Tämmöinen mekaaninen ahdin ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olisko järkeä lisätä autoon yksi sylinteri+mäntä lisää, ja se toimisi aksiaalikompressorina, kuten polkupyörän pumppu.

Edut verrattuna muihin mekaanisiin ahtimiin (roots, Mersun ruuviahdin) olisi ehkä halpuus ja pieni kuluminen.

Paineilmaa voisi käyttää myös renkaiden täyttöön tien päällä, penkin säätöihin, tuulilasin pyyhkimien koneistoon ja tehostimiin (jarru, kytkin, ohjaus), takaluukun sulkemiseen yms.

Kyllä paineilmatoimilaitteet on paljon halvempia kuin sähkömoottorit.

Sivut

Kommentit (18)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Eipä tyrmätä. Mäntäkompressori voi tuottaa painetta männän molemmilta puolilta. Nelitahtikoneen sylinteri taasen tekee työtä joka toisella iskulla. Eli painetta syntyy neljästi yhtä työsylinterin iskua kohti. Ehkä tuossa olisi kehitettävää. Voisi olla niin, että työsylinteri saa ensin normaalin imutäytön ja perään paineistettua täyttöä useamman baarin paineesta. Venttiilikoneistoa joutuu monipuolistamaan tietenkin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Lektu-Elli
Olisko järkeä lisätä autoon yksi sylinteri+mäntä lisää, ja se toimisi aksiaalikompressorina, kuten polkupyörän pumppu.



Toinen vaihtoehto olisi lisätä 4. poljin, jota voi painella jalalla, kun ei tarvitse painaa kytkintä. Tätä painepolkimen tuottoa säilöttäisiin painesäiliöön, josta sitä voisi tarpeen mukaan käyttää "turbo boostina" liikkeelle lähtiessä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Paul M
Eipä tyrmätä. Mäntäkompressori voi tuottaa painetta männän molemmilta puolilta. Nelitahtikoneen sylinteri taasen tekee työtä joka toisella iskulla. Eli painetta syntyy neljästi yhtä työsylinterin iskua kohti. Ehkä tuossa olisi kehitettävää. Voisi olla niin, että työsylinteri saa ensin normaalin imutäytön ja perään paineistettua täyttöä useamman baarin paineesta. Venttiilikoneistoa joutuu monipuolistamaan tietenkin.



Jos ajateltais, että painetta otetaan männän alapuolelta, silloin kun liikkuu alaspäin, niin silloin taas työtä tekevä mäntä joutuu sitä enemmän tekemään. Plus miinus nolla. Yksisylinterinen ei lähtisi edes käyntiin nelitahtisena.

Lierikki Riikonen

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Tämähän ei käsittääkseni ole alkuunkaan mikään uusi keksintö. Autoissa ja muissa ongelmana on todellakin iskutilavuus, eli toimiakseen mielekkäästi kompressorin sylinterin pitäisi olla isompi kuin työsylinterit. Kiinteissä moottoreissa sen sijaan ei ole tilavuus- ja massaongelmia, ja mielestäni ennen wanhaan etenkin tosi isoissa 2-tahti-moottoreissa saattoi olla ylimääräinen sylinteri huuhtelua varten.

Uskoakseni järjestely ei ole yleinen yksinkertaisesti siitä syystä, että turboahdin ja roots-tyyppinen ahdin ovat yksinkertaisesti niin paljon järkevämpiä ja parempia.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Liittynyt29.11.2006
Paul M
Eipä tyrmätä. Mäntäkompressori voi tuottaa painetta männän molemmilta puolilta. Nelitahtikoneen sylinteri taasen tekee työtä joka toisella iskulla. Eli painetta syntyy neljästi yhtä työsylinterin iskua kohti. Ehkä tuossa olisi kehitettävää. Voisi olla niin, että työsylinteri saa ensin normaalin imutäytön ja perään paineistettua täyttöä useamman baarin paineesta. Venttiilikoneistoa joutuu monipuolistamaan tietenkin.



Ajatellaan yksisylinteristä nelitahtikonetta, joka tekee kaikki neljä tahtia kahden kammenkierron aikana. Oletetaan, että saman kampiakselin yhteyteen on laitettu iskun pituuden ja sylinterin halkaisijan puolesta identtinen mutta kaksitoiminen kompressorisylinteri. Oletetaan myös, että kompressorisylinterin lopputilavuus on nolla poiston lopussa, joten mäntä työntää koko ilmamäärän pois sylinteristä. Kompressorisylinterin ja työsylinterin välissä voisi olla myös paineentasaussäiliö.

