Fysiikan lait ja vapaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Fysiikan lakien ansiosta minullakin on mahdollisuus järjestää äänestys. Jos fyysinen maailma olisi ilman ns. lakeja olemassa, niin tuskinpa sellainen todellisuus tukisi edes älyä, puhumattakaan, että siinä olisi mitään evoluutiota.

Kaikkivaltias on kaikkein vähiten ymmärretyin olento johtuen siitä, että ns. älypäät luulevat olevansa älykkäitä vaatiessaan itselleen vapautta fysiikan laeista.

Mitäpä mieltä sinä olet? Tuntuuko sinusta siltä, että olisit enemmän vapaa ilman fysiikan lakeja, olkoot ne mitä tahansa; jos esim vaadit toisenlaisia fysiikan lakeja, niin sehän ei eroa siitä, että vaatisit viinan tilalle heroiinia; toisen huumeen tilalle toista huumetta

Yritän kovasti ymmärtää älypäitä, mutta huomaan jatkuvasti, ettei minulla ole mahkuja ymmärtää typeryyttä; älypäät väittävät, ettei Kaikkivaltias voi olla omnipotenttinen olio, koska Kaikkivaltias ei kumoa luomiaan fysiikan lakeja, jotta älypää saisi mieleisensä karamellin; yksikään älypää ei tajua, että fysiikan lakien puitteissa ihmisellä ei tule koskaan vastaan vapauden rajoitus; jos älypää tuntee olevansa rajoitettu, niin se ei varmasti johdu fysiikasta, vaan älypään älyttömästä asenteesta.

Millainen poru sitäkin tulisi, jos fysiikan lait eivät sallisikaan tekoälyä? Ilman fysiikkaa älypäillä ei olisi edes mahdollisuuksia ajatella; mitään ei olisi ilman fysiikkaa.

MUOKS. Miksi mää en saa äänestää Muuten, jokainen muu saa valita kaksi vaihtoehtoa.

Kommentit (15)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Kaikki aseisiin fysiikan lakeja vastaan! Meitä on sorrettu jo tarpeeksi kauan!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Ei tässä ole mitään ongelmaa. Mikään olemisemme tai tekemisemme ei voi olla ristiriidassa luonnonlakien kanssa. Ts. olemme väistämättä ja aina luonnonlakien alaisia. Niiden puitteissa meillä on kuitenkin äärettömän paljon vaihtoehtoja jäljellä.

Se on vapautta.

Vierailija
anomalia
Ei tässä ole mitään ongelmaa. Mikään olemisemme tai tekemisemme ei voi olla ristiriidassa luonnonlakien kanssa. Ts. olemme väistämättä ja aina luonnonlakien alaisia. Niiden puitteissa meillä on kuitenkin äärettömän paljon vaihtoehtoja jäljellä.

Se on vapautta.

Olisiko kyse eräänlaisesta SHAKKIPELISTÄ?
Yksinkertaistettuna klassinen fysiikka EI HYVÄKSY kaikkia siirtoja!
Shakissakin voisi koska tahansa siirtää nappuloita pois, ja pistää takaisin kentälle mitä tahansa nappuloita!

Sitten kun vielä pistetään nappi johonkin ruudun välimaastoon tai könölleen ei "fysiikan lait" enää tiedä mistä on kyse...

Mutta Jumalan luoma maailma on sittenkin enemmän kuin fysiikka, aivan kuin shakkipelissä on yhdellä henkilöllä joka kerta siirtäessään 3200 mahdollisuutta! Kahden henkilön tuottamat kombinaatiot on jo 3200^2! Ja tämä jo ensimmäisen siirron aikana, kun katsotaan miten vastataan puhumattakaan siitä, että pitäisi päätellä pitempiä kuvioita!

Maapallon säde muuten on 6400 km about, joten oisko mahdollisuuksia vähän kuin shakkipelissä?

Ja olen nähnyt elokuvia, missä maan alla on Manala ja Tuonela ja tämän alla, keskemmällä vielä - HELVETTI!

Vierailija
Agison
Ja olen nähnyt elokuvia, missä maan alla on Manala ja Tuonela ja tämän alla, keskemmällä vielä - HELVETTI!

Olit ihan kiva -- siihen asti, kun aloit jauhamaan helvettiä. Jospa tästä juonteesta jätettäisiin pois uskonnolliset totuudet. Tosin, minä en vaadi sitä, vaan vain ehdotan, koska meillä on aina vapaus yrittää ylittää rajoituksemme, eli hakata päätä petäjään.

Tosin luulen, että tämänkin foorumin älypäät luulevat puheen Kaikkivaltiaasta ja fysiikan lakien suomasta vapaudesta olevan epätieteellistä, johon viittaa niin moni alas heitetty juonne; luonteva ajattelu ei edelleenkään luonnistu tiedehenkilöiltä.

Jos vain tiedemiehetkin voisivat ajatella älykkäästi, niin he itsekin tajuaisivat, että fysiikan lakien on oltava peräisin Kaikkivaltiaasta, -- koska vain niiden puitteissa ihmisellä on mahdollisuus olla itsekin kaikkivaltias, johon antaa aavistuksen esim tekoälyn hahmottaminen, Multitouch-näyttöjen rakentaminen ja piereskely

Vierailija

Personifikoit siis fysiikan lait ja palvot niitä kaikkivaltiaina luojajumalina? Melkoisen uskonnon olet kehitellyt

Vierailija
ville-v
Personifikoit siis fysiikan lait ja palvot niitä kaikkivaltiaina luojajumalina? Melkoisen uskonnon olet kehitellyt

En pidä lakeja olentoina, vaan aitauksena. Kyllähän jokainen, jolla on jokin mielipide Kaikkivaltiaasta, on omalla tavallaan laittanut itse Kaikkivaltiaankin aitaukseen. Olisi mahdotonta ajatella edes Kaikkivaltiasta muuten kuin rajauksen kautta.
Echi tosin voisi yrittää omnipotenssin ajattelua ilman mitään rajaa, mutta kuka tahansa voi löytää siitä ajattelusta rajat, tosi ahtaat rajat.

Samoin uskon ja ymmärrän, että myös minun ominaisuuksieni tosin lähde on asettanut minut ennalta säädettyyn energian tilaan, jossa minulla on suurin mahdollinen vapaus; Kaikkivaltias ei ole tahtonut rajoittaa meitä ns. luonnonlaeilla, vaan hän on antanut niiden puitteissa meille yhtä suuren vapauden, joka hänellä itsellään on hänen omassa todellisuudessaan.

Uskon ja ymmärrän täysin, ettei Kaikkivaltias anna meille mitään vähempää kuin sen, jonka hän tietää itsellään olevan, koska muutoin Kaikkivaltias joutuisi vetämään asioita olemattomuudesta, hihasta, ex nihilo;
Kaikkivaltias ei voi ymmärtää käsitteitä "vähemmän", "pienempi kuin", "suurempi", jne. Koska Kaikkivaltiaan käsitteinä voi olla vain hän itse, niin siitä huomataan triviaalisti, että luonnonlait ilmentävät omnipotenssia täydellisesti.

Jos Kaikkivaltiaan käsiteavaruuteen kuuluisi jotakin, jota hän ei itse ole, niin silloin tietysti meillä olisi kaksi infiniittistä substanssia, jotka olisivat samoja. Mutta, jo Benedictus Spinoza järkeili ja ilmaisi meille, että kaikkeudessa voi olla vain yksi infiniittinen substanssi.

Se, että me emme vielä ole täysimääräisesti kaikkivaltiaita, ei ole mikään todiste siitä, etteikö meissä jo olisi kaikkivaltiuden potentiaali.

Vierailija

Voisitko vielä tarkentaa mitä tarkoitat "kaikkivaltiaalla"? Tarkoitatko sillä meitä ihmisiä vai tietyssä ulottuvuudessa olevaa korkeampaa älyä?

Vierailija
jazz is dead
Voisitko vielä tarkentaa mitä tarkoitat "kaikkivaltiaalla"? Tarkoitatko sillä meitä ihmisiä vai tietyssä ulottuvuudessa olevaa korkeampaa älyä?

Meitä. Armitage esitti tämän asian hienosti pari päivää sitten, mutta nyt en viitsi sitä etsiä.

Yksittäinen ihminen on (potentiaaliltaan) kaikkivaltias siinä kuin koko ihmiskuntakin. Ryhmä saattaa olla hetkellisesti yksilöä voimakkaampi, mutta ei ajallisesti. Ja ihmiskunta on kaikkivaltias siinä kuin jokin sellainen olento, jolle annetaan kaikki inhimillisen tason korkeimmat, infiniittiset, absoluuttiset ja perimmäiset käsitteet, joita ihmiset pitävät hyvinä. Yksittäinen olento tekisi aikaa myöten täsmälleen saman kuin mihin pystyy koko ihmiskunta, kuten huomattiin Vennisestä. Yksi ihminen pystyy rakentamaan pilvenpiirtäjän, mutta jotta monet voisivat siitä nauttia, niin siksi ihmiset pyrkivät solmimaan siteitä...

Ajallisuudessa on kyse vain luomisen hidastamisesta kokemukselliseksi ilmiöksi, ei siitä, etteikö ihmiset pääse itse lopulta kokemaan sellaista, joka muutoin on liitetty jumaliin.

Vierailija

Reaalimaailman tosiasiat ja logiikka ovat joskus suurimpia ajattelun rajoittajia.

Mensaanin viestit ovat esimerkki siitä, että ajattelu voi olla myös em. kiusallisista rajoitteista vapaata.

Vierailija
anomalia
Reaalimaailman tosiasiat ja logiikka ovat joskus suurimpia ajattelun rajoittajia.

Mensaanin viestit ovat esimerkki siitä, että ajattelu voi olla myös em. kiusallisista rajoitteista vapaata.

Kielioppisäännöt hyvästi rajoittaa...
Ja nk. tunnistettavat sanat!

Vierailija
mensaani
Agison

Olit ihan kiva -- siihen asti, kun aloit jauhamaan helvettiä. Jospa tästä juonteesta jätettäisiin pois uskonnolliset totuudet. Tosin, minä en vaadi sitä, vaan vain ehdotan, koska meillä on aina vapaus yrittää ylittää rajoituksemme, eli hakata päätä petäjään.

Tosin luulen, että tämänkin foorumin älypäät luulevat puheen Kaikkivaltiaasta ja fysiikan lakien suomasta vapaudesta olevan epätieteellistä, johon viittaa niin moni alas heitetty juonne; luonteva ajattelu ei edelleenkään luonnistu tiedehenkilöiltä.

Jos vain tiedemiehetkin voisivat ajatella älykkäästi, niin he itsekin tajuaisivat, että fysiikan lakien on oltava peräisin Kaikkivaltiaasta, -- koska vain niiden puitteissa ihmisellä on mahdollisuus olla itsekin kaikkivaltias, johon antaa aavistuksen esim tekoälyn hahmottaminen, Multitouch-näyttöjen rakentaminen ja piereskely

EN tarkoittanutkaan, että Helvetin pitäisi olla kiva... En tiedä onko siellä olijoilla enää mitään systeemiä, on vain punainen tuli mustalla taustalla, ja kaameat syvät kuilut, joihin tippuu ihmisiä... Niin, ja tietysti ne kiduttavat enkelit...

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Niin kauan kun fysiikan lait rajoittavat aikamatkustusta, mä olen niitä vastaan ja ne pitäis mun mielestä kumota! Mitään järkeä oikeesti ei oo semmosessa mikä aina kieltää kaiken hauskan! Kukahan nekin on noin tyhmiksi suunnitellu? Ja pakkoko meidän on orjallisesti seurata muun maailman esimerkkiä? Miks me ei voitais olla ensimmäinen valtio, joka sallii aikamatkustuksen??? Kysympä vaan...

Hämmentää.

Vierailija

Ei Suomi ole kieltänyt aikamatkustusta.

Ja kuka tahansa saa aivan vapaasti rakentaa aikakoneen tai ikiliikkujan. Tai tehdä vaikkapa madonreiän ja käydä naapuriuniversumissa juomassa kupin kaffetta.

Tai tarkemmin ajateltuna eihän meillä ihmisillä ole vapautta edes matkustaa tällä planeetallamme minne tahansa ilman viisumia, niin että eiköhän nuokin jokin taho kieltäisi.

Vierailija
Vatkain
Niin kauan kun fysiikan lait rajoittavat aikamatkustusta, mä olen niitä vastaan ja ne pitäis mun mielestä kumota! Mitään järkeä oikeesti ei oo semmosessa mikä aina kieltää kaiken hauskan! Kukahan nekin on noin tyhmiksi suunnitellu? Ja pakkoko meidän on orjallisesti seurata muun maailman esimerkkiä? Miks me ei voitais olla ensimmäinen valtio, joka sallii aikamatkustuksen??? Kysympä vaan...

Fysiikan lait antavat meille mahdollisuuden tavoitella aikamatkustusta. Kaikki kiva on mahdollista vain fysiikan lakien alaisuudessa. Ilman fysiikan lakeja et edes tajuaisi aikaa, etkä edes olisi olemassa.

Teet ihan saman virheen kuin kaikki filosofit ja tiedemiehet; kiukuttelette ihan vain kiukuttelun vuoksi. Älypäät ovat samanlaisia kuin joku, joka näkee lasin puoliksi tyhjänä;
Fysiikan lainalaisuuksien näkeminen rajoituksena on ajattelua huonoimmillaan, kun taasen samojen lakien näkeminen vapautena on parhainta ajattelua, mihin älyolento voi yltää.

Uusimmat

Suosituimmat