Historian tutkinta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka historiaa tutkitaan tulevaisuudessa?
Ennen presidentti piti päiväkirjaa ja kirjoitti kirjeitä jotka luovutettiin tutkijoiden selailtavaksi. Miten historian tutkinta ja tulkinta tulevaisuudessa hoituu?

Pitääkö presidentti edelleen päiväkirjaa vai häipyykö presidentin kirjeenvaihto bittiavaruuteen serverin "kaatuessa"?

Kuinka on varmistettu että totuus säilyy jälkipolvillemme?

Koska tutkijat saavat luettavakseen Koiviston E-mailit?

Koska Haloskan E-mailit valottaa totuutta?

[Siirsin tästä osan Phonyn piinapenkkiin <--- linkki> ja vastaan siihen siellä. - Phony]

Kommentit (5)

Vierailija

Julkisuudessa on JO keskusteltu politiikkojen kirjeenvaihdon julkistamisesta. Mielestäni tätä voisi tonkasta ihan hyvin jos jollakin mielenkiintoa riittää.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Toit muuten esiin pahan ongelman.

Kun tyyppi lähtee, siltä jää kone, jossa on kaikki tieto. Hyllyssä voi olla muutama mappi paperikopioita muiden lähettämistä asiakirjoista, joiden alkuperäiset taas ovat jo kierrätyskeskuksessa olevassa koneessa.

Kukaan ei ota tyypin koneesta selvää, ei edes halua ja ohjeet puuttuvat ynnä tietoturva vielä päälle.

Jos haluat selvittää koneessa olevan tiedon, voipi olla ainut mahdollisuus tulostaa kaikki. Millään muulla konstilla eivät taida järjestyä.

Muinoin oli pelisäännöt (kyllä niitä nytkin, mutta kuka noudattaa ja valvoo). Kun tyyppi muinoin lähti jäi useimmiten selkeässä järjestyksessä olevaa aineistoa (jo sumereilta jäi savitiiliä?). Nyt jää vanhentunut tietsikka enimmäkseen täynnä roinaa ja uskomaton määrä turhia paperikopioita useana kappaleena.

Ei taida jäädä historikoille muuta kuin maatumattomia sukkahousuja ja muovinappeja ynnä tekarit kuopan pohjalle.

Vierailija

Minä en oikein ymmärrä että mikä tässä pitäisi olla ongelmana. Tieto siis vain häviää itsekseen ja kukaan ei asialle mitään mahda? Vai mistä on kysymys?

Vierailija
mulla on porkkanaa
Minä en oikein ymmärrä että mikä tässä pitäisi olla ongelmana. Tieto siis vain häviää itsekseen ja kukaan ei asialle mitään mahda? Vai mistä on kysymys?

Juuri näin. Kuka penkoo nykyisistä asiakirjoista mitä oikeesti tapahtui ja suuniteltiin kun kaikki on bittimuodossa? Historia voi siis tavallaan kadota. Mietitään nyt vaikka 50 vuotta eteenpäin ja esim. kun joku alkaa lopulta ihmettelemään miksi suomi liittyi NATO:n niin mitään ei olekkaan enää nähtävillä. Vain allekirjoitettu sopimus. Tai jos datakin on jäljellä niin ei ole enää tekniikkaa joka pystyy lukemaan vanhoja "härpättimiä".

Kaikki muukin katoaa bittinä kierrätyskeskukseen.
Nykyisyys ei tarjoa tulevalle historiantutkimukselle kaiveltavaa pahimmassa tapauksessa.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Rasputin
mulla on porkkanaa

Juuri näin. Kuka penkoo nykyisistä asiakirjoista mitä oikeesti tapahtui ja suuniteltiin kun kaikki on bittimuodossa? Historia voi siis tavallaan kadota. Mietitään nyt vaikka 50 vuotta eteenpäin ja esim. kun joku alkaa lopulta ihmettelemään miksi suomi liittyi NATO:n niin mitään ei olekkaan enää nähtävillä. Vain allekirjoitettu sopimus. Tai jos datakin on jäljellä niin ei ole enää tekniikkaa joka pystyy lukemaan vanhoja "härpättimiä".

Kaikki muukin katoaa bittinä kierrätyskeskukseen.
Nykyisyys ei tarjoa tulevalle historiantutkimukselle kaiveltavaa pahimmassa tapauksessa.

Tietenkin sitä jotain jää. Nykyisistä sanomalehdistä voi joku säilyä, vaikka niidenkin paperilaatu on vissiin hapertuvaa sorttia.

Eli tuon NATO esmerkin perusteella. 200 vuoden päästä joku argeologi voi löytää entisen puuceen läjäjätteestä hapettomassa tilassa säilynyttä iltissilppua. Silpusta selviää, että Sauli on mennyt naimisiin ja muutama vuosi ennen kuin Suomen NATO sopimus on allekirjoittu.

Johtopäätös on selvä.

Uusimmat

Suosituimmat