Mietitään systeemiä työsylinterin täytön kannalta:
- Kahden kammen kierroksen aikana työsylinteri saa imutahdista yhden täytöksen.
- Kahden kammen kierroksen aikana kompressorisylinteri tekee neljän täytöksen tilavuuden verran työtä ilman (tai seoksen) ahtamiseksi.
- Yhdellä työsylinterillä ja yhdellä kompressorisylinterillä tulisi siis vapaasti hengittävään verrattuna enintään nelinkertainen täytös. Sehän on aika rajua.
- Kahdella työsylinterillä ja yhdellä kompressorisylinterillä saataisiin enintään kaksinkertainen täytös verrattuna vapaasti hengittävään. Sekin olisi vielä melkoisen paljon.
- Kolmella työsylinterillä ja yhdellä kompressorisylinterillä saataisiin enintään 1,33-kertainen täytös, eli täytöksen määrän suhteen se ei oleellisesti enää eroaisi nelisylinterisestä vapaasti hengittävästä moottorista.

Ei tuo siis mitenkään älyttömältä idealta vaikuta, mutta en osaa sanoa varsinaista syytä, miksi tuollaiseen en ole törmännyt. Toisaalta: Enpä ole polttomoottorialan asiantuntija.

Moottorin hyötysuhde tuossa kyllä heikkenee, koska täytöksen ja työtahdin tilavuuksien epäsuhta kasvaa entistä suuremmaksi. Niinsanotussa Miller-moottorissahan pyritään päinvastaiseen hyötysuhteen parantamiseksi.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Vierailija

Ei männät työtä tee, ne on metallista tehtyjä lieriöitä. Sylintelissä on seinämä, se kestää painetta.
Ahtaaja on satamatyöntekijä. Työtahdin voi jokainen suhteuttaa liiallisen korvauksen aiheuttamiin ravitsemistottumusten ylihyödyntämispyrkimyksiin jaettuna tulonhankkimiskuluilla.
Yhteiskunnallinen ylipaineturbiini hyötöreaktorina kesantopeltokultturin vastapainoheiluriakselina?

Anteeksi, liikaa painetta.Tätä vaan tulee eikä tästä paskasta ole mihinkään.

Vierailija

Myös wankel-moottorin voi nähdä mekaanisesti ahdettuna polttomoottorina, vaikkei erillistä ahdinta olisikaan.

Tai tavallisen moottorin, koska mäntä puristaa seoksen/ilman ennen polttotapahtumaa.

Eli jokainen moottori on mekaanisesti ahdettu. Bensamoottorissa puristussuhde on 9 kieppeillä, dieselissä 20.

Miksi jokaisen sylinterin pitää puristaa ? Eikö siihen erikoistunut erillinen sylinteri olisi tehokkaampi ? Nelitahtimoottorissa yksi ja sama mäntä tekee neljää eri asiaa. Ei se ole optimaalista ?

Painesäiliö voisi olla 10 litraa, ja siellä olisi 20bar paine. Kompura täyttäisi sitä esim moottorijarrutuksissa ja itsekseen parkissakin.

Yleensä mikään keksintö ei ole uusi. Asiantuntija varmaan sanoisi että joo, noita oli 1940-luvun tsekkiläisissä kuorma-autoissa tms. Z-moottorista tai NSU:sta en tiennytkään.

Avainsanat: iso säiliö, jarrutuksen energian talteenotto ahtopaineeksi (jolla voi myös huuhdella pakokaasuja), halpa investointi (yksinkertainen), pieni kuluminen turboon verrattuna (hidas rpm ja kylmä toimintapiste).

Vierailija
Olisko järkeä lisätä autoon yksi sylinteri+mäntä lisää, ja se toimisi aksiaalikompressorina, kuten polkupyörän pumppu.
No ei todellakaan olisi.

Tietysti jos haluaa huonolla hyötysuhteella toimivasta laitteesta vielä huonomman niin mikäs siinä.

Erittäin typerä ja kauan aikaa sitten keksitty sekä huonoksi havaittu idea.

Sen sijaan puhtaan hapen lisäys palotapahtumaan olisi huomattava energialisä. Tätäkään ei käytetä..ehkä johtuen parista pikku ongelmasta joita ei ole viitsitty ratkaista.

Painesäiliö voisi olla 10 litraa, ja siellä olisi 20bar paine.
Niin voisi..tai 5 litraa ja 200bar...tai...
ja kyllä 10 litran säiliöitä onkin olemassa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat