Silmän näkökentän saha/ salamalaidat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muutama vuosi sitten minua säikäytti silmän näkökentän laidalla esiintyneet särmikkäät saha- tai salamakuviot.
Silloin tällöin niitä on sen jälkeenkin esiintynyt.
Ne ovat aina poistuneet hiljalleen (noin 15 min. aikana).
Nyt Jouluna tuollainen ilmaantui keskelle näkökenttää, laajentui ja katosi hiljalleen olemattomiin.

Mitä tuo on ja mistä johtunee?

Kommentit (15)

Vierailija

Päänsärkyä ei ole minulla oikeastaan koskaan.
Nuo kirkkaankeltaiset sahalaitaiset kuviot ilmaantuivat ensimmäisen kerran noin 15 - 20 vuotta sitten.

Vierailija

Itselläni on ollut silloin tällöin sama vaiva noin 5 vuoden ajan. Olen joskus kysynyt asiasta sekä yleislääkäriltä että silmälääkäriltä ja molemmat diagnistisoivat sen oireiden perusteella ns. auralliseksi migreeniksi ilman särkyä. Minulla siis ei seuraa päänsärkyä näiden näköharjojen jälkeen niin kuin kuulemma useimmilla migreenipotilailla.

Itselleni näköhäiriö ilmenee miltei aina keskelle näkökenttää ilmestyvänä pyöreänä varisevänä sahalaidallisena ympyränä tai sen kaarena. Tämä sitten noin 10-15 minuutin sisällä laajenee säteeltään kunnes lopulta häviää näkökentän laitojen taa. Tämä on todella ilkeä näköhäiriö kun se tulee esim. autoa ajettaessa.

Vierailija

Tuota Snaut minä juuri tarkoitin.
Minulla tuo ilmaantui ensimmäisen kerran keskelle silmää tosiaan Jouluna.
Tuon kuvioinnin ensimmäisen yllättävä ilmaantuminen on hyvin hermostuttava kokemus.

Vierailija

Joo, sen sahalaitaympyrän kun ensimmäisen kerran saa se todella pelästyttää. Itse sain sen eka kerran kuin töissä istuskelin näyttöruudun edessä ja ajattelin, että nyt se saamarin lusa näyttö vetelee viimeisiään. Mutta sitten katsoin pihalle ikkunasta ja sama kuvio edelleenkin vain värisi taivasta vasten.

Tällöin todella pelästyin ja lähdinkin kohti työpaikan terkkaria mutta kun matkalla kuvio laajeni ja pikkuhiljaa hävisi, niin huokaisin helpotuksesta ja käännyin takaisin päin. Tuossa vaiheessa vielä kuvittelin, että jokin verisuoni tai ties mitä olisi aivoissa halennut kunnes lääkäri kertoi kyseessä olevan varsin tavanomainen migreenioire. Onneksi vaiva esiintyy sen verran harvoin ettei tarvitse syödä mitään lääkkeita siihen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minä menin kerran pikkuveljen huoneeseen ja katsoin sängyllään istuvaa pikkuveljeä hiljaa. Sitten tuli jotenkin hassu fiilis, tilanteessa oli jotain outoa. Näin pienen kirkkaan pisteen liikahtavan näkökentässäni. Luulin sitä joksikin kiiltokärpäseksi. Sitten lensi toinen. Ja useampi. Hetken ajan näkökentässäni lenteli sikin sokin hohtavia kirkkaita pisteitä, kunnes ne vähitellen siitä hälvenivät. Mitähän nämä sitten oli? Kaikki siis näkyi muuten ihan normaalisti, mutta nuo kirkkaat pisteet.. ja ne näkyi siis aivan konkreettisina, että pystyin tarkkailemaan niiden lentelyä hyvin.. en ole toiste kokenut vastaavaa.

くそっ!

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Itselläni oli noita 15-19-vuotiaana pari kertaa vuodessa ja migreeniksi se todettiin. Minulla se oli sellaista, että pahimmillaan puolet näkökentästä oli "sokeana". Lukeminen oli hankalaa, enkä olisi uskaltanut ajaa autoa. Myöhemmin noita on tullut muutama lievempänä.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Syd
Aivan selvät migreenin oireet. Ei migreeni aina pääkipuna esiinnykään. Stressi tai jokin muu vastaava jännitys voi laukaista reaktion. Menee aikanaan ohi. Pimeässä tai hämärässä olo ja rentoutuminen auttaa. Ainakin minulla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Migreeni[/quote]

Jeps, samat kokemukset. Varsinaista migreenipäänsärkyä ei ole ollut pariin vuoteen, mutta olen vetäytynyt vällyjen alle pimeyteen ja hiljaisuuteen, varmuuden vuoksi "aurojen" ilmaantuessa (n. pari kertaa viime vuoden aikana). Yleensä varttitunti - tunti pimeydessä on auttanut.

Todelliseen migreenikohtaukseen päänsärkyineen ei tavalliset särkylääkkeet ole auttaneet lainkaan.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Oisko mahdollista että noi olisi vaan valonaiheuttamia harhoja? Kun määkin kun katson aurinkoa, niin silmään tulee iso pläntti mikä kestää muutaman minsan. Sama juttu kun kameran salamavalolla räiskäsee omaan silmään, niin tulee semmoinen vihreä laatikko näkökenttään joksikin aikaa ja kuumottaa silmää.

Jos tekin näitte jonkun kirkkaan jutskan ja se aiheutti silmään "kuvan" palamisen.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Mitään sahakuvioita/salamamlaitoja en ole juuri koskaan havainnut näkökentässä, mutta muutamia ketoja silmissä on alkanut ikään kuin säkenöidä (kuin kiiltäviä hileitä leijailisi silmien edessä) ja näkökyky silloin heikkenee hyvinkin paljon. Säkenöinti haittaa lukemista ja myös kohteiden ääriviivat menevät hyvin epäselviksi, kohtaus voi kestää jopa tunnin verran. Mistä johtunee moinen, syytä en ole tullut kysyneeksi lääkäriltäkään, olo on silloin hyvin epämukava ja tukalan tuntuinen, jonkinlainen rentoutumismenetelmä tuntuu joskus tehoavan.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Nuo hiljalleen leijailevat hituset tai kipinät kuuluvat myös migreenin tyypillisiin oireisiin samoi kuin näön sumentuminenkin.

Tuolle Nallelle suosittelisin, ettei liikoja aurinkoa kohti katso tai lähietäisyydeltä räpsi salamaa silmää kohti. Siitä voi seurata jopa pysyvää vahinkoa.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005

Nuo säkenet eivät leijaile hiljalleen, vaan se on nimenomaan nopeaa säkenöintiä koko näkökentässä. Minkäänlaisia migreenikohtauksia en ole koskaan saanut, mitä nyt joskus krapulassa päätä jomottaa ja juilii.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Itelläkin on vasemmassa silmässä näkökentässä pieni musta juova. Ennen luulin, että se oli roska, mutta se on ollut siinä vuosia. Nyt luulen sen tulleen kun pienenpänä osoittelin laservalolla silmään.

Uusimmat

Suosituimmat