Foorumin keskusteluaiheen lopahtaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve.

Minua kiinnostaa eräs seikka.

Tämä informaatiomäärä, mitä tämä keskustelufoorumi pitää sisällään, sitä olisi mukava hyödyntää ja analysoida enemmän. Täällähän on mielipiteitä laidasta laitaan, ja laitoja on monta.

Nyt kiinnostaisi tietää, miten ja mistä syystä jokin keskutelutopikki lopahtaa.

Oletan, että seuraavia vaihtoehtoja esiintyy:
- Hiipuvat, eli ei tule uusia kannanottoja, tämä on lähinnä normaalia
- Eriytyvät, eli jokin alkutopikista eronnut asia jatkuu uudella ketjulla
- Mode poistaa, koska keskustelu menee asiattomuuksiin

Nämä loppumissyyt näyttävät myös jakautuvan pienempiin alasyihin.

Nyt kiinnostaisi tietää, loppuneen keskustelun keskimääräinen syy. Näissä syissä voi olla jokin yhteinen nimittäjä.

Jotkut syyt näyttävät sopivan siihen malliin, että joku keskustelija haluaa lopettaa topikin. Tästä on esimerkkinä hihhulit, jotka jatkavat topikkiin kirjoittamista vaikkei ole tuoda esiin uusia ajatuksia. Menetelmänään käyttävät loputonta jaarittelu- tai ja lainausketjua.

Minua kiinnostaa konkreettinen asia, esiintyykö sellaista nimimerkkiä tai aatesuuntaa, joka olisi aiheuttanut keskustelun loppumisen muita syitä enemmän?

Aikani ei riitä tämän mielenkiintoisen asian selvittämiseen, sen takia avaan tämän kyselysivun. Luulen että jokaisella foorumin käyttäjällä on mielipide jonkin yksittäisen keskustelun lopahtamiseen. Tämä aloittamani aihe ei ole irrallaan siitä, että käyttäytymispsykologit tulevat myöhemmin tekemään tutkimuksia yksilökäyttäytymisestä verkossa vertailtuna normalielämään.

Kommentit (13)

Vierailija

Epänormaalin, heh, elämän eli nettielämän vuolassanaisena edustajana olen toisinaan kokenut että joskus päädyn topicin tappajaksi. Ehkä löpisen keskenäni niin monet kommentit ettei muille jää enää juurikaan sanottavaa, tai sitten innolla fanittamani aihe ei kiehdokaan muita kuin itseäni.

Pääasiassa kuitenkin epäilen että monet ketjut kuukahtavat siihen etteivät ne ole enää ajankohtaisia.

Vierailija

Nykyisin suurin syy taidan olla minä. Ja se, että tapaan lukita ketjun sen jälkeen.

Miksi muuten kaksi ketjua samasta aiheesta.

Kumman lukitsen?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kai se ny hyytyy ku koneet hajoo ja lunta sataa!

Eiku vakavasti ottaen mun mielestä keskustelu hyytyy kun kaikkien niiden mielipiteet on esitetty jotka asiasta olivat kiinnostuneita ja aihe ei ole tarpeeksi tunteita herättävä aiheuttaakseen "juupas-eipäs" -reaktion.

Hämmentää.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

jotkut vain kyselevät idioottimaisia kysymyksiä ilman ymmärrystä. viitaten nyt tuohon poistettujen viestien merkitsemiseen...

ilmeisesti siihen haet näin vastauksia vaihtamalla vähän lähestymissuuntaa?

viittaako jotenkin viestien määrän lopahtaminen ketjussa siihen että moderaattori poistaa viestit että ketju lopahtaa? vai sitä että mode jakaa keskustelun jotta keskustelu pysyy selvänä?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
TPa
Oletan, että seuraavia vaihtoehtoja esiintyy:
- Hiipuvat, eli ei tule uusia kannanottoja, tämä on lähinnä normaalia
Valitettavan normaalia. Mutta tämmöisen ketjunhan voi aina herättää, kun on tarjota uutta tietoa tai uusia näkökulmia.

TPa
- Eriytyvät, eli jokin alkutopikista eronnut asia jatkuu uudella ketjulla
Hedelmällistä.

TPa
- Mode poistaa, koska keskustelu menee asiattomuuksiin
Vitun harvinaista.

TPa
Nämä loppumissyyt näyttävät myös jakautuvan pienempiin alasyihin.
Nyt kiinnostaisi tietää, loppuneen keskustelun keskimääräinen syy. Näissä syissä voi olla jokin yhteinen nimittäjä.
Jotkut syyt näyttävät sopivan siihen malliin, että joku keskustelija haluaa lopettaa topikin. Tästä on esimerkkinä hihhulit, jotka jatkavat topikkiin kirjoittamista vaikkei ole tuoda esiin uusia ajatuksia. Menetelmänään käyttävät loputonta jaarittelu- tai ja lainausketjua.
Tämä on valitettavan yleistä.

TPa
Minua kiinnostaa konkreettinen asia, esiintyykö sellaista nimimerkkiä tai aatesuuntaa, joka olisi aiheuttanut keskustelun loppumisen muita syitä enemmän?
Luja usko pseudotieteeseen. Jostain opittu rasismi. Kristinusko. Perusteita vailla oleva lässytys.

Vierailija

Terve
Lyhyt yhteenveto tähän mennessä tulleista kommenteista:
Qadesha: "Monet ketjut eivät ole enää ajankohtaisia".
Phony: "Nykyisin suurin syy taidan olla minä.."
Vatkain: "Kai se ny hyytyy ku koneet hajoo ja lunta sataa!"
Vatkain: Linkki palstalle: "viewtopic.php?f=12&t=36263&st=0&sk=t&sd=a&start=30"
sinnipirtti: "jotkut vain kyselevät idioottimaisia kysymyksiä ilman ymmärrystä. viitaten nyt tuohon poistettujen viestien merkitsemiseen".
spin0: Analysoi minun viestini aihetta viestien loppumistuloksista. OK, mutta olisin halunnut vastauksia konkreettisiin lopettamissyihin. Jonkinlainen eriävyys phonyn mielipiteen kanssa: "Mode poistaa: ***** ", harvinaista"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
TPa
Terve
Lyhyt yhteenveto tähän mennessä tulleista kommenteista:
Qadesha: "Monet ketjut eivät ole enää ajankohtaisia".
Phony: "Nykyisin suurin syy taidan olla minä.."
Vatkain: "Kai se ny hyytyy ku koneet hajoo ja lunta sataa!"
Vatkain: Linkki palstalle: "viewtopic.php?f=12&t=36263&st=0&sk=t&sd=a&start=30"
sinnipirtti: "jotkut vain kyselevät idioottimaisia kysymyksiä ilman ymmärrystä. viitaten nyt tuohon poistettujen viestien merkitsemiseen".
spin0: Analysoi minun viestini aihetta viestien loppumistuloksista. OK, mutta olisin halunnut vastauksia konkreettisiin lopettamissyihin. Jonkinlainen eriävyys phonyn mielipiteen kanssa: "Mode poistaa: ***** ", harvinaista"

Onneksi osasit poimia sanomastani sen oleellisimman

Hämmentää.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Joku ketju taisi lopahtaa siihen, kun joku minulle vastaava kommentaattori vaati modeja apuun, kun olin hänen mielestään väärin kirjoittanut. Vastasin siihen yhdellä sanalla:

Itkupilli.

Lierikki Riikonen

Uusimmat

Suosituimmat