Fordi hyytyy!

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Miksi Ford hyytyy kun ajaa ykkösellä tai kakkosella? Siis tehot katoaa hetkeksi mutta palaavat melko pian (heti) takaisin. Suuremmilla vaihteilla ongelmaa ei ole. Voiko johtua pakkasista, vaikka auto on esilämmitetty? Vai räjähtääkö se kohta?

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (56)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Joo ei niin kuulu. Lähinnä se on siis kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle ja sitten kun vaihtaa ristauksissa alas päin kakkoselle...

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
tietää
Luistaako kytkin? Pienillä vaihteilla on paljon vääntöä ja kytkin lipsuu herkasti jos se on kulu.

Mitä se on se kytkimen luistaminen?

Siinä ei joskus taho mennä se kakkonen silmään ja pakki on kans jotenkin "tiukka."

Hämmentää.

Vierailija

Sorry, se taiskin luistaa isolla vaihteella vedättäessä. Ei ole tullut luistataltua viimme aikoina.
Voimansiirtoon se kuitenkin vihjaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ei mitään anteeksipyytelyitä mulle tartte. Mä en todellakaan tajua autoista mitään

Joo joku voimansiirtohomma kai se on mutta kuin siitä voi moottorista tehot hävitä kun renkkaa sen kakkosvaihteen kanssa... Henkimaailman hommia...

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Miksi Ford hyytyy kun ajaa ykkösellä tai kakkosella? Siis tehot katoaa hetkeksi mutta palaavat melko pian (heti) takaisin. Suuremmilla vaihteilla ongelmaa ei ole. Voiko johtua pakkasista, vaikka auto on esilämmitetty? Vai räjähtääkö se kohta?
Varmaan kylmä kone ei sytytä kunnolla. Alkaako toimimaan paremmin, kun moottori lämpeää lähelle normaalia käyntilämpötilaa? Lämpeneekö ollenkaan?

Escortissa oli aikoinaan juuri tuollainen ongelma talvella. Myös kosteilla ilmoilla kävi huonosti, mutta silloin oli syynä kosteus virranjakajan sisällä.

Jos vaihteet menevät huonosti päälle, johtunee se vaihteistoöljyn jäykkyydestä kylmässä. Kun ajat vähän, lämpenee ja notkenee öljy, jolloin vaihteet menevät paremmin päälle.

Isoilla vaihteilla tuota hyytymistä ei siksi huomaa, kun auton liikemäärä pitää moottorin käynnissä. Kokeile joskus kylmällä koneella kiihdyttää esim. >60km/h nopeuteen ja polkaise sitten kytkin pohjaan. Jääkö kone tyhjäkäynnille, alkaako köhiä, vai sammuuko kokonaan? Jos sammuu, ole varovainen, sillä samalla katoaa ohjaustehostin ja pian myös jarrutehostin.

Jos kytkin luistaa, kohoaa moottorin kierrokset, mutta matka ei suju yhtään joutuisammin. Kokeile kiihdyttää ripeästi pienellä vaihteella. Jos renkaat eivät sudi, eikä vauhti kiihdy, mutta moottorin kierrokset nousevat, luistaa todennäköisesti kytkin.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

viittaa vähän polttoaineeseen. ei sinänsä mikään vika vaan kyse on vain siitä että kone meinaa tukehtua.

voi korjaantua säätämällä sytytystä tosin fordeissa ominaisuus.

toisen polven pilkkuvirhe

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Kytkimen luistoon tuo viittaisi. Siis painat kaasua ja moottorin kierrosluku nousee, eikä silti vedä? Kannattaa vaihtaa, tai vaihdattaa koko paineasetelma samalla, kun vaihdelaatikko irottetetaan moottorista. Myös painelaakeri.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Vatkain
tietää
Luistaako kytkin? Pienillä vaihteilla on paljon vääntöä ja kytkin lipsuu herkasti jos se on kulu.

Mitä se on se kytkimen luistaminen?

Siinä ei joskus taho mennä se kakkonen silmään ja pakki on kans jotenkin "tiukka."




Kokeile pumpata kaasua, jos kierrokset nousee viiveellä, kiihdytyspumppu ei toimi.
Kaada jäänestoainetta tankkiin runsaasti, jos se ei auta, poista ilmanpuhdistin ja tuki kaasarin ilmanottoaukko koneen käydessä, alipaine poistaa tukokset ehkäkai.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
ilesoft
Jos vaihteet menevät huonosti päälle, johtunee se vaihteistoöljyn jäykkyydestä kylmässä. Kun ajat vähän, lämpenee ja notkenee öljy, jolloin vaihteet menevät paremmin päälle.

Tää kuullostas jotenkin "oikeelta" näin ihan arvauksena vaan perstuntumalta.

sinnipirtti
viittaa vähän polttoaineeseen. ei sinänsä mikään vika vaan kyse on vain siitä että kone meinaa tukehtua.

voi korjaantua säätämällä sytytystä tosin fordeissa ominaisuus.


Ja tää. Löpö on siinä koko ajan vähissä. Tankataan aina kympillä ja vitskalla kerrallaan. Pyhällä hengellä ajelemme...

lierik
Kytkimen luistoon tuo viittaisi. Siis painat kaasua ja moottorin kierrosluku nousee, eikä silti vedä? Kannattaa vaihtaa, tai vaihdattaa koko paineasetelma samalla, kun vaihdelaatikko irottetetaan moottorista. Myös painelaakeri.

En ole paniikissa hoksannut kattoa kiekkamittaria samalla kun ne tehot menee että kuinka se reagoi. Tarttee yrittää ens kerralla kiinnittää siihen huomiota!

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
fenomenologi
Vatkain
tietää
Luistaako kytkin? Pienillä vaihteilla on paljon vääntöä ja kytkin lipsuu herkasti jos se on kulu.

Mitä se on se kytkimen luistaminen?

Siinä ei joskus taho mennä se kakkonen silmään ja pakki on kans jotenkin "tiukka."




Kokeile pumpata kaasua, jos kierrokset nousee viiveellä, kiihdytyspumppu ei toimi.
Kaada jäänestoainetta tankkiin runsaasti, jos se ei auta, poista ilmanpuhdistin ja tuki kaasarin ilmanottoaukko koneen käydessä, alipaine poistaa tukokset ehkäkai.

Tää pitäs olla ookoo. Vasta huollettu: sähköt katottu ja laturi (?) vaihettu kun se imi akun aina tyhjäksi vaikka oli uusi akku. Samalla vissiin jotain huoltoja teki se mies.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tärkeintä mulle on nyt se että uskaltaako sillä ajaa. Niinku että särenkö mä sitä autoa koko ajan jos käytän sitä ton vian kanssa. Liikenneturvallisuushan siinä ei niinkään vaarannu kun vika ilmenee niin pienillä nopeuksilla ja lähinnä tosiaan vauhtiinlähtö vaiheessa.

Hämmentää.

Vierailija
sinnipirtti

voi korjaantua säätämällä sytytystä tosin fordeissa ominaisuus.



Autoissa ei kannata alkaa säätelemään mitään jos tulee joku vika, ei säädöt itsestään muutu.
Kytkimen luistamista ei huomaa pienillä vaihteilla, testaaminen onnistuu painamalla jarrua vaihde päällä paikallaan ollessa, em. vika ei kuitenkaan ole kytkimessä.

Vierailija

Täytyy tähän kertoa tosi vanha juttu vinkiksi.
Oli pakko kerran ajaa monta sataa kilometriä ilman äänenvaimentajaa. Pakoputken kiinnike oli v-laatikon kyljessä. Pitkä tukematon putki resonoi vaihdelaatikkoa ja vatkasi v-laatikon kannen pultit löysälle, sitä ei kuitenkaan huomattu. Putki vaihdettiin.

Anoppi oli ensimmäistä kertaa kyydissä takapenkillä kun auto jämähti kaupungilla käydessä. Mitään muuta vaihdetta ei lopulta saanut päälle kuin pakin. Piti viisi kilometriä ajaa kiertoteitä peruuttamalla kotiin anopin istuessa korvat luimussa takapenkillä.

Jos saat sen auton lämpimään niin se voisi ehkä auttaa ensi diagnoosiksi. Autopesula?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat