Kelan byrokratia

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

No nyt selvisi Kelan järjestelmän moninaisuus.

Itse olen sairastellut tässä kohta 3 vuotta ja saan kaikenlaisia tukiasia kelasta. saan 3 erinlaista tukea. 4 erinlaista voisin saada mutta en ole viitsinyt tuota hakea, koska siihen tarvitsee B-lausunnon. Enkä viitsi rampata kokoajan lääkärissä.

Ei sisäänsä ole ongelma. On ymmärrettävää miksi järjestelmä on sekava. koska valtio säästää satoja miljoonia, kun ihmiset ei tajua hakea heille kuuluvia etuuksia. Järjestelmä perustuu siihen että itse pitää olla aktiivinen ja tajuta koukerot.

Rahaa säästyy yli 300 miljoonaa euroa vuodessa.

Kommentit (2)

Vierailija

Juuri näin. Kävin just äskes Kelassa, piti käydä vaan ohimennen ilmoittaa että oon sairaslomalla ja näyttää lääkärintodistusta. Ajattelin, että ne vaan kirjaa sen koneelle ja siinä se, mutta ei prkl!

Taas piti joku kaavakeanomuspaperi täyttää ja anelemalla anella jotain sairauspäivärahaa. Eipähän se tietysti voi riittää kun on vain kirurgin kirjoittama totistus siitä että käs on kipiä, ei. Pitää erikseen anoa kelan Suurilta ja Viisailta, jotka tietävät asian lääkäriä paremmin.

Ja sitten kun kelan frouvat suuressa viisaudessaan viitsivät ottaa nöyrän anomukseni vastaan, niin saattavatten jopa osoittaa armollisuutta puoleeni ja myöntää minulle maan matoselle jotain päivärahaa. Voi ..ttu, mitä toimintaa.

Ton takia meillä on virastoissa byrokraatteja 20 miljuunaisen kansan tarpeiksi kun kaikki pitää tehdä vaikeimman mukaan. Ilmeisesti logiikan käyttö on kiellossa virastoissa.

Vierailija

Uskomaton laitos tuo Kela, kaiken kaikkiaan. Yleisvaltakirja esim. lähiomaisesi asioiden hoitoon ei riitä, vaan pitää laatia nimenomaan Kelan asioiden hoitoon tarvittava valtakirja.
Itse kuskaan vanhaa ja sairasta isääni pari kertaa kuukaudessa hoitokodista milloin lääkäriin, milloin sairaalaan. Kela korvaa vanhuksen matkakulut lääkäriin, kuitenkin lähes kymmenen euron omavastuulla YHTEEN suuntaan.
Toisin sanoen: ensin ajan 40 km kotoa hoitokotiin omalla kustannuksellani. Sen jälkeen 20 km hoitokodista lääkäriin (joka hukkuu omavastuuseen, Kelan korvaus on 20 c/km). Sitten lääkäristä hoitokotiin 20 km (taas omavastuun piikkiin) ja sitten taas 40 km kotiin omalla kustannuksellani.
Toisin sanoen: kun ajan isäni hoitoajoa yli sata kilometriä kuussa 2-3 kertaa ja toimin samalla saattajana ja asioiden hoitajana, teen sen kaikki omalla kustannuksellani. Näin yhteiskunta säästää.

Uusimmat

Suosituimmat