Aikamatkailu teoriassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve kaikille!

Elikkä en tiedä onko tätä teoriaa jo pohdittu täällä,mutta olen pohtinut itse tätä teoriaa aina sillointällöin vuosien varrella ja haluan nyt teidän mielipiteenne asiasta.

Maapallohan heijastaa kokoajan auringosta tulevaa valonsädettä avaruuteen.Voidaanko siis olettaa että minä voisin teoriassa nähdä itseni kävelemässä heinäpellon laidalla kun olin lapsi,jos pääsisin moninkertaista valonnopeutta taikka "madonreikää" käyttämällä ns.vastaan tätä heijastuvaa menneisyyden valoa?

Eli esimerkiksi vuoden 1980 valo on ollut matkalla nyt 29 vuotta avaruuteen.Jos nyt siis pääsisin supernopeaa reittiä ko.valoa vastaan ja minulla olisi huippusuuri kaukoputki että voisin zoomata maapallolle ja siihen heinäpellon laitaan missä kävelin,niin voisin nähdä itseni?

Olikohan tarpeeksi sekavaa..

Modet siirtäköön jos aihe ei ole oikealla alueella.

T:matti

Kommentit (15)

Vierailija

Juuri näin. Kannattaa kuitenkin hankkia vähän kalliimman puoleinen peilikaukoputki, jotta näet itsesi tarpeeksi tarkasti.

Vierailija

En usko, että onnistuisi. Ja sen kokoluokan kaukoputkea ei ole, että näkee ihmisen kun Hubblellakaan ei kyetä näkemään kuussa olevaa kuu mönkijää, MRO-luotain kyllä kuvasin Phoenixin marsin pinnalta, mutta se kiertääkin lähempänä. No joo en tiedä

Vierailija
Suolanaksu
kun Hubblellakaan ei kyetä näkemään kuussa olevaa kuu mönkijää

Pystytkö näkemään tarkasti kuumönkijän, jos se on mikrometrin päässä silmästäsi?

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

No yksinkertaistettuna - Valo on juurikin se välittäjä jolla nähtävä informaatio siirtyy. Mutta koska et voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, et voi nähdä itseäsi pellonreunassa.

Miksi?

Koska valonnopeus on tällähetkellä tiedettävistä nopeuksista suurin jolla mikään (näkyvä?) informaatio voi liikkua, niin täten et voi olla katsomassa itseäsi ainakaan jostain muualta käsin.

Tosin joku muu jos katsoisi 29 valovuoden päästä juuri sinua pellonreunassa, hän näkisi sinut siellä 29v sitten.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija

Kyllähän tässä tapauksessa voisin olla kahdessa paikassa samaan aikaan.

Toinen olisi fyysinen maailma ja toinen se pellonreunalla kävelevä nuori minä siinä valoheijastumassa.

Tämähän on siis täyttä teoriaa ja olettamusta.

Jos ihminen olisi keksinyt madonreiän tai jonkun muun tavan tulla vastaan tätä menneisyyden valoa niin kyllä olisin kahdessa paikassa yhtä aikaa fyysisesti ja "virtuaalisesti".

Tuosta kaukoputki asiasta vielä,että kysehän siis on vain olettamuksesta: Eli en tiedä onko edes sellaista teleskooppia tehtykään jolla näkisi niin tarkkaan kävelevän pikkupojan 29 valovuoden päässä.

Vierailija

Niin, ongelmahan tuossa on nimenomaan se madonreikä - onko sellaisia tai voidaanko sellaisia mahollisesti joskus tehdä?

Mutta jos pystyisimme luomaan keinotekoisen madonreiän Einstein-Rosen siltaan perustuen saisimme siitä teoriassa myös tehtyä aikakoneen. Homma tapahtuu siten, että pyöritetään madonreiän toista päätä vimmatusti ja sitten viedään reiän päät lähelle toisiaan. Näin me saisimme luotua pysyvän aikadilataation päiden välille. Koneen haittapuolena on, että sillä päästään menneisyyteen vain enintään sen rakentamisen aikaan. Ongelma on myös se, mistä saamme eksoottista ainetta pitämään madonreikää auki ja onko tällaista ainetta edes olemassa?

Aikakone tietenkin synnyttäisi paradokseja mutta saattaa kyllä olla olemassa luonnonlaki joka estäisi niiden syntymisen. Tällainen hypoteettinen luonnonlaki tunnetaan Igor Novikovin tai Stephen Hawkingin lakina kronologisen suojelun konjektuurina.

Vierailija

Jos menneisyyttä maapallolla haluaa tarkastella, onnistuu se kyllä teoriassa ilman matoröörejäkin. Viedään peili vaikkapa puolen valovuoden päähän ja tihrustetaan sitä sitten teleskoopilla, niin siitähän näkyy silloin viime vuosi. Jos halutaan tarkkailla tapahtumia ennen peilin viemistä, pitää etsiä joku toinen kohde joka heijastaa maapallolta aikanaan avaruuteen lähtenyttä valoa, tämä voikin olla jo vaikempaa myös teoriassa. Olisihan tuo näppärä vaikkapa rikosten selvittelyssä: "jaa murto vai?! Millon ja missä? No, mä vuoden päästä kurkkaan kaukoputkeen ja koppaan roikaleen talteen."

Vierailija
ville-v
Suolanaksu
kun Hubblellakaan ei kyetä näkemään kuussa olevaa kuu mönkijää

Pystytkö näkemään tarkasti kuumönkijän, jos se on mikrometrin päässä silmästäsi?

Nyt ymmärsit väärin, edes hubblen kokoisella teleskoopilla ja niin tarkalla kameralla, ei saada sitä kohdetta näkyviin, ei sen takia että se olisi liian lähellä, vaan siksi, että se on pieni ja liian kaukana kokoon verrattuna.

Vierailija

Entäpä jos se pellonreunasta lähtevä valo kaartaisi pidemmän kautta ja itse mentäisiin suorinta tietä vastaan? Enpä sitten tiedä miten tuon kaareuttamisen voisi käytännössä toteuttaa

Vierailija
Mengele
Jos menneisyyttä maapallolla haluaa tarkastella, onnistuu se kyllä teoriassa ilman matoröörejäkin. Viedään peili vaikkapa puolen valovuoden päähän ja tihrustetaan sitä sitten teleskoopilla, niin siitähän näkyy silloin viime vuosi. Jos halutaan tarkkailla tapahtumia ennen peilin viemistä, pitää etsiä joku toinen kohde joka heijastaa maapallolta aikanaan avaruuteen lähtenyttä valoa, tämä voikin olla jo vaikempaa myös teoriassa. Olisihan tuo näppärä vaikkapa rikosten selvittelyssä: "jaa murto vai?! Millon ja missä? No, mä vuoden päästä kurkkaan kaukoputkeen ja koppaan roikaleen talteen."

Vois nykytekniikalla olla huomattavasti halvempaa ja mahdollisempaa kuvata satelliiteista joka neliökilometria ja tarpeentullen katsoa tallenteista mitä on tapahtunut. Varmaan jo tehdäänkin.

Vierailija

Kuinka nämä asiat ovat sidoksissa todellisuuteen? Toisin sanoen, kuinka paikkaansapitäviä ovat mikäli tehtäisiin "ohjekirjan" mukaisesti...onnistuisiko asia varmuudella?

Noo sitten tuli mieleen tuosta 29valovuoden päästä katsomisesta, että jos "pertti" katsoo maapalloa kohti jostain tuolta main ja sitten lähtee tulemaan space-mersullansa kohti maapalloa, niin jos hän koko ajan katsoo maapalloa kohti ajaessaan tänne Viliseekö meidän viimeisten vuosiemme tapahtumat pikakelauksena sen silmissä

Vierailija
hi3
Kuinka nämä asiat ovat sidoksissa todellisuuteen? Toisin sanoen, kuinka paikkaansapitäviä ovat mikäli tehtäisiin "ohjekirjan" mukaisesti...onnistuisiko asia varmuudella?

Noo sitten tuli mieleen tuosta 29valovuoden päästä katsomisesta, että jos "pertti" katsoo maapalloa kohti jostain tuolta main ja sitten lähtee tulemaan space-mersullansa kohti maapalloa, niin jos hän koko ajan katsoo maapalloa kohti ajaessaan tänne Viliseekö meidän viimeisten vuosiemme tapahtumat pikakelauksena sen silmissä

Kyllä mun käsittääkseni tämä Pertti näkee koko elämänhistoriamme 29 vuoden ajalta,eikä edes pikakelauksena vaan "reaaliajassa" eli elää minuutin minuuttina,tunnin tuntina jne.. jos nopeus pysyy samana kuin valonnopeus.

Niin vai pitääkö Pertin tulla puolella valonnopeudella vastaan että elää samaa minuuttiaikaa?

Vierailija

Miten kauas sitten pitäisi päästä avaruuteen tätä valoa vastaan että voisi nähdä tuhansien vuosien taakse? vai toimiiko se näin?

Vierailija
redlm
Miten kauas sitten pitäisi päästä avaruuteen tätä valoa vastaan että voisi nähdä tuhansien vuosien taakse? vai toimiiko se näin?

On helppoa matkustaa ajassa! Eikun Raamattu käsiin, ja lukemaan mimmoista elämä oli yli 2000 vuotta sitten!

Voi helposti saada kuvan myös vaikkapa "Sinuhe Egyptiläisestä", kirjoittamassa kotkan päätä ja Anubiksen jalkaa papyrykselle tai kiveen...

Myöskin fantasianovellit kertovat noista muinaisajan ihmisistä, jotka jatkoivat elämää Taivaassa, jossa kuvat tosin olivat ja ovat häilyvämpiä ja hämärämpiä sillä niin montaa havaitsijaa ei ole läsnä kuin tässä meidän olemassaolossamme...

Mutta fyysisesti EN USKO, että päästään ikinä menneisyyteen... Voidaan luoda kulissikaupunkeja yms., joissa ihmiset elävät kuin ennen muinoin, mutta sekinhän on tosiasiassa jo nykyaikaa, ja nykyajan kello silti käy kuten ennenkin, elleivät niin totaalisesti onnistu unohtamaan syntymäaikaansa, tai eivät edes käsitä mistä jKr:rrässä on kysymys... Lapset, jotka eivät ymmärrä aikajanaa tai spiraalia, ovat onnekkaimpia tässäkin suhteessa, ja heille tuollaisia kulisseja ehkä jotkut vanhemmat joutuvatkin järjestämään...

Vierailija
Zeider
Terve kaikille!

Elikkä en tiedä onko tätä teoriaa jo pohdittu täällä,mutta olen pohtinut itse tätä teoriaa aina sillointällöin vuosien varrella ja haluan nyt teidän mielipiteenne asiasta.

Maapallohan heijastaa kokoajan auringosta tulevaa valonsädettä avaruuteen.Voidaanko siis olettaa että minä voisin teoriassa nähdä itseni kävelemässä heinäpellon laidalla kun olin lapsi,jos pääsisin moninkertaista valonnopeutta taikka "madonreikää" käyttämällä ns.vastaan tätä heijastuvaa menneisyyden valoa?

Eli esimerkiksi vuoden 1980 valo on ollut matkalla nyt 29 vuotta avaruuteen.Jos nyt siis pääsisin supernopeaa reittiä ko.valoa vastaan ja minulla olisi huippusuuri kaukoputki että voisin zoomata maapallolle ja siihen heinäpellon laitaan missä kävelin,niin voisin nähdä itseni?

Olikohan tarpeeksi sekavaa..

Modet siirtäköön jos aihe ei ole oikealla alueella.

T:matti

Helppoa nykyaikana! Otat vain digikameralla kuvia itsestäsi niin pääset kloonautumaan...

Itsekin olen kloonannut tätä henkeä yli 10-vuotta kohta, pari parin vuoden taukoa on tosin tullut...

Uusimmat

Suosituimmat