Kirkkoon kuuluminen rajoittaa sivistystä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi kirkkoon kuuluva koululainen ei voi valita filosofiaa (elämänkatsomustietoa) oppiaineekseen Suomen koululaitoksessa vielä tänä päivänäkään, vaan pitää ottaa pakko-uskonto?

Aika omituista.

Sivut

Kommentit (26)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
skrahilpari
Miksi kirkkoon kuuluva koululainen ei voi valita filosofiaa (elämänkatsomustietoa) oppiaineekseen Suomen koululaitoksessa vielä tänä päivänäkään, vaan pitää ottaa pakko-uskonto?

Aika omituista.

Sinun otsikkosi ei tarkoita samaa asiaa, kuin avausviestisi pointti. Jotta oppisi länsimaisen sivistyksen perusteita, ei voi unohtaa, että se pohjautuu, niin hyvässä, kuin pahassakin, kristus-uskovaisten kirkkojen toimintaan lähes parin tuhannen vuoden ajalta.

Tunnustukksellisen uskonnonopetuksen voisi tietenkin jättää pois, jos sellaista sitten enää on. Filosofia oppiaineena on kuitenkin jotain muuta, kuin elämänkatsomustieto. En ole varma, mutta käsitykseni mukaan em. perustuu enemmän etiikan puolelle.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
skrahilpari

Aika omituista.

Filosofia oppiaineena on kuitenkin jotain muuta, kuin elämänkatsomustieto. En ole varma, mutta käsitykseni mukaan em. perustuu enemmän etiikan puolelle.

Olet enemmän kuin väärässä. Elämänkatsomustieto on yhtäkuin filosofia. Mitä muuta oikein ajattelet. Olen seurannut omien lasten (3 kpl) ET-tuntien opetusta ja kokeita ja olen varma että opetus on ollut aika filosofiaan painottunutta jo useiden vuosien ajan: aivan erinomaista opetusta verrattuna pakko-uskonto-opetukseen.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
skrahilpari

Olet enemmän kuin väärässä. Elämänkatsomustieto on yhtäkuin filosofia. Mitä muuta oikein ajattelet. Olen seurannut omien lasten (3 kpl) ET-tuntien opetusta ja kokeita ja olen varma että opetus on ollut aika filosofiaan painottunutta jo useiden vuosien ajan: aivan erinomaista opetusta verrattuna pakko-uskonto-opetukseen.

Nyt ensi alkuun voisit kysäistä filosofiaa opiskelleillta lapsiltasi yhden peruskysymyksen:

Mikä ero on materialistisella ja ideologisella maailmankäsityksellä, filosofisessa mielessä?

Vastaa toki itse ensin.

Lierikki Riikonen

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Olli V
Oi, täällä on määritelty mitä on filosofia.

Olen joutunut pitämään juttuja aiheesta: "Tekniikka ja filosofia." Lopetan aina lainaukseen Jurassik Park I:stä: "Oh, my Gud, olemme insinöörien käsissä."

Allekirjoituksena on näköjään vähän muokattu lainaus Catolta.

Lierikki Riikonen

syytinki
Seuraa 
Viestejä8906
Liittynyt18.8.2008
lierik
skrahilpari

Aika omituista.

Sinun otsikkosi ei tarkoita samaa asiaa, kuin avausviestisi pointti. Jotta oppisi länsimaisen sivistyksen perusteita, ei voi unohtaa, että se pohjautuu, niin hyvässä, kuin pahassakin, kristus-uskovaisten kirkkojen toimintaan lähes parin tuhannen vuoden ajalta.

Tunnustukksellisen uskonnonopetuksen voisi tietenkin jättää pois, jos sellaista sitten enää on. Filosofia oppiaineena on kuitenkin jotain muuta, kuin elämänkatsomustieto. En ole varma, mutta käsitykseni mukaan em. perustuu enemmän etiikan puolelle.

Olen samaa mieltä kuin Lierik.

En erityisemmin välitä uskonnosta, mutta olen siihen kuuluvan kulttuurin tuote. Semmoisena tiedän suurinpiirtein mitä muksuilleni koulussa syötetään. Voin myös sen vaikutusta hiukan hillitä jos haluan (esim. virsien veisuu loppuu nyt, taikka...).

Ns. elämänkatsomustiedosta en tiedä hevonveetä ja epäilen, että ei moni opekaan.

Mitäs sitten jos opettaja on vouhovegaani, tulipalokommunisti, varma marihuanan terveellisestä vaikutuksesta, kreationisti, ufotutkija, ymv. Lapsille on helppo syöttää muutakin kuin nakkeja.

Teologista tietää aina, mistä sillä suurinpiirtein heittää.

Vierailija

Rajoittaa sivistystä... pikemminkin mielikuvitusta... pikkupäkäpäät ahdetaan täyteen jeesusta ja saatanaa, mutta kukaan ei jodlaa allahia, ja kerro niistä lukuisista neitsyeistä, jotka urheaa pikku soturia odottavat... vaviskaa suomalaiset, tämä ei kauaa enään onnistu...

Omat lapseni ovat vasta päikyssä, laiton ruksin kohtaan ei pyhäkoulua, kuitenkin lapseni aina "unohtuivat" jodlaamaan jeesus piiriin... doh, koska unohtelua tapahtui, joka kerta kun oli pyhispäivä, päätin, että menköön sopulilauman mukana... ettei joudu eristetyksi aivan naperona toisinajattelijana... ja eiväthän ne kuoleman(elämän)ristiä kantavat tättähäärät sitä "muista" kuitenkaan, ja tuli vähän pissis olo kun aina sanottiin, oho... taas unohtu...amen?

Sitten nuorempi joutu jäähylle, kun sillä jäi levy päälle... oli alkanut hokemaan jeesuksemme, jeesuksemme, jeesuksemme... ei lopettanut sitten millään...

Allahin kosto...
Pyhäkoulu joudutaan kieltämään, ainakin päiväkodeista, koska päätän kääntyä hetken inspiksestä islamin uskoon, enkä halua kuulla sanallakaan vääräuskoisten muminaa jeesuksesta vapahtajana... suurimmissa heimoyhteisössä tämä on jo toteutunut maahanmuuttajia on liikaa... vähemmistö on kristittyjä.

Mitä enemmän ja erilaisempia satuja lapsille kerrotaan sen... ei sivistävämpää, vaan mielikuvitus rikkaampaa... älkee pitäytykö yhdessä tarinassa ettei jää se sama helvetillinen itseään toistava levy päälle... oksia on puussa useampiakin... eikä muuten niitä neitsyeitäkään jaksaisi ikuisesti ajella...

Kyllä viisautta voi rakastaa vaikka kristitty olisikin... eikä et:tä opiskelisikaan...

T:satusetä amon ra

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kannattaa tottua tämän kirjoittajan epämääräisiin avauksiin.

Sekin on aika suolesta joissain kouluissa ET:a opetetaan vaan koska ns. "kirkonpolttajien" kuuluu istua pulpetissa sama tuntimäärä kuin uskonnon tunneilla käyvien. Siis opetuksen laatu on mitä on. Pakolliset asiat käydään pikaisesti läpi.

Muutoin olen kyllä sitä mieltä että kirkkoon kuuluvien vanhempien kastettujen lasten tulisi myös voida valita ET. Mutta toisaalta, jos kuulut kirkoon ja lapsesi ovat kastetut niin eikö ole aika tekopyhää silloin opettaa heille jotain muuta kuin sen kirkon oppeja, jonka jäseniä he ovat? Minusta kouluissa voidaan opettaa tunnustuksellista uskontoa uskontokuntaan kuuluville. Tosin silloin juutalaiset, hindut, buddhalaiset, muslimit ja muut saakoot omat oppituntinsa. Ortodokseille käsittääkseni on omaa uskonnon opetusta kouluissa?

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Muutoin olen kyllä sitä mieltä että kirkkoon kuuluvien vanhempien kastettujen lasten tulisi myös voida valita ET.

Juuri näin sen pitäisi olla.
Mutta toisaalta, jos kuulut kirkoon ja lapsesi ovat kastetut niin eikö ole aika tekopyhää silloin opettaa heille jotain muuta kuin sen kirkon oppeja, jonka jäseniä he ovat?

Kirkko sitten niitä opettakoon, mutta pysyköön mielikuvituksineen koulusta kaukana. Eihän koulun tunteihin kuulunut lennokkien kasaamistakaan, vaikka olin lennokkiharrastajakehossa jäsenenä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
JaakkoFagerlund
Kirkko sitten niitä opettakoon, mutta pysyköön mielikuvituksineen koulusta kaukana. Eihän koulun tunteihin kuulunut lennokkien kasaamistakaan, vaikka olin lennokkiharrastajakehossa jäsenenä.

Suunnilleen näin mutta jos vanhemmat haluavat niin tunnustuksellinen uskonnon opetus pysyköön kouluissa, mutta pohjaa olisi laajennettava. ET on askel oikeaan suuntaan. Muutenkaan minulla ei itselläni olisi mitään sitä vastaan että lapseni oppisivat kirkkohistoriaa ja historiaa kristinuskon näkökulmasta. Tunnustuksellista uskonnon opetusta en uskontokuntiin kuulumattomana lapsilleni halua.

Hämmentää.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Vatkain
Muutoin olen kyllä sitä mieltä että kirkkoon kuuluvien vanhempien kastettujen lasten tulisi myös voida valita ET.

Mutta toisaalta, jos kuulut kirkoon ja lapsesi ovat kastetut niin eikö ole aika tekopyhää silloin opettaa heille jotain muuta kuin sen kirkon oppeja, jonka jäseniä he ovat?

Hyvä hyvä hyvä!

Mä en ymmärrä mitä uskonnonopetus, yhden ainoan kirkon opetus tekee peruskoulussa.
ET, joka ei todellakaan ole mitään filosofian opetusta sinällään, se perehdyttää erilaisiin uskontokuntiin joita maailmalla on, yms.

Suurin osa suomalaislapsista liittyy ev. lut. kirkkoon, tai liitetään vauvana kasteen kautta. Kirkolla on vahva jalansija kultturellisti, eikä se noinvain murene vaikka vanhemmat joutuisivat hiukan panostamaan siihen lastensa kanssa Jos/kun uskonnonopetus (jo viimeinkin!) saatais pois häiritsemästä varsinaista kouluopetusta, jonka pitäis antaa perusvalmiuksia selviytyä, eikä suinkaan säätää aatteellisuutta.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
JaakkoFagerlund
Vatkain

Johan kolahti. Koulun tunteihin kuuluu myös esimerkiksi biologian opetusta sekä maantietoa ja niiden osa olet.

Everything you know, is about to change.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Kyllähän uskonnontunneilla puhutaan muutakinkuin kristinuskossta, siellähän nykyään puhutaan itsemurhista, aborteista, muista uskonnoista, elämän arvoista, jne.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Kyllähän uskonnontunneilla puhutaan muutakinkuin kristinuskossta, siellähän nykyään puhutaan itsemurhista, aborteista, muista uskonnoista, elämän arvoista, jne.
Joo. Yhden kuusiviikkoisen ajan yläasteen lopussa ja yhden lukion lopussa. Nekin olivat vahvasti juuri kristillisestä näkökulmasta, ja pääkeskustelunaiheena oli mitä Raamattu on näistä asioista mieltä.
En itse kokenut kyseisiä pätkiä millään tavalla moraalia edistäviksi vaan lähinnä todella ärsyttäviksi. Opettaja ja oppilaat keskustelemassa asioista, joista kumpikaan osapuoli ei oikeastaan mitään tiedä (kantasolututkimus, aborttien tekninen toteutus ja alkioiden kehitysaste tuolloin, homoseksuaalisuuden syyt yms.). Tuskallista kuunneltavaa.

Antoisin osa uskonnonopetusta peruskoulussa ja lukiossa olivat maailmanuskontojen kurssit. Kirkkohistoriassa kuitattiin kristinuskon nopean levittäytymisen syyt toteamalla että "jos se oli Jumalan tahto." Tieteellistä?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Sain keskikoulun päästötodistukseen uskonnonnumeroksi vain 9, vaikka kaikista kokeista 10. Se johtui siitä, että osallistuin tuntikeskusteluihin liian aktiivisesti ja opettaja (HuM) päätteli, etten ollut tunnustuksellinen kristitty. Kymmppiä ei silloin voi muka antaa. Stna, jos on sitten uskossa, niin saako vitosen nelosen sijaan, vaikka muuten jäisi luokalle?

Kaksossisarukseni menestyivät paremmin. Ne pitivät turpansa kiinni oppitunneilla.

Lierikki Riikonen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat