Korvan tinnitus.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin 27.12 HIMin keikalla, keikka kesti kokonaisuudessaan n. 3 untia. Olin mielestäni ottanut korvasuojat mukaan, mutta kuitenkaan ne ei jostain kumman syystä ollutkaan mukana. Olin aivan eturivissä. Nyt sitten korvaa on alkanut tinnittää jatkuvasti! Tinnitus on pientä ininää..Parhaimmillaan joissain vaiheessa voi olla laimeaa suminaa. en ole vielä ainakaan huomannut että kuulo olisi mitenkään huonontunut. Tänä aamuna kun heräsin tinnitusta ei ollut, aamupalalla se kuitenkin taas alkoi. korvaa särkee ja senpä takia olenkin joutunut ottamaan jo kolme särkylääkettä yhden päivän aikana(kun taas normaalisti mulle saa melkeinpä maksaa siitä että otan särkylääkkeen).
Voiko tässä enään mitään tehdä? vai pitääkö nyt vain sitten kestää koko loppuelämäni..? Niin ja olen muuten vasta juuri täyttänyt 16 vuotta. Toivottavasti joku osaisi auttaa edes hiukan mitä kannattaisi tehdä..ja kuinka pian...

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Tinnitus ja korvasärky eivät liity toisiinsa mitenkään, joten käy sen säryn vuoksi lääkärissä. Pysyvän tinnituksen voi huonolla tuurilla saada jo kertakokemuksestakin, joka usein on esim. kova pamaus. Jos tinnitus on pysyvää, kuten minulla, sille ei voi tehdä mitään muuta, kuin oppia sietämään sitä ja tulemaan sen kanssa toimeen.
Kumma kyllä, kun sitä on kestänyt jo vuosia, sitä ei yleensä tiedosta, jos ei oikein keskity ja ala "kuuntelemaan" sitä.

Vierailija

Käy ihmeessä erikoislääkärillä. Olen kyllä kuullut konsertin jälkeen korvien soineen 2 viikoakin ja vaivan kadonneen sitten. Tinnitus on todella ikävä juttu. Mutta muistan lukeneeni Ruotsissa aikanaan artikkelin akupunktiohoitajasta joka oli menestyksellisesti hoitanut vaikeita tinnitustapauksia . Eräälläkin oli ollut vuosia useita soivia taajuuksia samanaikaisesti ja ne olivat yksi toisensa jälkeen kadonneet kun akupuntiohoito jatkui.

Vierailija
Cicero
Onneksi on kuunneltu hyvää musaa ja sen takia kärsitään loppuelämä. No, joskus 20-30 vuoden päästä voi vituttaa se että tulipahan käytyä konserissa ja oikein maksettuakin siitä että sai kuunella paskaa tuutin täydeltä, niin että korvat soivat vieläkin.
Mutta se on sen ajan murhe, pääasia on että oli hauskaa parituntia elämässä(siihen se sitten jäikin)

Jos haluat pistää rahoiksi niin haasta idolisi oikeuteen elinikäisen vamman tuottamisesta......ai niin....mutta sehän on idolisi niin ei sellaista voi vaatia vastuuseen.

No, yhteiskunnan vika se sitten on. Tavalla tai toisella , syytä sitä sitä ne syyttää muutkin. Erityisesti markkinatalos yhteiskunta on hyvä syntipukki. Ei kai vain kyseessä ollut kaupallinen musiikki????

Mikä helvetti sua vaivaa? Aloittaja kertoi, että tarkoitus oli ottaa korvatulpat mukaan. Sanallakaan ei kyse ollut sinun kommunistiharhoistasi tai markkinavoimien saatanallisuudesta. No HIM on kaupallinen orkesteri.

Aloituksesta sen verran, että useamman kerran olen jättänyt korvatulpat kotiin. Pysyviä vaurioita ei vielä ole tullut (kop kop koputtaa puuta) mutta pahimmillaan muutamia päiviä on korvissa vinkunut. Täytyy jatkossa olla viisaampi.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008

Onpahan tuota tulluut kuunneltua jokunen vuosi. Taisi alkaa pahasta flunssasta. Meluvammakin on, mutta se ei tullut konsertista.

Hämärä muistini kertoo, että joku kaun sitten (lehtijutussa?) väitti saaneensa tinnituksen pois kun käytti tulppia jatkuvasti jonkun aikaa. Ei nyt sentään öisin ja silleen, mutta paikoissa joissa oli melua eli kaupungilla liikkuessaan. Väitti lisäksi, että tinnitus tuli hetkeksi takaisin pikku melusta ja hyvin helposti, kun jätti tulpat pois.

Ilmeisesti eli oisko ne korvat hiukan herkempiä vaurioitumisen jälkeen, ainakin vähän aikaa.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Korvasärystä kannattaa käydä lääkärissä, mutta tuskin se vinkunaan liittyy. Tinnituksen voi saada pitkäaikaisesta melulle altistumisesta, en ole ikinä kuullut, että yhdestä konsertista.

Kun itse kävin 90-luvun loppupuolella enemmän keikoilla, tulppien käyttö alkoi vasta yleistyä. Moni keikka tuli kuunneltua ilman tulppia ja korvissa soi joskus muutamankin päivän, mutta mitään pysyvämpää vinkunaa ei jäänyt. Kyllä tulppia siitä huolimatta kannattaa käyttää, mutta tuskin siitä suurta vahinkoa on, jos ne kerran unohtuvat kotiin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
asdf
Korvasärystä kannattaa käydä lääkärissä, mutta tuskin se vinkunaan liittyy. Tinnituksen voi saada pitkäaikaisesta melulle altistumisesta, en ole ikinä kuullut, että yhdestä konsertista.

Kun itse kävin 90-luvun loppupuolella enemmän keikoilla, tulppien käyttö alkoi vasta yleistyä. Moni keikka tuli kuunneltua ilman tulppia ja korvissa soi joskus muutamankin päivän, mutta mitään pysyvämpää vinkunaa ei jäänyt. Kyllä tulppia siitä huolimatta kannattaa käyttää, mutta tuskin siitä suurta vahinkoa on, jos ne kerran unohtuvat kotiin.

Kyllä se voi tulla konsertissa. Pitkä aikainen melualtistus on 15 minuuttia tai monta vuotta. Yleensä kuulovauriot tulee tuossa kun vuosikausia on melussa. Tinnitys tule loppujen lopuksi aika vähästä.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Kyllä se voi tulla konsertissa. Pitkä aikainen melualtistus on 15 minuuttia tai monta vuotta. Yleensä kuulovauriot tulee tuossa kun vuosikausia on melussa. Tinnitys tule loppujen lopuksi aika vähästä.

Kai se mahdollista on, en ole perehtynyt. Kaikki tietämäni tapaukset ovat ihmisiä, jotka ovat altistuneet tunneiksi melulle säännöllisesti (viikottain) vuosien ajan. Awebista en ole kyllä varma, mutta on sekin punkbändissä vetänyt.

Vierailija

Kiitos kaikille vastanneille! Tässä päivän kuluessa en ole sitten aamuisen jälkeen kuullut tinnitusta, nukkumaan mennessä sen kuitenkin paremmin kuulee jos vielä vinkuu. Mutta korvasärky senkun jatkuu, puolen päivän aikoina särky muuttui sellaiseksi "jomottamiseksi", pitänee kai lähteä lääkäriin

Niin ja sinulle Cicero, en kyllä syytä korvieni vaurioitumisesta muuta kuin itseäni. Enkä kyllä kadu että siellä konsertissa kävin, tuskinpa kadun myöhemminkään

Vierailija

Ei kannata haastella liikaa. Pahimmat pysyvät tinnitukset (eikö sen pitäisi olla tinnitys?) mistä olen kuullut ovat olleet niin voimakkaita, että ovat olleet verrattavissa sirkkelin desibelitasoon.

Sellainen ajaa helposti itsemurhaan, kun ei pääse ääntä pakoon minnekään.

Ja siis se on testattu kait jotenkin siihen malliin että ollaan katsottu milloin testihenkilö alkaa kuulla tinnituksen läpi jotain muuta ääntä ja sitten katsottu sen äänen desibelitaso.

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007

Olkaa varovaisia niiden korvienne kanssa - itse olen kärsinyt n. pari vuotta vasemman korvan tinnituksesta ja kyllä vituttaa.

Tinnitus on käsittääkseni aina merkki pysyvästä kuulovauriosta ja että sille ei ole juuri mitään tehtävissä.

Lääkärikin sanoi vaan, että saattaapi kuulua koko loppuelämän - kiitti vaan.

Niin, että jos jollukulla on jotain hyvää vinkkiä, niin antakaa tulla...

Vierailija
archturus
Tinnitus on todella ikävä juttu.

Pöh. Ihmeellistä miten jotkut tuntuvat pitävän tinnitusta niin isona juttuna. Tinnitus on juuri niin iso juttu kuin millaiseksi sen itse tekee. Tinnitus on vain ääntä, ei yhtään sen vaarallisempaa. Mikäli se ei ole aivan hirmuisen voimakasta, ei se vaikuta elämään mitenkään.

Minulla tinnitus alkoi about 15v, kun kuuntelin kuulokkeilla musiikkia liian kovalla. Pari viikkoa tinnitusta kuului läpi vuorokauden, mutta sitten se vaimeni suhinaksi/lieväksi piippaukseksi, jonka aistii vain nukkumaan mennessä. Oikeanlaisella asennoitumisella kuitenkin oppii kohtuu nopeasti olemaan kuuntelematta, jolloin sitä ei kuule, vaikka ärsyke on olemassa.

Nykyisin olen kolmekymppinen ja tinnitusta kuuluu edelleen nukkumaan mennessä, kun on hiljaista. Se on kuitenkin niin arkinen juttu, että en minä tiedosta kuulevani piippausta/suhinaa. Joskus saatan oikein havahtua siihen, että kylläpä tinnitus kuuluu tänään selvästi, mutta en ole edes huomannut koko asiaa, vaikka olen ollut hiljaisuudessa jo esim. puoli tuntia. Sitten asia unohtuu taas samantien.

Emme me aktiivisesti tiedosta sitäkään, miltä vaikkapa vaatteemme tuntuvat ihoamme vasten, vaika ärsyke on olemassa jatkuvasti. Avainasemassa siinä, häiritseekö tinnitus elämää vai unohtuuko se ja painuu tietoisuuden ulkopuolelle, on asennoitumisemme. Jos hyväksyy sen, että tällainen vaaraton ärsyke kuten tinnitus nyt saattaa olla jollain muotoa mukanamme lopun elämäämme, ei siitä ole mitään haittaa. Aika tekee tässä usein tehtävänsä. Myös vaikkapa kroonista kipua voi oppia "olemaan kuuntelematta", mutta se vaatii usein enemmän työtä.

Tietysti jos tinnitus on erittäin kovaäänistä, voi se tuottaa enemmän harmia. Joskus taisi tulla dokkari henkilöstä, jonka tinnitusaistimus on 80 desibeliä, joka vastaa kovaäänistä pölynimuria. Hänellä nukkuminen, keskittyminen ja jokapäiväinen elämä ovat varmasti vaikeutuneet tinnituksen myötä.

Käsittääkseni tinnitukseen auttaa jonkinlainen happihoito, joka toimii tietynlaisena "tekohengityksenä" viimeisiään vetäville hermosoluille korvissa. Tätä hoitoa pitää kuitenkin saada nopeasti jotta siitä on apua. Muistaakseni 48 tunnin jälkeen kuulovauriosta ei happihoitoa kannata enää käyttää.

Vierailija

Kävin aikoinaan Motörheadin keikalla.. tulpat unohtu, ja röökifiltteritkin tajusin vasta ko ol ohi, 'nuff said?

Veemäinen vaiva todellaki, itsellä ei tosin jääny tinnitusta viikkoa pidemmäks aikaa, mut toinen korva jäi pysyvästi yliherkäks korkeille taajuuksille, esm. auton jarrujen kirskuminen. Veikkaisin et siedettävämpää tällanen, ko tinnitus.
Ei sentään 24/7 ja 365 vaivaa. Satunnaisesti vain.

Toi MH:n live-miksaaja on varmaan puolkuuro itse ehh, tuuttas sitä yläpäätä niin maan prkleesti, että porautu saundi kalloon kyllä

Vierailija

Oma tinnitus alkoi ehkä n. 20 vuotta sitten, armeijan väijyssä tuli jo siniaaltoa kuunneltua. Nuorena tiesi kotiin tullessa jo eteisessä onko TV päällä (kuvaputki-tv), mutta nyt se ääni kulkee aina mukana ja TV pitää tarkistaa erikseen. Siitä olen kiitollinen että kuuluu tasaista ääntä, eikä mitään meren aaltoja tai sirkkelin sointia.

On ehkä melulla osuutta asiaan, mutta oma tapaus voi olla myös perinnöllistä laatua. Ääni on voimistunut vuosien mittaan, ja nykyään sen pystyy kuulemaan esim. liikenteen melussakin jos alkaa kuunnella. Molemmat korvat taitavat soida, vaikka toista on vaikea erikseen havaita. Ääni kuitenkin kuuluu vähän niinkuin "keskeltä".

Lisäpotkua saan satunnaisista lisä-äänistä hieman eri taajuuksilla, nämä vaimenevat pois yleensä alle minuutissa ja jostain syystä yllättävät usein auton ratissa (ehkä ne kerrat jäävät parhaiten mieleen).

En ole liittynyt vielä tukiryhmiin, mutta kyllä ilman tätä vaivaa voisi olla hieman hauskempaa. Jaksamista kohtalotovereille, nykyään tästä uskaltaa jo kapakassa ääneen puhua...

Vierailija
Veemäinen vaiva todellaki, itsellä ei tosin jääny tinnitusta viikkoa pidemmäks aikaa, mut toinen korva jäi pysyvästi yliherkäks korkeille taajuuksille, esm. auton jarrujen kirskuminen.

Onko noin että myös yliherkkyyttä esiintyy tinnityksen omaavilla henkilöillä?

Tuo selittäisi ainakin kun olen huomannut olevani yliherkkä esim. joskus television metelille, ääni pitää olla aika optimaalinen muuten ei kuule, tai vaihtoehtoisesti melkein särkee korvia se meteli.. lisäksi en pidä taustalla mökäävästä radiosta.. ei musiikissa vikaa mutta se vaan ärsyttää ja häirii se meteli..

Tinnitystä sitten on nytkin vinkuu minkä kerkee..

Mitä tulee tuohon happihoitoon niin eikös se pidä aloittaa ihan 6 tunnin sisällä?
Muistelisin niin intin ajoista kun salkkareitten Ami posautti räkäpäällä itsensä ja ryhmänsä iltalehden lööppiin ja happihoitoon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat