä merkattu nuolella ulospäin!!

Ja kato et siäl äänikortin ohjausohjelmassa sulla on ne linjat päällämistä haluat äänet kuuluviin..

Vierailija

siitä keskimmäisestä vihreestä tulee kyllä ääni ulos. Ainakin pc:n kajarit toimii, joissa oma vahvistin. Ja sillä tulee ääni telkkariinkin, mutta yhä edelleen väärälle kanavalle.

Kysymys kuuluukin, jotta mikä on toisin, kun toi kortti antaa sellaisen äänisignaalin, jotta tv ohjaa sen ihan jonnekin muualle. Siis se ei kuulu ollenkaan, kun näppään kaukosäätimestä hdmi 1:n päälle, josta nään tän koneen kuvan. Kun kelaan ext-3, niin siellähän se ääni piileskelee. Mut kuva ei...

Ärsyttää nää nykyiset vehkeet, jotka ajattelee ihan liikaa ihmisen puolesta...

Telkkarin olen buutannut senkin, ja monesti..

Vierailija

onkohan sun telkussa asetus misä saa valita että mitä sisään menoa ne rca-liittimet käyttää.. tai siis mikä käyttää niitä..

Jos äänisisääntulo on asetettu scartille..

Luulis et sen sais vaihdettua..

Mikäs sen telkkarin merkki oli

Loistava kuva!!

Vierailija

Käsitykseni mukaan HDMI liitin ja välijohto siirtävät sekä videon että audion jotenka käsitykseni mukaan telkkarin kytkentä kahteen ohjelmalähteeseen ei välttämättä onnistu yhtäaikaa vaan ääni ja kuva pitäisi saada samassa järjestelmässä!

Vierailija

Ohjeessa (tv) sanotaan, jotta HDMI ei siirrä ääntä PC-käytössä. Sama juttu tutulla, jolla videotykki. Se toinen, oliko DVI siirtää vissiin äänen. Tai sitten tämä telkkari ei tue ääntä HDMI:ssä.

Minä kyllä otan kaljan.

Telkkarista en löytänyt mitään asetuksia tuolle äänelle. Jostain syystä se on itse näin päätellyt.

Toi kuva on loisttava.. mut siinä ei ole töllön kuvaa.

Telkkari on philips, flat hd 42" ja aika uusi.

Mä muuten huomasin, jotta tuossa manuaalissa (tv:n) on suomenkielinen palvelunumero. Soitan sinne arkipäivän koitettua. Ja toivon, jotta siellä on ammattitaitoinen ihminen.. (joka saattaa olla liikaa odotettu)

muok.. töllö on nyt kiini tuossa tapedeck-liittimessä. Ja pc:n omat kajarit siinä seuraavassa oikeallepäin. (vihree) Syy voisi olla tuo kortti: jos se ei annakaan tuohon lineout (tapedec) liittimeen mitään tuloa. Ja telkkari toimii sitten tuosta vihreestä, mutta menee sekaisin niin että ääni kuuluu eri "kanavalla"

OjH
Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008

Kyllä kaikki uusimmat lcd/plasma töllöt pääsääntöisesti tukee kuvan & äänen liitäntää HDMI:n kautta, mutta tosiaan PC:n kanssa on se poikkeus ettei sen kautta tule ääntä, pelkästään kuva.

Itse olen kokeillut muutamaa eri tietokonetta (kannettava pc, pöytäkone, macci) ja yhdestäkään ei tullut ääntä HDMI:n kautta. Mutta sitten kun liitin omaan taulutelevisiooni tallentavan dvd:n jossa on HDMI, niin ääni kyllä kulkee sitä kautta. Ja se taulutv ei enää ole niitä uusimpia malleja.

Joissakin televisioissa olen nähnyt liitännöissä sen HDMI:n vieressä erillisen ääniplugi/rca liittimen, josta sitten sai äänen tuotua erikseen jos HDMI ei ääntä tuo. Omassa kokoonpanossani kaikki äänet tulee kotiteatterin kautta, joten en edes käytä television surkeita kajareita, muutenkuin testitarkoituksessa.

Vierailija

Ongelma miksei hdmi-kaapelissa kulje ääntä on yksinkertainen:
Näytönohjaimesi ei tue ääntä. Tällä hetkellä ilmeisesti Sinulla on Nvidian kortti, joissa uusimmissa malleissakaan ääni ei ole tuettuna vieläkään. ATi Radeon HD 2xxx sarjasta nykyiseen HD 4xxx sarjaan äänen saa tulemaan kuvan kanssa. 4xxx-sarjassa ääni on 7.1 surround 3xxx-sarjassa taitaa olla 5.1 surround. Jos et pelejä pelaa kokeile esim. tätä:http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7872

Vierailija

Töllön manuaalissa ääni siirretään omalla piuhalla soittimestakin. Jotenkin käsitin, jotta töllön HDMI ei ota ääntä vastaan. Täytyypä vielä tutkia..

Uusimmat

Suosituimmat