Monta konetta yhteen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei,

1. Mulla ois muutama 2-3-gigan kone. Miten ne saisi toimimaan yksiin?

2. Joskus vuonna 1990 olen muistanut, millä pikanäppäilyllä näytönsäästäjän sai heti päälle; esim Seti homen saisi heti laskemaan, kun poistuu koneelta. Onko nykyisissä koneissa mahdollista?

Kommentit (11)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
mensaani
Hei,

1. Mulla ois muutama 2-3-gigan kone. Miten ne saisi toimimaan yksiin?

Tuota... Linuxiin on saatavilla useitakin ilmaisia ratkaisuja, Windowsiin löytyy maksullisia ratkaisuja. Ongelma on kuitenkin se, että erittäin harvat ohjelmat/ohjelmistot tukevat hajautettua laskentaa. Sinun tarvitsee vääntää itse.

2. Joskus vuonna 1990 olen muistanut, millä pikanäppäilyllä näytönsäästäjän sai heti päälle; esim Seti homen saisi heti laskemaan, kun poistuu koneelta. Onko nykyisissä koneissa mahdollista?

Siirry Linuxiin, minulla on aikaisemmin SETI pyörinyt taustalla aina...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Seti @ homesta oli parempi konsoliversiokin, joka ei tuhlannut tehoa näytönsäästäjän pyörittämiseen ja se laski 24/7. Niitä voit laittaa samalla tunnuksella eri koneille pyörimään niin monta kuin huvittaa.

X

Vierailija

Windows-nappula + L ainakin lukitsee koneen, en sitten tiedä saako näytönsäästäjän aktivoitumaan silloin.

Linuxissa näytönsäästäjä + lukitus menee Ctrl + Alt + L.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

meinaat siis mensaani alkaa huijaamaan...

säännöissähän sanotaan ettei koneita saa yhdistellä mutta omalla tunnuksella voi laittaa vaikka kuinka monta konetta laskemaan.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
JaakkoFagerlund
Windows-nappula + L ainakin lukitsee koneen, en sitten tiedä saako näytönsäästäjän aktivoitumaan silloin.

Linuxissa näytönsäästäjä + lukitus menee Ctrl + Alt + L.

Kyllä näppis-käynnistyksen voi tehdä. Etsi vain näytönsäästäjän tiedosto (.scr) hakemistosta C:\WINDOWS\system32 ja tee siille pikakuvake työpöydälle. Pikakuvakkeeseen vit sitten määritellä haluamasi ctrl-alt -kirjaimen. Ja ainakin ennen Seti@home-säästäjästä sai säädettyä graffat pois vaikka minuutin päästä, mikä nopeuttaa laskentaa.

Olettekos muuten miettineet, paljonko Seti@home voi maksaa teille 24/7 -käytöllä sähkölaskussa. Pikku laskelma: Jos oletetaan, että prossu vie idlenä 50 W ja täyskuormitettuna 150 W (ero lienee joillakin prossuilla tätäkin suurempi), niin saadaan tuosta vuodessa pyöreästi 0,1 kW * 0,1 €/kWh * 8766 h = n. 88 €. Ei ihan pikkusumma.

Vierailija
DI
Kyllä näppis-käynnistyksen voi tehdä. Etsi vain näytönsäästäjän tiedosto (.scr) hakemistosta C:\WINDOWS\system32 ja tee siille pikakuvake työpöydälle. Pikakuvakkeeseen vit sitten määritellä haluamasi ctrl-alt -kirjaimen. Ja ainakin ennen Seti@home-säästäjästä sai säädettyä graffat pois vaikka minuutin päästä, mikä nopeuttaa laskentaa.

Löytyi Windows -kansiosta. Ei auta, koska se ei heti lukitse käyttäjätunnaria. En sitä paitsi halua grafiikkaa pois, vaan haluan muiden näkevän sen.

DI
Olettekos muuten miettineet, paljonko Seti@home voi maksaa teille 24/7 -käytöllä sähkölaskussa. Pikku laskelma: Jos oletetaan, että prossu vie idlenä 50 W ja täyskuormitettuna 150 W (ero lienee joillakin prossuilla tätäkin suurempi), niin saadaan tuosta vuodessa pyöreästi 0,1 kW * 0,1 €/kWh * 8766 h = n. 88 €. Ei ihan pikkusumma.

Sun kannattaa sitten hankkia esim Intel E8400; pyytää idlenä 16-18 wattia... Hieman Boinc nykii, kun taustalla kääntyy videota premiere elementsillä.
En sitä paitsi jätä koskaan koneita päälle; ihan vain työajan luppoina olen jo 4300 boinc-pointsissa

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
DI
Jos oletetaan, että prossu vie idlenä 50 W ja täyskuormitettuna 150 W (ero lienee joillakin prossuilla tätäkin suurempi),

oletetaan sitten vaikka myös että katolla on tuulipropelli josta se sähkö saadaan, jos nyt ruvetaan lukuja hatusta kiskomaan.

Korkein Thermal Desing Power on nykyään Intelin uusilla Core i7 neliydinprossuilla, 130W, jota ne eivät kuitenkaan vielä normaalikelloilla saavuta. Amdllä oli jo myynnistä poistuneilla
phenom versiolla lämpöarvona 140W mut nyttemmin maksimi on 125W. nusnus

kaksydinprossut jää käytännössä reippaasti 65W alapuolelle täyskuormalla ja idlenä alle 20W. Tietty jos sen kellottaa kuuhun ja takasin saa sitä sähköä kulumaan enempikin.

Suurin sähkösyöppö pelikoneissa on näytönohjain, (4870X2 260W, GTX280 180W, torstaina 8.1 julkaistava GTX295 noin 280W) joka tosin laskee sitä setiä noin 10 kertaa nopeammin kuin mikään prossu...

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti
niin setiähän on laskettu pleikkarillakin mutta onnistuukos näytönohjaimella laskeminen?

kyllä onnistuu noilla nvidian uudehkoilla korteilla jotka tukee sitä CUDA-yleiskäyttökoodi systeemiä (BOINCin tuorein versio ettii koneelta automaagisesti josko löytyy). ja sit joku folding@home tukee myös muitakin nvidian kortteja ja atin korttejakin jotenkuten

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Harmi kyllä, openMosixin kehitys näyttää pysähtyneen.. no viimeisin lähdekoodi on kuitenkin saatavilla:

http://sourceforge.net/projects/openmosix/

Ideana on tehdä linux-clusteri siten, että se jakaa prosesseja taustalla fyysisesti eri koneille. Itse pääkone näyttää yhdeltä, vain tehokkaammalta koneelta.

Edit: sivustojen omien sanojen mukaan: "openMosix is a Linux kernel extension for single-system image (SSI) clustering that allows building a cluster from ordinary networked computers. Applications benefit without modification specifically for openMosix. "

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Uusimmat

Suosituimmat