Kuinka helposti saa lyijymyrkytyksen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen pienempänä joskus mutustellut tinalankaa (n.40% lyijyä). En niellyt sitä kuitenkaan, laitoin vain mytyn suuhun ja pureskelin. En muista tarkasti kuinka paljon sitä tuli tehtyä, mutta sama tinalankarulla isälläni kesti monta vuotta, että ei varmaan hirveästi kumminkaan. Olen myös kolvaillut välillä ilman tuuletusta ala-asteella ja sen jälkeen.

Onkohan tuossa kenties jotain vielä myrkyllisempää kuin lyijy?

Voisiko mahdollinen lyijymyrkytys olla vielä todettavissa vielä nyt, kun lähentelen kolmeakymppiä? Jos olisi todettavissa, niin onko asialle enää mitään tehtävissä?

Kommentit (9)

Vierailija

Monet puljaavat sen kanssa ammatikseen ja myrkytyksiä todetaan pari vuosittain, joten lapsena kerran pureksitusta tuskin tulee pitkää haittaa.
Lyijyn vaarallisuus todettiin kun sitä bensaan sekoittavat alkoivat nähdä mm. perhosia työmaallaan.

Vierailija
Työterveyslaitos
Epäorgaaninen lyijy imeytyy hengitysteistä ja verenkierrossa pääosa lyijystä on punasoluissa. Lyijyn puoliintumisaika verestä on noin 30–40 päivää. Lyijy seuraa aineenvaihdunnassa kalsiumia ja siirtyy verestä luustoon, josta sen poistumisen puoliintumisaika on noin 20 vuotta.

Koko juttu: Työterveyslaitos, lyijymyrkytys

Juotostinassahan on lyijyn lisäksi myös jotain hartsia. Se ei liene kovinkaan myrkyllistä sinänsä. Juotoshuuruja ei tietysti kannattaisi hengitellä kuitenkaan. Paljon olen itsekin tinannut ja turannut, silti olo ainakin tuntuu varsin selväpäiseltä

Vierailija

Minulla on kyllä aina ollut mielenterveysongelmia ja viime vuosina myös muita terveysongelmia (ilman selitystä), olen myös lahopää (huonomuistinen siis) nykyään, en ollut ennen tällainen. Harhoja en ole koskaan kokenut täysin hereillä ollessani.

Niin siis kyllä sitä on enemmän kuin kerran pureskeltu, vähintään 5-10.

Vierailija

Riippuu annoksesta, ja altistumisajasta. Jos tarpeeksi pitkään on tekemisissä lyijypitoisten aineiden kanssa, myrkytys on varma.

Vierailija

Elektroniikkatöissä ainakin altistuminen on niin pientä, ettei tarvitse huolehtia myrkytyksestä. Kaipa ne muuten kiellettäisiin puukäsityöistä. Mikrobitin rakentelunurkka sanoo seuraavaa: "Juotettaessa erittyvä lyijymäärä on niin pieni, että satunnaisessa harrastekäytössä siitä ei aiheudu terveys- tai ympäristöhaittoja."

Pureskelusta en menisi sanomaan.

Elämän ongelmat saa ratkaistua terveillä elämäntavoilla ja itsensä haastamisella.

Vierailija

Haulikolla ammutussa riistaruuassa on sillöin tällöin hauleja vielä ruoka-annoksessa. Kyllä monet ovat lyijyä mutustelleet.

Vierailija
mori
Haulikolla ammutussa riistaruuassa on sillöin tällöin hauleja vielä ruoka-annoksessa. Kyllä monet ovat lyijyä mutustelleet.

Ei nykyään hirveän usein lyijyllä riistaa ammuta, vaan vismutilla.

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007
JaakkoFagerlund
mori

Lyijyllä kaikki ampuu. Vesilinnustuksessakin, pitävät vain vismutit ja teräkset mukana jos joku tulee tarkastamaan.

Vierailija
JaakkoFagerlund
mori

Ainoastaan vesilintuja pitää ampua lyijyttömillä.

Uusimmat

Suosituimmat