Sähkövirta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sähkövirtahan on näin yleisen käsityksen mukaan elektronien liikettä johteessa, mutta eikö tämä ole hieman väärä käsitys jos mennään kvanttifysiikan puolelle? Minulla on sellainen käsitys, että elektronit eivät oikeastaaan liiku - enemmänkin värähtelevät paikallaan - ja emittoivat / absorboivat fotoneja joiden kautta sähkövirta syntyy.

Onko tämä totta ja jos on tai ei niin olisi kiva saada jokin lähde tälle tiedolle

Kiitos.

Kommentit (9)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Kyllä kvanttimekaniikassakin elektronit siirtyvät johteessa. Elektronien välinen vuorovaikutus, joka saa ne liikkeelle on sitä fotonien vaihtoa. Voihan sitä sitten ihmetellä, mitä se liikkuminen tai paikallaan olo tarkalleen kvanttimekaniikassa onkaan...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Eikös johteessa elektronit vilistä vaivatta siellä johtavuusvyöllä tarvitsematta sen kummemmin energiaa siirtyäkseen atomilta toiselle. Kvattimekaniikkaa tarvitaan sitten tunneloitumisilmiön yhteydessä. Myös puolijohteilla johtavuus on hieman mutkikkaampi juttu.

Vierailija

Hmm... enpä sitten tiedä, jos joku tietäisi jonkun sivuston jossa selitetään asia hyvin läpi niin arvostaisin sen linkittämistä tänne. Asia kiinnostaa minua!

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Hae kirjastosta suomennettu Rickhard Feynmanin kirja QED, se käsittelee elektronin ja fotonin kanssakäymisiä tosi hyvin ja kansantajuisesti kvanttiteorian pohjalta, suosittelen!! Sieltä löytyy vastaus.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Heh... minulla on kyllä tuo kirja ja yritin käydä sitä läpi, mutta en löytäyt sieltä mitään suoraa vastausta asiaan. Ehkä sitten yritän käydä sen uudestaan läpi.

Vierailija

Kuinka elektroni ylipäätänsä siirtyy atomin kuorelta toisen atomin kuorelle? tapahtuuko vaihto silloin kun elektroni on siinä kohtaa missä kummankin atomin elektronikuoren tangentit ovat yhdensuuntaiset? Silloin ainakin loogisesti ajateltuna täytyisi tehdä vähiten työtä radan muuttamiseksi...

Vierailija

Elektroni siirtyy atomilta toiselle, kun se on tarpeeksi kaukana atomin ytimestä ja siihen osuu fotoni oman atomiytimen ulkopuolelta. Näin elektroni irtoaa atomin vaikutuksesta ja saattaa sen kautta joutua toisen atomin vaikutuspiiriin.

Itse muuten olin väärässä, tarkemmin kun tutkiskelin tätä kirjaa niin löysin kun löysinkin sieltä vastauksen tähän!
Juuri äskeinen selitykseni tekee johteen sisälle "elektronien meren" jotka eivät ole minkään atomin vaikutuksessa ja tämä "meri" on hyvin herkkä sähköiselle vaikutukselle (fotoneille) - jotenka meri lähtee liikkumaan ja näin synnyttää sähkövirran.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
DemoniWaari
Hmm... enpä sitten tiedä, jos joku tietäisi jonkun sivuston jossa selitetään asia hyvin läpi niin arvostaisin sen linkittämistä tänne. Asia kiinnostaa minua!

Tuossahan tuo on selitetty:
http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6virta

"Varauksenkuljettajat
Varauksenkuljettajina voivat toimia elektronit, aukot tai ionit. Metallijohtimissa sähkövirta muodostuu liikkuvista negatiivisesti varatuista elektroneista: kun virta on 1 A, niin johtimen poikkipinnan läpi kulkee 6.2415·1018 elektronia sekunnissa. Sähkövirta voi kulkea myös muiden varauksenkuljettajien avulla: elektrolyyttisissä seoksissa virtaa kuljettavat varautuneet ionit, plasmassa sekä elektronit että ionit, puolijohteessa elektronit tai aukot. Koska historiallisesti sähkövirta ajateltiin positiivisten varausten virtana, sähkövirta tänäkin päivänä määritellään vastakkaissuuntaiseksi elektronien liikkeen kanssa."

tosikolie
Seuraa 
Viestejä663
Liittynyt1.1.2009
DemoniWaari
Sähkövirtahan on näin yleisen käsityksen mukaan elektronien liikettä johteessa, mutta eikö tämä ole hieman väärä käsitys jos mennään kvanttifysiikan puolelle? Minulla on sellainen käsitys, että elektronit eivät oikeastaaan liiku - enemmänkin värähtelevät paikallaan - ja emittoivat / absorboivat fotoneja joiden kautta sähkövirta syntyy.

Onko tämä totta ja jos on tai ei niin olisi kiva saada jokin lähde tälle tiedolle

Kiitos.

Hyvä kysymys.

Asiaahan voi tarkastella hieman. Johdin pöydälle sillä se selviää. Virtapiiri, akku ja hehkulamppu siihen vielä kytketään ja koekytkentä on valmis. Lamppu syttyy ja valaisee tutkijankammion.

Mitä voimme päätellä siitä mikä johtimessa kulkee?

1. Kulkeeko johtimen elektronit?
2. Kulkeeko johdimessa sähkö-jokin läpi muuttamatta/vaikuttamatta johtimen rakennetta, siis, johtimen, kuparin, elektronit pysyykö paikallaan?

Kysymyksenä voisi kai esittää mitä sähkövirta on?
Onko se elektroni, onko se varautunut elektroni, mitä varaus on, onko se vielä pienempi aineen osa, atomin osa?

Jokuhan siinä patterissa loppuu tutkijalla kun lamppu pitkänkin pohtimisen jälkeen sammuu,,siis virta ei kulje enää,,ja johdin on samanlainen sen jälkeen,,siis muuttumaton rakenteeltaan,,,ellei sitten virtaava sähkövirta vienyt johtimesta osaa pois.

Akkuun pitää ladata jotain jotta saamme virtapiirin uudestaan toimimaan,,siis sähköä on tuotava varastoon akkuun.

Mitä se sähkö sitten oikeastaan on,,, fotoniainehiukkasiako,,onko fotoni sitten se sähkö?

Enpä tuoda tiedä vastausta,,ongelma lienee sangen visainen,,,tosin veikkaanpa että moni tälläkin palstalla nyt sitten viisaudessaan alkaa kirjoittamaan mitä sähkö on,,,että kyllä se tiedetään,,,tiedetäänkö .

Uusimmat

Suosituimmat