matikka apua

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pikkusiskoni tossa kyseli apuja matikantehtävään. Alla olevan tehtävän vastaukseksi pitäisi tulla 12 m, mutta itse en kääntelemällä, enkä vääntelemällä tuosta laskusta semmoista vastausta saa. Olisi mukavaa, jos joku voisi auttaa ratkaisemaan kyseisen laskun ( tai sitten ratkaisemaan sen, että vastaus voi olla väärin ).

Ympyrän muotoisen luistinradan ympärrysmitta on 200m. veera ja ville katselevat luistinradan reunalla luistelijoita. ville kävelee kentän reunaa kulkevaa polkua pitkin veeran luokse. kuinka lyhyemmän matkan ville joutuisi kävelemään jos hän oikaisisi suoraan kentän poikki, kun polkua pitkin matkaa kertyy 68m?

itse yritin ratkaista ongelmaa näin.

Laskin ensin kehän pisteiden A ja B ( veera ville ) jänteen pituuden. Keskipisteen yhdistämällä jänteen päätepisteisiin saamme tasakylkisen kolmion.
sit keskuskulman alfa suhde täysikulmaan on sama ku sitä vastaavan kaaren suhde ympyrän kehän pituuteen.

Kommentit (7)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Muista sitten, että tällä palstalla annetuissa vastauksissa =-merkki ei tarkoita "on yhtä suuri kuin." Se on jotain ihan muuta...

Hämmentää.

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
varjomies
Pikkusiskoni tossa kyseli apuja matikantehtävään. Alla olevan tehtävän vastaukseksi pitäisi tulla 12 m, mutta itse en kääntelemällä, enkä vääntelemällä tuosta laskusta semmoista vastausta saa.

Toivon mukaan ei ole vasaraa lähettyvillä...

Vierailija
Vatkain
Muista sitten, että tällä palstalla annetuissa vastauksissa =-merkki ei tarkoita "on yhtä suuri kuin." Se on jotain ihan muuta...

mutta hei, onhan ainakin ohjelmoinnin alkeet hallussa..

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Heat
Vatkain

mutta hei, onhan ainakin ohjelmoinnin alkeet hallussa..

Joo ne tuli kutakuinki selväksi

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat