Seuraa 
Viestejä45973

Sellanen ongelma että traktori hyytyi kun on kesälaatuista polttoöljyä tankissa ja 20 asteen pakkasessa ajettiin. Mitä keinoja korjata? Ei ole tallia johon saisi lämpöön.

Sivut

Kommentit (23)

Heh tänään töissä kävi ihan sama sketsi. Noin 500 metriä ehdin ajaa ennen ku Kubota sano kaput. Ilmeisesti kesädieseliä tankissa. Meillä tosin on halli johon saatiin se lämpiämään. Torstaina uus yritys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
toimittelija
Sellanen ongelma että traktori hyytyi kun on kesälaatuista polttoöljyä tankissa ja 20 asteen pakkasessa ajettiin. Mitä keinoja korjata? Ei ole tallia johon saisi lämpöön.



Laita bensaa sekaan 10-20% ja yritä saada ilmauspumpulla putket auki suodattimen tyhjennyksen jälkeen.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Kesälaadun parafiini on samepisteen alitettua kiinteytynyt ja tukkinut polttoaine suodattimen. Suodatin on täynnä siihen jäänyttä parafiinia. Eli ei puhdistu kuin vaihtamalla.

Tankki tyhjäksi, uusi suodatin, talvilaatua, ilmaus ja käyntiin. Pakkasella kesälaatu polttoaine on kuin sakeaa piimää, eli tulee tankistakin huonosti uloskin.

Lisäaineita löytyy millä samepisteen saa alemmaksi. Mutta hinnakkaita ja suodatin vaihtuu kuitenkin.

Nykyisistä kesälaaduista en tiedä, vanhempi pö oli n.-9 samepisteen kamaa.

edit: ja löpö on muuten pirun kylmää pakkasilla käsille tullessa.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Kakstahti bensaa (3-4%) 10-20% polttoaineen määrästä lämpimänä tankkiin. Suodatin aukenee lämmittämällä muovipussilla jossa on kuumaa vettä tai kaatamalla kuumaa vettä suoraan suodattimen päälle. Kun alkaa suodatin pelaamaan jos mahdollista villasukka ja paksukumikinnas suodattimen päälle. N. Tunnissa kone on käynnissä mutta vaatii talvilöpöt tankkiin ennen kuin kannattaa kunnolla töihin alkaa.

kakstahtia sen vuoksi että polttoainepumppu saa voiteluainetta.

toisen polven pilkkuvirhe

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578
sinnipirtti
Kakstahti bensaa (3-4%) 10-20% polttoaineen määrästä lämpimänä tankkiin.

kakstahtia sen vuoksi että polttoainepumppu saa voiteluainetta.


Pieni varoituksen sana: Näitä temppuja kannattaa käyttää vain vanhoihin dieselvärkkeihin. Uusille yhteispaineruiskuille kokeilu voi olla ainutkertainen ja kohtalaisen kallis, sillä paineet, välykset ja voitelutarpeet ovat näissä vanhoihin ruiskuihin verrattuna aivan toiset.

Vanha jäärä

Jos on ajot vähäisiä, niin kannatta harkita onko järkeä käyttää kesälaatua ollenkaan.

Itsellä kun tulee kahteen koneeseen vuodessa ehkä 150 tuntia, niin helpommalla pääsee kun ajaa pelkästään talvilaadulla. Silloin tällöin olen lorauttanut 2t öljyä tankkauksen yhteydessä, kuulemma auttaa voitelemaan syöttöpumppua pelkkää talvilaatua käytettäessä. En tiedä onko siitä suurta hyötyä, mutta tuskin haittaakaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7546
VPeltonen
Voisiko ajatella peittää pressulla ja altapäin lämmittää lämpöpuhaltimella varovaisuutta noudattaen.

Dieselin saa pakkasesta käyntiin kätevästi myös hiustenkuivaajalla, edellyttäen, että polttoaine ei ole hyytynyt. Samoin kannattaa muistaa, että kylmässä dieseli kuuluu startata kaasu pohjassa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Nythän on nollakeli ainakin täällä meillä. Dieselivehkeitä voi lämmitellä kuumailmapuhaltimella ja liekillä. Joskus 80-luvulla oli 35 astetta pakkasta ja piti ajaa poikki Suomen dieselillä. Ostin ensimmäisestä huoltiksesta suksien voiteluun tarkoitetun kaasupolttimen. Ajattelin jutun niin, että suodatin pitää saada kuumaksi jos alkaa pätkiä. Ei kuitenkaan pätkinyt, mutta noin sen harkitsin.

Miten muuten lienee oikeasti tuon parafiinin kanssa. Jos sen sulattaa niin eikö se mene polttoaineen mukana. Vai pitääkö suodatin muka vaihtaa tuon takia?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Pressu konekopan tai koko roskan päälle ja vaikka pihagrilli hehkumaan sen alle. Tankista pois kesälaatu lappoamalla tai hanasta jos on ja talvilaatua tilalle, jääneston kanssa. Käyttää putkissa olevan pois kuumana.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Vuonna -84 valtion öljy-yhtiö toimitti samepisteeltään heikkolaatuista talvi dieseliä (norm. -29 C). Pakkaskauden alussa tuli nopeasti selville missä mennään. Diesel käyttöiset ajoneuvot seisoivat tien varsilla, tai sankka sininen savu perässä nylkyttivät paria kymppiä eteenpäin.
Polttoaine suodattimet loppui hetkellisesti koko maasta.

Silloin tuli urakalla ropailtua kiisselin kanssa. Kun muuta ei keksinyt, niin lattialämmitys kaapelia parin metrin pätkä (.66ohm) ja johdot hauenleuoilla akkuun. Lämpökaapeli kiepille suodattimen ja putkien ympäri. Villasukka päälle lämpöeristeeksi.
Siinä oli pakkastalven innovaatio 80W polttoaineen esilämmityksestä.

Öljy-yhtiö kiisti huonolaatuisen polttoaineen. Korvauksia taisi saada vain yksi kuljetus yhtiö, joka älysi ottaa polttoaine kuormasta näytteet ja toimittaa tutkimuksiin.

DITA (arktinen talvilaatu) on tuolloin hittituote etelässäkin.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Vanha jäärä
sinnipirtti
Kakstahti bensaa (3-4%) 10-20% polttoaineen määrästä lämpimänä tankkiin.

kakstahtia sen vuoksi että polttoainepumppu saa voiteluainetta.


Pieni varoituksen sana: Näitä temppuja kannattaa käyttää vain vanhoihin dieselvärkkeihin. Uusille yhteispaineruiskuille kokeilu voi olla ainutkertainen ja kohtalaisen kallis, sillä paineet, välykset ja voitelutarpeet ovat näissä vanhoihin ruiskuihin verrattuna aivan toiset.



pyh, toimii myös niissä ainutkertaisen hyvin. diesel 100:n jää mukavasti jälkeen. pumppu ei ole ainut joka sitä voitelua tarvitsee.

toisen polven pilkkuvirhe

Paul M

Miten muuten lienee oikeasti tuon parafiinin kanssa. Jos sen sulattaa niin eikö se mene polttoaineen mukana. Vai pitääkö suodatin muka vaihtaa tuon takia?




Bensa ja diesel sisältää pääasiassa parafiineja eli alkaaneja, yksinkertaisin parafiini on metaani.
Ei suodatinta tarvitse vaihtaa, riittää kun hyhmän sulattaa tai liuottaa vaikka bensalla.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578
sinnipirtti

pyh, toimii myös niissä ainutkertaisen hyvin. diesel 100:n jää mukavasti jälkeen. pumppu ei ole ainut joka sitä voitelua tarvitsee.

Bensiinin, petroolin tai kaksitahtiöljyn sekoittaminen talvella dieselöljyyn tuo minulle mieleen -50- tai -60-luvun temput, jolloin talvidieseliä ei todellakaan ollut. Tosin silloin kehoitettiin dieselmoottorioppaassa purkamaan, tarkistamaan ja peruskunnostamaan henkilöauton dieselmoottori aina 45000-60000 ajokilometrin välein.

Vanha jäärä

Diam
Seuraa 
Viestejä3786

Laitat nuotion alle ja eetterillä räjäytät sen käyntiin. Poltat vielä tenttupulloja konepellin päällä, jotta imuilma lämpii. Filtsaan puhaltelet toholla.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

sinnipirtti
lienee polttoaineet kehittyneet niistä ajoista. silti samat vanhat konstit käyvät siittä huolimatta.

Polttoaine lienee lähes samaa kuin ennenkin?
Ennen poltettiin takassa puita ja nykyään puita poltetaan takassa.

Kesäkiisselin, jos vain saa nykyisistä pruutista läpi niin kitka pitää huolen tarvittavasta lämpötilasta jolla kiisseli valuu moottoriin saakka.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat