Koulujen liikuntatunnit ja koulu viihtyisyys.

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Sitä mää en tajua, että miksi koulujen liikunta tunnit erityisesti alaasteella on niin hemmetin tylsää vakavamielistä kilpailemista. Olisi paljon järkevämpää jos ne liikunta tunnit olisi semmosia, että lapset saisi silloin leikkiä mitä haluaa koulunpihalla tai missä lie, nii siinähän ne samalla saisi liikuntaa ja samaten olisi moninverroin hauskempaa. Voisi jopa nostattaa koulun käynnin viihtyisyyttäkin.

Minusta on täysin typerää vaan pelata jotai jalista tai pesistä, mistä kummiskaa puolet ei pidä ja sitten sekin on vakavaa tuloksenhakuista pelaamista. Tosin lapset ny ei niin vakavasti sitä ota kuiteskaan ainakaan kaikki, mutta olisi se paljon hienompaa jos saisivat vain leikkiä pihalla huoletta omia leikkejä kavereittensa tai ryhmien kanssa pihalla. Tietysti opettajien pitäisi pitää huolta ettei kukaan jäisi syrjään, jos joku olisi vähän syrjäänvetäytyvämpi ja niin edelleen.

Sitten koulujen rakennukset itsessäänkin on yleensä aika kolkkoja, niiden värimaailmat käytävilläkin on aika steriilejä ja mitäänsanomattomia. Olisi hienoa jos esim käytävätkin olisi värjättynä kahdella eri värillä ne seinämät, että alaosasta seinämää olisi vaikkapa punaista väriä ja ylä seinämä olisi valkoista tai jotai vastaavaa. Ei ny kuitenkaan mitää yli pastelli värejä, mutta kuitenkin että olisi edes jonkin verran iloista väriä ja "kodintuntua" samaten luokatkin pitäisi olla viihtysämpiä ja kodikkaampia. Että oppilaille tulis siellä tosi viihtyisä mieli, että olisi kiva mennä sinne.

Että sellasta.

Nii, että pitäskö liikuntatuntien tiukkapipoisuutta keventää? ja entä koulurakennusten viihtyisyys, pitäskö sitä parantaa jollakin tavalla? Itse ainakin näkisin nuo ideani hyvinä ja helppoina keinoina parantaa viihtyisyyttä kouluun.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Sitä mää en tajua, että miksi koulujen liikunta tunnit erityisesti alaasteella on niin hemmetin tylsää vakavamielistä kilpailemista.

Urheilu ilman kilpailua ei ole urheilua.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
anomalia
TERÄS NALLEPUH
Sitä mää en tajua, että miksi koulujen liikunta tunnit erityisesti alaasteella on niin hemmetin tylsää vakavamielistä kilpailemista.

No sitten urheilun voisi lopettaa kouluista, niin säästyisi sekä verorahoja, että lapset saisivat vapaaaikaa viikossa 2 tuntia enemmän.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
anomalia
TERÄS NALLEPUH

No sitten urheilun voisi lopettaa kouluista, niin säästyisi sekä verorahoja, että lapset saisivat vapaaaikaa viikossa 2 tuntia enemmän.

Niin, urheilu pysyköön pois kouluista. Liikuntatunti on täysin eri asia, sen tarkoitus ei ole kilpailu ja "parhaiden" esille tuominen, vaikka tähän se perinteisesti on mennyt, ja valitettavan monessa koulussa menee edelleen.

Teräs nallepuh on melkoisen fiksu nallepuh!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

No nyt tuli Puhilta tiukkaa asiaa! Kilpailuliikunta pois kouluista ja tilalle perusjuttuja, uinnin opettamista, hiihtämistä ja luistelua vähän tekniikoita ja sitten vaan vapaata peuhaamista, polttopalloa, hippaa, piilosta, kymmentä tikkua laudalla ja muuta "luonnollista" liikuntaa lapsille! Sisällä sählyä perussäännöillä (maali on tuolla, tässä on mailat ja pallo, pitäkää hauskaa!), samoin korista ynnä muuta. Pois kuntopiirit ja muut tylsyydet! Liikunnan riemua vaan kaikille lapsille. Minun idiootti ekaluokan openi tappoi minun liikunnan iloni enkä ole sitä vielä uudelleen löytänyt. Leikki nimen omaan on lasten työtä! Kilpailla ehtii ison(pan)akin

Hämmentää.

Vierailija

Olette enimmäkseen väärässä.

Ei liikuntatunneilla pelkkää kilpailua ole, mutta kilpailunomaiset leikit ja joukkuekisat kuuluvat sinne mukaan. Niistä lapset innostuvat ja saavat toteuttaa kilpailuviettiään. Pojille varskinkin se on tärkeää.

Toisekseen sellainen löysä vetelehtiminen ja puuhastelu liikuntatunneilla ei tyydytä liikunnallisia lapsia. Kilpailu kehittää taitoja ja saa yrittämään enemmän.

Vierailija

Liikuntatunnin on tarkoitus innostaa nuoria liikkumaan jo pienestä pitäen, sekä pitää edes jonkinlaista yleiskuntoa yllä niillä joka eivät liikuntaa muuten harrasta. Liikunta on tärkeä aine, sekä monien oppilaiden lempiaine. Liikunnanopettajatkin ovat minusta oivaltaneet jutun jujun hyvin: jos joku onnistuu jossain niin kehutaan siitä (ei ylistetä maasta taivaaseen!!!), mutta jos joku epäonnistuu niin häntä rohkaistaan yrittämään uudestaan (ei moitita!!!). Lisäksi painotetaan, että ei tarvitse olla paras. Tärkeintä on, että tekee parhaansa. Eikä liikuntatunti tunnu taekwondo-treenien rinnalla miltään muulta kuin leppoisalta

Toki koulut sais olla värikkäämpiä, mutta ei räikeitä kuitenkaan. Liian kirkkaat värit luo levottoman tunnelman ja ne "alkaa ottaa pattiin". Toisaalta värittömyys "masentaa". Eli jotain siltä väliltä.

Kasveja ei kannata hommata, meidän koulussa ne ainakin nimittäin revittäs palasiks, uitettas vessanpöntössä ja leviteltäs pitkin käytäviä... Minä en tietenkään mene mukaan sellaisiin hommiin, mutta jotkut älykääpiöt nauttivat paikkojen sorkemisesta ja hajottamisesta. Kasvit, helposti tuhottavina, olisivat täydellisiä kohteita tällaiselle sabotoinnille. Rahan ja vaivan wasteemista siis...

Vierailija
Tumppi L
Liikuntatunnin on tarkoitus innostaa nuoria liikkumaan jo pienestä pitäen, sekä pitää edes jonkinlaista yleiskuntoa yllä niillä joka eivät liikuntaa muuten harrasta. Liikunta on tärkeä aine, sekä monien oppilaiden lempiaine. Liikunnanopettajatkin ovat minusta oivaltaneet jutun jujun hyvin: jos joku onnistuu jossain niin kehutaan siitä (ei ylistetä maasta taivaaseen!!!), mutta jos joku epäonnistuu niin häntä rohkaistaan yrittämään uudestaan (ei moitita!!!). Lisäksi painotetaan, että ei tarvitse olla paras. Tärkeintä on, että tekee parhaansa. Eikä liikuntatunti tunnu taekwondo-treenien rinnalla miltään muulta kuin leppoisalta

Sul on hyvä tuuri.. juuri noin liikunnanopettajan pitäiskin toimia, tärkeintä että tekee parhaansa, ei se tulos. Liikuntanumerokin on helppo antaa asenteen ja yrittämisen perusteella, ei tulosten, jolloin loukataan ihmisen oikeuksia.

Siitä kilpailuhenkisyydestä vielä, se on vaan sitä oman itsetunnon parantamista, ja vaikutukset on todella lyhytkestoisia. Lapset, pojatkin, tottuvat melko pian siihen, että nyt ei kilpailla tosissaan, ja tällöin monet niistäkin, jotka liikuntaa vihaavat, uskaltavat paremmin yrittää ja onnistua.

Vierailija
Vatkain
No nyt tuli Puhilta tiukkaa asiaa! Kilpailuliikunta pois kouluista ja tilalle perusjuttuja, uinnin opettamista, hiihtämistä ja luistelua vähän tekniikoita ja sitten vaan vapaata peuhaamista, polttopalloa, hippaa, piilosta, kymmentä tikkua laudalla ja muuta "luonnollista" liikuntaa lapsille! Sisällä sählyä perussäännöillä (maali on tuolla, tässä on mailat ja pallo, pitäkää hauskaa!), samoin korista ynnä muuta. Pois kuntopiirit ja muut tylsyydet! Liikunnan riemua vaan kaikille lapsille. Minun idiootti ekaluokan openi tappoi minun liikunnan iloni enkä ole sitä vielä uudelleen löytänyt. Leikki nimen omaan on lasten työtä! Kilpailla ehtii ison(pan)akin

Leikki on lasten työtä! Tämä on tietysti totta. Koulutien alussa liikuntatuntien pitäisikin olla leikkiä, eikä mitään vakavamielistä taitojen ja kunnon kehittämistä. Kuntopiiriä ja tiettyä vakavuutta tulee kuitenkin pikkuhiljaa lisätä, kun oppilaat kasvavat. Aloittaessaan koulun, henkilö on lapsi. Peruskoulun loppuun päästessä hän on kuitenkin jo hyvin lähellä aikuista (unohdetaan periaatteeliset 18-vuoden täysikäisyydet) Samalla tavalla, liikuntatunnit ovat aluksi leikkiä, mutta lopulta vakavampaa kehittämistä. Loogista, eikö totta??

anomalia
Olette enimmäkseen väärässä.

Ei liikuntatunneilla pelkkää kilpailua ole, mutta kilpailunomaiset leikit ja joukkuekisat kuuluvat sinne mukaan. Niistä lapset innostuvat ja saavat toteuttaa kilpailuviettiään. Pojille varskinkin se on tärkeää.

Toisekseen sellainen löysä vetelehtiminen ja puuhastelu liikuntatunneilla ei tyydytä liikunnallisia lapsia. Kilpailu kehittää taitoja ja saa yrittämään enemmän.

Niin, hippakin on tietynlaista kilpailua. Kumpi juoksee kovempaa?? Ja se kilpailu on luonnollista, johtuu biologisista syistä.

Vierailija
Dragonet
Sul on hyvä tuuri.. juuri noin liikunnanopettajan pitäiskin toimia, tärkeintä että tekee parhaansa, ei se tulos. Liikuntanumerokin on helppo antaa asenteen ja yrittämisen perusteella, ei tulosten, jolloin loukataan ihmisen oikeuksia.

Niin, valitettavasti kaikki liikunnanopet ei oo samanlaisia...

Olitpa miten huono liikunnassa tahansa, mutta kun sulla on hyvä asenne ja yrität parhaas niin saat 7
Keskivertotuloksilla ja kunnolla tulee 8
Liikunnassa hyvin pärjäävät saavat 9
Ja semmoset uberhyväkuntoset himoliikkujat vetelee kymppejä

Siitä kilpailuhenkisyydestä vielä, se on vaan sitä oman itsetunnon parantamista, ja vaikutukset on todella lyhytkestoisia. Lapset, pojatkin, tottuvat melko pian siihen, että nyt ei kilpailla tosissaan, ja tällöin monet niistäkin, jotka liikuntaa vihaavat, uskaltavat paremmin yrittää ja onnistua.

Ja sitäpaitsi, ainoa jota vastaan kilpailet, olet sinä itse!!!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
anomalia
TERÄS NALLEPUH

Senpä takia se urheilu niin vastenmielistä onkin. Kuntoliikunta on ihan O.K., mutta kilpaurheilu on sieltä ja syvältä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Tumppi L
Vatkain

Leikki on lasten työtä! Tämä on tietysti totta. Koulutien alussa liikuntatuntien pitäisikin olla leikkiä, eikä mitään vakavamielistä taitojen ja kunnon kehittämistä. Kuntopiiriä ja tiettyä vakavuutta tulee kuitenkin pikkuhiljaa lisätä, kun oppilaat kasvavat. Aloittaessaan koulun, henkilö on lapsi. Peruskoulun loppuun päästessä hän on kuitenkin jo hyvin lähellä aikuista (unohdetaan periaatteeliset 18-vuoden täysikäisyydet) Samalla tavalla, liikuntatunnit ovat aluksi leikkiä, mutta lopulta vakavampaa kehittämistä. Loogista, eikö totta??

No joo, aika hiljasta vois yläasteen liikuntatunneilla olla ton polttopallon kanssa Mutta siis nimen omaan silleen että leikkikköön lapset rauhassa sinne ala-asteen vikoille luokille. Leikin varjollakin voi lapsille opettaa paljon. Mä en muista omista liikuntatunneista muuta kuin että mä vihasin niitä (vaikka olin liikunnallisesti ihan keskitasoa tai jopa hieman parempi, en kuitenkaan mikään lahjakas) ja yläasteen kasilla mä lintsasin kaikki liikuntatunnit paitsi yhen jossa tytöt harjotteli Lucia-kulkuetta varten. Mä istuin nahkatakki päällä penkillä ja lompsin kesken tunnin röökille. Ysin keväällä olin muistaakseni noin kolme kertaa mukana "lenkillä." Uittu mä vihasin koululiikuntaa!

Hämmentää.

Vierailija

Vapaa-ajalla tykkäsin pelata ja liikkua kavereiden kanssa mutta koululiikunta ei kiinnostanut yhtään. Lähinnä seisoskelua se oli, kunnonkohotuksesta kaukana. Aika hauska muuten miettiä mitä taitoja siellä edes oppi. Pallolla osaan kikkailla koska sitä pompottelin aina itsekseni, pesistä osaan pelata jonkun verran kun pelasin joukkueessa jonkun aikaa, uimaan opin uimakoulussa sekä sitten itse itsekseni. Keihästä en osaa edelleenkään heittää enkä osaa myöskään suunnistaa. Joo ihan hemmetin turhaa se oli.

Vierailija

Onpa ihmeen kriittistä porukkaa. Itse olen samoilla linjoilla kuin anomalia tässä. Itse pidin hauskimpana kaikkia joukkuepallopelejä. Kun on selvää että löytyy sellaisia jotka rakastavat ja sellaisia jotka vihaavat niin olisi ehkä isoissa kouluissa kohdallaan järjestää liikuntaa kahden eri valinnaisen aineen muodossa.

OZ
Seuraa 
Viestejä126
Liittynyt4.11.2005

Koulu pitää tässäkin asiaassa jakaa kahteen osaan alakouluun ja yläkouluun.

Alakoulussa ensimmäisillä luokilla on tärkeää juurikin leikit ja muu yhdessä tekeminen. Alakoulun loppupuolella taas olisi tärkeä esitellä mahdollisimman kattavasti monia liikuntalajeja mukaanluen joukkuepelit. Valitettavasti alakoulujen liikunnanopettajat taitavat pääsääntöisesti olla tuntiopettajia, joiden pitää ottaa liikka, jotta viikkotunnit tulisivat täyteen. Tässä vaiheessa useat mukulat valitsevat sen urheilulajin jota tulevat jatkossakin harrastamaan.

Yläkoulun puolella mahdollisimman laaja kirjo liikunnassa olisi hyväksi, mutta siellä taitaa penikat olla jo sellaisia, että ne vähät välittää koko liikunnasta varsinkin jos ne tulevat häiritsemään tupakkitaukoa.

Eli lätkää, potkupalloa ja rospuuttoaikaan sählyä - näillä mennään

You may be an idiot but try not be stupid -Winston Groom

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
Vatkain
Tumppi L
Vatkain

No joo, aika hiljasta vois yläasteen liikuntatunneilla olla ton polttopallon kanssa Mutta siis nimen omaan silleen että leikkikköön lapset rauhassa sinne ala-asteen vikoille luokille. Leikin varjollakin voi lapsille opettaa paljon. Mä en muista omista liikuntatunneista muuta kuin että mä vihasin niitä (vaikka olin liikunnallisesti ihan keskitasoa tai jopa hieman parempi, en kuitenkaan mikään lahjakas) ja yläasteen kasilla mä lintsasin kaikki liikuntatunnit paitsi yhen jossa tytöt harjotteli Lucia-kulkuetta varten. Mä istuin nahkatakki päällä penkillä ja lompsin kesken tunnin röökille. Ysin keväällä olin muistaakseni noin kolme kertaa mukana "lenkillä." Uittu mä vihasin koululiikuntaa!

Roku! Mäkin inhosin ylä-asteella liikuntaa, jopa niin paljon että sain ehdot. En meinaan käynyt sinä vuonna yhdelläkään liikuntatunnilla.
Tai en mä kuitenkaan urheilua inhonnut vaan sitä mulkkua natsiopettajaa. TahdisssaaaaMarrrrrs, vasen vasen vasen...

.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat