Lopullinen totuus armeijan käymisestä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Huomaan että tiede.fi vetää puoleensa useita nuoria miehiä, joilla on inttiaika edessä. Tämä on heitä varten.

Vaihtoehtoja on nykyään monia, tosin ei sotaa, kuten isovanhempiemme aikana, jolloin moni veteraani joutui inttiin 1-2 vuoden sodankäynnin jälkeenkin. Näitä oli useita tuhansia.

No asiaan. Minulle armeija oli elämäni paskin kokemus, ja siksi myös paras. Moni harrastaa vaeltamista pohjoisnavalle tai Mount Everestille. Miksi ? He ilmeisesti saavat siitä jotain.

Mitä enemmän aikaa on kulunut, niin sitä tärkeämpänä pidän sitä että minua on joskus testattu. Tunnen itseäni hieman enemmän. En sotke tätä armeijan tekemään arviointiin, joka on täysin randomia, vaan omaan käsitykseen itsestäni.

Opettavia kokemuksia nuorelle miehelle olisivat parisuhteessa eläminen, lapsen kanssa eläminen, erilaiset työsuhteet, läheisen kuolema, liikenneonnettomuus yms.

Armeija on koulu joka ajoittuu sopivasti ennen noita kaikkia, ja aikanaan jokainen niistä tulee. Esim huutavan vauvan kanssa pitää olla itsekontrolli huipussaan; en koskaan antaisi piluani sivarille. Kapiaisen vituilu on ehkä ainoa koulu joka kasvattaa itsehillintään. Ainoa paikka missä voi edes teoriassa saada semmoista koulutusta, mitä mies tarvitsee.

Mikä on oma kokemuksesi armeijasta jälkikäteen analysoituna ?

Sivut

Kommentit (102)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Omakohtaisesti intti tarjosi uuden ammatin joten siinä mielessä en ymmärrä valittajia jotka väittävät ettei intistä olisi mitään hyötyä. Tietenkin, jos on niin tyhmä ettei ymmärrä hyötyä ko. puljusta.

Kasvattavakin kokemus, muttei sovi kaikille. Harmi vain, että niille joille armeijasta olisi eniten hyötyä, valitsevatkin ennemmin sivarin ymmärtämättä mitä menettivät. Toisaalta, edelleenkään kaikille asepalvelus ei sovi joten suo siellä ja jossain se veteläkin.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
Lektu-Elli
Esim huutavan vauvan kanssa pitää olla itsekontrolli huipussaan; en koskaan antaisi piluani sivarille

nonih nuorukaiset, kantsii mennä armeijaan ni saa pilua!
Se on niin hienoo ko on tollasia periaatteen naisia.. kumma ettei koskaan oo sotilaspassia kyselty, ja jos kyseltäs niin melkoset naurut mimmi tienais siinä vaiheesa Katos kun on periaatteen miehiäkin.

Mut menkää sinne armeijaan ihmeesä, oikeesti.
Pelinappuloita ei oo koskaan liikaa

Vierailija

Täytyy sanoa, että en tippaakaan arvosta ihmisessä sitä, että tämä on kyennyt puoli vuotta sietämään huutoa ja käskytystä. Saatikka sitten sitä, että intissä on oltu vielä vapaaehtoisesti toinen puolivuotinen, eli aivottomasta käskytyksestä on ilmeisesti vielä nautittu. Itse en sitä sietäisi viikkoakaan, enkä koe että muidenkaan tarvitsisi.

Vuoden intissä ollut kaverini sanoi, että parhaiten armeijassa oppii välttelemään vastuuta ja luikertelemaan tehtävistä. Ja tietysti petaamaan sängyn ja kantamaan painavia tavaroita. Sekö on miehen mitta?

Ei, paljon enemmän arvostan sellaisia, jotka ovat sivarissa tehneet vuoden oikeaa ja hyödyllistä työtä. Paikasta riippuen se on voinut olla hyvinkin raskas ja kasvattava kokemus.

Vierailija

Asepalveluksen on oltava sellainen, että se sopii kaikille, ettei taaperot pääse sanomaan "ettei se kaikille sovi". Ja että jokainen oppii siellä itsestään, panemalla heidät kriiseihin ja testeihin.

Nykymuotoisena ei sovikaan. Sodassa on paha mennä valittamaan ryssille, ettei meidän ukot olleet juuri nyt kunnossa.

Ja tyhmänkin pitäisi ymmärtää se, että on heidän etunsa mukaista hoitaa homma kunnolla. Käytännössä ainoa keino olisi hyvällä absoluuttisella (ei suhteellisella) menestyksellä saada aikaa vähemmäksi. Nythän armeija jakaa joitakin kuntoisuuslomia suhteellisilla menestyksillä. Mitä paskemmaksi saat kaverisi, sitä parempi sinulle !

Itse asiassa abs. kriteerien kuntoisuusloma toimii juuri näin, mutta sitä pitäisi laajentaa reippaasti. Enemmän testejä, enemmän potentiaalisia palkkioita ! Vaikka sitten leuanvedosta.

Meillä oli mahdollisuus saada vain 3pv lomaa yhteensä kolmessa lajissa, jotka olivat ammunta, juoksu ja hiihto. Jos oli huippu jossain, sai päivän lomaa. Harkinnanvaraisuus pitäisi ollaa ainakin 15 lajia, ja 60 päivää, eikä 3.

Esim ammunnassa voisi olla erikseen pistooli, liikkuvaan maaliin ampuminen, auton kyydistä ampuminen, pimeässä ampuminen, sateessa ampuminen, väsyneenä ampuminen, practical yms. Ja esim pimeässä + sateessa auton kyydistä ampuminen väärältä puolelta (haavoittuneena).

Jos armeija olisi diversiteetti, niin nykyistä useampi menestyisi omissa lajeissaan, ja viihtyisi. Onhan olympialajejakin nykyään yli 10 kpl.

Vierailija

Tein itse intissä muutaman huonon valinnan. Osaksi tästä johtuen olot olivat tarpeettoman kusiset usein. Itse palvelustovereista välittäisin tavata vain kourallisen siviilissä.

En kadu. Vitutti usein, mutta kyllä siellä oppi kaikenlaista itsestään ja maailmasta. Eettisesti ja todellisen kriisitilanteen kannalta koin tekeväni itseni kannalta oikean valinnan. Ja olihan siellä välillä jopa vähän mukavaakin.

Vierailija

Mei Long kirjoitti:

Vuoden intissä ollut kaverini sanoi, että parhaiten armeijassa oppii välttelemään vastuuta ja luikertelemaan tehtävistä. Ja tietysti petaamaan sängyn ja kantamaan painavia tavaroita. Sekö on miehen mitta?

Tietty, jos haluaa tossunalaiseliöksi ja naisen komentamaksi niin kyseessähän varsin perimiehinen taito: naisen käskyjen totteleminen ja tämän määrittämien raskaiden tavaroiden kantaminen. Tästä lähtökohdasta käsin onkin sitten hyvä siirtyä ensin kapiaisen käskyläisestä naisen käskyläiseksi .

Vatkain kirjoitti:

Minä opin armeijassa viemään asiat loppuun saakka.

Minä osaan tuon asian luonnostaan, mutta kaikki eivät ole yhtä erinomaisia.

Lektu-Elli kirjoitti:

...en koskaan antaisi piluani sivarille.

Mistä tiedät ettet ole jo antanut? Luulin muuten sinua mieheksi, mutta paljastuitkin korsuhuoraksi !

Dr Lazer kirjoitti:

...kantsii mennä armeijaan ni saa pilua!

Muutamat siviilipalveluksen käyneet tuttavani ovat kyllä olleet saamamiehiä ilman kyseisen lafkan "oppeja". Kun pillua haetaan, niin ei siinä silloin sotilaspassia tarvitse heilutella. Eriasia tietty, jos tavaraa yritetään vongata korsuhuoralta. Olettaisin kuitenkin, että parempiakin vaihtoehtoja löytyy: eivät näet olleet kovinkaan hääppöisen näköisiä nuo naiset intissä - tai mikäs siinä, jos on sellainen fetissi parrakkaita naisia kohtaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Sakarias
Vatkain kirjoitti:
Minä opin armeijassa viemään asiat loppuun saakka.

Minä osaan tuon asian luonnostaan, mutta kaikki eivät ole yhtä erinomaisia.

Näimpä se on. Tasan ei mee joululahjat. Mutta onneksi opin edes siellä ja kasvoin aikuiseksi. Ilman inttiä siinä oli vaara että mulle olis käyny heikommin kuin mitä nyt kävi. Se oli mulle kasvun paikka monessakin mielessä ja oon tosi onnellinen että siinä elämänvaiheessa jossa elin silloin, huomasin lähteä toteuttamaan lapsuuden haavettani.

Hämmentää.

Vierailija

Vatkain kirjoitti:

Se oli mulle kasvun paikka monessakin mielessä ja oon tosi onnellinen että siinä elämänvaiheessa jossa elin silloin, huomasin lähteä toteuttamaan lapsuuden haavettani.

No se paikka oli sitten sinua varten ja hyvä niin.

Itse majailen valintoineni ja mielipiteineni tämänkin asian suhteen siinä keskitiellä: en näet ihmisiä luokittele sen mukaan ovatko käyneet intin vaiko sivarin - mitä nyt välillä tulee omaksi ilokseni trollattua.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Sakarias
en näet ihmisiä luokittele sen mukaan ovatko käyneet intin vaiko sivarin - mitä nyt välillä tulee omaksi ilokseni trollattua.

Mulla on vähän sama homma.

Hämmentää.

Vierailija

Trollaan tietysti noille inttimiehille, koska antavat helpommin periksi eivätkä ole pääpiirteittäin kovin lahjakkaita käsittelemään sanan säilää ja valitettavan yksinkertaiselta rahvaalta monet vaikuttavat. Helppoja hallittavia siis.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Sakarias
Trollaan tietysti noille inttimiehille, koska antavat helpommin periksi eivätkä ole pääpiirteittäin kovin lahjakkaita käsittelemään sanan säilää ja valitettavan yksinkertaiselta rahvaalta monet vaikuttavat. Helppoja hallittavia siis.

Hassua. Kokemukseni mukaan monet sivarit ovat enemmän vaahto suussa asiansa puolesta kuin intinkäyneet. Johtuisikohan se siitä, että ylipäätään sivarin valitsevat enemmän ne "aatteen miehet." Siis tyypit, jotka ovat oikeasti kelanneet näitä juttuja... Välillä kyllä risoo sivareitten suvaitsemattomuus.

Hämmentää.

Vierailija

Kotioloni olivat sellaiset että armeija tuntui lepokodilta. Oli lämmin vesi, suihku, sisävessa, valmis ruoka jne. Joukkueeseeni sattui suurin osa maalaispoikia tai muuten luonnossa paljon viihtyviä joten metsässä möyriminenkin sujui pahemmitta kommelluksitta.

Turhauttavaa siellä oli ah! niin monta kertaa mutta se on kai tarkoituskin.

Eniten intissä painoi se että kuinka isävainajani jaksaa hoitaa lehmät ym. maatilan askareet sen aikaa kun itse olin siellä.

Kertausharjoituksiin eivät kutsuneet kertaakaan eikä kutsua enää tule, ikää on karttunut sen verran. Luulen että minut on siirretty laivaston reserviin painolastimieheksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat