Tähti vai planeetta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Morjensta vaa kaikille.

Otsikkoon viitaten olisi pieni kysymys.

Eilen 30.12.2008 n. klo 17.30 ihailin hienoa taivasta ja huomasin, että kuun vieressä ( kuu näkyi sirppinä ) vasemmalla puolella oli noin vertauskuvallisesti nuppineulan kokoinen kirkas ''tähti''.
Aluksi aattelin, että se on pohjantähti, mutta tosiaan väärässä suunnassa, en sen kummemmin ajatellut koko asiaa, mutta tänään 01.01.2009 noin samoihin aikoihin näkyi sama piste.
Tosin se oli tälläkertaa kuun oikealla puolella ja huomattavasti kauempana mitä oli 30päivä ollut vasemmalla puolella.

Tästä päästään itse kysymykseen.

Voiko kyseinen iso kirkas piste olla joku aurinkokuntamme planeetoista, ymmärtääkseni Venus on aika kirkas. Mitään ihmeellisempää merkitystä vastauksen saannilla ei ole, mutta olisi vaan mielenkiintoista tietää todellakin oliko kyseessä jokin kaukainen tähti vai oman aurinkokunnan planeetta.

Kiitoksia vastauksistanne jo etukäteen

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

En nyt juuri jaksa tarkistaa planeettojen sijainteja, mutta erittäin todennäköisesti kyseessä on planeetta ja jos se oli muita kappaleita selvästi kirkkaampi ja oranssin värinen niin luultavasti Jupiter. Venus on sinertävä ja näkyy yleensä lähellä horisonttia illalla tai aamulla.

Aika yleistä muuten tuo että pidetään pojantähteä kirkkaana mitä se ei ole vaan erikoista tähdessä on vain se että maan pyörimisakseli osoittaa jotakuinkin siihen joten se pysyy taivaalla paikallaan ja sitä voidaan siten käyttää suunnistukseen

Vierailija

Naksun tietoa lujasti kompaten: se oli Venus.

Kuun ja Venuksen konjunktio oli muuten todella hieno nuorine kuunsirppeineen kaikkineen! Ja samalla nähtiin Merkuriuksen ja Jupiterin konjunktiokin. Eikä tullut maailmanloppua. Ajatella.

Harrastajien ottamia kuvia ympäri maailmaa:

Anton Balatskiy, Venäjä

Robert Hoetink, Alankomaat

Pjotr Majewski, Puola

[size=150:2m60hlos]Onnellista kansainvälistä tähtitieteen vuotta 2009 kaikille![/size:2m60hlos]

PS. Juuri nyt matalalla etelätaivaalla vilkuttaa puna-sini-viher-kelta-valkoisena kirkas Sirius.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minäkin pällistelin kyseistä pistettä eilen kaukoputkella, mutta eipä siitä mitään erottanut.. petyin.. sinistä ja punaista väriä ja valkoista se "paloi" kaukoputken läpi katsottuna. Ajattelin että on pyrstötähti.

くそっ!

Vierailija

Niinhän se on, Venuksesta on paha saada hyviä kuvia ja se on "tylsä" kohde Saturnus näkyi eilen hienosti kuuden aikaan aamulla.

Vierailija
Ronron
Minäkin pällistelin kyseistä pistettä eilen kaukoputkella, mutta eipä siitä mitään erottanut.. petyin.. sinistä ja punaista väriä ja valkoista se "paloi" kaukoputken läpi katsottuna. Ajattelin että on pyrstötähti.

Jos katselit Venusta, voivat värit johtua tietysti osin ilmakehästä, mutta vielä enemmän kaukoputken objektiivista tai okulaarista. Jollei linssiputken objektiivi ole apokromaattinen, taittaa se eri värit eri tarkennuksiin, jolloin kirkas pistemäinen kohde näyttääkin sini-valko-punaiselta.

Venusta kannattaa katsella jonkin sopivan harmaa- tms. himmentävän filtterin läpi. Silloin sen vaiheet saa hyvin näkyviin, mutta paksun pilviverhon yksityiskohdat eivät erotu.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
spin0
Ronron

Jos katselit Venusta, voivat värit johtua tietysti osin ilmakehästä, mutta vielä enemmän kaukoputken objektiivista tai okulaarista. Jollei linssiputken objektiivi ole apokromaattinen, taittaa se eri värit eri tarkennuksiin, jolloin kirkas pistemäinen kohde näyttääkin sini-valko-punaiselta.

Venusta kannattaa katsella jonkin sopivan harmaa- tms. himmentävän filtterin läpi. Silloin sen vaiheet saa hyvin näkyviin, mutta paksun pilviverhon yksityiskohdat eivät erotu.

Juu, hyvä tietää. Enpä minä uskonutkaan että se itse Venus niitä värejä hehkuisi, ajattelin tuota ilmakehää mutta tosiaan se aiheuttaja olikin mitä todennäköisimmin se kaukoputki itse, joku linssi okulaari objektiivi juttu.. en minä noista tiedä..

くそっ!

Vierailija
Dark Shade
Venushan se. Jälleen nähtävissä aamulla ja illalla, kuun jälkeen taivaan kirkkain kohde.

Korjaan sen verran, että ei ole nähtävissä aamulla.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kyllä se on ilmiselvästikin Venus, minäkin olen tänä talvena tollistellut sitä monesti.

Sehän on iltasella selvästikin taivaankannen kirkkain "tähti".

Aamu ja iltatähtenä nakyypi ainakin näillä leveysasteilla.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat