Verkottuminen työelämässä

Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Eiliset keskutelut jättivät paikan pienelle lisätarkastelulle. Paljon kirjoitetaan verkottumisesta, mutta kuinka moni meistä on ymmärtänyt sen merkityksen. Usein lähimpien työkaverien kesken on jonkilaista kilpailua ja hyviä verkostokavereita saakin vähän kauempaa.Kysymys ei ole useinkaan suoraan työtehtäviin liittyvistä asioista, vaan taidosta hankkia tietoa kaverin kaverin kautta.

Joku on laskenut lähes kaikkien maapallon ihmisten löytyvän vain muutaman tuttavalinkin kautta. Parin linkin takana voi olla sitä tietoa mitä tarvitset töitö hakiessasi. Kilpailu on kovaa työmarkkinoilla, mutta kaveruuden kustannuksella se ei kannata. Verkostossa käydään aika-ajoin päivittämässä omia ja toisen tietoja.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Kommentit (12)

Vierailija

Tietäsittepä ketä mun kaverin kaverin kaveri tuntee. Kovia tekijöitä

Nykymaailma ei salli enää omaa rauhaa. Aina pitää olla luomassa suhteita jossain. Tai sitten ylläpitämässä aikaisempia suhteita. Enää ei ole merkitystä kuka olet - vaan sillä ketä tunnet.

Vierailija
sigfrid
Eiliset keskutelut jättivät paikan pienelle lisätarkastelulle. Paljon kirjoitetaan verkottumisesta, mutta kuinka moni meistä on ymmärtänyt sen merkityksen. Usein lähimpien työkaverien kesken on jonkilaista kilpailua ja hyviä verkostokavereita saakin vähän kauempaa.Kysymys ei ole useinkaan suoraan työtehtäviin liittyvistä asioista, vaan taidosta hankkia tietoa kaverin kaverin kautta.

Joku on laskenut lähes kaikkien maapallon ihmisten löytyvän vain muutaman tuttavalinkin kautta. Parin linkin takana voi olla sitä tietoa mitä tarvitset töitö hakiessasi. Kilpailu on kovaa työmarkkinoilla, mutta kaveruuden kustannuksella se ei kannata. Verkostossa käydään aika-ajoin päivittämässä omia ja toisen tietoja.

En ihan bonjannu mitä verkottuminen ihan tarkasti sun määritelmän mukaan tarkottaa, mut mä oon käyttäny edellisessä duunissa pitkälti toisten tietämystä ja sitä oli aina kaivettava. Omaan toimeen jäi sitten sen oikeellisuuden arviointi ja kuinka sitä sitten käyttää ja hyödyntää.

Eli etupäässä tuolloin toimin verkottumalla. Nyt myös mikään ei toimi jos ei osaa vedellä oikeista naruista.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Rasputin
sigfrid

En ihan bonjannu mitä verkottuminen ihan tarkasti sun määritelmän mukaan tarkottaa, mut mä oon käyttäny edellisessä duunissa pitkälti toisten tietämystä ja sitä oli aina kaivettava. Omaan toimeen jäi sitten sen oikeellisuuden arviointi ja kuinka sitä sitten käyttää ja hyödyntää.

Eli etupäässä tuolloin toimin verkottumalla. Nyt myös mikään ei toimi jos ei osaa vedellä oikeista naruista.

Yleensä kai verkottumisella tarkoitetaan vaikuttamista ja tietojen hankintaa. Eräänlaista suhdetoimintaa. Tietenkin myyntitehtävissä se auttaa myös suoraan työtehtävissä.

asdf
Seuraa 
Viestejä11063
Liittynyt16.3.2005

Vanhoista työkavereista ja yhteistyökumppaneista on joskus apua. "Se kaveri siinä firmassa varmasti osaisi vastata tähän" -tyyppisiä tapauksia.

Vierailija

Mulla ainakin on hyvät verkostot suoraan kuumimpaan F1-maailmaan sillä mun kaverin työkaveri on Kimi Räikkösen veljen kaveri. En ole vielä hyödyntänyt tätä verkostoa.

Vähemmän glamoröösissa verkostoitumisesta on ollut se hyöty, että jo muutamaan otteeseen on soitettu kotoota töihin, mikä pätkätöitä tehdessä aina ilahduttaa. Jostain sana vain kiirii, että olen käytettävissä.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Vahtera
Mulla ainakin on hyvät verkostot suoraan kuumimpaan F1-maailmaan sillä mun kaverin työkaveri on Kimi Räikkösen veljen kaveri. En ole vielä hyödyntänyt tätä verkostoa.

Pidä rauta kuumana, ehkä vielä pääset renkaanvaihtajaksi vuoden harjoitteluajan jälkeen

Vierailija
sigfrid

Pidä rauta kuumana, ehkä vielä pääset renkaanvaihtajaksi vuoden harjoitteluajan jälkeen

No mä ajattelin enemmän varikkotytöksi ensimmäisenä miehenä. Öö, jos kuitenkin jatketaan asiasta

Vierailija

Minullakin on suhdeverkko. Sotkeudun siihen mystisesti joskus ja pääsen irti, enkä muista taas sitä aikoihin kunnes sotkeudun taas ja pääsen irti. Kun joskus koetan tarttua kiinni, saan näpeilleni. Enkä minkään F1 vuoksi.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Minulla on yli 5 (hyödyllistä) kytkentää, mutten koe olevani tässä asiassa mestari. Näitä kytkentöjä kertyy automaattisesti, kun on ollut töissä monessa eri paikassa, eri ikäisenä, eri aloilla ja opiskelun ohella. Lisäksi opiskelun jälkeiset ylemmän toimihenkilön hommat tuottavat helpommin hyödyllisiä kontakteja, joita syntyy "yksinkertaisemmin" verrattuna vaikkapa myyntityöhön tai tehdasharjoitteluun.

Uusimmat

Suosituimmat