Tekaistu lasku Elisalta.

Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Elisa Oyj lähettää näköjään entisille asiakkailleen tällaisia perusteettomia laskuja.
En ole ollut Elisan kanssa asiakassuhteessa moneen vuoteen ja sitten yht'äkkiä tulee
tällainen maksukehotus. Myös ex-vaimo sai tällaisen. Yrittääkö Elisa nyt kusettaa hyväuskoisia ?

En aio tätä laskua kuitenkaan maksaa, mutta vaarana on aina, että Elisa vie tämän johonkin
perintätoimistoon. Miten tällaisessa tapauksessa minun pitäisi menetellä ? Maksaa vaan kiltisti, vai ?

Ottavatko perintätoimistot vastaan kaiken, mitä toimeksiantajat lähettävät ??? Ilman kontrollia.

Tilanne on nyt tämä:
Pitkän soittelukierroksen jälkeen Elisassa todetaan, että saamani lasku on aiheeton.
Se ei ollut edes mikään lasku, vaan maksukehotus, jonka eräpäivä on HETI.
Varsinaista laskua en ole saanut lainkaan.
Ex-vaimoni sai samanlaisen maksukehotuksen, mutta hän maksoi sen mukisematta, koska pelkäsi,
että se menee perintätoimistolle, joka lisää siihen omat kulunsa.

Nettiyhteyteni minulla on Tampereen Puhelin Oy:stä ja
Elisassa kerrotaan, että Tampereen Puhelin Oy on yhdistynyt hiljattain Elisan kanssa.

Tampereen Puhelin Oy:stä kerrotaan kuitenkin, että se ei ole yhdistynyt Elisan kanssa.

Entinen Tampereen Puhelinosuuskuntahan yhdistyi Elisan kanssa joskus viime vuosituhannella.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten paljon Elisa Oyj lähettelee tällaisia tekaistuja maksukehotuksia hyväuskoisille.
Tässähän ei mistään suuresta summasta ole kysymys.

Onko muut palstalaiset saaneet ?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Onko elisa joutunut maksamaan sakkoja tai minkäänlaisia korvauksia näistä kaikista laskuista? Tahattomia tai ei niin niitä on ollut luvattoman paljon ainakin.

Vierailija

Jos lasku/maksukehoitus on aiheeton, pyydä selvitystä ja kieltäydyt maksamasta ennen kuin luotettava selvitys on annettu.

Mikäli perintätoimisto vaatii saatavia, kerrot että maksu on aiheeton, jolloin perintätoimet on keskeytettävä ja perintätoimiston pitää antaa luotettava selvitys.

Jos perintätoimisto jatkaa aiheettoman laskun perintää, voi perintäyhtiöstä tehdä kantelun Länsi-Suomen Lääninhallitukseen.

Turha niitä perintätoimistoja on pelätä. Perintäkustannuksille on olemassa kattoraja, mihin asti perintäkuluja voi nostaa. Pienille summille mitä puhelinlaskut yleensä ovat, on kattoraja 190 euroa.

Luottotietojen menetystä ei myöskään tarvitse pelätä, sillä ne menee ainoastaan tuomioistuimen päätöksellä useiden perintäyritysten ja haastamisen jälkeen.

Perintäyhtiöt ovat myös hyvin joustavia maksamisen suhteen, eli niiden kanssa voi sopia maksusuunnitelmasta ja tämän sopimisen voi tehdä käytännössä siihen saakka kunnes tuomioistuin paukuttaa nuijaansa.

Vierailija

Jos saatte kaksi laskua samasta aiheesta, tarkistakaa onko niissä sama laskun mumero. Jos ei ole, niin toisen maksamatta jättäminen voi tuoda perintätoimiston asiakkuuden. Niille on siirretty laskutuksia kokonaankin. Tuplalaskuista on ilmoitettava laskuttajalle suoraan.

Toinen riski on että maksupalvelulla maksujen mennessä tililtä, asia voi jäädä huomaamatta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
JaakkoFagerlund
Jos lasku/maksukehoitus on aiheeton, pyydä selvitystä ja kieltäydyt maksamasta ennen kuin luotettava selvitys on annettu.

Juuri niin teinkin. Elisan asiakaspalveluun ei puhelimella pääse, mutta toimitusjohtajan sihteerille pääsin kovan vänkäämisen jälkeen. En muuten tiedä vieläkään k.o. firman toimitusjohtajan nimeä.

Mikäli perintätoimisto vaatii saatavia, kerrot että maksu on aiheeton, jolloin perintätoimet on keskeytettävä ja perintätoimiston pitää antaa luotettava selvitys.

No perintätoimistolle on turha selittää yhtään mitään. Heidän toimeksiantajansa on sen heidän tehtäväkseen antanut ja sillä siisti.

Jos perintätoimisto jatkaa aiheettoman laskun perintää, voi perintäyhtiöstä tehdä kantelun Länsi-Suomen Lääninhallitukseen.

Onpa hyvä ja uusi tieto minulle.

Turha niitä perintätoimistoja on pelätä. Perintäkustannuksille on olemassa kattoraja, mihin asti perintäkuluja voi nostaa. Pienille summille mitä puhelinlaskut yleensä ovat, on kattoraja 190 euroa.

No kyllä tuo on kauhea summa 10 €uron laskusta.

Olisi vaan mukava tietää, lähetteleekö Elisa enemmänkin noita tekaistuja laskuja, joita sitten hyväuskoiset maksavat.
Laskun saajan pitäisi näköjään aina tarkistaa laskun aiheellisuus.

http://kotisivu.lumonetti.fi/eerait/Elisanlasku.JPG

Esim tässäkään ei ole mitään laskuerittelyä. Mistä palvelusta tuossa maksan ? Voisiko joku kertoa ? Kuten sanottu, en ole ollut Elisan asiakas ainakaan kahteen vuoteen.

Vierailija

Et kai ole tehnyt vahingossa mitään kytkykauppoja?
Niitä mitkä lukee pienellä alareunassa.
Silloin ei edes kuolema erota.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
napo
Et kai ole tehnyt vahingossa mitään kytkykauppoja?
Niitä mitkä lukee pienellä alareunassa.
Silloin ei edes kuolema erota.

Tietääkseni en. Eikä tuossakaan laskussa mitään laskuerittelyä ollut. Eikö asiakkaalla pitäisi olla oikeus sellaiseen ?

Vierailija
Ertsu

Olisi vaan mukava tietää, lähetteleekö Elisa enemmänkin noita tekaistuja laskuja, joita sitten hyväuskoiset maksavat.
Laskun saajan pitäisi näköjään aina tarkistaa laskun aiheellisuus.

http://kotisivu.lumonetti.fi/eerait/Elisanlasku.JPG

Esim tässäkään ei ole mitään laskuerittelyä. Mistä palvelusta tuossa maksan ? Voisiko joku kertoa ? Kuten sanottu, en ole ollut Elisan asiakas ainakaan kahteen vuoteen.




Voisit laittaa s-postilla yhtiöön tiedustelun, mitä täsmällistä palvelua ja täsmällistä ajankohtaa lasku koskee. Ja jos kysymyksessä on Elisan virhe niin seuraavassa s-postissa lähetät Elisalle oman laskusi tiedustelusta. Markkinatalous nääs.

Soittaa sinun ei tarvitse - vaikka siinä niin kehotettiinkin - jonkun laskun vuoksi, koska joka soitosta sinä maksat. Sinun ei tarvitse käyttää rahojasi mahdollisten tekaistujen laskujen tarkisteluun soittelemalla niiden perään, vaan laskusta tulee ilmetä, mitä tapahtumaa lasku koskee.

Itsekin sain perintätoimistosta laskun, jonka olin paria kuukautta aiemmin maksanut. En tiedä, miksi perintälasku tuli... kehotuksia tuli useampia ja hinta nousi 20:stä eurosta lähelle sataa, mutten välittänyt, kun mulla oli alkuperäinen lasku maksettuna eräpäivään mennessä ja siitä dokumentti; annoin firman onkia. Viime kädessä olisin joutunut toki näyttämään dokumenttiani juristille.

Perintälaskuissa oli soittokehoitus, jos asia on kunnossa. En soittanut, koska se on niin kallista ja olisin joutunut laittamaan perintätoimistolle laskun soittokuluistani, ja siitä olisi taas syntynyt kaikenlaista vaivaa.

Sitten ne jostain syystä lopettivat perinnän.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Pubi
Voisit laittaa s-postilla yhtiöön tiedustelun, mitä täsmällistä palvelua ja täsmällistä ajankohtaa lasku koskee. Ja jos kysymyksessä on Elisan virhe niin seuraavassa s-postissa lähetät Elisalle oman laskusi tiedustelusta. Markkinatalous nääs.

Muuten olisin laittanutkin, mutta Elisan laskutusosastolla ei ole s-postiosoitetta.

Vierailija
Ertsu
Pubi
Voisit laittaa s-postilla yhtiöön tiedustelun, mitä täsmällistä palvelua ja täsmällistä ajankohtaa lasku koskee. Ja jos kysymyksessä on Elisan virhe niin seuraavassa s-postissa lähetät Elisalle oman laskusi tiedustelusta. Markkinatalous nääs.

Muuten olisin laittanutkin, mutta Elisan laskutusosastolla ei ole s-postiosoitetta.



Koita tuonne.

http://www.elisa.fi/yhteydenotto/

Vierailija

http://www.elisa.fi/yhteydenotto/
Edit: tämä tulikin jo

Lähetä viestisi esim. tuota kautta ja pyydä erittely. Kuluttajasuojalain mukaan laskua ei tarvitse maksaa ennen erittelyn saamista.

Kuluttajavirasto:

Jos kuluttajan mielestä laskussa on virhe, hänen on syytä huomauttaa siitä yritykselle viivyttelemättä. Yrityksen tulee selvittää huomautusten aiheellisuus ja oikaista havaitut virheet. Perintätoimiin ei saa ryhtyä ennen kuin huomautusten asiallisuus on selvitetty.



Kuluttajansuojalaki
25 § (5.1.1994/16)
Hinnan maksaminen ja erittely
Jollei palveluksen hinnan maksuajankohtaa ole sovittu, tilaajan on maksettava hinta toimeksisaajan sitä vaatiessa, ei kuitenkaan ennen kuin palvelus on 3 §:n mukaisesti luovutettu ja tilaajalla on ollut kohtuullinen mahdollisuus tarkastaa suoritus.

Jollei palvelusta suoriteta kiinteään hintaan, toimeksisaajan on tilaajan pyynnöstä annettava tälle kirjallinen erittely, jonka perusteella voi arvioida suorituksen sisällön ja sen, miten palveluksen hinta määräytyy. Tilaaja, joka on pyytänyt erittelyä ilman aiheetonta viivytystä palveluksen tultua suoritetuksi tai tilaajan saatua siitä laskun, on velvollinen maksamaan vasta erittelyn saatuaan.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Aiheetonta ei kannata maksaa ja jos laskusta ei selviä mitä se koskee, niin kyllä laskuttajan on kerrottava tiedot.

Olen kerran saanut joltain perintätoimistolta - uhkausten kanssa - täysin perättömän laskun. Teetätti töitä, että sain selville "että mikä perkele" ja missä mokoma karhufirma oikein oli.

Tarkistaisin myös onko laskun tilit Elisan tilejä. Rikastua kun voi niin monella konstilla.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
tabula rasa
http://www.elisa.fi/yhteydenotto/
Edit: tämä tulikin jo

Lähetä viestisi esim. tuota kautta ja pyydä erittely. Kuluttajasuojalain mukaan laskua ei tarvitse maksaa ennen erittelyn saamista.


Koitin jo, mutta siellä kysytään sellaisia numeroita, joita minulla ei ole. "YH- tai yhteysnumero" ja "sopimusnumero".
Ei siis onnistu tuota kautta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
syytinki
Aiheetonta ei kannata maksaa ja jos laskusta ei selviä mitä se koskee, niin kyllä laskuttajan on kerrottava tiedot.

Olen kerran saanut joltain perintätoimistolta - uhkausten kanssa - täysin perättömän laskun. Teetätti töitä, että sain selville "että mikä perkele" ja missä mokoma karhufirma oikein oli.

Tarkistaisin myös onko laskun tilit Elisan tilejä. Rikastua kun voi niin monella konstilla.


Olisi todella mukava tietää, miten yleistä tuo aiheeton laskuttaminen on. Kuuluuko se markkinatalousjärjestelmään ???

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat