Verkkokeskustelu ja nimimerkit.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuntuu olevan jo varsinainen kansainliike ajamassa nimimerkkejä alas internetin ihmeellisestä maailmasta.

27.joulukuuta 2008 Mikko-Pekka Heikkinen kirjoitti
aiheesta Helsingin Sanomissa sivulla A5.
Mikko-Pekka painotti hyvää keskustelua.
Mikko-Pekka painotti herjaamisen vähä-älyisyys olemusta.
Mikko-Pekka halusi että itsensä hyviksi keskustelijoiksi tuntevat tai haluavat hylkäisivät nimimerkit.

Näen kyllä miten omalla nimellä kirjoittelulle yritetään antaa hyvyyden-viitta.
Joihinkin tilanteisiin se varmasti sopiikin sille.
Mutta mitä on hyvyys?
Onko se sitä että oppineet ja valtaa pitävät yksilöt haluavat painottaa hyvyyttään ja valtaansa, ja haluavat kaiken mahdollisen hyvän pönkittävän olemustaan?
Onko hyvä sitä että ei-oppineet ja alistetut esiintyvät aina nimillään horinoitaan ja äkkipikaisuuttaan todistaen, jotta he pysyvät siellä minne kuuluvatkin?

Eikö tosiaan rajattomammassa nimimerkki-verkkokeskustelujen maailmassa nähdä hyvyyttä?
Eivätkö sitä tarvitsevat saa kehittyä itselleen sopivalla tavalla?
Onko se tosiaan niin että nimimerkittömyys verkkokeskusteluissa on absoluuttinen hyvyys?

Kommentit (6)

Vierailija

Nimimerkkejä ehdottomasti tarvitaan. Pystyy olemaan paljon vapaampi keskusteluissa eikä tarvetta mihinkään myötäilyyn ole, kun ei ole sosiaalista painetta. Harva meistä kuitenkaan haluaisi kaikkien tietävän, että "hei -- tuolla kulkee se skitsofreniasta kärsivä heppu".

Lisäksi olen kuullut sellaista, että jotkut ottavat nettikeskustelun välillä vähän liian tosissaan. Tappouhkauksia nyt tuskin kukaan haluaa.

Vierailija

Kyllä nimimerkilläkin kirjoittamiseen sisältyy leimautumisen vaara, ihan samalla tavoin kuin Vesa-Matti Loirilla on käynyt Uuno Turhapuron kanssa; aina kun näen Loirin jossakin, näen samalla Uunon tai Nauravan kulkurin.

Itse olen joutunut ottamaan toisenkin nimimerkin käyttöön, koska nimimerkkini "Tarkkailija" assosioitui liiaksi vitsipalstan puolelle. Jos Tarkkailija yrittää sanoa täällä jotakin "vakavaa", kukaan ei ota sitä tosissaan.

Vierailija

Joillekuille on tärkeää pysytellä piilossa.
Olis se itsellekin välillä helpompaa mutta helppo elämä on tylsää ja tyhjänpäiväistä. Jotenkin tuntuu että jos esiintyis jonkun toisen nimisenä, se olis ainakin mulle ihan liian kesyä. Ei tuntuis olo elävälle. Enhän mä minkään tittelinkään taakse piiloudu. Joskus tulee korostettua äitiroolia mutta kun kirjoitan omalla nimellä niin mun jälkikasvu ja muutkin tutut voi kommentoida jos puhun paskaa tms.

Tapauskohtaista se on mikä kellekkin on sopivaa.
Mm. jos aatellaan että vaikka Tarja Halonen tykkäis joskus jutella ihmisten kanssa netissä, siitä ei tulis mitään jos hän olis omalla nimellään, tai ylipäätään kukaan julkisuuden henkilö. Hommasta tulis helposti fiasko kun juttua alkais hämmentää ne jotka koittais hännystellä, sitten olis inhoilijoita ja nimmarilliset vois aukoa päätään tosi ikävästi, jne.

Ne tapaukset, joilla on paljon multinikkejä, jotka turhautuneina keskityy vaan härnäämään muita, niitäkin tietenkin on ja trollit voi hyppiä yli. Harmittaahan se tietenkin kun astuu välillä ansaan, mutta elämä on. Ei tätä turhan vakavasti kannata ottaa.
Omat juttunsa voi kirjoittaa toisissaan. Muilta ei voi vaatia samaa kuin itseltään. Sen kun oppii ja muistaa niin homma toimii. Mua tyhmempiä , niitähän riittää ja menis koko ikä ja terveys jos niistä ottais pulttia..

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

En poista "lierik" nimimerkkiäni. Jos minun viestini lukee kaikki läpi, niin kyllä sieltä löytyy ihan oikea nimikin, ainakin antamieni linkkien kautta. Identiteetiäni en halua kummemmin salailla. Puhelinnumeronkin saa minulta yv:n kautta, jos sitä halajaa.

Monet suuret kolumnistit käyttivät ja käyttävät nimimerkkiä. Toveri Kekkosellakin niitä oli useita. En ole mikään salattu persoona, vastaan aina kirjoituksistani.

AJ.

Ihan hyvin voisin kirjottaa virkatodistuksessa mainutulla nicilläkin, mutta miksi? Ei minulla ole ajatuksistasani mitään hävettävää. Paitsi joskus krapulassaa syyllisyydentunteina. "Mitähän paskaa tuli taas ylenanettua"?

Lierikki Riikonen

Vierailija

Yleensä oikeiden nimien käyttöä näissä verkkokeskusteluissa haluavat samat tahot jotka aika kiihkeästi puolustavat sensuuria. Sitten oma nimensä on tämä lapin pedofiili jonka kiinnijääntiä minä ainakin kovasti toivon...

Vierailija

Mielestäni nimimerkit tulee pitää sallittuina, ihan vain siksi että keskustelua voisi käydä asiasta jos toisestakin. Itse kirjoitan nimelläni useassa paikassa siksi, etten näe tarvetta nimimerkille aina.

Sensuurivastainen alusta loppuun

Uusimmat

Suosituimmat