Mitä eroa on alakuloisuudella ja masennuksella?

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Nii siinä dip tesitssä oli semmoinen että siinä mitattiin sekä alakuloisuutta että masennusta, mutta mitä eroa niillä on.

Minusta ne on samaasia. Mutta ilmeisesti ei ole, koska kerran erikseen mainitaan ja on arviot siihen.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (29)

Toope
Seuraa 
Viestejä23166
Liittynyt23.7.2006

Masennus on pitkäaikaista alakuloa.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Toope
Masennus on pitkäaikaista alakuloa.

Aijaa. Se on semmonen.Eli alakuloisuus on vain masennuksen säästöversio.
Vatkain
Googlen eka osuma sanoilla "DIP testi" http://www.urbandictionary.com/define.p ... dip%20test

Ei se sitten se ollu. Se oli varmaan sitten DAP testi tai sitten ddp, ei muista enää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
TERÄS NALLEPUH
Ei se sitten se ollu. Se oli varmaan sitten DAP testi tai sitten ddp, ei muista enää.

Ei löy'y kummallakaan.

Hämmentää.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Vatkain
TERÄS NALLEPUH

Ei löy'y kummallakaan.

Aaa..nyt mää muistan, se on deps. Toi se testi on vissii ny oon satavarma.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Sehän se sitten oli:

"DEPS-seulan pistemääriä tulkittaessa tulee ottaa huomioon, että tulos on vain suuntaa antava. Mikään pistemäärä ei välttämättä merkitse, että kysymyksessä todella olisi diagnostisoitava masennus. Diagnoosia ei voi tehdä pelkästään DEPS-seulan antaman tuloksen perusteella, vaan siihen tarvitaan aina lääkärin tutkimus. Lääkärien kokemukset ovat osoittaneet, että jos on saanut DEPS-seulassa 12 pistettä tai enemmän, keskimäärin joka toisessa tapauksessa kysymyksessä on ollut diagnostisoitava masennus. Yleisesti ottaen depression todennäköisyyden on todettu kasvaneen DEPS-pistemäärän kasvaessa." http://www.tohtori.fi/?page=3459083

Hämmentää.

Vierailija

Alakulosta vielä pääsee omin avuin pois ?
Masennukseen sitten tartteenkin jo lähipiiriä yms.

Ainaskin omalla kokemuksella alakulosta voin sanoa tuon, mutta jokainen on yksilöllinen.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Vatkain
Sehän se sitten oli:

"DEPS-seulan pistemääriä tulkittaessa tulee ottaa huomioon, että tulos on vain suuntaa antava. Mikään pistemäärä ei välttämättä merkitse, että kysymyksessä todella olisi diagnostisoitava masennus. Diagnoosia ei voi tehdä pelkästään DEPS-seulan antaman tuloksen perusteella, vaan siihen tarvitaan aina lääkärin tutkimus. Lääkärien kokemukset ovat osoittaneet, että jos on saanut DEPS-seulassa 12 pistettä tai enemmän, keskimäärin joka toisessa tapauksessa kysymyksessä on ollut diagnostisoitava masennus. Yleisesti ottaen depression todennäköisyyden on todettu kasvaneen DEPS-pistemäärän kasvaessa." http://www.tohtori.fi/?page=3459083

Joo, ton mää tein tuolla typissä. Emmää tiiä mitä sitten seuraavaksi kun sain aika paljon pisteitä, se seleviää kait maanantaina.

Vierailija

Alakulo on mielestäni tunnetila ja masennus on sairaus, jonka yhtenä oireena voi olla alakulo. Nämä ovat kuitenkin sanoja, jotka ihmiset mieltävät ja ymmärtävät hyvinkin erilaisilla tavoilla, mutta tämä on siis minun mielipiteeni tästä. Karkeasti jaoteltuna voisi olla niin kuin joku taisikin jo sanoa, että alakulo menee itsekseen ohitse, mutta masennukseen tarvitaan useimmiten jo apuakin.

Vierailija

Voi olla paljonkin tekemistä keskenään. Tässä on ihan hyvä artikkeli liittyen aiheeseen.

Työuupumukseen kuuluu jatkuva uupumuksen tunne, kyynistyminen ja ammatillisen itsetunnon huonontuminen. Vaikka työuupumus ei ole sairaus, siihen liittyy paljon mielenterveydellisiä ja muita lääketieteellisiä ongelmia. -snip-

Työuupumukseen liittyy usein mielenterveysongelmia, varsinkin masennusta ja ahdistuneisuutta. Jos ihminen kokee kadottaneensa mielihyvän asioista, joista hän on saanut mielihyvää aiemmin elämässä, hän voi olla masentunut 3. Varsinkaan silloin pelkkä sairausloma ei riitä työuupumuksen hoidoksi. Masennus vaatii aktiivista hoitoa, liittyipä siihen työuupumusta tai ei.

Artikkeli kokonaisuudessaan

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mää joudun jonkun psykologin luokse ens viikolla. Toivottavasti se ei vie mua mielisairaalaan..

Nyt voi samalla kysyä sitten siitä mun keksittymishäiriöstä. Ja säästin lääkärikäynnin kustannuksilta. Voi olla että se keskittymishäiriö johtuu tosta masis jutusta jos mulla on se.

Toivottavasti se paikka on ilmanen.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Itse kävin eka kertaa psykologilla jo ollessani ala-asteella - ei sieltä kuule minnekään "osastolle" lähetetä. Kunha jauhetaan samaa pyskopälätyspaskaa alá Ben Furman ja pohditaan "miten voisin auttaa itseäni tutkimalla syvempiä halujani".

Jos haluat "osastolle" niin sano vaikka, että on viime aikoina tehnyt pari kerta mieli vetää ranteet auki. Laittavat mielellään muutamaksi päiväksi tarkkailuun - jos tilaa riittää.

Keskittymishäiriöstä kannattaa valittaa jonkun "tekovaivan" kuten "hirveän ahdistuksen" ohessa niin saa varmemmin yleislääkäriltä lähetteen psykiatrille. Tiedän koska itselläni on sellainen epäspesifi versio ja hoitoa suunnitellaan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat